GroM, 08.05.2010 12:45 | | |
"Najmniejsze samochody mają 14 czy 15-calowe felgi, więc są to całkiem inne opony niż zwykliśmy widzieć. " - zapomniał chyba o Fiat 126p (12cali) i tak samo chyba Seicento ma 13 cali. Więc nie wiem gdzie on nie widzi takich opon :).
Simi, 08.05.2010 12:51 | | |
Hehe dobre!
Mają tyle innych serii wyścigowych na rozwój technologii oponiarskiej pod katem drogi. F1 to F1. Nie wymagajmy od niej czegoś niemożliwego.
Ciekawe o ile wolniejsze byłyby bolidy na "osiemnastkach" ?
Przepraszam, ale dlaczego na większych kołach (18") bolidy maja być wolniejsze?? Czy chodzi tu o opory toczenia i powietrza??
Podoba mi się podejście Pirelli. Ten Włoch bardzo sensownie gada.
Mexi, 08.05.2010 13:03 | | |
Byłyby szybsze ;)
artur fan f1- rozwiń proszę myśl. Jeżeli wytłumaczysz mi sensownie w oparciu o jakieś wzory fizyczne, że bolidy na 18' nie będą ustępowały tym obecnym szybkością to się zgodzę z Tobą. Ja jednak uważam, że obecne opony są o wiele wydajniejsze w F1 niż byłyby nisko profilowane. Znoszą większe uderzenia i potrafią przyjąć więcej ciepła. To one pozwalają tak głęboko atakować tarki i garby.
szybsze dzięki większej przyczepności, tak??
sorki za wpadkę, ale jeden komentarz mnie zmylił :P
I Pirelli tym dostawcą zostanie. Info od Sokoła: 13:13:07> manDdia: myślę, że na pewno nie Michelin ;-) stawiam na Pirelli
Mexi, 08.05.2010 13:16 | | |
Szybsze bo przy jednym obrocie koła pokonują większą drogę (patrz obwód okręgu dla promienia 13" a 18"). Oczywiście to duuże uproszczenie, trzeba jeszcze uwzględnić większe siły odśrodkowe, inne rozłożenie momentu obrotowego itp, ale to może ktoś inny wytłumaczyć, ktoś kto się na tym zna ;)
Również stawiam na Pirelli, są gotowi na kompromisy i raczej tyle kasy co Michelin nie żądają...
tyle mi wystarczy ;)
Mexi dzięki :)
@Mexi- przepraszam ale to jest jakieś nieporozumienie. 18 cali to mają mieć felgi. Obecnie 13'. Obwód opony będzię bardzo zbliżony jeżeli nie identyczny. Bo to będzie 18' plus "niska" opona. Teraz 13' plus "gruba" opona. Jeżeli uważasz ze zwiększenie obwodu koła przyspieszy bolid to się mylisz. Oczywiście teoretycznie tak. Ale praktycznie będzie to większa masa wirująca, większy obwód- potrzebny większy moment obrotowy silnika żeby to rozpedzić. Przełożenia skrzyni będą skrócone żeby to nadrobić.
Zresztą pożyjemy zobaczymy jak to będzie :D wszyscy możemy się mylić.
Mexi ty odnosisz się do rozmiaru koła, a jak mi wiadomo zmieni się tylko rozmiar felgi.
Co sprawy obecna wysokość profilu vs. niski profil to na dwoje babka wróżyła. Wysoki profil oferuje lepsze przyspieszenie, tzn. można przyłożyć większy moment obrotowy ponieważ taka opona ma możliwość "wchłonięcia" chwilowo większej ilości energii niż opona niskoprofilowa - patrz wyścigi 1/4 mili. Natomiast niski profil oferuje lepsze trzymanie boczne, tzn. większą przyczepność w zakrętach ponieważ tu odkształcenie opony jest niepożądane. Na koniec jeszcze sprawa która już był poruszona, czyli opona jako element amortyzujący (zawieszenie), przy zmniejszeniu profilu zawieszenie będzie musiało być ciut bardziej miękkie, a same właściwe elementy zawieszenia bardziej wytrzymałe (cięższe).
Mexi, 08.05.2010 14:26 | | |
Fakt, poszedłem skrótem myślowym, ale myślę, że koło mimo wszystko będzie trochę większe.
@przemysław: tak, wiem, że tam jest jeszcze dużo czynników które przy większym kole decyduje o prędkości ;) Dlatego napisałem, że pewnie się zwiększy prędkość max, choć nieznacznie. Ale to się okaże jak już będą 18'.
Player1- jeszcze ośmielę się dodać, że trzymanie boczne w przypadku nisko profilowej opony ma bardzo krótki zakres. Tzn że na szybkich zmianach kierunku opona ma bardziej agresywną charakterystykę, jest jakby szybsza. Ale może właśnie przez swoja mniejszą skłonność do odkształcania się być bardziej podatna na utratę przyczepności. Na 'grubej" oponie bolid bardziej "pływa" przy zmianach kierunku ale za to większa podatność na odkształcenia sprzyja paradoksalnie utrzymaniu przyczepności.
Nagle wszyscy stali się specjalistami od opon :) A można przecież po prostu popatrzeć na wyścigowe samochody drogowe najwyższej klasy - Ferrari, Maserati, Bugatti i td. Który z samochodów tych marek nie ma niskoprofilowych opon z felgami o wielkiej średnicy? Który ma felgi 13 calowe? No. To w takim razie jakie rozwiązanie wybierają konstruktorzy, kiedy nie mają żadnego regulaminu? :)
Przemysław - skąd ta sentencja o trzymaniu bocznym opon? Wymyślona samodzielnie, czy gdzieś przeczytana? :)
Świetnie!
Już widzę te dumne nagłówki: "Pirelli zdobyło tytuł Mistrza F1 2011 w kategorii konstruktorów i kierowców" ... po całym sezonie walki ze sobą. Michelin rzucił rękawicę ale jakoś trudno jest ją podnieść po latach batów w WRC. Rozwiązaniem problemu porażek okazał się monopol dostawcy. Teraz przynajmniej mogą chwalić się kompletami na podium. Marketing, marketing, marketing ... a gdzie duch rywalizacji?
wlodzio boss- wiem to z doświadczenia. Może ścigam się trochę w mniejszej skali, ale to jest prawie to samo jeżeli chodzi o set up ;)
|