F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

11.05.2024

Magnussen: Za opiekę nad dziećmi odpowiadam w domu

F1-Insider: Ocon i Gasly chcą odejść z Alpine po sezonie 2024

10.05.2024

Sargeant: Nie rozmawiam z Vowlesem, czy moja posada jest bezpieczna

Mercedes porówna Antonelliego z Mickiem Schumacherem

Ferrari przetestowało osłony przeciwdeszczowe

09.05.2024

Leclerc podejmie współpracę z nowym inżynierem od weekendu na Imoli

08.05.2024

Ferrari sprawdzi poprawki na Imolę podczas dnia filmowego na Fiorano

Ocon: Alpine nie może mocno celebrować punktu z Miami

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Więcej wiadomości

  Archiwum 2006
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Zapowiedź sezonu 2006 - część druga

Ekscytujący, nowy format kwalifikacji, silniki V8 oraz przywrócenie wymiany opon w trakcie wyścigu.
Mateusz Grzeszczuk, 7 marca 2006, zmieniony 07.03.2006 18:40, wyświetlenia: 1130<< | lista | T- | T+ | >>
Ekscytujący, nowy format kwalifikacji, silniki V8 oraz przywrócenie wymiany opon w trakcie wyścigu. To tylko część z szeregu zmian wprowadzonych na sezon 2006, które mają na celu urozmaicenie wyścigów i uczynienie ich jeszcze bardziej fascynującymi niż kiedykolwiek.

Zmiany w regulaminie technicznym:
Na sezon 2006 postanowiono zamienić silniki z V10 na V8 o pojemności 2,4 litra, czemu podporządkowały się wszystkie fabryczne stajnie. Z 900 KM uzyskiwanych w zeszłym roku przez V10, moc silników w nowej konfiguracji spadła do około 750 KM. Niezależne zespoły nie mające dostępu do V8 otrzymały zgodę na używanie trzylitrowych V10, pod warunkiem, że ich osiągi zostaną ograniczone do 16700 obrotów na minutę i w dolocie powietrza zostanie zastosowana zwężka o średnicy 77 mm.

Jak dotąd tylko stajnia Toro Roso zdecydowała się na takie rozwiązanie i w sezonie 2006 będzie korzystała z zeszłorocznej jednostki napędowej Cosworth. Spodziewają się podobnej mocy, ale mogą dysponować nieco lepszym momentem obrotowym. Jednym ze skutków tego może być to, że zespół ten będzie mógł ustawiać swoje bolidy na większy docisk aerodynamiczny, jednakże uzyskanie odpowiedniej równowagi dotyczy także bolidów napędzanych V8 i przy ich konstruowaniu położono szczególny nacisk na zmniejszenie oporu powietrza. V8 może i ma nieco mniejszą moc, ale jest mniejszy, zużywa mniej paliwa i wymaga mniejszych chłodnic – wszystko to ma znaczący wpływ na konstrukcję bolidu.

Zmianom uległy także przepisy dotyczące aerodynamiki, celem dalszego zmniejszenia siły dociskowej. Ograniczenia przedniej części karoserii objęły usunięcie dolnych sekcji deflektorów, co w dramatyczny sposób zmieniło przepływ powietrza wokół tej niezwykle czułej części bolidu. Tymczasem pomimo krótszych silników minimalny rozstaw osi pozostał bez zmian, co umożliwiło projektantom uzyskanie bardziej opływowego i lepiej upakowanego tyłu bolidu.

Inna znacząca zmiana w regulacjach dotyczy opon. Kierowcy nadal mają do dyspozycji siedem kompletów opon na weekend GP w nie więcej niż dwóch różnych specyfikacjach dostarczonych przez producenta. I nadal opony użyte podczas kwalifikacji i wyścigu muszą być w tej samej specyfikacji (wyboru należy dokonać po piątkowych treningach). Jednakże od teraz znowu będzie możliwa wymiana opon w trakcie wyścigu. W zeszłym roku cały dystans trzeba było pokonać na jednym zestawie opon i choć w niektórych przypadkach stworzyło to niezwykle ciekawe wyścigi – jak choćby w Grand Prix Europy – to jednak uznano, że wymiana opon ożywi początki wyścigów i zwiększy poziom rywalizacji.

Zmiany w regulaminie sportowym:
Po wprowadzeniu dotychczasowego formatu kwalifikacji w 2005 roku nastąpiła duża fala krytyki. FIA odpowiedziała na nią, wprowadzając bardziej ekscytujący format na sezon 2006. Oto jak działa nowe kwalifikacje oparty na systemie knock-out:

Między godziną 14:00 i 14:15 wszystkie bolidy będą na torze. Sześć najwolniejszych zostanie wyłączonych z dalszej jazdy i zgodnie z uzyskanymi czasami zajmą ostatnie sześć pozycji na starcie.

Między 14:20 i 14:35 następnych sześciu najwolniejszych kierowców będzie wyłączonych z dalszej jazdy i zajmą pozycje od 11 do 16. W obu tych sesjach kierowcy mogą jeździć z dowolną ilością paliwa.

Następnie od 14:40 do 15:00 pozostałych na torze 10 kierowców rozpocznie rywalizację na nowo, a ich poprzednie czasy zostaną anulowane. Do tego bloku kwalifikacyjnego muszą przystąpić z taką ilością paliwa, z jaką planują rozpocząć wyścig, a zużyte w tym czasie paliwo zostanie później uzupełnione pod ścisłym nadzorem w parc ferme.

Kierowcy, którzy zakwalifikują się poza pierwszą dziesiątką, mogą przed wyścigiem uzupełnić dowolną ilość paliwa.

Nowy format spowoduje, że strategia na wyścig będzie jeszcze bardziej skomplikowana. FIA stworzyła formułę ‘litry na okrążenie', by obliczyć ilość paliwa, jaką dziesięciu najszybszych kierowców będzie mogło uzupełnić po kwalifikacjach. Do tego wprowadzona została specjalna zasada 110%, aby tylko okrążenia przejechane z czasem w obrębie 110% najlepszego wyniku danego kierowcy były uwzględniane przy wyliczeniu ilości paliwa możliwej do uzupełnienia. Dzięki temu kierowcy nie będą przejeżdżali bardzo wolnych okrążeń podczas ostatniego bloku kwalifikacji.

Reguła ta została wprowadzona po pojawieniu się obaw, iż niektóre zespoły mogą tak zaprojektować swoje silniki, aby w określonej sytuacji były w stanie zużyć dużą ilość paliwa i umożliwić jazdę w końcowej części sesji kwalifikacyjnej z jak najlżejszym bolidem, zanim zostaną dotankowane przed wyścigiem.

Zobacz także: Zapowiedź sezonu 2006 – część pierwsza

Źródło: Formula1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
02.05.2024  Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM
29.04.2024  Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem
27.04.2024  Lista startowa na sezon 2025
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
17.04.2024  Verstappen: Sprint w Chinach nie jest dobrym pomysłem
Tagi:
F1 ogólnie
Przepisy

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Leon, 07.03.2006 11:42[!]
Nie wiem czy ta techniczna strona kwalifikacji nie jest za skąplikowana i mało przejżysta .
Będą przekręty i afery , chyba się zakałapuckali .
AMD, 07.03.2006 12:39[!]
hehe ale namotali w kwalifikacjiach że głowa boli :] i to ma być przjrzyste i bardziej ciekawe?? już lepiej było w zeszłym roku z dwoma przejazdami ;/
Bart2005, 07.03.2006 12:46[!]
Bardzo dobry pomysł. Przynajmniej znowu w czasie kwalifikacji bedzie duzo bolidów na torze, będzie się coś działo tak jak kilka sezonów temu kiedy sesje kwalifikacyjne były niekiedy bardziej ekscytujace niż sam wyścig. Dobrze, że wrócono do wymiany opon może unikniemy takich sytuacji jaką miał Raikkonen w Hiszpanii o ile mnie pamięć nie myli.
Bucu, 07.03.2006 14:25[!]
ja to squmalem dopiero za ktoryms razem :P ale coz kwalifikacje beda ciekawsze ;)
kuba_new, 07.03.2006 15:04[!]
dorze bedzie tak mysle:)
MMM, 07.03.2006 16:21[!]
miejmy nadzieje ze nie ma w tych kwalfikacjach zadnej luki itp... . no i super ze znowu bedą opony wymieniać :]
Metalpablo, 07.03.2006 16:30[!]
Pierwotny format kwalifikacji chyba był najlepszy.1 godzina i jezdziłeś ile chcesz.I ten format przetrwał dłuugi czas,wtedy jakos F1 była bardziej stała i nie było tylu zmian
McLuke, 07.03.2006 16:38[!]
o matko ale namieszali w tej kwalifikacji... mam cichą nadzieję że oni sami się pogubią wtych wszystkich przeliczeniach itp. i powrócą do systemu quali z sezonu 2005. No bo czy wyobrażacie sobie jak na początku kwalifikacji w GP Monako będą 22 bolidy?? to tam bedzie taki kocioł że hoho......
W, 07.03.2006 20:38[!]
Tragedia. Nie ma to jak czytelność w wydaniu FIA...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca