F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2004
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Europy
GP Kanady
GP Stanów Zjednoczonych
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Chin
GP Japonii
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2004
Klasyfikacje generalne 2004
Statystyki z sezonu 2004

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
Belgian Grand Prix 200429 sierpnia
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 6,973 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 306,812 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:43,726 - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:47,176 - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
Największa średnia prędkość wyścigu:
226,133 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Zmienne warunki pogodowe także podczas finałowych kwalifikacji odegrały nie małą rolę, krzyżując plany kilku zespołom, w tym nawet i Ferrari. Decydująca o kolejności startowej do wyścigu o Grand Prix Belgii sesja kwalifikacyjna rozpoczęła się przy dosyć mokrej nawierzchni toru, a z pierwszej dziesiątki kierowców, którzy jechali na pełnych oponach deszczowych, zdecydowanie najlepiej wypadł Mark Webber (Jaguar), uzyskując czas 1:58.729. Olivier Panis (Toyota) miał już blisko sekundę straty do Australijczyka, natomiast partnerzy Webbera i Panisa, a także kierowcy z zespołów Minardi i Jordan uzyskali czasy powyżej dwóch minut. Jako ostatni z drugiej grupy pięcioosobowej okrążenia kwalifikacyjne zaliczyli Antonio Pizzonia (Williams) i Takuma Sato (B.A.R), trafiając już na średnio podeschnięty tor. W takich warunkach znacznie lepiej sprawowały się przejściowe opony, ale do tego momentu nikt nie odważył się ich założyć. W przypadku Pizzonii strata do Webbera wyniosła ponad dwie i pół sekundy, natomiast Sato był wolniejszy o kolejne 0.3 sekundy. Nieco lepiej wypadł jadący także na pełnych deszczowych oponach drugi kierowca z zespołu B.A.R – Jenson Button, ale jemu również nie udało się nawet zbliżyć do czasu uzyskanego przez Webbera (strata około półtorej sekundy).

Dopiero zespół Renault wyciągnął odpowiednie wnioski z poprawy warunków do jazdy i swoich kierowców wysłał na tor z przejściowymi oponami. Efektem tego był rewelacyjny przejazd Jarno Trullego, który uzyskał lepszy o blisko dwie i pół sekundy czas od Webbera. Fernando Alonso pojechał nieco słabiej, ale udało mu się zmieścić poniżej pół sekundy straty do swojego partnera. Następny w kolejności był David Coulthard. Kierowca z zespołu McLaren także zdecydował się na przejściowe opony i chociaż na pierwszym sektorze uzyskał bardzo dobry czas, to jednak na środkowym stracił około półtorej sekundy i tyle mniej więcej wyniosła na koniec jego strata do Trullego. Była to pierwsza wskazówka, że na środkowym sektorze zaczęły się pogarszać warunki do jazdy. Mimo to kolejny kierowca – Juan Pablo Montoya zaryzykował jazdę na przejściowych oponach i wtedy lunęło już na dobre. Efektem była strata ponad trzy i pół sekundy do Trullego, chociaż kierowca z zespołu Williams zdołał uniknąć większych błędów.

Na koniec przyszła kolej na ostatnią grupę zawodników, składającą się z reprezentantów zespołów Ferrari i Sauber, a także z drugiego kierowcy zespołu McLaren – Kimi Raikkonena. Jako pierwszy na tor wyjechał Giancarlo Fisichella, mając założone pełne opony deszczowe. Włoch okazał się wolniejszy o niespełna dwie sekundy od Trullego, co biorąc pod uwagę gorsze warunki do jazdy i pełne opony deszczowe było i tak niezłym osiągnięciem. Tego jednak należało się właśnie spodziewać po oponach Bridgestone. Felipe Massa miał nieco mniej szczęścia, gdyż uzyskany przez Brazylijczyka czas był gorszy o kolejną sekundę. Kierowca z zespołu Sauber uplasował się tuż za Webberem, a tymczasem na torze pojawił się ostatni kierowca korzystający z opon Michelin – Raikkonen. Ze względu na problemy z systemem pomiaru czasu niemal do samego końca nie było wiadomo, jak Fin wypada względem pozostałych kierowców. Nie trzeba było jednak mieć stopera w ręce, aby się domyślić, że błąd popełniony na kończącej okrążenie przebudowanej szykanie Bus-stop będzie bardzo kosztował kierowcę z zespołu McLaren. W istocie strata Raikkonena wyniosła blisko trzy i pół sekundy, co dało mu miejsce tuż przed Montoyą.

Ostatnimi kierowcami mogącymi pokonać Trullego byli reprezentujący barwy Ferrari Rubens Barrichello i Michael Schumacher. Obaj kierowcy w pierwszej sesji kwalifikacyjnej uzyskali najlepsze czasy i zwłaszcza Schumacher miał sporą przewagę nad swoimi rywalami. Barrichello po dwóch sektorach pomiarowych był szybszy od kierowcy Renault o blisko 0.4 sekundy, ale zaprzepaścił to podczas pokonywania szykany Bus-stop, popełniając podobny błąd co Raikkonen. Po przekroczeniu linii mety strata Barrichello wyniosła blisko dwie sekundy, co dało mu miejsce tuż za Fisichellą. Widząc błędy popełnione przez Raikkonena i swojego partnera, Schumacher ostatni sektor postanowił pokonać dosyć ostrożnie, mając po dwóch pierwszych sektorach podobną przewagę jak Barrichello. Niemiec szykanę Bus-stop pokonał bez większych przeszkód i gdy zbliżał się do linii mety wszyscy zastanawiali się, czy uda mu się pokonać Trullego. Trzeba powiedzieć, że było bardzo blisko, gdyż Schumacherowi zabrakło zaledwie 0.072 sekundy!

Tym samym trafienie w najlepsze warunki do jazdy w połączeniu z wyborem odpowiednich opon zapewniło Trullemu drugie w tym sezonie i zarazem w karierze pole position. Schumacher musiał zadowolić się drugą pozycją, ale biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności nie powinien być zbytnio zawiedziony, zwłaszcza, że do jutrzejszego wyścigu wystartuje z pierwszego rzędu. Trzecia pozycja przypadła drugiemu kierowcy Renault – Alonso, a wraz z nim z drugiego rzędu wystartuje Coulthard. Pomimo trafienia w nienajlepsze warunki Fisichella i tak zdołał wykorzystać przewagę opon Bridgestone do wywalczenia najlepszej pozycji startowej w tym sezonie – piątej. Drugi kierowca z zespołu Sauber – Massa także nie zmarnował okazji i po raz pierwszy w tym sezonie załapał się do pierwszej dziesiątki, kwalifikując się na ósmej pozycji. Barrichello ostatecznie musiał zadowolić się szóstą pozycją startową, a tuż za Brazylijczykiem znalazł się najlepszy kierowca z drugiej dziesiątki po pierwszej sesji kwalifikacyjnej – Webber. Panis także może być zadowolony z dziewiątej pozycji, natomiast Raikkonena ze względu na błąd wylądował dopiero na 10 pozycji.

Najwięksi pechowcy dzisiejszych kwalifikacji – kierowcy z zespołów Williams i B.A.R musieli zadowolić się miejscami w drugiej dziesiątce. Montoya i Button jutrzejszy wyścig rozpoczną kolejno z 11 i 12 pozycji, natomiast Pizzonia i Sato zakwalifikowali się kolejno na 14 i 15 pozycji. Pomiędzy tymi parami na 13 pozycji uplasował się drugi kierowca Jaguara – Christian Klien, a na pozycjach od 16 do 19 znaleźli się kierowcy z zespołów Jordan i Minardi. Zdecydowanie najsłabiej wypadł tymczasem drugi kierowca Toyoty – Ricardo Zonta. Brazylijczyk w pierwszej sesji kwalifikacyjnej wypadł z toru i tyłem bolidu delikatnie uderzył w barierę z opon. Udało mu się jednak wyjechać ze żwirowiska i do finałowej sesji przystąpił w swoim głównym bolidzie, ale uzyskał najgorszy czas. Jutrzejszy wyścig zapowiada się dosyć ciekawie i chociaż meteorolodzy na niedzielę przewidują mniejszą szansę na opady deszczu, to jednak pogoda w Ardenach zawsze jest nieprzewidywalna. Poza tym nawet jeśli będzie sucho, to nie wiadomo, którzy kierowcy dostosowali ustawienia auta do mokrej nawierzchni toru, a którzy spodziewając się jutro suchego toru postanowili trochę zaryzykować. Tak czy ze względu na niecodzienne rozstawienie na starcie przynajmniej początek wyścigu powinien być dosyć emocjonujący.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca