F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2002
PnWtŚrCzPiSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Podsumowanie sezonu 2002: Wstęp

Marek Roczniak, 27 pa?dziernika 2002, zmieniony 30.10.2005 21:58, wyświetlenia: 2710<< | lista | T- | T+ | >>
Przed rozpoczęciem sezonu 2002 wszyscy zastanawiali się, czy ktoś tym razem zdoła nawiązać walkę z Michaelem Schumacherem, który w dwóch poprzednich sezonach reprezentując barwy stajni Ferrari wywalczył dwa tytuły mistrzowskie. O ile w 2000 roku walka Niemca z jego najbliższym rywalem – Miką Hakkinenem trwała aż do przedostatniego wyścigu sezonu, o tyle zdobycie tytułu rok później nie stanowiło już zbyt wielkiego problemu dla kierowcy Ferrari, gdyż po ostatnim wyścigu sezonu miał on już blisko dwa razy więcej punktów od Davida Coultharda. Ze względu na wywalczenie tytułu kilka wyścigów przed końcem sezonu włoska stajnia mogła poświęcić nieco więcej czasu na opracowanie nowego bolidu – F2002, jednak mimo to prace ukończone zostały na tyle późno, iż w obawie o wytrzymałość nie do końca przetestowanej konstrukcji w pierwszych wyścigach sezonu 2002, odbywających się poza terenem Europy postanowiono wykorzystać sprawdzony, nieco zmodyfikowany bolid F2001. W tym właśnie szansy na zyskanie przewagi nad Ferrari już na początku sezonu upatrywały zespoły McLaren i Williams, które tak jak i pozostałe stajnie już w Australii zdecydowały się wystawić swoje najnowsze bolidy – MP4-17 i FW24. Ponadto w zespole McLaren nastąpiła zmiana dostawcy opon z Bridgestone na Michelin, a także dosyć istotna zmiana w składzie kierowców, gdyż dwukrotnego mistrza świata – Hakkinena zastąpił inny fiński kierowca, który w poprzednim sezonie udanie zadebiutował w zespole Sauber – Kimi Raikkonen.

Miejsce Raikkonena w zespole Sauber, który sezon 2001 ukończył na bardzo dobrej jak na swoje możliwości czwartej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów, zajął młodszy o półtorej roku i według zapewnień Petera Saubera nie mniej utalentowany kierowca – Brazylijczyk Felipe Massa. Tymczasem w zespole Jordan, który zyskał nowego głównego sponsora – firmę kurierską DHL, nastąpiła całkowita zmiana składu kierowców. Po kilkuletniej współpracy z zespołem Benetton do stajni dowodzonej przez Eddiego Jordana powrócił Giancarlo Fisichella, natomiast partnerem Włocha został obiecujący kierowca z Kraju Kwitnącej Wiśni – Takuma Sato, który w 2001 roku zdominował wyścigi brytyjskiej Formuły 3. Swój debiut w wyścigach Formuły Jeden Japończyk najprawdopodobniej zawdzięczał powiązaniom z producentem silników – Hondą, choć oficjalnie nigdy tego nie potwierdzono. W drugim zespole korzystającym również z silników Hondy – British American Racing skład kierowców pozostał bez zmian w stosunku do sezonu 2001, natomiast zmiana nastąpiła na stanowisku dowodzenia, które po Craigu Pollocku dosyć niespodziewanie objął David Richards, będący założycielem zaangażowanej w rajdowe mistrzostwa świata i odnoszącej tam znaczne sukcesy firmy Prodrive.

Dla Renault sezon 2002 oznaczał powrót do wyścigów Formuły Jeden jako w pełni fabrycznej stajni. Stało się to możliwe po wykupieniu zespołu Benetton, który w ten sposób po 15 latach istnienia zakończył swoją działalność. Poza zmianą nazwy zespołu i łączącego się z tym nowego wyglądu bolidów, które otrzymały oznaczenie R202, na miejsce Fisichelli zatrudniony został dotychczasowy kierowca z zespołu Jordan – Jarno Trulli, natomiast Jenson Button kontynuował zapoczątkowaną w 2001 roku współpracę z zespołem Benetton. Tymczasem dla innej stajni fabrycznej (Jaguar) sezon 2002 nie zapowiadał się zbyt ciekawie, ponieważ podczas przedsezonowych testów okazało się, iż bolid R3 jest niezbyt udaną konstrukcją. Z tego powodu miesiąc przed rozpoczęciem pierwszego wyścigu sezonu z zespołu odszedł dyrektor techniczny – Steve Nichols, natomiast jego obowiązki przejął Guenther Steiner. Dostawca silników dla Jaguara – firma Cosworth Racing z początkiem sezonu 2002 w swoje silniki CR-3 zaczęła również zaopatrywać bolidy zespołu Arrows. W połączeniu z dosyć kontrowersyjnym zatrudnieniem na miejsce Josa Verstappena (gdyż Holender posiadał podpisany kontrakt) jeszcze bardziej doświadczonego kierowcy – Heinza-Haralda Frentzena dla stajni dowodzonej przez Tom Walkinshawa sezon ten zapowiadał się obiecująco.

Silniki Asiatech od zespołu Arrows przejął najmniej zamożny zespół Formuły Jeden – Minardi i ze względu na finansowe zaangażowanie władz stolicy Malezji – Kuala Lumpur w związku z zatrudnieniem na cały sezon kierowcy z tego kraju – Alexa Yoonga, przyjął nową nazwę – KL Minardi Asiatech. Z zespołu tego odszedł jednak znacznie bardziej utalentowany kierowca – Fernando Alonso, który przyjął rolę kierowcy testowego w zespole Renault. Zastąpił go dotychczasowy kierowca testowy zespołu Benetton – Australijczyk Mark Webber. Ostatnia stajnia, która zgłosiła się do uczestnictwa w wyścigach Formuły Jeden w 2002 roku – Toyota, wkroczyła do najbardziej prestiżowej serii wyścigowej jako czwarty po Ferrari, Jaguarze i Renault zespół fabryczny. Debiut japońskiego koncernu samochodowego był poprzedzony intensywnymi testami w 2001 roku, w których uczestniczyli dwaj kierowcy: mający na swoim koncie udział w 92 wyścigach Fin Mika Salo i były kierowca testowy zespołów McLaren i Benetton – Szkot Allan McNish. Tym właśnie kierowcom w udziale przypadł zaszczyt reprezentowania zespołu Panasonic Toyota Racing w debiutanckim sezonie.

Sezonu 2002 nie doczekała niestety stajnia dowodzona przez czterokrotnego mistrza świata – Alaina Prosta, ponieważ od postawienia w stan upadłości w listopadzie 2001 roku nie doczekała się wybawcy, który mógłby spłacić wszystkie długi i dlatego pod koniec stycznia następnego roku została ostatecznie zlikwidowana. Nie powiodła się również próba stworzenia nowej stajni z wykupionych pozostałości po zespole Prost Grand Prix przez firmę Phoenix, w co zamieszany był szef zespołu Arrows – Tom Walkinshaw. Okazało się bowiem, iż wraz z pozostałościami zespołu nie zostały nabyte prawa do uczestnictwa w wyścigach Formuły Jeden.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
16.11.2006  Podsumowanie sezonu 2006: Zakończenie
13.11.2006  Podsumowanie sezonu 2006: Przegląd wyścigów część 4
11.11.2006  Podsumowanie sezonu 2006: Przegląd wyścigów część 3
09.11.2006  Podsumowanie sezonu 2006: Przegląd wyścigów część 2
07.11.2006  Podsumowanie sezonu 2006: Przegląd wyścigów część 1
Tagi:
Podsum. sezonu

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca