F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

02.05.2024

Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM

Turrini i Clarkson pewni zwolnienia Sargeanta w trakcie sezonu 2024

David Sanchez został nowym dyrektorem technicznym Alpine

01.05.2024

Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli

LGdS: Umowa Ferrari z Newey'em może zostać ogłoszona po GP Miami

Ferrari przedstawiło malowanie na Grand Prix Miami

Bottas: Audi dokładnie wie na co mnie stać

The Athletic: Newey odejdzie z Red Bulla bez obowiązkowego urlopu

LGdS: Vasseur odbył spotkanie z Newey'em w Londynie

Red Bull Racing potwierdza odejście Adriana Newey'a

Seidl: Formuła 1 nie jest sportem "one-man show"

Gunther Steiner wytoczył proces ekipie Haas

Wolff dementuje spekulacje o rozmowach z Verstappenem po GP Miami

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Zmarł Tom Walkinshaw

Szkot w trakcie swojej kariery był zaangażowany w prowadzenie trzech zespołów Formuły 1.
Marek Roczniak, 12 grudnia 2010, wyświetlenia: 3132<< | lista | T- | T+ | >>
Były kierowca wyścigowy i właściciel zespołu Tom Walkinshaw zmarł dzisiaj po przegranej walce z rakiem. Miał 64 lata. Szkot w trakcie swojej kariery był zaangażowany w prowadzenie trzech zespołów Formuły 1: Benetton, Ligier i Arrows.

Odegrał między innymi znaczącą rolę w przekształceniu Benettona w mistrzowską ekipę w latach 90. ubiegłego wieku. Największe sukcesy odnosił jednak z Jaguarem zarówno w wyścigach samochodów turystycznych, jak i sportowych.

Walkinshaw zaczynał od ścigania się samochodami jednomiejscowymi, wygrywając między innymi mistrzostwa Szkocji w Formule Ford w 1969 roku, zanim zaczął odnosić sukcesy w wyścigach samochodów turystycznych – zarówno jako kierowca, jak i właściciel zespołu, noszącego nazwę Tom Walkinshaw Racing.

Tytuł w europejskich mistrzostwach z Jaguarem w 1984 roku doprowadził do tego, że brytyjski producent luksusowych samochodów powierzył właśnie Walkinshawowi pieczę nad program startów w czołowych wyścigach samochodów sportowych. TWR Jaguar Group C sięgał trzykrotnie po tytuł w mistrzostwach World Sportscar i dwukrotnie zwyciężał w 24 Godziny Le Mans (1988 i 1990).

Po tych sukcesach Walkinshaw przeniósł się do F1, stając się szefem działu inżynierii w Benettonie w 1991 roku. Ściągnął tam Rossa Brawna, który był projektantem TWR w samochodach sportowych i przygotował zespół do walki o mistrzostwo z Michaelem Schumacherem. W 1995 roku przeniósł się do Ligiera, który był wówczas także w posiadaniu szefa zespołu Benetton – Flavio Briatore. W Ligierze nie zagrzał jednak długo miejsca i na początku kolejnego sezonu wykupił większościowe udziały w Arrowsie.

Wywołał nie lada sensację, ściągając do swojego zespołu na sezon 1997 ówczesnego mistrza świata Damona Hilla, który o mało nie wygrał Grand Prix Węgier. Tylko awaria skrzyni biegów w końcówce wyścigu spowodowała, że zwyciężył Jacques Villeneuve, a Hill był drugi. Sukces ten był głównie zasługą opon Bridgestone, z których Arrows korzystał jako jeden z pierwszych zespołów po tym, jak Walkinshaw namówił japońskiego producenta do dołączenia do F1 rok wcześniej, niż było to w planie.

Problemy finansowe spowodowały, że zarówno Arrows, jak i TWR zbankrutowały w 2002 roku, ale Walkinshaw pozostał zaangażowany w sporty motorowe, kontynuując prowadzenie zespołu w mistrzostwach V8 Supercars w Australii.

Źródło: autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.02.2007  V8 Supercar: Walkinshaw wykluczony z rozgrywek
10.01.2006  Tom Walkinshaw powraca
13.11.2002  Długa droga przed zespołem Arrows
29.08.2002  Koniec kłopotów zespołu Arrows?
05.07.2002  Przyszłość zespołu Arrows pod znakiem zapytania
Tagi:
Walkinshaw T.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
PawelFreeman, 12.12.2010 21:55[!]
RIP
PoleP1, 12.12.2010 21:57[!]
Kolejnego człowiek dopadło to kure***o zwane rakiem, niech spoczywa w pokoju...
Mariusz, 12.12.2010 22:01[!]
Bardzo smutna wiadomość...
Adakar, 12.12.2010 22:04[!]
Facet robił trochę kwasu podczas swojego pobytu w F1, zaliczał wzloty i upadki ale ... wow , czarno-pomarańczowych Arrowsów się nigdy nie zapomni :(

Jego osoba to jest część, spora część drugiej połowy lat 90tych historii F1 ... Kolejne znane nazwisko odchodzi za wcześnie :(
mlospeed, 12.12.2010 22:25[!]
[*] [*] [*]

@Adakar dokładnie, szkoda Toma i żal był również za team Arrows, wielka szkoda, kawał historii..
sneer, 12.12.2010 22:46[!]
RiP
Karol26, 12.12.2010 23:01[!]
RIP czemu tacy ludzie odchodzą :/
Hans_Kloss, 12.12.2010 23:10[!]
Arrowsy z logiem Red Bulla... To były bolidy... Ehhh...
omen10, 13.12.2010 16:27[!]
RIP. Arrows to jeden z moich ulubionych zespołów :(
FelipeF1., 13.12.2010 18:06[!]
[*] Niech spoczywa w pokoju :(
NEO86, 31.12.2010 17:05[!]
RIP
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca