F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2005
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Europy
GP Kanady
GP Stanów Zjednoczonych
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Turcji
GP Włoch
GP Belgii
GP Brazylii
GP Japonii
GP Chin
Strona główna sezonu 2005
Klasyfikacje generalne 2005
Statystyki z sezonu 2005

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Istanbul.
Grand Prix of Turkey 200521 sierpnia
Istanbul Park
Długość toru: 5,334 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 309,396 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Sesja kwalifikacyjna do inauguracyjnego wyścigu o Grand Prix Turcji zapewniła nam wiele wrażeń, jako że nowy tor w Stambule – zgodnie zresztą z zapowiedzią jego twórcy, Hermanna Tilke – okazał się sporym wyzwaniem dla kierowców. Dodajmy do tego jeszcze dosyć brudną nawierzchnię, co jest typowe dla nowych torów i wiejący w różną stronę wiatr, a nie trudno będzie nam sobie wyobrazić sporą ilość błędów i to w wykonaniu tak doświadczonych kierowców jak bracia Schumacherowie, czy Jacques Villeneuve i Jenson Button. Zgodnie z przewidywaniami najbardziej widowiskowym miejscem okazał się Zakręt 8, gdzie oprócz Villeneuve'a i Buttona kłopoty z utrzymaniem swojego bolidu na torze miał także drugi kierowca B.A.R, Takuma Sato. Villeneuve, który do kwalifikacji przystąpił jak piąty kierowca, po popełnieniu błędu wypadł na chwilę na betonowo-asfaltowe pobocze. Przez chwilę wydawało się, że Kanadyjczyk zdoła mimo to ukończyć swoje okrążenie pomiarowe, jednakże powrót na tor na zabrudzonych oponach okazał się zbyt trudnym zadaniem i kierowca Saubera ponownie wylądował na poboczu, tym razem już na dobre.

Następnym pechowcem okazał się Sato, przy czym Japończyk w przeciwieństwie do Villeneuve'a bezpiecznie powrócił na tor. Błąd okazał się jednak bardzo kosztowny i po ukończeniu okrążenia Sato miał już ponad trzy sekundy straty do znajdującego się wówczas na prowizorycznym pole position Giancarlo Fisichelli. O ile błąd Sato można było jeszcze tłumaczyć brakiem doświadczenia lub umiejętności, o tyle problemy z pokonaniem Zakrętu 8 przez Buttona utwierdziły już chyba wszystkich w przekonaniu, jak duże wyzwanie stanowi ten właśnie odcinek toru. Button popełnił potem jeszcze jeden błąd, jadąc zapewne zbyt szybko na zabrudzonych oponach, ale mimo to okazał się minimalnie szybszy od swojego partnera. Obaj kierowcy mieli realną szansę na wywalczenie wysokich pozycji startowych, a w zaistniałych okolicznościach musieli zadowolić się zaledwie siódmym rzędem startowym. Później sędziowie unieważnili czas uzyskany przez Sato, gdyż spowolnił on Marka Webbera na swoim okrążeniu powrotnym do boksów. Japończyk tłumaczył się, że nie został poinformowany przez radio o zbliżającym się do niego kierowcy Williamsa.

Zespół Ferrari dzisiejszych kwalifikacji także nie zaliczy do zbyt udanych. Michael Schumacher po pierwszym sektorze pomiarowym miał co prawda tylko 0.259 straty do Fisichelli i nawet udało mu się bezbłędnie przejechać Zakręt 8, ale tylko po to, by na kolejnym wirażu wykręcić efektowny piruet, po którym ze zrozumiałych względów zrezygnował z ukończenia swojego okrążenia pomiarowego. Niewiele lepiej wypadł partner siedmiokrotnego mistrza świata, Rubens Barrichello. Brazylijczyk nie popełnił w zasadzie ani jednego wyraźnego błędu i mimo to od Fisichelli okazał się wolniejszy o ponad dwie sekundy. Ostatecznie "Rubinho" musiał zadowolić 11 pozycją startową. Zostawmy jednak przegranych i przejdźmy do zwycięzców. Jednym z nich był z pewnością właśnie Fisichella, który okazał się nieznacznie szybszy od swojego partnera z zespołu Renault, Fernando Alonso i dosyć długo był w posiadaniu pole position. Ostatecznie Włoch uległ tylko jednemu kierowcy, Kimi Raikkonenowi i zaledwie drugi raz w tym sezonie wystartuje z pierwszego rzędu.

Drugi rząd startowy przypadł pozostałym reprezentantom zespołów Renault i McLaren, Alonso i Juanowi Pablo Montoi. Na szczególne słowa uznania zasłużył ten ostatni, gdyż do kwalifikacji musiał przystąpić jako czwarty kierowca i mimo to udało mu się wywalczyć wysoką pozycję startową. Kolumbijczyk pojechał najprawdopodobniej z mniejszą ilością paliwa w stosunku do swoich najbliższych rywali, jednak jak pokazał w ostatnim wyścigu Raikkonen daje to i tak spore szanse na wygranie wyścigu, zwłaszcza biorąc pod uwagę szybkość bolidu MP4-20. Tymczasem fani Raikkonena będą jutro zapewne z niepokojom oczekiwali oznak kolejnej awarii, jako że dla Fina będzie to już drugi wyścig z rzędu na tym samym silniku. Miejmy nadzieję, że tym razem jednak do tego nie dojdzie, gdyż w przeciwnym wypadku będzie to oznaczało definitywny koniec i tak niewielkich szans na nawiązanie walki z Alonso o mistrzostwo.

Piąty czas uzyskał Jarno Trulli, który pomimo nienajlepszej postawy podczas porannych treningów zdołał pokonać obydwu kierowców Williams, potwierdzając tym samym, że nie bez powodu nazywany jest mistrzem kwalifikacji. Tymczasem drugi kierowca Toyoty, Ralf Schumacher, popełnił błąd w tym samym miejscu toru co jego starszy brat, Michael (Zakręt 9) i chociaż był on o wiele mniej brzemienny w skutkach, to jednak kosztował Niemca około sekundę straty, a to było równoznaczne z zaledwie dziewiątą pozycją startową. Kierowców Toyoty rozdzielili reprezentanci Williamsa, Nick Heidfeld i Webber, a także Felipe Massa (Sauber), dla którego ósma pozycja startowa jest wyrównaniem najlepszego osiągnięcia w tym sezonie na kwalifikacjach. Nie mniej zadowolony ze swojego dzisiejszego występu może być także Christian Klien. Kierowca Red Bull pomimo wczesnego wyjazdu na tor zamknął pierwszą dziesiątkę, przy czym jego strata do Raikkonena wyniosła już ponad dwie sekundy.

Najtrudniejsze zadanie miał dzisiaj niewątpliwie David Coulthard, który swoje okrążenie pomiarowe musiał zaliczyć jako pierwszy kierowca. W efekcie pomimo w miarę bezbłędnego przejazdu Szkot od zdobywcy pole position okazał się wolniejszy o blisko trzy sekundy. W tej sytuacji 12 pozycja startowa jest bardzo dobrym osiągnięciem, a jest to niewątpliwie zasługa sporej ilości błędów w wykonaniu innych kierowców. Ponadto z powodu dwukrotnej wymiany silnika podczas tego weekendu z zaliczenia okrążenia kwalifikacyjnego zrezygnował Narain Karthikeyan (Jordan), natomiast Robert Doornbos (Minardi) ze względu na problemy z tylnymi hamulcami przerwał swoje okrążenie pomiarowe i wrócił do boksów z dymem wydobywającym się z tylnych kół. Holender stwierdził później, że miał wrażenie, jakby jechał z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Drudzy kierowcy z zespołów Jordan i Minardi, gnębiony przez ból zęba Tiago Monteiro i Christijan Albers, wystartują kolejno z 14 i 15 pozycji.

Jutrzejszy wyścig zapowiada się bardzo ciekawie, gdyż z jednej strony prognoza pogody przewiduje na jutro możliwość opadów deszczu, a z drugiej strony czeka nas walka o czołowe miejsca pomiędzy kierowcami z zespołów McLaren i Renault, oraz o nieco dalsze miejsca, gdyż z dosyć odległych miejsc wystartują Buttona i Michael Schumacher. Zwłaszcza Button ze względu na dysponowanie w miarę dobrym bolidem powinien mieć szansę na przedarcie się do punktowanej ósemki, o ile wyprzedzanie na torze Istanbul Park okaże się wykonalne.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca