F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2002
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Francji
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2002
Klasyfikacje generalne 2002
Statystyki z sezonu 2002

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Albert Park.
Foster's Australian Grand Prix 20023 marca
Melbourne Grand Prix Circuit
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 307,574 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:26,892 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:28,214 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
Największa średnia prędkość wyścigu:
203,926 km/h - David Coulthard (McLaren), 1997
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Całkowita dominacja kierowców Ferrari na treningach nie została przełamana także i podczas sesji kwalifikacyjnej do Grand Prix Australii, jednak o dziwo to nie Michael Schumacher wywalczył pole position, tylko jego partner – Rubens Barrichello. Brazylijczyk czwarty raz w karierze wywalczył pierwszą pozycję startową i tak jak w trzech poprzednich przypadkach, także i tym razem pogoda dopomogła mu w uzyskaniu tego rezultatu. Kilka minut po ukończeniu najlepszego okrążenia przez kierowcę Ferrari, jeszcze przed połową sesji zaczął padać deszcz i tor pozostał mokry do samego końca, uniemożliwiając wszystkim kierowcom uzyskanie lepszego rezultatu. Barrichello był jednak tylko nieznacznie szybszy od Michaela Schumachera, natomiast nad najszybszym kierowcą z zespołu Williams – młodszym z braci Schumacherów, miał blisko pół sekundy przewagi. Niestety drugi kierowca z zespołu Williams – Juan Pablo Montoya był wolniejszy od zespołowego partnera prawie o sekundę, jednak na jedynym okrążeniu pomiarowym, które udało mu się zaliczyć przed pogorszeniem pogody, natknął się na wolno jadącego Giancarla Fisichellę i to kosztowało go utratę od sześciu do ośmiu dziesiątych sekundy. Skorzystali z tego kierowcy z zespołu McLaren – David Coulthard oraz Kimi Raikkonen, którzy zakwalifikowali się odpowiednio na czwartej i piątej pozycji. Dla Szkota początek sesji kwalifikacyjnej również nie był zbyt udany, ponieważ pod koniec pierwszego okrążenia pomiarowego doszło pomiędzy nim a Jacquesem Villeneuve'em do niewielkiej kolizji, która na szczęście okazała się niegroźna w skutkach.

Jarno Trulli w swoim debiucie za kierownicą bolidu Renault R202 wypadł całkiem nieźle, kwalifikując się na siódmej pozycji. Mniej szczęścia miał jednak drugi kierowca z tego zespołu – Jenson Button, który swoje pierwsze okrążenie pomiarowe ukończył na starych oponach. Niestety nie zdążył przed deszczem pokonać kolejnego, już na nowych oponach i dlatego jutrzejszy wyścig rozpocznie z 11 pozycji.

W pierwszej dziesiątce znalazł się też jeden kierowca z zespołu Jordan – Giancarlo Fisichella, natomiast drugi kierowca z tego zespołu, będący jednym z czterech tegorocznych debiutantów – Takuma Sato miał niesamowitego pecha już od porannej sesji treningowej, podczas której rozbił swój podstawowy bolid. Jakby tego było mało, na początku sesji kwalifikacyjnej wysiadła hydraulika z zapasowym bolidzie prowadzonym przez Japończyka i w ten sposób został on bez bolidu. Ostatnią deską ratunku było użycie bolidu Fisichelli, jednak kiedy Włoch po przejechaniu dziewięciu okrążeń oddał swój bolid w ręce Sato, tor był już całkowicie mokry i dlatego Japończyk nie zdołał zmieścić się w 107% czasu pole position. Na szczęście sędziowie mając na uwadze szczególne okoliczności postanowili zezwolić kierowcy z zespołu Jordan na start w wyścigu.

Kolejny z debiutantów – Felipe Massa w przeciwieństwie do Sato udział w swojej pierwszej sesji kwalifikacyjnej z pewnością zaliczy do bardzo udanych. Nie dość, że Brazylijczyk zakwalifikował się na dziewiątej pozycji, to jeszcze pokonał przy okazji bardziej doświadczonego kolegę z zespołu Sauber – Nicka Heidfelda. Nie mniej jednak obaj kierowcy zmieścili się w pierwszej dziesiątce i taki rezultat w pełni usatysfakcjonował szefa zespołu – Petera Saubera.

Kierowcy z zespołu British American Racing ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe nie byli w stanie wykorzystać w pełni potencjału swoich bolidów i zakwalifikowali się odpowiednio – na 12 pozycji Olivier Panis i na 13 pozycji Jacques Villeneuve. Obaj kierowcy liczą jednak na uzyskanie lepszego rezultatu w wyścigu, ponieważ nowy bolid BAR003 stać z pewnością na więcej.

Na 14 i 16 pozycji zakwalifikowali się kierowcy z zespołu Toyota – Mika Salo oraz trzeci z tegorocznych debiutantów – Szkot Allan McNish. Obaj kierowcy zaliczyli tylko po jednym okrążeniu pomiarowym, na którym przede wszystkim starali się bez nadmiernego ryzyka zmieścić w 107% czasu pole position, jednak zmiana pogody pozbawiła ich szansy na przekonanie się o faktycznej prędkości bolidów TF102. Tak czy inaczej jak na debiut tej stajni jest to i tak całkiem przyzwoity rezultat.

Także kierowcy reprezentujący barwy zespołu Arrows – Heinz-Harald Frentzen i Enrique Bernoldi nie byli w stanie zaprezentować pełnego potencjału swoich bolidów podczas tej sesji kwalifikacyjnej. Jeśli jednak popatrzymy na drugą połowę poprzedniego sezonu, to 15 i 17 pozycja startowa jest i tak sporym osiągnięciem jak na ten zespół, tym bardziej, że zarówno Frentzen jak i Bernoldi uzyskali lepsze czasy od kierowców z zespołu Jaguar, którego to zespołu bolidy są również napędzane dokładnie takimi silnikami Cosworth CR-3.

Ostatni z tegorocznych debiutantów – Australijczyk Mark Webber zakwalifikował się na 18 pozycji. Kierowca z zespołu Minardi zdołał ukończyć dwa okrążenia pomiarowe przed pogorszeniem pogody i był zadowolony z uzyskanego rezultatu, zwłaszcza, że udało mu się pokonać kierowców z zespołu Jaguar. Partner Webbera – Alex Yoong miał trochę mniej szczęścia, ale przynajmniej zmieścił się w 107% czasu uzyskanego przez Rubensa Barrichello.

Na koniec pozostaje już tylko wspomnieć o wielkich przegranych pierwszej sesji kwalifikacyjnej w sezonie 2002 – kierowcach z zespołu Jaguar. Usunięcie wad konstrukcyjnych nowego bolidu R3, które wyszły na jaw już podczas pierwszych testów, kosztowało zespół na tyle dużo czas, iż po przybyciu do Australii kierowcy reprezentujący barwy tej stajni – Eddie Irvine i Pedro de la Rosy w zasadzie dopiero uczyli się jeździć tymi bolidami. W tej sytuacji 19 i 20 pozycja startowa nie powinny nikogo dziwić, jednak tak słaba postawa nie wróży zbyt udanej pierwszej połowy, jeśli nie całego sezonu.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca