F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2010
GP Bahrajnu
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2010
Klasyfikacje generalne 2010
Statystyki z sezonu 2010

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Istanbul.
Turkish Grand Prix 201030 maja
Istanbul Park
Długość toru: 5,338 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 309,396 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Wypowiedzi po sesjach 1 i 2  [  T-  |  T+  ]
Vodafone McLaren Mercedes

Jenson Button (P2/P1): „Dzisiejszy poranek był w miarę dobry, a po południu było lepiej. Miałem trochę problemów w ósmym zakręcie i będzie to obszar, nad którym będziemy pracowali w nocy, ponieważ jak na razie jest tam dość ciężko. Jest to trudny zakręt, zwłaszcza jeśli bolid jest niestabilny, więc mamy nadzieję, że rozwiążemy te problemy przed jutrem. Bolid jest tutaj w miarę dobry, jednak ciągle są obszary, w których nie jesteśmy tak mocni i Red Bull znowu będzie trudny do pokonania w kwalifikacjach. Mam tylko nadzieję, że będziemy bliżej ich, niż w dwóch ostatnich wyścigach. Myślę, że również Ferrari będzie tutaj szybkie. W czołówce powinny być cztery zespoły, które są tam zwykle i być może Renault, więc kwalifikacje jutro nie powinny być nudne. Powinno być kilka dobrych starć”.

Lewis Hamilton (P1/P4): „Jest to świetny tor, a przyczepność nie wydawała się dziś być taka zła. Wygląda również na to, że jest bardzo ciasno w czołówce – czasy są bardzo zbliżone. Nasz bolid nie prowadzi się źle, więc jestem zadowolony z dzisiejszych przejazdów. Zakręt ósmy jest jak zawsze trochę wyboisty i można było zobaczyć, że inni mieli dziś na nim problemy, jednak nie był to problem dla mnie. Nie mam wątpliwości co do tego, że jutro w kwalifikacjach Red Bull pokaże coś więcej, co zwykle robią. Nie dokonaliśmy zbyt wielu zmian w bolidzie na ten wyścig, jednak mamy szanse w ten weekend i myślę, że będziemy w stanie walczyć z nimi”.

(Łukasz Godula)
 
Red Bull Racing

Mark Webber (P8/P2): „Silnik odmówił dalszej jazdy pod koniec drugiej sesji, lecz miał on już duży przebieg, więc spodziewaliśmy się tego. W samochodzie F1 nie ma hamulca ręcznego, więc kiedy się zatrzymałem próbowałem powiedzieć porządkowym, żeby włożyli coś pod koło, aby zapobiec staczaniu się samochodu. Trudno było to wyjaśnić siedząc w samochodzie! Musimy dziś w nocy przeanalizować działanie 'kanału F' – wiemy, że nie jest jednym z najprościej działających systemów. Chłopaki wykonali fenomenalną robotę doprowadzając, go do tego poziomu i jesteśmy zadowoleni z dzisiejszego dnia, mimo iż nie wiemy jeszcze, czy będziemy się z nim ścigać, czy też nie”.

Sebastian Vettel (P5/P3): „To był rozsądny dzień – i dość ciężki, jako że wprowadziliśmy do bolidu 'kanał F'. Wciąż musimy go nieco poprawić, lecz ogólnie wygląda dobrze. Myślę, że McLaren będzie tutaj bardzo konkurencyjny, ich system wydaje się pracować bardzo dobrze i wydają się być nieco szybsi na prostych od innych. Możemy nadrobić czas w zakrętach, ale jest kilka prostych działających na ich korzyść. Zobaczymy, czy zatrzymamy w bolidach nasz system na resztę weekendu. Czuję się teraz bardziej naturalnie z nowym nadwoziem, dobrze było je zmienić i ogólnie jestem zadowolony z balansu bolidu”.

(Igor Szmidt)
 
Scuderia Ferrari Marlboro

Fernando Alonso (P9/P5): „Myślę, że w porównaniu do Grand Prix Hiszpanii, sytuacja jest nieco lepsza. Charakterystyka toru jest trochę inna, nie wymagająca maksymalnego docisku aerodynamicznego, a raczej pośredniego, co bardziej pasuje naszemu bolidowi. Niemniej niespodzianką byłoby, gdyby Red Bulle nie znalazły się przed wszystkimi. Razem z McLarenem jesteśmy za nimi i takie są moje przewidywania. Próbowaliśmy kilku rozwiązań w celu znalezienia najlepszego sposobu zarządzania systemem wygaszania tylnego skrzydła i dokonaliśmy pewnego postępu, nawet jeśli nie jest jeszcze perfekcyjnie: Będziemy nad tym pracować w nadchodzących wyścigach”.

Felipe Massa (P13/P10): „Nie byłem w stanie wykręcić czasu na miękkich oponach, ponieważ zniszczyłem je podczas pierwszego mierzonego kółka na zakręcie numer 8, gdzie wpadłem w poślizg. To był dzisiaj najbardziej kłopotliwy czynnik, ponieważ musiałem prawie całą drugą sesję jeździć na jednym komplecie twardszych opon. Warunki na torze od porannego treningu stopniowo się poprawiały, wraz z coraz większą liczbą okrążeń pokonywaną przez samochody, co trzeba mieć na uwadze przez resztę weekendu. Nadal musimy poprawić bolid, by być konkurencyjnymi: McLaren i Red Bull wyglądają na bardzo mocnych tutaj. Ponadto sądzę, że zdołamy znaleźć odpowiedni kierunek, aby się poprawić w celu podjęcia z nimi walki”.

(Michał Roszczyn)
 
Mercedes GP Petronas

Nico Rosberg (P4/P6): „Poczyniliśmy dzisiaj dobre postępy i ciężko pracowaliśmy nad usprawnieniami naszego bolidu. Dzień nie był jednak idealny, gdyż straciliśmy trochę czasu – szczególnie podczas drugiej sesji – ze względu na konieczność oszacowania przydatności nowych poprawek. Mimo wszystko pod koniec dnia udało nam się uzyskać przyzwoity balans, tak więc jestem dość zadowolony. Pozostało nam jeszcze kilka niewiadomych, tak więc jutro czeka nas pracowita sesja treningowa. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że wykonaliśmy krok do przodu i pomimo tego, iż nie wiemy jeszcze, jak duży on jest, mogę powiedzieć, że chłopaki w fabryce i na torze dobrze się spisali”.

Michael Schumacher (P3/P7): „Naprawdę ciężko jest ocenić, jak wygląda obecny obraz sytuacji po dzisiejszych sesjach treningowych, zwłaszcza z tego powodu, iż nie wiemy, kto jeździł z jakim ładunkiem paliwa. Oczywiście przygotowaliśmy pewne modyfikacje bolidu, które można zauważyć, jednakże trudne do określenia jest to, jak bardzo poprawiliśmy się od wyścigu w Monako, gdyż nie mamy po tym względem dokładnego punktu odniesienia. Dzięki tym poprawkom nasz rozwój wyraźnie zmierza we właściwym kierunku, lecz jak zwykle najważniejszym czynnikiem jest prędkość naszego rozwoju na tle konkurentów. Zakręt numer osiem to wciąż ciekawe wyzwanie. Można tam natrafić na małe niespodzianki w postaci wybojów, a jazda po nim bez wątpienia sprawia radość – jest on ekscytujący i zarazem wymagający technicznie. Poczekajmy i przekonajmy się, jak jutro rozwinie się sytuacja”.

(Michał Sulej)
 
Renault F1 Team

Robert Kubica (P6/P8): „Dziś rano warunki na torze nie były idealne, jednak zrobiliśmy kilka okrążeń, by ocenić balans samochodu i zdecydować, w jakim kierunku powinniśmy pójść z ustawieniami. Dodatkowo sprawdziliśmy nowe przednie skrzydło i wygląda na to, że jest lepsze niż poprzednie. Po południu skoncentrowaliśmy się głównie na poprawie balansu samochodu i zrobiłem kilka długich przejazdów na miękkich oponach by sprawdzić, w jakim stopniu się zużywają. Wszystko dobrze się układa, jednak musimy odrobinę poprawić balans przed kwalifikacjami”.

Witalij Pietrow (P7/P9): „Jestem zadowolony z powrotu na Istanbul Park, ponieważ lubię ten tor i w dodatku wygrałem tutaj w zeszłym roku w GP2. Na początku warunki nie były zbyt dobre, ponieważ tor był dość brudny, jednak wszyscy musieli się z tym zmagać i mam nadzieję, że tor poprawi się w trakcie weekendu. Ogólnie był to normalny dzień, ponieważ rozpoczęliśmy z bazowymi ustawieniami i podczas obu sesji staraliśmy się poprawić balans. Samochód był całkiem dobry pod koniec dnia, jednak wciąż możemy się poprawić, więc będziemy pracować w nocy z inżynierami, aby przygotować się do jutrzejszego treningu i kwalifikacji”.

(Paweł Zając)
 
Force India Formula One Team

Adrian Sutil (P10/P11): „Pozyskaliśmy dziś tak dużo danych, ile tylko mogliśmy na temat nowych udoskonaleń, które mamy w ten weekend. Poranna sesja była całkiem pożyteczna w uzyskaniu pierwszych informacji o zamienionym tylnym skrzydle, przejechaliśmy także wiele okrążeń na twardej mieszance opon. Niestety miałem wypadek pod koniec sesji, złapałem trochę podsterowności przejeżdżając przez zakręt numer 8, pojechałem za szeroko i to było wszystko – uderzyłem w bariery. Ze mną wszystko OK, ale prawe przednie zawieszenie zostało mocno zniszczone. Zespół wykonał fantastyczna robotę, aby umożliwić mi wzięcie udziału w drugim treningu i w końcu zebraliśmy trochę informacji po wyjeździe na miękkiej mieszance. Na tym etapie dobrze jest uzyskać dane – przyjrzymy się im dziś wieczorem i przekonamy się, w jaki sposób możemy wprowadzić pewne ulepszenia przed jutrzejszym dniem”.

Vitantonio Liuzzi (P12/P16): „To był całkiem produktywny dzień. Po południu balans bolidu nie był idealny, ale rano był dobry i mogliśmy zebrać trochę przydatnych informacji na temat SRW (wygaszanego tylnego skrzydła przyp. red.). Myślę, że pracuje całkiem dobrze – jest to całkiem sprytne rozwiązanie i niezbyt skomplikowane w użyciu, biorąc pod uwagę to, co musisz zrobić. Poczyniliśmy pewien postęp w zrozumieniu tego podczas dwóch sesji treningowych, tak więc teraz potrzebujemy popracować nad balansem, ponieważ wciąż nie jesteśmy jeszcze z niego zadowoleni. Ogólnie był to pozytywny dzień i z pewnością mogę poczuć, jak bolid się poprawił od ostatniego weekendu”.

(owca)
 
AT&T Williams

Nico Hulkenberg (P16/P12): „Był to dla nas typowy piątek. Po południu mieliśmy problem z hydrauliką, lecz mimo to udało się nam przejechać całkiem sporo okrążeń i przetestowaliśmy wszystko, co mieliśmy w planie. Zobaczymy, gdzie będziemy jutro”.

Rubens Barrichello (P17/P17): „Miałem dziś pracowity dzień. Samochód nie sprawował się tak dobrze, więc będziemy musieli przejrzeć dane i sprawdzić, co możemy zrobić przed kwalifikacjami”.

Sam Michael, dyrektor techniczny: „Rano sprawdzaliśmy parę części aerodynamicznych, co kontynuowaliśmy też po południu. Co do samochodu Rubensa, to więcej czasu spędziliśmy na pracy z ustawieniami i wciąż mamy dużo do zrobienia przed jutrem. Nico dokonał dziś dobrego postępu, lecz większość z drugiej sesji przesiedział w garażu ze względu na problem z hydrauliką. Problem jest w pełni zrozumiały i już go rozwiązaliśmy”.

(Igor Szmidt)
 
BMW Sauber F1 Team

Kamui Kobayashi (P11/P13): „Jak dla mnie balans jest całkiem dobry, jednak musimy się przyjrzeć dwóm obszarom. Brakuje nam przyczepności i jesteśmy za wolni na prostych. Jeśli skupimy się tylko na jednym problemie, to drugi się pogłębi, jednak znajdziemy dobry kompromis. Bardzo podoba mi się jazda tutaj, ponieważ nie mieliśmy żadnych problemów z samochodem i był to dla nas produktywny dzień”.

Pedro de la Rosa (P15/P14): „Po południu udało mi się dobrze wypróbować zarówno miękką, jak i twardą mieszankę. Przygotowywaliśmy się dzisiaj do wyścigu i wszystko przebiegło bardzo dobrze. Na długich przejazdach nasze tempo jest dobre i całkiem równe. Wciąż musimy jednak popracować nad znalezieniem dobrego balansu na nowych oponach”.

(Paweł Zając)
 
Scuderia Toro Rosso

Sebastien Buemi (P14/P15): „Mieliśmy dziś wiele rzeczy do przetestowania, a program przebiegł gładko. Myślę, że odczytaliśmy z danych to, co mieliśmy odczytać, więc mamy jasny obraz samochodu, co jest pozytywne. To był dla nas dobry dzień, nawet pomimo tego, że tor był dziś rano bardzo brudny i jego oczyszczenie oraz nagumowanie trwało bardzo długo. Wysokie temperatury były przydatne, a ponieważ powinno być tak samo w dzień wyścigu, to czuję się dość pewnie przed resztą weekendu”.

Jaime Alguersuari (P18/P18): „Jeśli mam być szczery, to trudno było mi znaleźć dzisiaj odpowiedni rytm. Próbowaliśmy wielu różnych rzeczy w samochodzie i mój zespołowy partner miał inny program, więc zadaniem inżynierów będzie przeanalizowanie tego, co dziś zrobiliśmy. Od wewnątrz bolidu, nie czułem ani razu, żebym miał dobry poziom przyczepności. Ogólnie, nie jestem zbytnio zadowolony z dzisiejszego występu, lecz miejmy nadzieję, że uda się wszystko poskładać i jutrzejszy dzień ułoży się dla nas lepiej. To mój pierwszy raz tutaj i tor mi się spodobał – jest on interesujący i bardzo wymagający, z dużą różnorodnością szybkich i średnio-szybkich zakrętów”.

(Igor Szmidt)
 
Lotus Racing

Heikki Kovalainen (P19/P19): „Kolejny dobry piątek. Poranna sesja była naprawdę bardzo udana, bez problemów z samochodem i ponownie byliśmy w stanie poprawić ustawienia. Warunki na torze były dobre przez cały czas; było trochę brudno na początku, ale szybko się oczyściło i generalnie tor był świetny cały dzień. Po południu mogliśmy wypróbować obie mieszanki opon i udanie wypełniliśmy cały zaplanowany program, zatem naprawdę nie mogłem prosić o więcej”.

Jarno Trulli (P20/P21): „Dzisiaj miałem trochę mniej szczęścia, ponieważ podczas popołudniowej sesji nie pojeździłem zbyt wiele wskutek utraty trzeciego biegu. Planowaliśmy trochę popracować nad ustawieniami w drugim treningu, ale nie zdołaliśmy spełnić naszych zamiarów. Niemniej jeśli spojrzeć na tabele z czasami można zobaczyć, że kontynuujemy ogólny postęp z samochodem. Oddaliliśmy się od pozostałych nowych zespołów i przybliżyliśmy do tych przed nami – oczywiście nadal czeka nas wiele pracy, ale zadowalająco jest widzieć, że zmierzamy w odpowiednim kierunku”.

(Michał Roszczyn)
 
Virgin Racing

Lucas di Grassi (P22/P20): „Mieliśmy dzisiaj bezproblemowy i produktywny dzień pod względem wykonania naszego programu. Muszę jednak powiedzieć, że nasze ustawienia są dalekie od ideału, tak wiec będziemy musieli popracować, aby znaleźć kilka rozwiązań i poprawić bolid przed jutrzejszym dniem. Pomimo tego dobrze jest mieć zmieniony bolid po raz pierwszy i wiedzieć, że będę mógł nim cisnąć w niedzielę (bez konieczności oszczędzania paliwa)”.

Timo Glock (P23/P22): „Dzisiejszy dzień nie był najlepszym rozpoczęciem weekendu. Rano doświadczyliśmy wielu problemów z balansem samochodu – byłem zmartwiony, ponieważ wyglądało to tak, jakbyśmy się cofali, zamiast iść do przodu w kierunku, którego się spodziewaliśmy. Rzeczy miały się nieco lepiej po południu, jednakże musimy sprawdzić, co spowodowało nasz problem i znaleźć przez noc rozwiązanie, abyśmy mogli się jutro poprawić. Generalnie na tym etapie mamy dużą stratę do nadrobienia”.

(owca)
 
HRT F1 Team

Bruno Senna (-/P23): „Dzisiaj było w porządku, choć to trochę inne uczucie, kiedy byłem widzem podczas porannej sesji, a moim samochodem jeździł Sakon. W popołudniowej sesji powróciłem do moich obowiązków. Ciężko pracujemy nad poprawą balansu samochodu na torze i nad poprawieniem trochę auta na jutro. Przejechałem 35 okrążeń bez większych problemów. Jeździłem z dużą ilością paliwa przez całą sesję”.

Karun Chandhok (P21/P24): „To był dla mnie trochę ciężki dzień. Mieliśmy trochę mechanicznych problemów w pierwszej sesji, które kosztowały nas czas na torze, a po południu sprawdzaliśmy pewne modyfikacje do układu hamulcowego w moim samochodzie. Miałem pewne problemy podczas przejazdów na opcjonalnych oponach pod koniec dnia, którym będziemy musieli się przyjrzeć dziś w nocy, ale jak dotychczas wydajemy się być na podobnym poziomie relatywnie do Lotusa, jak w Barcelonie. To było trochę niezwykłe, że ustanowiłem swój najlepszy czas na twardszych oponach, ale na miękkich po prostu zmagałem się z przyczepnością z tyłu”.

Sakon Yamamoto (P24/-): „To był fantastyczny dzień! Jestem bardzo zadowolony, że wróciłem za kierownicą samochodu Formuły 1 i wspaniale jest być częścią takiego zespołu, jak Hispania Racing. Wszystko poszło całkiem nieźle i zdołałem przejechać 26 okrążeń toru Istanbul Park. Dokonaliśmy sporych postępów i już zaczęliśmy pracować nad poprawą osiągów, abyśmy mogli uzyskiwać lepsze czasy okrążeń”.

(Marek Roczniak)

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
crizz, 28.05.2010 16:56[!]
Jest:
W samochodzie F1 nie ma hamulca ręcznego, więc kiedy się zatrzymał próbowałem zza kierownicy wyjaśnić, aby zapobiegli jego zjeżdżaniu. Frustrująca sprawa, którą musiałem tłumaczyć z bolidu!

W oryginale:
There’s no hand brake on a F1 car so when I stopped I was trying to tell them to put something behind the wheel to stop the car rolling back. A frustrating thing to explain from within the car!

Powinno być:
W samochodzie F1 nie ma hamulca ręcznego, więc kiedy się zatrzymałem próbowałem im (porządkowym?) powiedzieć, żeby włożyli coś pod koło, aby zapobiec staczaniu się samochodu. Trudno było to wyjaśnić siedząc w samochodzie!
owca, 28.05.2010 17:16[!]
Williams nieźle się dzisiaj wysilił z tymi swoimi wypowiedziami :D
kamarinho1991, 28.05.2010 17:23[!]
crizz chyba wszyscy wiedzą o co chodzi. Jeżeli chcesz, to możesz pogadać z Marazem i sam tłumaczyć wypowiedzi kierowców.
Maraz, 28.05.2010 17:37[!]
Ale tak czy inaczej crizz ma rację, że można było lepiej napisać i poprawiłem. Do takich rzeczy najlepiej jednak używać raportowania błędów - wtedy szybciej możemy zareagować.
Lolkoski, 28.05.2010 21:53[!]
Zgadzam się z Buttonem i mam nadzieję, że Witalij jutro nie przesadzi i zapunktuje w niedzielę.
christoff.w, 28.05.2010 23:40[!]
Bedzie ciezko ale obstawiam Q3 tak: Vettel,Hamilton,Alonso,Webber,Button,Massa,Rosberg,Kubica,Schumi,Petrov lub Luzzi. (A moze Webber przed Alonso?) Ktoz to wie? Jutro o 13:59:59sek sie wszystko okaze! Milego ogladania.Pozdr.
crizz, 01.06.2010 19:12[!]
@kamarinho1991: skoro wszyscy wiedzą, to po co w ogóle tłumaczyć? :) Z przyjemnością zająłbym się tłumaczeniami, ale obawiam się, że nie byłbym w stanie dotrzymywać terminów.

@Maraz: OK, w razie czego wykorzystam tę funkcję.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca