F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2002
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Francji
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2002
Klasyfikacje generalne 2002
Statystyki z sezonu 2002

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Magny-Cours.
Mobil 1 Grand Prix de France 200221 lipca
Circuit de Nevers Magny-Cours
Długość toru: 4,251 km
Liczba okrążeń: 72
Pełny dystans: 305,886 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:12,989 - Ralf Schumacher (Williams), 2001
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:16,088 - David Coulthard (McLaren), 2001
Największa średnia prędkość wyścigu:
196,093 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Podsumowanie wyścigu  [  T-  |  T+  ]
No i stało się – wygrywając po raz szósty Grand Prix Francji Michael Schumacher zagwarantował sobie piąty tytuł mistrza świata kierowców Formuły Jeden i dzięki temu wyrównał rekord ustanowiony przed wieloma laty przez legendarnego kierowcą – Juana Manuela Fangio. Jest to już trzeci z rzędu tytuł mistrzowski dla kierowcy Ferrari, uzyskany na dodatek w rekordowym czasie, ponieważ do końca sezonu 2002 pozostało jeszcze sześć wyścigów. Tegoroczną edycję Grand Prix Francji cechowały jednak częste zwroty akcji i jeszcze na pięć okrążeń przed końcem wyścigu wydawało się, iż pierwsze zwycięstwo w karierze odniesie kierowca z zespołu McLaren – Kimi Raikkonen, natomiast Schumacher ze świętowaniem piątego tytułu będzie musiał zaczekać co najmniej do następnego wyścigu – Grand Prix Niemiec.

Na początek pech kolejny raz dopadł drugiego kierowcę Ferrari – Rubensa Barrichello jeszcze przed rozpoczęciem okrążenia rozgrzewającego, jednak w tym przypadku awaria elektroniki okazała się być terminalna i ten sposób Brazylijczyk zakończył udział w tym wyścigu. Do pierwszej rundy postojów na prowadzeniu utrzymał się Juan Pablo Montoya, jednak kiedy przed kierowcą z zespołu Williams znalazł się Michael Schumacher i zaczął bardzo szybko uciekać do przodu, końcowy rezultat wyścigu wydawał się być już przesądzony. Wkrótce okazało się jednak, iż podczas powrotu na tor Niemiec przekroczył białą linię oddzielającą tor od wyjazdu z boksów i po odbyciu kary polegającej na przejechaniu przez strefę boksów znalazł się za Raikkonenem na trzeciej pozycji. Podczas drugiej rundy postojów obaj kierowcy wraz z Davidem Coulthardem wyprzedzili Montoyę, który w dalszej części wyścigu jechał coraz wolniej. Michael Schumacher nie mógł jednak poradzić sobie z wyprzedzeniem Raikkonena i wyglądało na to, że już pogodził się z drugą pozycją, gdy na 68 okrążeniu kierowca z zespołu McLaren popełnił błąd na jednym z najwolniejszych zakrętów. Błąd ten bezlitośnie wykorzystał Niemiec i chociaż wyprzedzanie odbyło się przy powiewających żółtych flagach, to jednak zostało uznane przez sędziów, gdyż Raikkonen zakręt Adelaide musiał objechać szerokim łukiem zahaczając przy okazji o pobocze, natomiast Schumacher trzymał się optymalnego toru jazdy.

Na trzeciej pozycji finiszował partner Raikkonena – Coulthard, który dzięki najbardziej opóźnionym postojom w boksach mógł włączyć się do walki o jedną z czołowych lokat, ale niestety podczas wyjazdu z boksów po drugim postoju popełnił takie samo przewinie jak obydwaj bracia Schumacherowie, gdyż w międzyczasie karny przejazd przez strefę boksów zaliczył również młodszy z braci – Ralf Schumacher. Tak czy inaczej Coulthard zdołał utrzymać się na trzeciej pozycji i pomimo problemów z silnikiem na ostatnich okrążeniach, które zmusiły go do znacznego zwolnienia tempa jazdy, zdołał wywalczyć cztery punkty. Tymczasem kierowcy z zespołu Williams po kolejnym niezbyt udanym wyścigu musieli zadowolić się zaledwie czwartą i piątą pozycją. Pomiędzy zespołami McLaren i Williams zapowiada się zacięta walka w końcówce sezonu, bo chociaż stajnia dowodzona przez Franka Williamsa dysponuje jeszcze pewną przewagą, to jednak postęp uczyniony w ostatnim czasie przez zespół McLaren daje kierowcom reprezentującym barwy tej stajni spore szanse na pokonanie rywali.

Honorowy punkt dla stajni Renault w domowym wyścigu wywalczył Jenson Button. Brytyjczyk pod koniec wyścigu musiał co prawda odbyć trzeci nieplanowany postój w boksach, spowodowany zbyt szybkim zużyciem opon, jednak dzięki dużej przewadze nad najbliższym rywalem nie stracił szóstej pozycji. Przyczynił się do tego również drugi kierowca Renault – Jarno Trulli, który jeszcze do 50 okrążenia jechał za zespołowym partnerem i najprawdopodobniej skorzystałby z jego kłopotów, gdyby nie awaria silnika, która wyeliminowała go z walki. Na siódmej pozycji finiszował Nick Heidfeld. Niemiec w trakcie wyścigu miał kłopoty z systemem kontroli trakcji, jednak gdyby nie one i tak najprawdopodobniej miałby niewielką szansę na zdobycz punktową. Tymczasem drugi kierowca z zespołu Sauber – Felipe Massa podobnie jak przed dwoma tygodniami popełnił w wyścigu zbyt wiele błędów i po zaliczeniu dwóch karnych przejazdów przez strefę boksów (za falstart i przekroczenie białej linii oddzielającej tor od wyjazdu z boksów) stracił szansę na uzyskanie dobrego rezultatu. Na domiar złego tuż po drugim postoju zakończył jazdę ze względu na bliżej nieokreślony problem.

Kierowcy z zespołu Minardi – Mark Webber oraz Alex Yoong Grand Prix Francji ukończyli na ósmej i dziesiątej pozycji. Jak na ten zespół jest to naprawdę niezły rezultat, zwłaszcza, że Webber pokonał między innymi obydwu kierowców Toyoty. Ostatni kierowca, który ukończył tegoroczny wyścig na torze Magny-Cours – Pedro de la Rosa linię mety przekroczył na dziewiątej pozycji. Hiszpan był w tym wyścigu raczej mało widoczny, natomiast drugi kierowca z zespołu Jaguar – Eddie Irvine był na najlepszej drodze do ukończenia tego wyścigu na siódmej, albo i nawet na szóstej pozycji. Niestety Irlandczyka z walki wyeliminowała dosyć niespodziewana awaria tylnego spojlera, który po prostu odpadł z bolidu pod koniec najdłuższej prostej na 54 okrążeniu. W efekcie bolid prowadzony przez Irvine'a wpadł w poślizg, ale na szczęście po wykonaniu serii obrotów wokół własnej osi zatrzymał się bezpiecznie na środku żwirowiska.

Wyścigu tego nie ukończył tymczasem ani jeden kierowca z zespołów Toyota, BAR i Jordan. W przypadku Miki Salo oraz Allana McNisha powodem wycofania się z wyścigu były awarie silników. Możliwe, że jedna z tych awarii pozbawiła Raikkonena szansy na odniesienie pierwszego zwycięstwa w karierze, gdyż Fin najprawdopodobniej po przejechaniu przez olej pozostawiony właśnie przez bolid McNisha nie zdołał wyhamować przed zakrętem Adelaide i w efekcie został wyprzedzony przez Michaela Schumachera. Jacques Villeneuve wyścigu tego także nie zdołał ukończyć przez awarię silnika, natomiast pośrednim powodem zakończenia jazdy Oliviera Panisa oraz Takumy Sato była kolizja na pierwszym okrążeniu, w której ucierpiały bolidy obydwu kierowców. Sato ze względu na zbyt dużą podsterowność wypadł z toru już na 24 okrążeniu, natomiast Panis po odbyciu dwóch postojów zrezygnował z jazdy ze względu na dziwne zachowanie bolidu.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca