F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

01.05.2024

Vettel poprowadzi McLarena MP4/8 podczas weekendu na Imoli

LGdS: Umowa Ferrari z Newey'em może zostać ogłoszona po GP Miami

Ferrari przedstawiło malowanie na Grand Prix Miami

Bottas: Audi dokładnie wie na co mnie stać

The Athletic: Newey odejdzie z Red Bulla bez obowiązkowego urlopu

LGdS: Vasseur odbył spotkanie z Newey'em w Londynie

Red Bull Racing potwierdza odejście Adriana Newey'a

Seidl: Formuła 1 nie jest sportem "one-man show"

Gunther Steiner wytoczył proces ekipie Haas

Wolff dementuje spekulacje o rozmowach z Verstappenem po GP Miami

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

Więcej wiadomości

  Archiwum 2019
PnWtŚrCzPiSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Krótka historia o Formule 1 w Brazylii

Już niedługo legendarny tor Interlagos może odejść w zapomnienie.
Sponsorowane, 25 lipca 2019, wyświetlenia: 855<< | lista | T- | T+ | >>
Embed from Getty Images

GP Brazylii. Co z torami F1 w Rio de Janeiro oraz Interlagos w Sao Paulo?
46 lat temu rozegrano pierwszy wyścig Formuły 1 na torze w Brazylii. Przez te lata najlepsi kierowcy na świecie ścigali się na dwóch różnych torach. W 2020 roku ma nastąpić przeprowadzka na nowy tor, choć sygnały napływające z kraju kawy mogą być niepokojące.

W 1973 roku odbyło się pierwsze Grand Prix Brazylii, a jego zwycięzcą był „gospodarz” – Emerson Fittipaldi. Tamten wyścig, jak i większość w całej historii, odbyła się na torze Interlagos. Pełna nazwa tego obiektu to Autodromo Jose Carlos Pace. Przy jego projektowaniu udział brał sam Ayrton Senna, który wygrywał GP Brazylii w 1991 i 1993 roku. Malowniczo położony tor niedaleko Sao Paulo cieszył się sporą popularnością, ale także wielu kierowców narzekało na stan nawierzchni i tym samym na poziom bezpieczeństwa.

Śmierć kierowcy na torze Interlagos
W grudniu 2007 roku podczas wyścigu klasy Stock Car Light (seria towarzysząca wyścigom Stock Car Brasil) doszło do wypadku, w efekcie którego śmierć poniósł Brazylijczyk Rafael Sperafico. 26-letni kierowca podczas szóstego okrążenia stracił panowanie nad swoim bolidem i uderzył z wielką siłą w ścianę opon. Jego pojazd odbił się i wrócił na tor, a jakby tego było mało trafił w niego bolid prowadzony przez Renato Russo. Sperafico poniósł śmierć na miejscu w wyniku licznych obrażeń głowy. Drugi kierowca, który także doznał obrażeń głowy, trafił do szpitala i wyszedł z niego po ponad tygodniu.

Lata 80. dla Rio de Janeiro
Być może nie wszyscy wiedzą, ale tor Interlagos nie był jedynym, na którym rozgrywano wyścigi Formuły 1. Okres lat osiemdziesiątych należał do obiektu Jacarepagua. Pełna nazwa toru położonego obok Rio de Janeiro brzmiała Autodromo Internacional Nelson Piquet, która została nadana na cześć dwukrotnego brazylijskiego zwycięzcy GP. Premiera miała miejsce w 1978 roku, a na Jacarepagua ścigano się w dziesięciu wyścigach serii GP. Z czasem tor stracił Formułę 1, potem wyścigi serii CART, aż w końcu w styczniu 2008 w związku z chęcią organizacji przez Rio de Janeiro Igrzysk Olimpijskich w 2016 roku, zdecydowano, że w miejscu toru powstanie Centrum Olimpijskie.

Ostatni wyścig F1 w Sao Paulo
Grand Prix Brazylii powróciło na Interlagos, ale podpisana umowa obowiązuje jeszcze tylko przez rok. Listopadowe wyścigi F1 mają być więc pożegnaniem z historycznym torem. W 2020 roku zawody znów mają zawitać w okolice Rio de Janeiro. – Powstanie nowy tor wyścigowy, którego budowa potrwa od sześciu do siedmiu miesięcy. Grand Prix Brazylii odbędzie się w przyszłym roku w Rio de Janeiro. Organizacja wyścigu w Sao Paulo nie była już opłacalna – tłumaczył kontrowersyjną decyzję prezydent kraju Jair Bolsonaro. Na miejsce inwestycji wybrano park olimpijski w dzielnicy Deodoro. Trzy lata temu na igrzyskach odbywały się tam zawody m.in. w kajakarstwie górskim i jeździectwie konnym.

Kłopoty finansowo-organizacyjne Rio Motorpark?
Jak to jednak z wielkimi inwestycjami w Brazylii bywa, tak i w tym przypadku nie obyło się bez kontrowersji. Poinformowały o tym niedawno media, przede wszystkim „Globo” i „O Estado de Sao Paulo”. Oba źródła stwierdziły, że spółka Rio Motorpark posiada jedynie 0,14% wymaganego kapitału (zaledwie 23 tys. euro). Telewizja „Globo”, poinformowała, że prokuratura wszczęła dochodzenie w sprawie domniemanych nieprawidłowości i korupcji przy uzyskiwaniu praw na budowę toru. Gazeta „O Estado de Sao Paulo” dodała, że złożono kilka pozwów do sądu federalnego twierdząc, że „warunki przetargu miały na celu faworyzowanie konkretnej spółki”. Budowa nowego obiektu w Rio de Janeiro ma pochłonąć 135 milionów funtów, czyli około 635 milionów złotych. Przypomnijmy, że spółka Rio Motorpark była jedynym kandydatem, a jednocześnie pomysłodawcą całego projektu. Na czele tego konsorcjum stoi amerykańska spółka z siedzibą w Arlington, od której swoją nazwę zawdzięcza całe konsorcjum. W konsorcjum jest także hiszpańska firma budowlana Acciona (odpowiadała za budowę toru MotorLand Aragon), niemiecka spółka Sporttotal, która dostarczy niezbędne wyposażenie techniczne całego kompleksu oraz lokalna firma Golden Goal zajmująca się marketingiem sportowym. Poza tym budowa, która miała zająć 6-7 miesięcy, ma trwać 14-17 miesięcy.

Co z torem Interlagos?
Kłopoty z torem w Rio de Janeiro to jedno, postawa władz Sao Paulo to drugie. Tamtejsza rada miasta przegłosowała ostatnio decyzję, aby nie prywatyzować toru Interlagos, a tym samym utrzymać dla niego wsparcie finansowe. Do tej pory wszystkie informacje z tego miasta sugerowały, że nie chcą dalej finansować wyścigu F1, a tor Interlagos zostanie sprzedany. Teraz sytuacja odwraca się o 180 stopni. Jeżeli zostanie to potwierdzone przez burmistrza, a miasto dalej będzie zainteresowane organizacją wyścigów F1, to projekt w Rio de Janeiro (o ile powstanie) będzie dla nich konkurencją, a nie zastępstwem. Mamy przeczucie, że w tej historii może się wydarzyć jeszcze wiele ciekawego...

Najwięcej zwycięstw w GP Brazylii:
6 – Alain Prost
4 – Michael Schumacher
3 – Carlos Reutemann, Sebastian Vettel
2 – Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna, Mikka Hakkinen, Lewis Hamilton, Nigel Mansell, Juan Pablo Montoya, Felipe Massa, Mark Webber, Nico Rosberg, Nelson Piquet.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
22.04.2024  W transferowym potrzasku, czyli o zakrętach życiowych Carlosa Sainza
17.04.2024  F1 Racing Confidential - książka o kulisach Formuły 1
10.04.2024  Plan spalony na panewce - powrót Vettela z emerytury
03.04.2024  F1 Racing Confidential - książka o tych, którzy pracują na sukces zespołu
07.03.2024  Zapraszamy do wspólnego budowania portalu!
Tagi:
Rio de Janeiro
F1WM

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca