F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

04.05.2024

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Newey: Nie wiem co mnie dalej czeka w Formule 1

Wolff wyklucza debiut Antonelliego w trakcie sezonu 2024

Ricciardo: Od początku czułem, że stać mnie na mocny wynik

Bottas zostanie cofnięty o trzy pozycje na starcie sprintu w Miami

Vowles: Sargeant musi realizować postawione przed nim cele

03.05.2024

GP Miami: wyniki kwalifikacji do sprintu

Max Verstappen wygrywa kwalifikacje do sprintu w Miami

Verstappen najszybszy w treningu mimo problemów

Williams przygotował zapasowe podwozie na Grand Prix Miami

Hulkenberg: Obecność Seidla w Audi była dla mnie kluczowa

Sainz dementuje spekulacje o przerwanych rozmowach z Audi

Bottas zaskoczony zmianą inżyniera wyścigowego przed GP Miami

RacingNews365: Williams podjął rozmowy z Adrianem Newey'em

Russell entuzjastycznie nastawiony do rywalizacji z Verstappenem

Leclerc i Hamilton podekscytowani potencjalną współpracą z Newey'em

02.05.2024

Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM

Turrini i Clarkson pewni zwolnienia Sargeanta w trakcie sezonu 2024

David Sanchez został nowym dyrektorem technicznym Alpine

01.05.2024

Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Strategia okiem Jamesa Allena - Nurburgring

GP Niemiec pokazało siłę trzech kierowców o bardzo zbliżonych osiągach z trzech różnych ekip.
Bartosz Orłowski, 27 lipca 2011, wyświetlenia: 1962<< | lista | T- | T+ | >>
(Oryginalne opracowanie: James Allen, www.jamesallenonf1.com)

Grand Prix Niemiec pokazało siłę trzech kierowców o bardzo zbliżonych osiągach z trzech różnych zespołów. Jak zauważył zwycięzca Lewis Hamilton, decydującym czynnikiem była perfekcja i niepopełnianie błędów zarówno przez kierowców, jak i przez mechaników podczas wymiany opon.

Końcówka pokazała błyskotliwe, przemyślane strategie wezwań do boksów. Zespoły środka stawki również wykazały się pomysłowością w zarządzaniu postojami, jak było to na przkład w przypadku Adriana Sutila z Force India, który finiszował na szósty miejscu przed Renault i Mercedesami.

Podstawowym czynnikiem, który trzeba było rozważyć były osiągi wolniejszej, pośredniej mieszanki. Biorąc pod uwagę różnicę w prędkości obu mieszanek, wynoszącą ok. 1,5s, dwa postoje okazały się dobrym wyborem. Jeśli różnica okazałaby się większa, wtedy w grę wchodziła strategia trzech postojów, z krótkim, szybkim przejazdem w końcówce wyścigu na mieszance pośredniej.

Podczas piątkowych treningów żywotność opon okazała się być lepsza niż oczekiwano, a więc dla większości zespołów dwa postoje były dobrym rozwiązaniem. W sobotę jednak deszcz zmył całą gumę z toru, przez co wielu zaczęło zastanawiać się nad 3-postojową strategią, wierząc w to, iż tor był „świeży”. W czasach Bridgestone taki stan rzeczy prowadziłby do ziarnistości opon, ale w przypadku Pirelli nie miało to miejsca. Zamiast tego okazało się, że tor był mniej przyczepny, czasy okrążeń były wolniejsze, ale nawierzchnia nie powodowała większego zużycia opon.

Walka z przodu stawki

Biorąc to wszystko pod uwagę, nawet ci kierowcy, którzy jechali z przodu stawki na trzy postoje, odbywali niemal dwupostojowe przejazdy, jeśli brać pod uwagę ich długość. Dla przykładu Webber przejechał 26 okrążeń na trzecim komplecie miękkich opon. Nie chcieli zakładać twardszej mieszanki, więc zmienili opony na miękkie najpóźniej jak się tylko dało. Dwóch kierowców (Vettel i Massa) dokonało tego na przedostatnim okrążeniu!

Wśród prowadzących trzech kierowców Webber, który stracił co prawda prowadzenie na rzecz Hamiltona na samym początku, był w stanie wyprzedzić go już podczas pierwszego postoju na 14 okrążeniu. Webber był 0,5s za Hamiltonem, kiedy zjechał po raz pierwszy do pitlane. Bardzo szybka zmiana opon w Red Bullu plus dwa błyskawiczne okrążenia wyjazdowe spowodowały, że Australijczyk odzyskał prowadzenie. Cisnął bardzo mocno, jednak czasy okrążeń pokazały, że Hamilton był szybszy w sektorach jeden i trzy. Webber wiedział o tym, że nie będzie to jego dzień.

Przez to wszystko Mark zniszczył opony i jego tempo nie było zbyt dobre pod koniec drugiego przejazdu. Starał się znowu pojawić wcześniej w boksach, lecz ta sztuczka nie zadziałała tym razem. Hamilton i Alonso byli w stanie utrzymać lepsze tempo, mając młodsze opony o dwa okrążenia, podczas gdy Red Bull Marka zjechał na drugą wymianę opon. Jego postój był o 0,8s wolniejszy niż poprzedni, czego efektem był wyjazd na trzeciej pozycji.

Co do Hamiltona i Alonso, to zjechali oni razem na pierwszy postój, jednak za drugim razem Hamilton był o jedno okrążenie wcześniej, niż Hiszpan. Okrążenie przed zjazdem było o 0,7s szybsze w przypadku Alonso, a sama zmiana o 0,4s szybsza. Co ciekawe, okrążenie wyjazdowe Hamiltona na świeżych oponach nie było dużo lepsze od czasu Alonso (na starszych), co pokazuje przewagę wcześniejszego zjazdu.

Alonso wyjechał z boksów przed Hamiltonem, ale gorzej rozgrzewające się opony w Ferrari spowodowały, iż Lewis mógł go wyprzedzić w zakręcie nr 2. W przypadku Ferrari strategia dobrze działała na papierze, ale już nie tak dobrze w rzeczywistości. Webber mógł wyprzedzić Hamiltona podczas pierwszego postoju, jednak ani on, ani Hamilton nie mogli dokonać tego po drugim zjeździe.

Co do wyboru momentu na założenie pośredniej opony podczas ostatniego zjazdu, odpowiedzią na niepewności z tym związane stały się postoje Witalija Pietrowa i Kamui Kobayshiego. Maldonado zjechał po taki komplet dość wcześnie, bo około 35 okrążenia, ale jego czasy nie były równomierne. Kiedy Pietrow zjechał po opony pośrednie na okrążeniu 46, zaczynał ustanawiać swoje rekordy okrążeń, a Kobayashi był szybszy od Pereza, który wciąż jechał na miękkich. To był znak dla McLarena, iż czas na zmianę opon.

W tym momencie Webber już się nie liczył w walce o wygraną, był 8 sekund za Alonso. Na 51 okrążeniu McLaren wezwał Hamiltona, Ferrari jednak na to nie zareagowało i Alonso wykonał jeszcze dwa dodatkowe okrążenia – byli oni zmartwieni tempem na twardszych oponach. Tempo Lewisa było od razu dobre (pośrednia mieszanka) i miał on już właściwie wygrany wyścig. Webber starał się jeszcze wyjść na czoło stawki poprzez późny zjazd, lecz ostatecznie był zbyt daleko w tyle.

Sutil vs Rosberg

Jednym z ciekawszych smaczków wyścigu była forma Adriana Sutila z Force India. Miał on za sobą wspaniały weekend, a strategia była świetnie przemyślana. W rezultacie zakończył wyścig na szóstym miejscu przed kierowcami Mercedesa. Zakwalifikował się ósmy, 0,8s za Nico Rosbergiem. Pokonanie tego kierowcy z takiej pozycji to nie lada wyczyn.

Walka Sutila i Rosberga była dobrym przykładem przewagi strategii dwupostojowej nad trzystopową. Force India był jednym z zespołów, któremu symulacje potwierdziły, że dwa postoje są szybsze niż trzy, co mogło prowadzić do ryzyka wyjazdu w korku lub większej szansy popełnienia błędu przez mechaników.

Sutil zjeżdżał na okrążeniach 22 i 48, Rosberg na 14, 36 i 53. Ich czasy były bardzo podobne podczas pierwszego przejazdu, ale później Sutil miał przewagę. Mercedes prowadził się nie najlepiej, a Sutil zniwelował czterosekundową przewagę do zera w czasie, gdy Rosberg zjechał na swój pierwszy z trzech postojów. Mercedes był ogólnie szybszy, czego dowiódł w kwalifikacjach, ale przez duże zużycie opon mieli związane ręce w kwestii strategii, przez co Force India pokonało ich z 10-sekundowym zapasem.

Sutil spisywał się przez cały weekend wręcz wyśmienicie, wycisnął wszystko co najlepsze z pośredniej mieszanki opon. Od razu znalazł tempo po zmianie opon na pośrednie, a do tego ustanowił rekord swojego okrążenia, gdy już były zużyte po 9 kółkach. Wiele zespołów miało jednak problemy z dogrzaniem opon w chłodnych warunkach.

Odpowiedni ładunek paliwa

Możliwość deszczu w czasie wyścigu odbiła się na strategii zarządzania paliwem. Wielu kierowców miało niedobór paliwa, ponieważ spodziewali się, że deszcz i mokra pogoda pozwoli zaoszczędzić benzynę. Tymczasem tor pozostał suchy, zmuszając kilka osób do oszczędzania paliwa w końcówce wyścigu.

Nauczony wpadką na Silverstone, McLaren tym razem nie popełnił drugi raz tego samego błędu i Hamilton miał odpowiedni zapas paliwa do ostatnich metrów. Tymczasem Alonso musiał zwolnić i finiszował cztery sekundy za Hamiltonem, a na okrążeniu zjazdowym nawet zatrzymać, aby wystarczyło paliwa do pobrania próbek.

Źródło: jamesallenonf1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
06.10.2011  Przypuszczalna strategia okiem Jamesa Allena - Japonia
28.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - Singapur
21.09.2011  Przewidywane strategie podczas GP Singapuru wg Jamesa Allena
14.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - Monza
02.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - GP Belgii
Tagi:
Allen J.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Lolkoski, 27.07.2011 17:35[!]
Bardzo ciekawy artykuł i analiza pania Allen
General, 27.07.2011 17:43[!]
Dokladnie, jakies poprzednie byly takie sobie.
TheStig, 27.07.2011 18:52[!]
Dodałbym, że długi przejazd Buttona świadczył o tym, że prawdopodobnie również planowali dwu-postojową strategię, co pewnie dałoby mu ~4 pozycję na mecie, może wyżej. Szkoda tej awarii :-<.
maiesky, 27.07.2011 18:58[!]
Niezła, wnikliwa i bogata w ciekawe uwagi analiza Allena.
Jednak w tłumaczeniu ten fragment jest moim zdaniem sprzeczny (a przynajmniej niejasny):
Co ciekawe, okrążenie wyjazdowe Hamiltona na świeżych oponach nie było dużo lepsze od czasu Alonso (na starszych), co pokazuje przewagę wcześniejszego zjazdu.

W oryginale jest What was interesting was that Hamilton’s out lap on fresher tyres hadn’t been significantly faster than Alonso’s on worn tyres, which defies the princ ipal of the early stopper having the advantage.

O ile dobrze zrozumiałem tekst i to co się na torze działo, to w tym przypadku okrążenie wyjazdowe mimo świeżych opon nie było znacząco szybsze od czasu ALO zanotowanego na zjechanych gumach, podczas gdy z reguły świeże opony dają przewagę w postaci lepszego czasu.
Guru jednak nie jestem i jeśli źle zrozumiałem, albo źle rozumiem co się dzieje na torze to niech ktoś mnie sprostuje.
modlicha, 27.07.2011 19:36[!]
@maiesky

Oczywiście że nie możesz zrozumieć bo jest zle przetlumaczone.

słowo 'defy' - oznacza przeciwstawiać, postepowac wbrew. w szczególnych przypadkach można tlumaczyć jako podważać.

Więc sens tego zdania: Co ciekawe, okrążenie wyjazdowe Hamiltona na świeżych oponach nie było dużo lepsze od czasu Alonso (na starszych), co podważało (stało w sprzeczności z) zasadę przewagi wcześniejszego zjazdu.

Do poprawy
Baart Racing, 27.07.2011 22:06[!]
Faktycznie, moja wina.
kabans, 27.07.2011 22:08[!]
mam nadzieje żę nikt już nie ma wątpliwości że sutil to dobry kierowca, mogę go spokojnie stylem jazdy i umiejętnościami położyć na jednej półce z kobayashim
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca