|
|
|
|
|
|
Franchitti zdominował pierwszy wyścig IndyCar w 2011 | |
Dario Franchitti (Ganassi) rozpoczął obronę tytułu mistrzowskiego IndyCar w podobny sposób, co Sebastian Vettel w F1, odnosząc zwycięstwo w dominującym stylu w pierwszym wyścigu sezonu 2011, który rozegrano dzisiaj na ulicach St. Petersburga na Florydzie.
Szkot wypracował sporą przewagę nad swoim głównym rywalem z ubiegłego sezonu i zarazem zdobywcą pole position podczas wczorajszych kwalifikacji – Willem Powerem (Penske), pokonując go ostatecznie o ponad siedem sekund w najszybszym w historii wyścigu na tym torze.
Na najniższym stopniu podium stanął tymczasem Tony Kanaan, w udany sposób rozpoczynając swoją współpracę z zespołem KV Racing Technology. Tym samym podobnie jak w Australii w F1, także i tutaj w czołowej trójce znalazł się dzisiaj samochód sponsorowany przez Grupę Lotus, w dodatku z numerem 82, z którym przed wieloma laty Jim Clark zwyciężył w Indianapolis 500.
Simona de Silvestro (HVM) po zaprezentowaniu świetnej postawy zanotowała życiowy wynik w IndyCar Series, finiszując na czwartej pozycji. Szwajcarka w końcówce wyścigu próbowała atakować rutynowanego Kanaana, ale nie chciała niepotrzebnie ryzykować i ostatecznie przekroczyła linię mety tuż za Brazylijczykiem. Pierwszą piątkę zamknął Takuma Sato, czyniąc z tego jeden z najlepszych występów zespołu KV od dłuższego czasu. Dla byłego kierowcy F1 z Japonii piąta pozycja to także najlepsze osiągnięcie w IndyCar.
Rezultat końcowy wyścigu byłby jednak zapewne nieco inny gdyby nie fakt, że podczas chaotycznego startu wielu czołowych zawodników zostało wyeliminowanych z walki o wysokie pozycji lub całkiem z rywalizacji. Wszystko zaczęło się, gdy Helio Castroneves (Penske) uderzył w tył bolidu Marco Andrettiego podczas hamowania przed pierwszym zakrętem. Andretti wpadł w poślizg, następnie wzbił się w powietrze na aucie Scotta Dixona (Ganassi) i wylądował do góry kołami. W zamieszaniu ucierpiał także kolega zespołowy Marco z Andretti Autosport – Mike Conway i kierowca Penske – Ryan Briscoe.
Andretti i Conway odpadli z wyścigu, a samochody Dixona, Briscoe i Castronevesa wymagały bardzo długich napraw. Później było jeszcze trochę incydentów związanych z pierwszym używaniem w IndyCar – i w dodatku od razu na ulicznym torze – restartów z jazdą w dwóch rzędach. Ucierpiały w ten sposób samochody Grahama Rahala (Ganassi), Any Beatriz (Dreyer & Reinbold) i Ryana Hunter-Reaya (Andretti). Przy tak przetrzebionej stawce w czołówce znaleźli się Franchitti, de Silvestro, Kanaan, Justin Wilson (Dreyer & Reinbold) i Power, który na restartach stracił kilka miejsc. Później jednak przebił się na drugie miejsce, a oprócz niego de Silvestro przeskoczył także Kanaan, natomiast Wilson spadł na 10 miejsce.
Danica Patrick (Andretti Autosport) zajęła pierwotnie jedenaste miejsce, ale otrzymała karę przesunięcia o jedną pozycję w dół za spowodowanie możliwej do uniknięcia kolizji. Sebastien Bourdais miał wypadek podczas porannej sesji warm-up i niestety uszkodzenia były na tyle poważne, że Francuz nie mógł wziąć udziału w wyścigu. Zgodnie z regulaminem dostał on połowę punktów przewidzianych za zajęcie ostatniego miejsca (czyli 5 pkt zamiast 10 za 25. miejsce).
•IndyCar Series > 2011 > GP of St. Petersburg, St. Petersburg - 2,896 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 10 | Dario Franchitti | | Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 100 | 2h00m59,689 | 50 |
2. | 12 | Will Power | | Team Penske | Dallara Honda | 100 | +0:07,161 | 40 |
3. | 82 | Tony Kanaan | | Lotus KV Racing Technology | Dallara Honda | 100 | +0:16,104 | 35 |
4. | 78 | Simona de Silvestro | | HVM Racing | Dallara Honda | 100 | +0:16,562 | 32 |
5. | 5 | Takuma Sato | | Lotus KV Racing Technology | Dallara Honda | 100 | +0:29,943 | 30 |
6. | 77 | Alex Tagliani | | Sam Schmidt Motorsports | Dallara Honda | 100 | +0:30,465 | 28 |
7. | 17 | Raphael Matos | | AFS Racing | Dallara Honda | 100 | +0:31,523 | 26 |
8. | 14 | Vitor Meira | | A.J. Foyt Enterprises | Dallara Honda | 100 | +0:35,729 | 24 |
9. | 02 | Oriol Servia | | Newman/Haas Racing | Dallara Honda | 100 | +0:49,143 | 22 |
10. | 22 | Justin Wilson | | Dreyer & Reinbold Racing | Dallara Honda | 100 | +0:56,802 | 20 |
11. | 4 | John R. Hildebrand (D) | | Panther Racing | Dallara Honda | 100 | +1:02,974 | 19 |
12. | 7 | Danica Patrick | | Andretti Autosport | Dallara Honda | 100 | +0:57,341 | 18 |
13. | 34 | Sebastian Saavedra (D) | | Conquest Racing | Dallara Honda | 98 | 2 okr. | 17 |
14. | 24 | Ana Beatriz (D) | | Dreyer & Reinbold Racing | Dallara Honda | 98 | 2 okr. | 16 |
15. | 18 | James Jakes (D) | | Dale Coyne Racing | Dallara Honda | 97 | 3 okr. | 15 |
16. | 9 | Scott Dixon | | Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 96 | 4 okr. | 14 |
17. | 38 | Graham Rahal | | Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 96 | 4 okr. | 13 |
18. | 6 | Ryan Briscoe | | Team Penske | Dallara Honda | 95 | 5 okr. | 12 |
19. | 59 | Ernesto Viso | | Lotus KV Racing Technology | Dallara Honda | 94 | 6 okr. | 12 |
20. | 3 | Helio Castroneves | | Team Penske | Dallara Honda | 84 | 16 okr. | 12 |
21. | 28 | Ryan Hunter-Reay | | Andretti Autosport | Dallara Honda | 58 | 42 okr. | 12 |
22. | 83 | Charlie Kimball (D) | | Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 38 | 62 okr. | 12 |
23. | 27 | Mike Conway | | Andretti Autosport | Dallara Honda | 1 | 99 okr. | 12 |
24. | 26 | Marco Andretti | | Andretti Autosport | Dallara Honda | 0 | 100 okr. | 12 |
|
Nie wystartowali | |
| 19 | Sebastien Bourdais | | Dale Coyne Racing | Dallara Honda | 0 | | 5 |
| |
Pole position: Will Power (Team Penske #12) - 1:01,963 (+1 pkt.) Najszybsze okrążenie: Helio Castroneves (Team Penske #3) - 1:03,868 na 74 okrążeniu Premia za prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Dario Franchitti (Ganassi Racing #10) +2 pkt. Objaśnienie skrótów: D - debiutant Zdjęcia z imprezy | Klasyfikacje generalne | Kalendarz wyścigów |
|
Źródło: autosport.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|