|
|
|
|
|
|
A1GP: Jani i ekipa Szwajcarii triumfują w Malezji |
Szwajcar jako drugi w tym sezonie triumfował w obu wyścigach podczas jednego weekendu. |
|
•Pyciek & Maraz, 26 listopada 2007, wyświetlenia: 2577 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Tradycyjnie już, gdy następuje przerwa zimowa w F1, największym zainteresowaniem w motosporcie cieszy się seria A1GP. Po sześciotygodniowej przerwie spowodowanej odwołaniem rundy w Chinach, kierowcy zawitali na tor Sepang pod Kuala Lumpur. Treningi zdominował niedawny zwycięzca wyścigu F3 w Makau – Oliver Jarvis, ale w kwalifikacjach niepokonany okazał się już Neel Jani. Jak potoczyły się oba wyścigi – przekonacie się czytając niniejszy artykuł.
Sprint był praktycznie rzecz biorąc teatrem jednego aktora – Janiego, jako że jedynym momentem, w którym zagrożona była pozycja Szwajcara, był pierwszy zakręt tuż po starcie, gdy musiał bronić się przed Loicem Duvalem. Po tym zdarzeniu Jani uciekł rywalom i łatwo wygrał wyścig. Równie spokojnie pojechał Francuz, który zajął drugie miejsce z dużą przewagą nad kolejnym kierowcą.
Najbardziej spektakularna była walka o trzecie miejsce. Kanadyjczyk Robert Wicknes zdobył je po skutecznym manewrze w pierwszym zakręcie, ale ciągle był pod presją innego debiutanta – Michaela Ammermullera. Tuż za nim podążali Brazylijczyk Sergio Jimenez, Brytyjczyk Oliver Jarvis oraz Nowozelandczyk Jonny Reid.
Zwycięzca wyścigów z Brnie zdołał uporać się na piątym okrążeniu z triumfatorem Grand Prix Makau, podczas gdy Ammermuller znalazł na ostatnim okrążeniu miejsce na wyprzedzenie Wickensa w drugim zakręcie. Manewr ten wywołał jednak sporo kontrowersji, bowiem doszło podczas niego do kontaktu i Kanadyjczyk został zmuszony do pojechania bardzo szeroko.
Jimenez także był bliski wyprzedzenia Wickensa, ale ten zdołał powrócić na tor na czwartym miejscu. Za nim cały czas jechali Reid i Jarvis. Tak zakończył się 10-okrążeniowy sprint, w którym było dosyć mało ciekawej walki. Po wyścigu okazało się jednak, że dwóch kierowców zostało ukaranych. Byli to Ammermuller za nieprawidłowe wyprzedzanie (Niemiec spadł z 3. na 16. miejsce w klasyfikacji) oraz Jeoren Bleekemolen, który został ukarany 25-sekundową karą za falstart (Holender spadł z 8. na 18. miejsce).
•A1GP > 2007/08 > Malezja (sprint), Sepang - 5,543 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | - | Neel Jani | | Team Switzerland | Lola A1GP Zytek | 10 | 18:20,910 | 15 |
2. | - | Loic Duval | | Team France | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:03,792 | 12 |
3. | - | Robert Wickens | | Team Canada | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:13,127 | 10 |
4. | - | Sergio Jimenez | | Team Brazil | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:13,737 | 8 |
5. | - | Jonny Reid | | Team New Zealand | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:14,476 | 6 |
6. | - | Oliver Jarvis | | Team Great Britain | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:14,937 | 5 |
7. | - | Adam Carroll | | Team Ireland | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:19,679 | 4 |
8. | - | Enrico Toccacelo | | Team Italy | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:23,221 | 3 |
9. | - | Alex Yoong | | Team Malaysia | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:23,587 | 2 |
10. | - | Adrian Zaugg | | Team South Africa | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:25,105 | 1 |
11. | - | Narain Karthikeyan | | Team India | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:25,204 | |
12. | - | Jonathan Summerton | | Team USA | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:26,527 | |
13. | - | Joao Urbano | | Team Portugal | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:27,772 | |
14. | - | Chris Alajajian | | Team Lebanon | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:34,121 | |
15. | - | Erik Janis | | Team Czech Republic | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:36,328 | |
16. | - | Michael Ammermüller | | Team Germany | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:36,935 | |
17. | - | Adam Khan | | Team Pakistan | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:37,546 | |
18. | - | Jeroen Bleekemolen | | Team Netherlands | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:40,327 | |
19. | - | Satrio Hermanto | | Team Indonesia | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:44,820 | |
20. | - | Michel Jourdain Jr. | | Team Mexico | Lola A1GP Zytek | 10 | +0:47,419 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| - | Cong Fu Cheng | | Team China | Lola A1GP Zytek | 1 | | |
| - | Ian Dyk | | Team Australia | Lola A1GP Zytek | 0 | | |
| |
|
Neel Jani zaliczył naprawdę fantastyczny weekend na torze Sepang, jako że długi wyścig rozegrany w Malezji także padł jego łupem. Tym razem jednak Szwajcar nie miał tak prostego zdania jak podczas porannego sprintu i musiał się ciężko napracować, aby wygrać ten pasjonujący wyścig.
Podobnie jak w pierwszym wyścigu, były kierowca testowy Formuły 1 łatwo utrzymał prowadzenie na starcie, a za jego plecami trwała intensywna walka między trzema kierowcami, z której zwycięsko wyszedł Duval, awansując na drugie miejsce. Za Francuzem znaleźli się Jimenez i Jarvis.
Wszystkie wysiłki Janiego związane z wypracowaniem przewagi zniwelował na ósmym okrążeniu samochód bezpieczeństwa. Wówczas wszyscy kierowcy popędzili do boksów. Szwajcar zaliczył szybki postój i na końcu pit-lane ustawił się w jednej linii z Jimenezem, bowiem świeciło się jeszcze czerwone światło. Za nimi "drugi rząd" utworzyli Duval i Jarvis, a gdy w końcu zapaliło się zielone światło, cała czwórka ruszyła z miejsc. Wszystko to wyglądało jak mini-start wyścigu, pomimo że samochód bezpieczeństwa był dalej na torze.
"Wyścig" z boksu do pierwszego zakrętu wygrała Brazylia przed Szwajcarią, Wielką Brytanią i Francją. Po zjechaniu z toru samochodu Jarvis wyprzedził Janiego, ale zdołał utrzymać drugie miejsce tylko przez kilka zakrętów i na dodatek oprócz Janiego zdołał go także pokonać Duval. Walka ta pozwoliła odjechać prowadzącemu Jimenezowi na kilka sekund. Jani dosyć odrobił tę stratę, ale nie mógł się uporać z broniącym się zaciekle Brazylijczykiem.
W międzyczasie na 20. okrążeniu znów nie popisał się Ammermuller, bowiem uderzył w bolid Jarvisa w drugim zakręcie. Efekt był taki, że Niemiec dostał karę przejazdu przez boksy, a zwycięzca wyścigu F3 w Makau stracił wiele czasu wracając na tor. Skorzystał z tego Bleekemolen, który w międzyczasie wyprzedził Duvala.
Ostatecznie Jani prowadzenie odzyskał w czasie drugiej serii pit-stopów, gdy zjechał kilka okrążeń przed Jimenezem, a ten po swoim postoju nie zdołał powrócić na tor przed Szwajcarem. Duval odzyskał trzecie miejsce podczas drugiej serii pit-stopów, a ponieważ Jarvis nie liczył się już w walce o czołowe miejsca, czwarte miejsce z dużą przewagą nad kolejnym kierowcą zajął Bleekemolen.
Po wyścigu ekipy Brazylii i Wielkiej Brytanii otrzymały po dwie sekundy kary za wyprzedzanie w trakcie neutralizacji wyścigu, a więc w czasie mini-startu, który miał miejsce podczas pierwszej serii pit-stopów. W efekcie Jimenez stracił drugie miejsce na rzecz Duvala, natomiast Jarvis zamiast na 10., sklasyfikowany został na 12. pozycji.
Liderem w łącznej klasyfikacji punktowej została po rundzie na torze Sepang reprezentacja Szwajcarii. Teraz kierowców czeka trzytygodniowa przerwa przed wyścigiem na torze Zhuhai w Chinach.
•A1GP > 2007/08 > Malezja (główny), Sepang - 5,543 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | - | Neel Jani | | Team Switzerland | Lola A1GP Zytek | 35 | 1h08m13,459 | 15 |
2. | - | Loic Duval | | Team France | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:08,928 | 12 |
3. | - | Sergio Jimenez | | Team Brazil | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:10,414 | 10 |
4. | - | Jeroen Bleekemolen | | Team Netherlands | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:11,222 | 8 |
5. | - | Cong Fu Cheng | | Team China | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:17,354 | 6 |
6. | - | Narain Karthikeyan | | Team India | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:17,594 | 5 |
7. | - | Adam Carroll | | Team Ireland | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:19,372 | 4 |
8. | - | Jonny Reid | | Team New Zealand | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:20,397 | 3 |
9. | - | Ian Dyk | | Team Australia | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:44,294 | 2 |
10. | - | Jonathan Summerton | | Team USA | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:44,549 | 1 |
11. | - | Michel Jourdain Jr. | | Team Mexico | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:44,715 | |
12. | - | Oliver Jarvis | | Team Great Britain | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:46,359 | |
13. | - | Alex Yoong | | Team Malaysia | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:48,795 | |
14. | - | Adam Khan | | Team Pakistan | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:56,877 | |
15. | - | Erik Janis | | Team Czech Republic | Lola A1GP Zytek | 35 | +0:58,319 | |
16. | - | Satrio Hermanto | | Team Indonesia | Lola A1GP Zytek | 35 | +1:20,906 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| - | Chris Alajajian | | Team Lebanon | Lola A1GP Zytek | 26 | | |
| - | Enrico Toccacelo | | Team Italy | Lola A1GP Zytek | 17 | | |
| - | Adrian Zaugg | | Team South Africa | Lola A1GP Zytek | 7 | | |
| - | Robert Wickens | | Team Canada | Lola A1GP Zytek | 7 | | |
| - | Joao Urbano | | Team Portugal | Lola A1GP Zytek | 0 | | |
|
Zdyskwalifikowani lub wykluczeni | |
| - | Michael Ammermüller | | Team Germany | Lola A1GP Zytek | 35 | 1h08m59,868 | |
| |
|
Źródło: Autosport.com, A1GP.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|