|
|
|
|
|
|
Di Grassi wygrywa 52 edycję Grand Prix Makau |
Kubica podobnie jak przed rokiem wyścig na Circuito da Guia ukończył na drugiej pozycji. |
|
•Marek Roczniak, 20 listopada 2005, wyświetlenia: 4696 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Bardzo niewiele zabrakło, aby w tym roku na najwyższym stopniu podium w Makau stanął Robert Kubica. Polak objął prowadzenie wyścigu tuż przed pojawieniem się na torze samochodu bezpieczeństwa. Niestety podczas wznowienia wyścigu na dwa okrążenia przed końcem silnik Hondy okazał się niewystarczająco mocny, aby stawić czoło dominującym na bardzo długiej prostej Circuito da Guia jednostkom napędowym Mercedesa i ostatecznie zwycięzcą został Lucas di Grassi.
Wyścig rozpoczął się od falstartu w wykonaniu innego kierowcy mistrzowskiej ekipy F3 Euro Series (ASM), Loica Duvala. Startujący z pole position Francuz stracił w ten sposób szansę na odniesienie niemal pewnego zwycięstwa, gdyż dysponował bardzo szybkim bolidem, co było ewidentne już od pierwszych okrążeń. Przed zjazdem do boksów Duval zdołał wypracować ponad czterosekundową przewagę nad di Grassim i Kubicą, a po odbyciu kary na szóstym okrążeniu spadł na 10 pozycję.
Tymczasem di Grassi, któremu na drugim okrążeniu udało się wyprzedzić Kubicę na najszybszej sekcji toru, cały czas znajdował się pod dużą presją ze strony naszego kierowcy. Polak był ewidentnie szybszy i cały czas siedział na ogonie di Grassiego, a pierwszą okazję do wyprzedzenia Brazylijczyka miał na siódmym okrążeniu. W tym momencie kierowca ASM zdołał się jeszcze obronić i póki co nadal był liderem wyścigu.
Dopiero obecność dublowanego kierowcy (Jo Merszei) na przedzielonej w środku łagodnym zakrętem w prawo najdłuższej prostej umożliwiła Kubicy na początku 11 okrążenia udany atak na pozycję lidera, który w obecności dublowanego zawodnika zachował wręcz nadmierną ostrożność. Po znalezieniu się na pierwszej pozycji nasz kierowca szybko zaczął oddalać się od di Grassiego i zwycięstwo wydawało się być w zasięgu ręki.
W chwilę później doszło do małego karambolu na Fisherman's Bend: Charlie Kimball i Dan Clarke zderzyli się ze sobą, a próbujący ich wyminąć Danny Watts wpadł na bandę. W tej sytuacji konieczna była oczywiście neutralizacja wyścigu i to dla Roberta oznaczało tyle, że podczas wznowienia będzie miał ogromne trudności z utrzymaniem za swoimi plecami di Grassiego.
Obawy te niestety sprawdziły się, bowiem Brazylijczyk tuż po zjechaniu z toru samochodu bezpieczeństwa na dwa okrążenia przed końcem wyścigu, jeszcze przed łagodnym zakrętem w prawo zdołał przemknąć obok kierowcy Carlin Motorsport i znalazł się ponownie na prowadzeniu. Polak miał jeszcze szansę na kontratak, ale di Grassi zablokował wewnętrzny tor jazdy przed jedynym dogodnym miejscem do wyprzedzania na torze (Lisboa Bend) i po przetrwaniu kolejnego okrążenia pod dużą presją ze strony Kubicy linię mety przekroczył jako pierwszy. Trzeci na mecie zameldował się Sebastian Vettel, prezentując znakomitą formę w dzisiejszym wyścigu.
Robert Kubica:
„Przewaga, którą uzyskałem nad Lucasem di Grassim została zniwelowana przez neutralizację i wyjazd samochodu bezpieczeństwa, który nastąpił w najgorszym możliwym momencie. Po restarcie nie udało mi się obronić prowadzenia – samochód nie był ustawiony pod szybką jazdę na prostej.
Podczas dwóch pozostałych do mety okrążeń nie miałem już szans na przeprowadzenie ataku, bo auto osiągało optymalną formę dopiero po przejechaniu kilku kółek wyścigowym tempem. Drugi rok z rzędu musiałem zadowolić się drugą pozycją. Szkoda, bo do zwycięstwa zabrakło bardzo niewiele”.
Trevor Carlin:
„Drugie miejsce Roberta w Macau Grand Prix to największy zawód w całej mojej wyścigowej karierze. Jechał doskonały wyścig, a prędkość z jaką oddalał się od di Grassiego najlepiej świadczy o tym, kto był najszybszym kierowcą w Pucharze Interkontynentalnym. Problem polegał na tym, że samochód Roberta był ustawiony tak, by zmaksymalizować przewagę w środkowej, krętej części toru. By dobrze wykorzystać takie ustawienie, trzeba być Robertem Kubicą. Niestety, auto nie było najszybsze na prostej, co ułatwiało ataki przeciwnikom po starcie i restarcie.
Niewielu młodych kierowców bardziej zasługuje na miejsce w Formule 1.
Jeśli Robert tam trafi, będę najszczęśliwszym człowiekiem świata”.
Lucas di Grassi:
„Bez neutralizacji nie miałbym absolutnie żadnych szans na wygranie tego wyścigu. Manewr Roberta, który wyprzedził mnie przy dublowaniu rywala, był niesamowicie dobry”.
Robert Kubica myślami jest już w Formule 1 – 1 grudnia na torze w Barcelonie najlepszy polski kierowca wyścigowy odbędzie swój pierwszy test w królewskiej kategorii wyścigowej.
Zdjęcia z dzisiejszych zmagań w Makau można znaleźć tutaj, natomiast najciekawsze momenty z wyścigu w formie pliku wideo (wmv) tutaj.
•Formula 3 Int. Trophy > 2005 > GP Makau (główny), Guia Circuit - 6,117 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 8 | Lucas di Grassi | | Manor Motorsport | Dallara F305 Mercedes | 15 | 40:49,730 | |
2. | 5 | Robert Kubica | | Carlin Motorsport | Dallara F305 Mugen-Honda | 15 | +0:00,659 | |
3. | 2 | Sebastian Vettel | | ASM Formule 3 | Dallara F305 Mercedes | 15 | +0:03,924 | |
4. | 3 | Joao Paulo de Oliveira | | Tom's | Dallara F305 Toyota | 15 | +0:07,003 | |
5. | 4 | Kazuki Nakajima | | Tom's | Dallara F305 Toyota | 15 | +0:08,619 | |
6. | 1 | Loic Duval | | ASM Formule 3 | Dallara F305 Mercedes | 15 | +0:08,705 | |
7. | 7 | Christian Bakkerud | | Carlin Motorsport | Dallara F305 Mugen-Honda | 15 | +0:11,185 | |
8. | 19 | Paolo Montin | | Ombra Racing | Dallara F305 Mugen-Honda | 15 | +0:12,490 | |
9. | 14 | Romain Grosjean | | Signature Plus | Dallara F305 Opel | 15 | +0:13,007 | |
10. | 11 | Franck Perera | | Prema Powerteam | Dallara F305 Opel | 15 | +0:13,290 | |
11. | 15 | Guillaume Moreau | | Signature Plus | Dallara F305 Opel | 15 | +0:13,890 | |
12. | 16 | Fabio Carbone | | Signature | SLC R1 Opel | 15 | +0:16,445 | |
13. | 30 | Karl Reindler | | Alan Docking Racing | Dallara F305 Mugen-Honda | 15 | +0:17,334 | |
14. | 9 | Mike Conway | | Manor Motorsport | Dallara F305 Mercedes | 15 | +0:17,808 | |
15. | 23 | Michael Ho | | Team Midland Euroseries | Dallara F305 Toyota | 15 | +0:26,120 | |
16. | 18 | Rodolfo Avila | | HBR Motorsport | Dallara F305 Mercedes | 15 | +0:28,615 | |
17. | 26 | Daisuke Ikeda | | ZAP Speed | Dallara F305 Toyota | 14 | 1 okr. | |
18. | 33 | Kit Meng Lei | | Swiss Racing Team | Dallara F305 Opel | 14 | 1 okr. | |
19. | 29 | Jo Merszei | | Jo Merszei | Dallara F305 Mugen-Honda | 14 | 1 okr. | |
20. | 21 | Steven Kane | | Promatecme F3 | Lola B05/30 Mugen-Honda | 13 | 2 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 32 | Lou Meng Cheong | | Edenbridge Racing | Dallara F305 Mugen-Honda | 10 | | |
| 12 | Dan Clarke | | Prema Powerteam | Dallara F305 Opel | 9 | | |
| 6 | Charlie Kimball | | Carlin Motorsport | Dallara F305 Mugen-Honda | 9 | | |
| 24 | Danny Watts | | Team Midland Euroseries | Dallara F305 Toyota | 9 | | |
| 22 | Stephen Jelley | | Menu Motorsport | Dallara F305 Opel | 8 | | |
| 10 | Naoki Yokomizo | | Three Bond Racing | Dallara F305 Nissan | 4 | | |
| 17 | Filip Salaquarda | | HBR Motorsport | Dallara F305 Opel | 3 | | |
| 20 | Kohei Hirate | | Team Rosberg | Dallara F305 Opel | 1 | | |
| 28 | Bruno Senna | | Raikkonen Robertson | Dallara F305 Mugen-Honda | 1 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 27 | Taku Bamba | | NOW Motor Sports | Dallara F305 Toyota | 0 | | |
| |
|
Źródło: MSTTiming.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|