F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2001
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2001
Klasyfikacje generalne 2001
Statystyki z sezonu 2001

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Foster's Belgian Grand Prix 20012 wrze?nia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 6,968 km
Liczba okrążeń: 36
Pełny dystans: 250,831 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:47,571 - Alain Prost (Williams), 1993
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:51,095 - Alain Prost (Williams), 1993
Największa średnia prędkość wyścigu:
217,795 km/h - Damon Hill (Williams), 1993
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Juan Pablo Montoya po raz drugi w karierze zakwalifikował się na pole position. Jest to również drugi przypadek w tym sezonie, kiedy obaj kierowcy z zespołu Williams uzyskali czołowe pozycje startowe. Przebieg tej sesji kwalifikacyjnej nie przypominał jednak kwalifikacji do Grand Prix Niemiec, gdzie kierowcy z tego zespołu byli zdecydowanymi faworytami już od samego początku. Stało się tak dlatego, ponieważ tym razem zaraz przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej na tor spadł deszcz, co spowodowało, że w trakcie jej trwania warunki na torze poprawiały się z minuty na minutę i do samego końca nie można było przewidzieć, który kierowca okaże się najszybszy. Decydującym czynnikiem okazał się odpowiedni dobór typu opon do panujących warunków. Pierwsi kierowcy, którzy wyjechali na tor po upływie 25 minut od rozpoczęcia sesji korzystali z deszczowych opon, ale już pierwszy kierowca z czołówki, który pojawił się na torze – Mika Hakkinen (McLaren) miał założone tzw. opony przejściowe, ponieważ tor wysychał dosyć szybko. Fin pierwsze okrążenie pomiarowe pokonał w czasie przekraczającym dwie minuty, na kolejnym okrążeniu był szybszy o blisko dwie sekundy, a ostatnie okrążenie pomiarowe zaliczone podczas pierwszej wizyty na torze ukończył z czasem jedna minuta i 58.370 sekundy. Zbliżony do Hakkinena rezultat uzyskał również drugi kierowca z zespołu McLaren – David Coulthard, natomiast w chwilę później na pole position tymczasowo znalazł się Michael Schumacher (Ferrari). W międzyczasie kierowcy z zespołu Williams nie wyróżniali się niczym specjalnym, a uzyskane czasy gwarantowały im start z okolic czwartej pozycji. Podczas kolejnych wizyt na torze Hakkinen i Schumacher wymieniali się najlepszymi czasami, jednak ostatni głos należał do kierowców z zespołu Williams, a zwłaszcza do Montoi. Cztery minuty przed końcem sesji Kolumbijczyk wyjechał na tor ze zwykłymi rowkowanymi oponami przeznaczonymi do jazdy po suchej nawierzchni toru i chociaż na torze były jeszcze mokre miejsca, to jednak Montoya już na pierwszym okrążeniu pomiarowym był szybszy od Michaela Schumachera o ponad sekundę, a na drugim i zarazem ostatnim okrążeniu pobił swój poprzedni rezultat o blisko cztery sekundy! W tym samym czasie na torze znajdowali się również inni kierowcy, w tym niektórzy korzystający z tego samego typu opon, jednak tylko drugi kierowca z zespołu Williams – Ralf Schumacher uzyskał zbliżony rezultat, chociaż był wolniejszy od Montoi o 0.887 sekundy. Starszy z braci Schumacherów – Michael ostatecznie zakwalifikował się na trzeciej pozycji z czasem gorszym o ponad dwie i pół sekundy, natomiast drugi kierowca z zespołu Ferrari – Rubens Barrichello uzyskał piąty czas i był jednym z kierowców, który pozostał przy oponach przejściowych.

Największą niespodziankę podczas tej sesji kwalifikacyjnej sprawił jednak nie Montoya, a Heinz-Harald Frentzen. Niemiec w raczej niezbyt imponującym bolidzie zespołu Prost zakwalifikował się na bardzo dobrej czwartej pozycji. Satysfakcja Niemca była tym większa, że uzyskał on znacznie lepszy rezultat od kierowców z zespołu Jordan, z którego to zespołu został bezceremonialnie wyrzucony tuż przed Grand Prix Niemiec. Być może w uzyskaniu tego rezultatu dopomogły trochę Niemcowi warunki pogodowe, jednak w końcu były one takie same dla wszystkich kierowców. Szkoda tylko, że drugi kierowca z zespołu Prost – Luciano Burti uzyskał dopiero 18 czas, ale przy tak zmiennych warunkach z pewnością liczy się doświadczenie, a Brazylijczyk nie licząc jednego startu w poprzednim sezonie jest w zasadzie debiutantem. Oprócz Frentzena lepsze niż zwykle pozycje startowe uzyskali także Jacques Villeneuve (BAR) – szósta pozycja i Giancarlo Fisichella (Benetton) – ósma pozycja. Natomiast jeśli chodzi o partnerów zespołowych obydwu kierowców, to panujące podczas tej sesji kwalifikacyjnej warunki nie pomogły im zbytnio w uzyskaniu lepszych rezultatów.

Kierowcy z zespołu McLaren z pewnością nie zaliczą tej sesji kwalifikacyjnej do zbyt udanych. W pewnym momencie wydawało się, że Hakkinen ma szansę na zakwalifikowanie się na jednej z czołowych pozycji, jednak Fin w nienajlepszym momencie zdecydował się na założenie rowkowanych opon i przez to uzyskał dopiero siódmy czas. Coulthard także nie miał specjalnie szczęścia i będąc wolniejszym od Hakkinena o sekundę do wyścigu wystartuje z dziewiątej pozycji. Nie wszystko jest jednak stracone, ponieważ wyprzedzanie na torze Spa-Francorchamps nie jest aż takie trudne i jeśli tylko zespół będzie dysponował szybszymi od rywali bolidami, to wszystko jest jeszcze możliwe, zwłaszcza, że po starcie z ósmej pozycji Coulthard wygrał w tym sezonie Grand Prix Austrii.

Kierowcy z zespołów Sauber i Jordan także nienajlepiej spisali się podczas tej sesji kwalifikacyjnej. Nick Heidfeld uzyskał najgorszą pozycję startową w tym sezonie – 14 i po raz kolejny został pokonany przez mniej doświadczonego partnera z zespołu – Kimi Raikkonena. Obaj kierowcy mieli podobne problemy techniczne związane z układem przeniesienia napędu w swoich bolidach i to spowodowało, że zakwalifikowali się na takich, a nie innych pozycjach. Natomiast jeśli chodzi o zespół Jordan, to Jarno Trulli również uzyskał najgorszą pozycje startową w tym sezonie i także został pokonany przez partnera zespołowego, ale bynajmniej nie mniej doświadczonego, gdyż Jean Alesi jest obecnie jednym z najbardziej doświadczonych kierowców.

W przypadku kierowców z zespołu Jaguar z jednej strony Pedro de la Rosa uzyskał dziesiąty czas, co jest całkiem przyzwoitym rezultatem, a z drugiej strony Eddie Irvine zakwalifikował się dopiero na 17 pozycji i to niestety nie wróży mu zbyt udanego wyścigu. Fenomenalna wręcz postawa Montoi podczas tej sesji kwalifikacyjnej spowodowała, że kierowcy z zespołów Arrows i Minardi nie zmieścili się w 107% czas pole position, jednak ze względu na specyficzne warunki panujące na torze sędziowie postanowili dopuścić do wyścigu kierowców zarówno z jednego, jak i drugiego zespołu.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca