F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

22.04.2024

Rosberg: Hulkenberg ma na stole umowę z Audi

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

McLaren na sezon 2009: zmiany w aerodynamice

Czekają nas największe zmiany w historii Formuły Jeden.
Maciej Gierada, 5 grudnia 2008, wyświetlenia: 3179<< | lista | T- | T+ | >>
Po przeprowadzeniu pierwszych zimowych testów w Barcelonie, zespół McLaren jest w pełni skoncentrowany na przygotowaniach do sezonu 2009 oraz wprowadzeniu największych i najbardziej kompleksowych zmian w historii Formuły Jeden.

Biuro prasowe McLarena przeprowadziło wywiad z czołowymi inżynierami zespołu, aby dostarczyć nam wyczerpującej analizy zmian na przyszły sezon i powiedzieć, jaki efekt mogą one spowodować. Wybraliśmy część, która obejmuje zmiany w aerodynamice.

Uczestnicy rozmów: Pat Fry – główny inżynier MP4-24, Paddy Lowe – dyrektor inżynierii i Doug McKiernan – główny spec ds. aerodynamiki.

Jeśli chodzi o skalę, jak odmienny jest pakiet zmian technicznych na przyszły rok?
Paddy Lowe: „Są to prawdopodobnie największe zmiany dotyczące regulacji aerodynamicznych w historii Formuły Jeden. Prawie wszystko jest do zmiany – przednie, tylne skrzydło, dyfuzor, podłoga i nadwozie również są na nie narażone. Nie wiem, czy kiedykolwiek wprowadzono aż tyle modyfikacji”.

Pat Fry: „Chodzi po prostu o skupienie uwagi zespołu na jego priorytetach – jest wiele do zyskania. Dla przykładu KERS, jeśli zrobi się go jak należy, będzie wart cztery dziesiąte sekundy w kwalifikacjach. Na torach z długą, ciągnącą się do pierwszego zakrętu prostą, takich jak Barcelona, będzie wart 20 metrów lub trzy pozycje startowe. Tak więc istnieją uzasadnione korzyści przemawiające za dopracowaniem tego systemu. Jednakże wszystko sprowadza się do stosowania identycznej filozofii wyścigowej i zasadniczym podejściu do danego zadania. Aktualnie nie zmieniamy sposobu wykorzystywania obliczeniowej mechaniki płynów (ang. Computational Fluid Dynamics), czy tunelu aerodynamicznego do badania pewnych rzeczy, po prostu pracujemy nad nowym produktem i potrzebujemy czasu, aby przyzwyczaić się do tego, co działa, a co nie”.

Czy możesz przedstawić zarys zmian, które zostały wprowadzone w aerodynamice na sezon 2009?
Doug McKiernan: „Cały 'wystrój' aerodynamiczny na karoserii został praktycznie rzecz biorąc usunięty. Tylne skrzydło jest o wiele wyższe, dyfuzor został przesunięty do tyłu, przednie skrzydło zostało wysunięte do przodu, ponadto jest szersze i niższe. Nadwozie nie będzie już więcej posiadało deflektorów czy innych skrzydełek. Kiedy wprowadziliśmy pierwsze nadwozie na sezon 2009 do naszego tunelu aerodynamicznego, utrata docisku w porównaniu do tegorocznego wynosiła ponad pięćdziesiąt – odzyskanie części z tego będzie wielkim, ekscytującym wyzwaniem, szczególnie gdy masz tak bardzo ograniczone pole działania”.

Czy wprowadzenie modyfikacji aerodynamicznych stało się obecnie trudniejsze, szczególnie z powodu zmian w regulaminie, zabraniających stosowania wszelkich dodatków na nadwoziu?
Pat Fry: „Tak, ale kiedy wszystko się ustabilizuje to myślę, że większość zespołów będzie wprowadzać większe zmiany. Na przykład, nie będziesz miał trzech nowych deflektorów – kilka teamów wprowadzi po prostu całkiem nowe podłogi, albo jakiś cały duży element. Myślę, że w 2009 roku zobaczymy bardziej rozciągniętą stawkę. Istnieje również możliwość zmiany w dotychczasowym rozkładzie sił – kolejność na starcie może być trochę inna”.

Doug McKiernan: „Obecnie naszym największym wyzwaniem jest zrozumienie struktur przepływu powietrza wokół samochodu. Gdy zamierzasz zmienić przednie skrzydło, to wielkim wyzwaniem jest zrozumienia jego działania w zakrętach. Element ten dyktuje również warunki przepływu powietrza wzdłuż samochodu i sposób, w jaki oddziałuje to na wszystko dookoła. Przepływ jest teraz znacznie mniej wymuszony – dotychczas było wiele oczywistych urządzeń aerodynamicznych do kontroli przepływu strug powietrza wokół bolidu, a teraz musimy robić to innymi częściami, więc jest to znacznie trudniejsze. Nasze cele są podobne jak wcześniej, ale wyzwanie jest znacznie trudniejsze”.

Czy nastąpi ponownie typowe uaktualnianie specyfikacji aerodynamicznej bolidu przed pierwszym wyścigiem sezonu?
Paddy Lowe: „Zdecydowanie. Wprowadzony do wersji samochodu na prezentację pakiet był gotowy w tunelu aerodynamicznym kilka tygodni temu. Schemat jest taki, że pomiędzy prezentacją a wyścigiem w Melbourne zmienia się znacznie wystrój bolidu – nawet jeśli nie zostaną wprowadzone drastyczne zmiany w przepisach. Ponownie samochody pokazane na prezentacjach nie będą zbyt podobne do tych, jakie zobaczymy w Australii”.

Doug McKiernan: „W tych początkowych dniach tempo rozwoju jest wysokie i każdy zespół będzie odnajdywał znaczne zyski w osiągach, ponieważ optymalizacja wszystkiego jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie. Tak więc za każdym razem, gdy spędzisz w tunelu aerodynamicznym dwa lub trzy tygodnie, możesz prawdopodobnie usprawiedliwić wprowadzenie całej nowej podłogi. Kolejne kilka tygodni i z pewnością będziesz miał nową wesję przedniego skrzydła. Nowe regulacje spowodowały zasadniczo wyzerowanie całego pakietu aerodynamicznego – i to pozwala nam na wiele zabawy z nią. To jest coś, co nas cieszy!”

Będzie brakowało ci tych wszystkich 'zabawek' aerodynamicznych?
Doug McKiernan: „Osobiście, nie. Myślę, że to jest wspaniałe wyzwanie pod względem aerodynamicznym – to wielka motywacja dla zespołu, by skupić się na czymś innym”.

Źródło: McLaren.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.04.2024  Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku
22.04.2024  Norris: Nic nie wskazywało na taką zwyżkę formy w Chinach
21.04.2024  Norris: Założyłem się, że dojedziemy do mety 35 sekund za Ferrari
19.04.2024  Norris: Dałem z siebie wszystko na ostatnim okrążeniu
19.04.2024  Stella: Byliśmy gotowi walczyć o uwzględnienie czasu Norrisa
Tagi:
McLaren
Wywiady

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
DarkArt, 05.12.2008 15:41[!]
Pat to brat Nicka?
Maraz, 05.12.2008 15:58[!]
Wątpię.
Huckleberry, 05.12.2008 16:16[!]
"Bardziej rozciągnięta stawka" to mniej wyprzedzań jak rozumiem?
Jak nie kijem go to pałką... :P Jakby się Bernie nie starał to i tak źle. ;)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca