F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

05.05.2024

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Magnussen: Kary ze sprintu w Miami są w pełni zasłużone

Alonso: Hamilton uniknie kary ponieważ nie jest Hiszpanem

GP Miami: wyniki sprintu

Verstappen wygrywa sprint w Miami

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Newey: Nie wiem co mnie dalej czeka w Formule 1

Wolff wyklucza debiut Antonelliego w trakcie sezonu 2024

Ricciardo: Od początku czułem, że stać mnie na mocny wynik

Bottas zostanie cofnięty o trzy pozycje na starcie sprintu w Miami

Vowles: Sargeant musi realizować postawione przed nim cele

03.05.2024

GP Miami: wyniki kwalifikacji do sprintu

Max Verstappen wygrywa kwalifikacje do sprintu w Miami

Verstappen najszybszy w treningu mimo problemów

Williams przygotował zapasowe podwozie na Grand Prix Miami

Hulkenberg: Obecność Seidla w Audi była dla mnie kluczowa

Sainz dementuje spekulacje o przerwanych rozmowach z Audi

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Burti wzywa do wzmocnienia mocowania wizjerów w kaskach

"Przy nieosłoniętej twarzy mogło dojść do jeszcze poważniejszych konsekwencji".
Marek Roczniak, 6 sierpnia 2009, wyświetlenia: 3253<< | lista | T- | T+ | >>
Były kierowca Formuły 1 – Luciano Burti napisał list do FIA i GPDA, w którym zwraca uwagę na fakt, że stosowane obecnie mocowania wizjerów w kaskach są niewystarczająco mocne, co unaoczniły wypadki Henry'ego Surteesa i Felipe Massy.

Burti uległ poważnemu wypadkowi podczas Grand Prix Belgii w 2001 roku, kiedy to po kolizji z bolidem Eddiego Irivine'a uderzył z wielką siłą w barierę z opon i doznał dużego wstrząśnienia mózgu, co doprowadziło do zakończenia jego kariery w F1. Ówczesny kask Brazylijczyka nie był wykonany z włókna węglowego i uległ sporym uszkodzeniom podczas kontaktu z oponami, jednak miał mocniejsze mocowanie wizjera, który pozostał na swoim miejscu (patrz: zdjęcie 1, zdjęcie 2).

„Patrząc na mój kask można zauważyć, że nawet pomimo mocnego uderzenia w bariery z opon, wizjer pozostał na swoim miejscu, ponieważ był przymocowany czterema śrubami, a nie jak w większości obecnych kasków przez tylko dwie” – napisał Burti. „W czasie wypadku Felipe mogliśmy zauważyć, że wizjer oderwał się z jednej strony, ponieważ śruba nie zdołała się oprzeć mocnemu uderzeniu. Przy nieosłoniętej twarzy mogło dojść do jeszcze poważniejszych konsekwencji, zwłaszcza jeśli chodzi o oczy”.

Burti podkreślił, że nie stara się krytykować firmy Schuberth, która jest producentem kasku Massy, i że docenia wysiłki FIA oraz producentów kasków, które spowodowały znaczną poprawę ochrony głowy kierowców w ostatnich latach. „To nadal jest znacząca poprawa w porównaniu do mojego kasku sprzed ośmiu lat. Jako że mam własne doświadczenia z 2001 roku, czułem jedynie potrzebę zwrócenia uwagi na kwestię mocowania wizjerów” – dodał Burti, który obecnie jest komentatorem wyścigów F1 w brazylijskiej telewizji, a także uczestniczy w wyścigach stock car.

Były kierowca testowy Ferrari ujawnił też, że w opinii głównego lekarza F1 – Gary'ego Harsteina, Massa doznał wstrząśnienia mózgu o porównywalnej skali do jego wypadku ze Spa, co mogłoby sugerować, że Massę także czeka czteromiesięczna przerwa, zanim będzie mógł wrócić za kierownicę bolidu F1. Burti uspokaja jednak: „Nauczyłem się, że każdy taki przypadek jest inny, zatem Felipe może znacznie szybciej wrócić do pełni sił niż ja, co zresztą można dostrzec już teraz”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
26.11.2007  Karting: Michael Schumacher wygrał imprezę Felipe Massy
18.10.2007  Nowa nawierzchnia na Interlagos powinna zwiększyć szybkość
04.12.2006  Młodzi kierowcy triumfują w Granja Viana 500
03.02.2004  Luciano Burti ponownie kierowcą testowym Ferrari?
06.02.2003  Luciano Burti rezygnuje z roli kierowcy testowego w zespole Ferrari
Tagi:
F1 ogólnie
Burti L.
Massa F.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
PoleP1, 06.08.2009 18:04[!]
Po wyglądzie kasku aż się dziwie że ma taka ładna buźke :D
Ale ma racje!
push_mss, 06.08.2009 20:24[!]
Ma rację facet, skoro da się cos jeszcze poprawić - warto to zrobić !
rafaello85, 06.08.2009 20:34[!]
Czy FIA sama nie wpadła na to żeby zwiększyć ilość śrubek mocujących wizjer kasku?
marrcus, 06.08.2009 21:08[!]
no własnie, ja daje 6
michal2111, 06.08.2009 21:40[!]
Gdy zobaczyłem kask Burtiego po wypadku - zdębiałem. Dobrze, że przez te 8 lat poziom ochrony głowy wzrósł.
Popieram Burtiego.

PS.Jego wypadek w Spa w 2001 był paskudny :/
Filo_M-ce, 06.08.2009 21:51[!]
http://www.youtub.../watch?v=VQudfSNZDC0

Racja, siła musiała być niesamowita. Tak sie w bariery wbił że nawet Eddy Irvine pomagał go stamtąd wyciągać. Ważne że nic mu się nie stało. A o wizjerach mądrze gada, mam nadzieje że coś z tym zrobią.
Safian, 07.08.2009 09:10[!]
Wypadek Surteesa unaocznil, ze mocowanie wizjerów jest zbyt słabe ? O_o

Fakt faktem powinni coś z tymi wizjerami zrobić
Aquos, 07.08.2009 09:34[!]
Jeśli można coś poprawić, to trzeba to zrobić, ale nie jestem przekonany co do tego, że solidność mocowania zależy w prostej linii od ilości śrub. To zbytnie uproszczenie.
gnt3c, 07.08.2009 11:56[!]
Aquos - chyba nie chcesz powiedzieć że dwie śruby trzymają słabiej czy tak samo jak jedna...także nie ma dwóch zdań, dwie śruby trzymają mocniej...
Aquos, 07.08.2009 15:05[!]
gnt3c -> a 3 śruby trzymają lepiej, niż 2, 4 lepiej niż 3, a 5... i tak dalej? To nie jest tylko kwestia ilości, ale jakości i rodzaju mocowań. Znaczenie mają rozwiązania konstrukcyjne, choćby kwestie rozkładu sił. Przykład z trochę innej beczki, ale za to obrazowy: można zbudować auto o bardzo sztywnej konstrukcji, by jak najmniej odkształcała się podczas wypadku (robiono tak przez całe lata), ale okazuje się, że skuteczniejszą ochronę daje użycie teoretycznie słabszych materiałów, ale w konstrukcji, która odkształci się w sposób kontrolowany. dziś przy zderzeniu ze stosunkowo niewielką prędkością samochody wyglądają gorzej (są bardziej rozbite), niż kiedyś po wypadku przy większej prędkości, ale za to ludzie odnoszą mniej obrażeń.
Kamikadze2000, 09.08.2009 12:04[!]
Ja również zgadzam się z Luciano. W końcu kto jak kto, ale on wie, co mówi. Skoro da się poprawić kask jeszcze bardziej, niech próbują! Co do zdjęć - kask niesamowicie zwichrowany. Dzięki Bogu, że skończyło się tylko na wstrząśnieniu mózgu.

Zdrowiej Felipe!!!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca