F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2002
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Francji
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2002
Klasyfikacje generalne 2002
Statystyki z sezonu 2002

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monza.
Gran Premio Vodafone d'Italia 200215 wrze?nia
Autodromo Nazionale di Monza
Długość toru: 5,794 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 306,749 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:22,216 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2001
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:25,073 - Ralf Schumacher (Williams), 2001
Największa średnia prędkość wyścigu:
239,115 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2001
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Zgodnie z przewidywaniami walka o czołowe pozycje startowe do Grand Prix Włoch rozegrała się w tym roku ponownie pomiędzy kierowcami z zespołów Williams i Ferrari. Po pierwszej serii okrążeń pomiarowych najszybszy był Juan Pablo Montoya, jednak podczas drugiej serii na pierwszą pozycję wskoczył najpierw Michael Schumacher, a następnie w posiadaniu pole position znalazł się drugi kierowca z zespołu Williams – Ralf Schumacher. Decydująca okazała się być trzecia seria okrążeń pomiarowych, która dla starszego z braci Schumacherów była jednocześnie ostatnią, ponieważ opony Bridgestone w przeciwieństwie do opon Michelin dłużej dochodziły do optymalnej temperatury i z tego względu wielu kierowców korzystających z japońskich opon decydowało się najczęściej na pokonanie przynajmniej dwóch okrążeń pomiarowych podczas każdej wizyty na torze. W przypadku pięciokrotnego mistrza świata były to nawet trzy kółka przejechane podczas ostatniej próby, z których ostatnie okazało się najszybsze, dając Niemcowi drugą pozycję startową. Tymczasem Montoya z łatwością pokonał zespołowego partnera na trzecim okrążeniu pomiarowym i chociaż obaj kierowcy z zespołu Williams mieli do dyspozycji jeszcze jedną próbę, to jednak żaden z nich nie zdołał już uzyskać lepszego rezultatu. W ten sposób Kolumbijczyk po raz siódmy w tym sezonie wywalczył pierwszą pozycję startową, bijąc przy okazji rekord najszybszego przejazdu jednego okrążenia w historii wyścigów Formuły Jeden ustanowiony w 1985 roku przez ówczesnego kierowcę zespołu Williams – Keke Rosberga. Fin pokonał wówczas jedno okrążenie na torze Silverstone ze średnią prędkością 258.983 km/h, natomiast nowy rekord ustanowiony dzisiaj przez Montoyę wynosi 259.827 km/h. Tymczasem Ralf Schumacher ostatecznie musiał zadowolić się trzecią pozycją startową, gdyż nie udało mu się również pokonać swojego starszego brata, chociaż zabrakło mu do tego zaledwie 0.021 sekundy. Z tej samej linii obok młodszego z braci Schumacherów wystartuje drugi kierowca Ferrari – Rubens Barrichello, który od Montoi był już wolniejszy o blisko pół sekundy.

Kierowca, który pierwotnie zakwalifikował się na piątej pozycji – Kimi Raikkonen dwie minuty przed końcem sesji kwalifikacyjnej spowodował dosyć nieprzyjemnie wyglądającą kraksę z Takumą Sato, z której obaj kierowcy na szczęście wyszli bez szwanku. Incydent ten spowodowany był przede wszystkim błędną oceną sytuacji przez zespół McLaren, który poinformował swojego kierowcę o tym, iż jadący tuż za nim Japończyk nie znajduje się już na okrążeniu pomiarowym i dlatego Raikkonen, który dopiero co wyjechał z boksów, nie zwracał zbyt dokładnej uwagi na to, co dzieje się za jego plecami. Tymczasem kierowca z zespołu Jordan był na kolejnym z rzędu okrążeniu pomiarowym i kiedy zbliżył się do wolno jadącego Fina tuż przed drugą szykaną, spróbował wyminąć go prawą stroną. Raikkonen nieświadomy obecności Sato także zjechał na prawą stronę i w tym momencie doszło do kolizji, w wyniku której bolid Japończyka został poważnie uszkodzony. Ze względu na spowodowanie kolizji sędziowie postanowili unieważnić najlepsze okrążenie pomiarowe Fina i dlatego jutrzejszy wyścig rozpocznie on z szóstej pozycji. Dla drugiego kierowcy z zespołu McLaren – Davida Coultharda sesja ta miała nieco bardziej spokojny przebieg, jednak Szkot kolejny raz w tym sezonie był znacznie wolniejszy od mniej doświadczonego partnera zespołowego (pierwotnie obydwu kierowców dzieliło ponad pół sekundy) i uzyskał dopiero siódmy czas dnia.

Dzięki kraksie spowodowanej przez Raikkonena Eddie Irvine został promowany na piątą pozycję. Jest to jak dotąd najlepsza pozycja startowa kierowcy z zespołu Jaguar w tym sezonie, która powinna zapewnić drugi z rzędu zarobek punktowy dla tej stajni. Partner Irvine'a – Pedro de la Rosa także spisał się bardzo dobrze podczas dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej (ósma pozycja) i dzięki temu pierwszy raz w tym sezonie obaj kierowcy z zespołu Jaguar wystartują do wyścigu z pierwszej dziesiątki. Jacques Villeneuve również sesję kwalifikacyjną na torze Monza może zaliczyć do udanych, gdyż trzeci raz w tym sezonie wywalczył dziewiątą pozycję startową, a poza tym był najszybszym kierowcą na oponach Bridgestone po reprezentantach zespołu Ferrari. Niestety drugi kierowca z zespołu British American Racing – Olivier Panis miał do dyspozycji starszą wersję silnika Hondy i z tego względu zakwalifikował się dopiero na 16 pozycji.

Kierowcy reprezentujący barwy zespołu Toyota – Mika Salo i Allan McNish Grand Prix Włoch rozpoczną z 10 i 13 pozycji. Obaj kierowcy byli zadowoleni z uzyskanego rezultatu, chociaż prawdę mówiąc liczyli na nieco wyższe pozycje startowe. Tym niemniej w jutrzejszym wyścigu kierowcy ci będą mieli do dyspozycji nową wersję silnika Toyota RVX-02, który dzięki nieco większej mocy powinien zapewnić uzyskanie przyzwoitego rezultatu w jutrzejszym wyścigu. Tymczasem kierowcy z zespołu Renault po dwóch całkiem udanych sesjach kwalifikacyjnych tym razem wywalczyli pozycje startowe poza pierwszą dziesiątką. Szczególnie niezadowolony z uzyskania najgorszej pozycji startowej w tym sezonie (17) był Jenson Button, natomiast Jarno Trulli przyznał, iż sesja ta w sumie była dla niego udana, gdyż udało mu się w pełni wykorzystać możliwości bolidu R202 na tym torze, jednak wystarczyło to zaledwie na 11 pozycję startową.

Na 12 i 18 pozycji zakwalifikowali się kierowcy z zespołu Jordan – Giancarlo Fisichella i Takuma Sato. W przypadku Włocha jest to rezultat na miarę obecnej formy bolidów Jordan, natomiast Sato z początku miał problemy z ukończeniem bezbłędnego okrążenia pomiarowego i w końcu zdecydował się na próbę zaliczenia kilku okrążeń pomiarowych z rzędu, jednak ze względu na niezbyt uważnego Raikkonena nie zdołał ich wszystkich wykorzystać i tym samym stracił szansę na uzyskanie wyższej pozycji startowej. Kierowcy z zespołu Sauber – Felipe Massa i Nick Heidfeld po wyjątkowo słabym występie podczas sesji kwalifikacyjnej do Grand Prix Belgii tym razem uzyskali nieco lepszy rezultat (14 i 15 pozycja), jednakże zespół ten jest nadal daleki od formy, jaką prezentował chociażby na torze Hungaroring. Tymczasem kierowcy z zespołu Minardi – Mark Webber i powracający po dwu-wyścigowej przerwie Alex Yoong pomimo zakwalifikowania się na ostatnich pozycjach byli w miarę zadowoleni z przebiegu tej sesji kwalifikacyjnej. Gdyby nie kraksa pomiędzy Raikkonenem i Sato, po której sesji została na kilka minut wstrzymana, to być może udałoby się im uzyskać jeszcze lepsze czasy, ale najprawdopodobniej i tak nie miałoby to wpływu na ich pozycje startowe.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca