F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

11.05.2024

Magnussen: Za opiekę nad dziećmi odpowiadam w domu

F1-Insider: Ocon i Gasly chcą odejść z Alpine po sezonie 2024

10.05.2024

Sargeant: Nie rozmawiam z Vowlesem, czy moja posada jest bezpieczna

Mercedes porówna Antonelliego z Mickiem Schumacherem

Ferrari przetestowało osłony przeciwdeszczowe

09.05.2024

Leclerc podejmie współpracę z nowym inżynierem od weekendu na Imoli

08.05.2024

Ferrari sprawdzi poprawki na Imolę podczas dnia filmowego na Fiorano

Ocon: Alpine nie może mocno celebrować punktu z Miami

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Pirelli przedstawiło ofertę zostania wyłącznym dostawcą opon

"Czasu jest niewiele i dlatego preferujmy utrzymanie obecnej sytuacji (z jednym dostawcą)".
Michał Roszczyn, 8 maja 2010, wyświetlenia: 3728<< | lista | T- | T+ | >>
Firma Pirelli przedstawiła FIA swoją ofertę dotyczącą zostania jedynym dostawcą opon w roku 2011. Włoski producent stanowczo twierdzi, że wojna oponiarska nie jest dobrym kierunkiem dla Formuły 1 na przyszły sezon.

Pewne źródła potwierdziły, że pośród rozmów z zespołami i szefostwem F1, Pirelli przedstawiła FIA swój plan, oczekując na wieści, czy okazał się on lepszy od koncepcji Michelin i Cooper Avon.

Podczas gdy firma Michelin wyraziła swoją chęć do wojny oponiarskiej, Pirelli wciąż powtarza, że lepszym rozwiązaniem pod względem kosztów i bezpieczeństwa byłaby kontynuacja monopolu jednego dostawcy opon przez przynajmniej kolejne dwa sezony. Menedżer wyścigowy włoskiej marki – Mario Isola powiedział na padoku w Barcelonie: „Wolimy być wyłącznym dostawcą. Czasu jest niewiele i dlatego preferujmy utrzymanie obecnej sytuacji”.

Wywnioskować można zatem, że firma Pirelli byłaby skłonna rozpocząć wojnę oponiarską od sezonu 2013, co dałoby jej inżynierom i zespołom dwuletni okres, aby przystosować się do tak szeroko komentowanych 18-calowych felg. Uważa się, że Michelin jest gotów rozważyć późniejsze o kilka lat wprowadzenie tak dużych felg, dzięki czemu teamy uniknęłyby ogromnych kosztów rozwojowych, związanych z dostosowaniem swoich bolidów do zupełnie nowego ogumienia od przyszłego roku. Tymczasem marka Pirelli jest również otwarta na kompromis.

„To jest opcja” – wyjaśnił Isola. „Wiem, że zespoły wolałyby zostać przy 13-calowych felgach, aby mieć czas na zaadaptowanie swoich samochodów do 18-calowych. To wielka zmiana i potrafię sobie wyobrazić ogrom pracy, jaki musieliby włożyć przy mechanicznych aspektach bolidu. Felgi o rozmiarze 18 cali są znacznie bardziej interesujące dla nas, ponieważ jest to rozmiar bardzo zbliżony do opon wykorzystywanych w samochodach drogowych, podczas gdy trzynastek obecnie nikt nie używa. Najmniejsze samochody mają 14 czy 15-calowe felgi, więc są to całkiem inne opony niż zwykliśmy widzieć. Jednakże prawdą jest również to, że nawet przy bardzo zbliżonym rozmiarze, opony te będą się różniły – trudno sobie wyobrazić ogumienie F1 zbliżone specyfikacją do opon w samochodach drogowych”.

Isola potwierdził, że Pirelli rozmawiało z zespołami Formuły 1 odnośnie ich wymagań co do sezonu 2011, oczekując zaciętej walki z Michelin i Cooper Avon. „Kontaktowaliśmy się z wszystkimi [ekipami] w celu lepszego zrozumienia obecnej sytuacji – jakie są ich wymagania i czego oczekują, ponieważ wiele się mówi na temat 18 czy 13-calowych felg, jak również systemu dostarczania opon. Musimy postarać się uzyskać jasny obraz sytuacji w celu przygotowania oferty, która usatysfakcjonuje wszystkie strony. Wtedy zobaczymy. Wiemy o innych producentach ogumienia zainteresowanych tym projektem, zatem mogę sobie wyobrazić, że to będzie zacięta walka. Niemniej w sportach motorowych zawsze jest ciężko, nie tylko w Formule 1”.

Potwierdzenie ze strony Isoli, iż Pirelli jest gotowe zostać wyłącznym dostawcą opon dla całej stawki nadeszło po tym, jak Didier Mariton z Michelin podczas piątkowego spotkania z udziałowcami firmy w Paryżu powiedział, że francuska marka chce rywalizacji, jeśli ma powrócić do F1. „Rozmawiamy z Federacją oraz innymi ciałami zarządzającymi Formułą 1, i poinformowaliśmy ich, że jeśli opony dostarczać będzie kilka marek, wówczas Michelin... byłoby gotowe przemyśleć sprawę” – zacytowała Maritona agencja Thomson Reuters.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
02.05.2024  Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM
29.04.2024  Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem
27.04.2024  Lista startowa na sezon 2025
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
17.04.2024  Verstappen: Sprint w Chinach nie jest dobrym pomysłem
Tagi:
F1 ogólnie
Pirelli

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
GroM, 08.05.2010 12:45[!]
"Najmniejsze samochody mają 14 czy 15-calowe felgi, więc są to całkiem inne opony niż zwykliśmy widzieć. " - zapomniał chyba o Fiat 126p (12cali) i tak samo chyba Seicento ma 13 cali. Więc nie wiem gdzie on nie widzi takich opon :).
Simi, 08.05.2010 12:51[!]
Hehe dobre!
Przemysław, 08.05.2010 12:51[!]
Mają tyle innych serii wyścigowych na rozwój technologii oponiarskiej pod katem drogi. F1 to F1. Nie wymagajmy od niej czegoś niemożliwego.
Ciekawe o ile wolniejsze byłyby bolidy na "osiemnastkach" ?
artur_fan_f1, 08.05.2010 12:58[!]
Przepraszam, ale dlaczego na większych kołach (18") bolidy maja być wolniejsze?? Czy chodzi tu o opory toczenia i powietrza??
SirKamil, 08.05.2010 12:59[!]
Podoba mi się podejście Pirelli. Ten Włoch bardzo sensownie gada.
Mexi, 08.05.2010 13:03[!]
Byłyby szybsze ;)
Przemysław, 08.05.2010 13:07[!]
artur fan f1- rozwiń proszę myśl. Jeżeli wytłumaczysz mi sensownie w oparciu o jakieś wzory fizyczne, że bolidy na 18' nie będą ustępowały tym obecnym szybkością to się zgodzę z Tobą. Ja jednak uważam, że obecne opony są o wiele wydajniejsze w F1 niż byłyby nisko profilowane. Znoszą większe uderzenia i potrafią przyjąć więcej ciepła. To one pozwalają tak głęboko atakować tarki i garby.
artur_fan_f1, 08.05.2010 13:08[!]
szybsze dzięki większej przyczepności, tak??
sorki za wpadkę, ale jeden komentarz mnie zmylił :P
Master, 08.05.2010 13:14[!]
I Pirelli tym dostawcą zostanie. Info od Sokoła: 13:13:07> manDdia: myślę, że na pewno nie Michelin ;-) stawiam na Pirelli
Mexi, 08.05.2010 13:16[!]
Szybsze bo przy jednym obrocie koła pokonują większą drogę (patrz obwód okręgu dla promienia 13" a 18"). Oczywiście to duuże uproszczenie, trzeba jeszcze uwzględnić większe siły odśrodkowe, inne rozłożenie momentu obrotowego itp, ale to może ktoś inny wytłumaczyć, ktoś kto się na tym zna ;)
Chłodny, 08.05.2010 13:17[!]
Również stawiam na Pirelli, są gotowi na kompromisy i raczej tyle kasy co Michelin nie żądają...
artur_fan_f1, 08.05.2010 13:20[!]
tyle mi wystarczy ;)
Mexi dzięki :)
Przemysław, 08.05.2010 13:33[!]
@Mexi- przepraszam ale to jest jakieś nieporozumienie. 18 cali to mają mieć felgi. Obecnie 13'. Obwód opony będzię bardzo zbliżony jeżeli nie identyczny. Bo to będzie 18' plus "niska" opona. Teraz 13' plus "gruba" opona. Jeżeli uważasz ze zwiększenie obwodu koła przyspieszy bolid to się mylisz. Oczywiście teoretycznie tak. Ale praktycznie będzie to większa masa wirująca, większy obwód- potrzebny większy moment obrotowy silnika żeby to rozpedzić. Przełożenia skrzyni będą skrócone żeby to nadrobić.
Zresztą pożyjemy zobaczymy jak to będzie :D wszyscy możemy się mylić.
Player1, 08.05.2010 13:39[!]
Mexi ty odnosisz się do rozmiaru koła, a jak mi wiadomo zmieni się tylko rozmiar felgi.

Co sprawy obecna wysokość profilu vs. niski profil to na dwoje babka wróżyła. Wysoki profil oferuje lepsze przyspieszenie, tzn. można przyłożyć większy moment obrotowy ponieważ taka opona ma możliwość "wchłonięcia" chwilowo większej ilości energii niż opona niskoprofilowa - patrz wyścigi 1/4 mili. Natomiast niski profil oferuje lepsze trzymanie boczne, tzn. większą przyczepność w zakrętach ponieważ tu odkształcenie opony jest niepożądane. Na koniec jeszcze sprawa która już był poruszona, czyli opona jako element amortyzujący (zawieszenie), przy zmniejszeniu profilu zawieszenie będzie musiało być ciut bardziej miękkie, a same właściwe elementy zawieszenia bardziej wytrzymałe (cięższe).
Mexi, 08.05.2010 14:26[!]
Fakt, poszedłem skrótem myślowym, ale myślę, że koło mimo wszystko będzie trochę większe.

@przemysław: tak, wiem, że tam jest jeszcze dużo czynników które przy większym kole decyduje o prędkości ;) Dlatego napisałem, że pewnie się zwiększy prędkość max, choć nieznacznie. Ale to się okaże jak już będą 18'.
Przemysław, 08.05.2010 14:27[!]
Player1- jeszcze ośmielę się dodać, że trzymanie boczne w przypadku nisko profilowej opony ma bardzo krótki zakres. Tzn że na szybkich zmianach kierunku opona ma bardziej agresywną charakterystykę, jest jakby szybsza. Ale może właśnie przez swoja mniejszą skłonność do odkształcania się być bardziej podatna na utratę przyczepności. Na 'grubej" oponie bolid bardziej "pływa" przy zmianach kierunku ale za to większa podatność na odkształcenia sprzyja paradoksalnie utrzymaniu przyczepności.
wlodzio_boss, 08.05.2010 21:40[!]
Nagle wszyscy stali się specjalistami od opon :) A można przecież po prostu popatrzeć na wyścigowe samochody drogowe najwyższej klasy - Ferrari, Maserati, Bugatti i td. Który z samochodów tych marek nie ma niskoprofilowych opon z felgami o wielkiej średnicy? Który ma felgi 13 calowe? No. To w takim razie jakie rozwiązanie wybierają konstruktorzy, kiedy nie mają żadnego regulaminu? :)

Przemysław - skąd ta sentencja o trzymaniu bocznym opon? Wymyślona samodzielnie, czy gdzieś przeczytana? :)
Rossignol, 08.05.2010 22:11[!]
Świetnie!
Już widzę te dumne nagłówki: "Pirelli zdobyło tytuł Mistrza F1 2011 w kategorii konstruktorów i kierowców" ... po całym sezonie walki ze sobą. Michelin rzucił rękawicę ale jakoś trudno jest ją podnieść po latach batów w WRC. Rozwiązaniem problemu porażek okazał się monopol dostawcy. Teraz przynajmniej mogą chwalić się kompletami na podium. Marketing, marketing, marketing ... a gdzie duch rywalizacji?
Przemysław, 09.05.2010 10:01[!]
wlodzio boss- wiem to z doświadczenia. Może ścigam się trochę w mniejszej skali, ale to jest prawie to samo jeżeli chodzi o set up ;)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca