F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

13.05.2024

Piastri: Wygrana Norrisa daje nam pozytywne znaki

Zespoły popierają rozszerzenie punktowanej strefy

Ferrari potwierdza zatrudnienie Jerome'a D'Ambrosio i Loica Serry

"Bo nie jest Hiszpanem". Czy Alonso ma powody do narzekania?

11.05.2024

Magnussen: Za opiekę nad dziećmi odpowiadam w domu

F1-Insider: Ocon i Gasly chcą odejść z Alpine po sezonie 2024

10.05.2024

Sargeant: Nie rozmawiam z Vowlesem, czy moja posada jest bezpieczna

Mercedes porówna Antonelliego z Mickiem Schumacherem

Ferrari przetestowało osłony przeciwdeszczowe

09.05.2024

Leclerc podejmie współpracę z nowym inżynierem od weekendu na Imoli

08.05.2024

Ferrari sprawdzi poprawki na Imolę podczas dnia filmowego na Fiorano

Ocon: Alpine nie może mocno celebrować punktu z Miami

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Whitmarsh: Rywale zaczną kopiować nasze rozwiązanie

Szef zespołu McLaren oczekuje, że rywale zaprzestaną wkrótce ciągłego narzekania.
Piotr Bogucki, 12 marca 2010, wyświetlenia: 3796<< | lista | T- | T+ | >>
Szef zespołu McLaren – Martin Whitmarsh oczekuje, że rywale zaprzestaną wkrótce ciągłego narzekania i zaczną próbować skopiować innowacyjny system wentylacyjny, który zastosowano w MP4-25 po tym, jak rozwiązanie to przeszło pomyślnie przez inspekcję FIA i kontrolę przed rozpoczynającym sezon Grand Prix Bahrajnu.

Po dość burzliwej dyskusji na padoku na temat unikalnego pomysłu, jaki McLaren wykorzystał budując swój samochód, Whitmarsh potwierdził po raz pierwszy, że jego ekipa rzeczywiście używa pomysłowego kanału wentylacyjnego przebiegającego przez kokpit. Chociaż szczegóły dotyczące pracy tego systemu nie są znane i Whitmarsh zuchwale sugeruje, że układ wentylacji ma za zadanie „ochładzać kierowcę”, to jednak zaczyna pojawiać się jaśniejszy obraz dotyczący rozwiązania zastosowanego przez McLarena w miarę tego, jak zespoły zwracają dokładniejszą uwagę na cały system.

Sugeruje się, że powietrze wpada do kokpitu przez komin, nazywany przez zespół kanałem 'F', który jest umieszczony na nosie. Powietrze następnie przepływa przez samochód i trafia na jego tylną część. Uważa się jednak, że kanał może mieć dziurę, którą kierowca jest w stanie zatkać na prostych – używając kolana lub łokcia. Kiedy otwór zostaje zakryty, ciśnienie powietrza wewnątrz kanału zmienia się i pozwala na spłaszczenie tylnego skrzydła [przeciągnięcie aerodynamiczne].

Taka konstrukcja, z pomocą niewielkich nacięć w górnej płaszczyźnie tylnego skrzydła, które były początkową przyczyną protestów ze strony zespołów, pomaga przeciągnąć skrzydło przy szybkich prędkościach – zmniejszając tym samym opór i pomagając osiągnąć o około dziesięć kilometrów na godzinę wyższe prędkości na prostych. Chociaż niektóre zespoły po cichu uważają, że takie wykorzystanie kierowcy w celu oddziaływania na aerodynamikę samochodu jest nielegalne, to jednak FIA dała McLarenowi zielone światło.

Whitmarsh stwierdził, że wątpił w to, aby któryś z zespołów chciał oprotestować McLarena i sądzi, że teraz inne zespoły będą zamiast tego próbowały skopiować rozwiązanie. „Ludzie patrzą na to, co mamy na samochodzie i mógłbym sobie wyobrazić, że większość zespołów szuka teraz sposobu na wprowadzenie tego systemu u siebie” – powiedział w rozmowie z serwisem AUTOSPORT. „Myślę, że na początku padło pytanie 'Co to jest?', następnie było 'To nie może być legalne'. Teraz ludzie zaczynają to rozumieć, pojawia się 'Jak szybko możemy to wprowadzić?' Większość ludzi mówi, że jest to coś całkiem pomysłowego. To był pomysł bardzo kreatywnej i sprytnej osoby w naszej firmie i rozwinęliśmy go”.

Spytany czy obawiał się protestu, Whitmarsh stwierdził: „Z tego co rozumiem, nie ma podstaw do protestu. Nie sądzę, aby wszyscy w pełni jeszcze rozumieli naturę systemów, które są w naszym samochodzie. Tak więc gdyby złożyli protest, to potencjalnie bazowany byłby on na nieprawidłowych domniemaniach co do tego, co mamy. Tak więc zobaczymy”.

Szanse McLarena na utrzymanie przewagi, jaką uzyskał z pomysłu kanału są wzmożone faktem, że zespoły muszą w tym roku homologować konstrukcję skorupową swojego podwozia [monocoque] – co sprawia, że wprowadzenie kanału nie będzie łatwą sprawą. Sytuacja wygląda niemal identycznie, jak w przypadku wymyślnych felg zespołu Ferrari, jako że wzory felg również są homologowane, a Ferrari nie pokazało swojego pomysłu aż do ostatnich testów w Barcelonie. Felgi Ferrari są legalne, gdyż aerodynamiczne „wieńce” wykonane zostały wspólnie z felgą z tego samego materiału.

Jednakże pomimo potrzeby procesu homologacji, Whitmarsh stwierdził, że istnieją duże możliwości dla rywali, aby wprowadzili oni własne systemy. „Jeśli podejmiesz się stworzenia systemu wlotu, to wtedy – jak sądzę – ze względu na konieczność wprowadzenia dojścia musiałbyś dostać zgodę na swoją skrzynkę nosową i musiałbyś ją następnie przetestować, jeśli chciałbyś wprowadzić kanalik przez nos, co jest do zrobienia” – wyjaśnia.

„Wtedy, aby mieć jakieś dojście, potrzeba jednak zmian w pedałach i różnych innych rzeczach, które są z przodu konstrukcji skorupowej, normalnie są tam elementy mające otwory, które dałyby ci możliwość wprowadzenia kanału. Zgaduję, ponieważ nie patrzyłem. Jeśli spojrzymy na nasz samochód, to mamy kilka miejsc dojścia, które zostały wprowadzone w homologowanym podwoziu, a również i monocoque jest homologowany. Można zmieniać też nos”.

Dodał on następnie, odnosząc się do faktu, że jego zespół może twierdzić, iż dziura w kanale jest wyłącznie by zapewnić komfort kierowcy, zamiast dla zastosowań aerodynamicznych: „Jeśli chcieliby zwiększyć chłodzenie dla kierowcy, wtedy musieliby zrobić to przez otwory dostępowe, które istnieją w monocoque, lub przez nos”.

Chociaż sytuacja daje McLarenowi przewagę nad rywalami w związku z faktem, że żadnemu z zespołów nie udało się do tej pory skopiować systemu, to jednak Whitmarsh nie pozwala sobie na zadowolenie z sukcesu swojego zespołu. Spytany o to, czy pyszni się sytuacją, odpowiedział: „Sądzę, że będę mógł się pysznić – jeśli to jest odpowiedni zwrot – w Abu Zabi, jeśli zdobędziemy mistrzostwo. Jednak nie mam zamiaru być zadowolonym z siebie już teraz. Jest bardzo ciężko”.

„Wyglądamy na konkurencyjnych, ale nie spoczywamy na laurach i jest zdecydowanie za wcześnie, by być z siebie zadowolonym. Jesteśmy tu by wygrywać wyścigi a potem zdobyć mistrzostwo. Dopóki tego nie dokonamy, nikt w zespole nie będzie się cieszył z tego, co się stało”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
13.05.2024  Piastri: Wygrana Norrisa daje nam pozytywne znaki
06.05.2024  Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena
06.05.2024  Norris: Wielu we mnie wątpiło
01.05.2024  Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli
29.04.2024  Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem
Tagi:
Whitmarsh M.
McLaren

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
wilkxt, 12.03.2010 10:52[!]
ja proponuję wogole zniesc jakie kolwiek przepisy skoro i tak nikt ich nie przestrzega
Ralph1537, 12.03.2010 11:01[!]
czy to nie działa przypadkiem jak ten dziurawy nos które miało ferrari kiedyś ??
Bart2005, 12.03.2010 11:06[!]
Jak dla mnie to jest takie oszustwo w białych rękawiczkach. Nikt nie wie (oprócz FIA) co jest w środku więc nikt nie oprotestuje tego, bo nie wiadomo co ma oprotestować. Do tej pory chodziło o tylne skrzydło i wlot powietrza nad głową kierowcy (czyli to co można podpatrzeć na zewnątrz), teraz okazuje się, że to jest bardziej skomplikowane.

Nie będę snuł żadnych teorii spiskowych, jednak trudno powiedzieć co tak naprawdę zostało poddane kontroli w Mclarenie.
akkim, 12.03.2010 11:19[!]
@Bart2005 >>>

Postarm się rozwiać Twoje wątpliwości,
McLaren godnie przyjął tych z kontroli Gości,
że w zasadzie większość stanowią angole
wypili herbatkę przy okrągłym stole ;)
Ralph1537, 12.03.2010 11:32[!]
mogli powiedzieć że ten wlot służy do chłodzenia kierowcy, jako klimatyzacja i nikt by się nie przyczepił
Bart2005, 12.03.2010 11:34[!]
@akkim - tak też mi się wydaje, ale jak już napisałem, nie będę snuł teorii spiskowych.
SAP, 12.03.2010 11:38[!]
Ja tam widzę w tym pozytywy. Zwiększa się rola kierowców podczas wyścigu. :P
Przemysław, 12.03.2010 11:40[!]
No właśnie, skoro inne zespoły nie wiedzą jak to działa, mogą się tylko domyślać, że w jakiś pokrętny sposób McLaren obchodzi przepisy albo nagina do granic możliwości. Jeżeli to w jakiś sposób działa jak ruchome elementy aero to jest to nielegalne. Tylko jak to sprawdzić...
oligator, 12.03.2010 11:44[!]
Jest to 'aero o zmiennej geometrii' ale nie ma w nim elementow 'ruchomych pod wplywem docisku aerodynamicznego''. przypominam ze argumentem przeciw ruchomemu aeoro bylo domniemane niebezpieczenstwo pekniecia elementu aero (np tylnego skrzydla).
A.S., 12.03.2010 11:51[!]
Masz rację akkim, mogło tak być. W końcu sam szef FIA to znany w świecie miłośnik McLarena :)
akkim, 12.03.2010 11:52[!]
@oligator >>>
A jak innym gwarantować, że skrzydło nie pęknie
jeśli dmuchać będą przez to "coś" namiętnie,
bo mogą kiedy chcą "to" zamykać, otwierać
i przez to naciski będą ciągle zmieniać.

A.S. Tyle, że to On nie wchodzi pod bolidy w kombinezonie ;)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca