|
|
|
|
|
|
Grosser Preis Santander von Deutschland 2012 | 22 lipca |
|
|
|
Hockenheimring | |
|
Długość toru: 4,574 km Liczba okrążeń: 67 Pełny dystans: 306,458 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,306 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:13,780 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 215,852 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Wypowiedzi po czasówce [ T- | T+ ]
|
Ferrari
Fernando Alonso (P1): Jestem bardzo szczęśliwy! Gdy takie warunki pojawiają się w kwalifikacjach, bardzo ciężko jest poskładać czyste okrążenie i nie skończyć w trawie, żwirze czy ścianie. To coś jak walka o przetrwanie. Bolid spisywał się dobrze w każdych warunkach, co jest zachęcające, bo to oznacza, że będziemy walczyć bez względu na pogodę. W Q2 wyjechaliśmy na samym początku, bo chcieliśmy ustanowić czas na pierwszym kółku, ponieważ wiedzieliśmy, że deszcz się nasili. Na koniec założyliśmy deszczowe opony, ponieważ chcieliśmy sprawdzić co nas czeka w Q3. Ostatnia część kwalifikacji była bardzo trudna, ponieważ często wpadało się w akwaplanację i nawet nie używaliśmy KERS oraz siódmego biegu na prostej. Jutro wydaje mi się, że strategie będą podobne w każdym zespole. Patrząc na tabelę, nie mogę być niezadowolony z tego, że moi rywale jak Webber i Hamilton startują z czwartego rzędu, jednak wiemy jak szybko wszystko może się zmienić. Start będzie ważny, ale nie decydujący, bo przed nami 67 okrążeń do przebycia...Felipe Massa (P13): Jestem bardzo rozczarowany tym jak poszły kwalifikacje. Nie dałem rady wykręcić czasu na początku Q2, ponieważ pojechałem za szeroko w ósmym zakręcie. W tym miejscu toru asfalt jest iny i bardzo łatwo zablokować koła i stracić czas. Później deszcz padało bardzo mocno. Musiałem postarać się utrzymać na torze i przy okazji poprawić mój czas, ale w tym warunkach było to niemożliwe, nawet gdy założyłem deszczówki. Szkoda, ponieważ bolid jest konkurencyjny, zarówno na mokro jak i sucho, jednak jutro będę startował za daleko, by walczyć o czołowe pozycje. Dam z siebie wszystko, jak zawsze. Ważnym będzie wybranie odpowiednich opon w odpowiednim czasie. Mamy pewien pomysł, ale faktem jest, że nie wykonaliśmy zbyt wielu długich przejazdów podczas dwóch ostatnich dni.Stefano Domenicali, szef zespołu: Po raz kolejny Fernando zaprezentował swój talent. Tutaj, tak samo jak na Silverstone deszcz odegrał swoją rolę w kwalifikacjach i nie było łatwo radzić sobie w takich warunkach. Jesteśmy bardzo rozczarowani z powodu Felipe, które nie był w stanie osiągnąć wystarczającej przyczepności na jedynym okrążeniu w Q2, które mogło mu dać dobry czas i awans do Q3. Szkoda, ponieważ zdecydowanie byłby konkurencyjny w ostatniej części. Ciężko snuć domysły co do jutrzejszego wyścigu, ponieważ istnieje pewna zagadka co do zachowania opon na długich przejazdach. Spróbujemy wykorzystać je w pełni, ale wiemy, że nasi rywale są mocni. Niezawodność jak zawsze jest priorytetem, o czym nigdy nie zapominamy.(Łukasz Godula)
Red Bull
Sebastian Vettel (P2): Tor był najlepszy w samej końcówce sesji, a więc wtedy, gdy odnotowaliśmy nasze najlepsze czasy. Warunki były bardzo trudne, przez najazd na rzeczki płynące przez tor możesz łatwo stracić panowanie nad samochodem. Na jednym z okrążeń trafiłem na Marka, ale warunki były bardzo trudne i pewnie nawet nie widział mnie w lusterkach. Sądzę, że mieliśmy dziś tempo na pierwsze pole. Zobaczymy teraz, co Fernando zdoła osiągnąć wraz ze swą strategią.Mark Webber (P8): Było trudno, a warunki nie pomagały. Kiedy wiesz, że ciąży na tobie kara cofnięcia o pięć pozycji na starcie, łatwo jest popełnić jakiś błąd, ale ogólnie jestem bardzo zadowolony z tego, jak mi poszło. Pojechaliśmy kilka porządnych kółek. Fernando założył jednak świeże ogumienie i być może mogliśmy zrobić to samo, ale gdybanie nie ma sensu. Mamy P3 i jest dobrze, nawet biorąc pod uwagę karę. Czekam na wyścig i awans. Pokazaliśmy, że samochód ma tempo w każdych warunkach.Christian Horner, szef zespołu: Dziś panowały bardzo wymagające warunki, więc P2 i P3 to satysfakcjonujący wynik, nawet pomimo kary dla Marka, która zdegraduje go jutro na starcie na ósme pole, choć akurat na tym torze wyprzedzanie jest dość proste, więc nie jest źle. Sebastian rozpocznie rywalizację w swym domowym wyścigu z pierwszej linii. Wyścig będzie naprawdę emocjonujący.(Nataniel Piórkowski)
Mercedes
Michael Schumacher (P3): Dobrze rozpocząć w ten sposób GP Niemiec. Spodziewaliśmy się walki o piąte-siódme miejsce w kwalifikacjach, więc czwarte, które stanie się trzecim polem startowym jest bardzo dobre. Możemy być zadowoleni z wyniku. Może dałoby się pojechać trochę lepiej, gdybym w samej końcówce założył nowe opony, jednak nie wydaje mi się, byśmy coś na tym zyskali. Teraz musimy się skupić na wyścigu, powinno być sucho, a my powinniśmy być szybsi niż na Silverstone.Nico Rosberg (P21): Tak niska pozycja jest zaskoczeniem, jednak nie umiałem odpowiednio rozgrzać pierwszego kompletu przejściowych opon w Q2. Wczoraj czułem się pewnie zarówno na mokrym jak i suchym torze, więc jest to frustrujące, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę kare za wymianę skrzyni biegów. Mimo to liczę, że jutro uda mi się zdobyć punkty, gdyż w wyścigu wszystko jest możliwe.Ross Brawn, szef zespołu: To były interesujące kwalifikacje, jednak pozytywne jest to, że nasz samochód jest szybki w każdych warunkach. Nico miał dobry czas w Q1, jednak kiedy spadł deszcz, pojawiły się problemy z dogrzaniem opon przejściowych. Michael wykonał świetną robotę w Q2 i Q3 i zajął czwarte miejsce, a jutro wystartuje z trzeciego pola. Możliwe, że mogło być lepiej, jednak możemy być zadowoleni z wywalczenia drugiego rzędu w tych warunkach.(Paweł Zając)
Force India
Nico Hulkenberg (P4): Czuję się bardzo podekscytowany, ponieważ zawsze dobrze jest mieć za sobą dobre kwalifikacje, szczególnie do twego domowego wyścigu. To była sesja, w której mieściło się wszystko, ponieważ korzystaliśmy ze slicków, przejściówek oraz pełnych opon deszczowych. W Q3 wypadłem w żwir, ale na szczęście udało mi się powrócić na tor, słabo przyczepny tor. Mam nadzieję na dobry wyścig. Szykuje się ładna pogoda, a za nami jest trochę szybszych samochodów, więc będziemy musieli pomyśleć nad doborem strategii.Paul di Resta (P9): To była trudna sesja, a padający deszcz nikomu nie ułatwiał pracy. Na długiej prostej pojawiał się duży aquaplaning, z trzema dużymi kałużami. Pod koniec Q3 byłem już gotowy na rozpoczęcie szybkiego okrążenia, ale ruch na torze nie działał na moją korzyść. Dostaliśmy się jednak do TOP10, więc jestem zadowolony, ale zawsze chcesz pojechać trochę lepiej. Jesteśmy w dobrym położeniu, aby powalczyć jutro o punkty. Nie mogę się już doczekać.Vijay Mallya, szef zespołu: Sądzę, że zrobiliśmy wszystko co tylko było nam dane i możemy być zadowoleni, że oba nasze samochody znalazły się w czołowej dziesiątce. Nico wyruszy jutro do wyścigu z drugiego rządu, biorąc pod uwagę karę dla Marka Webbera. To stawia nas w dobrym położeniu. Paul pokazał z kolei swój talent w mokrych warunkach i nie ma wątpliwości, że jutro będzie konkurencyjny. Po raz kolejny udało się nam pokazać, że dysponujemy bardzo spójną konstrukcją, bez znaczenia na warunki, w których się ściga. Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią, że jutro czeka nas ekscytująca rywalizacja.(Nataniel Piórkowski)
Williams
Pastor Maldonado (P5): Warunki pogodowe były dziś prawdziwym wyzwaniem, gdyż przyczepność toru mocno zmieniała się pomiędzy sesjami. Mieliśmy dobry balans w Q1 i Q2, jednak, kiedy deszcz się nasilił straciłem przyczepność. Ogólnie jestem zadowolony z pozycji, którą wywalczyłem i liczę, że jutrzejsza pogoda będzie nam bardziej sprzyjać.Bruno Senna (P14): Mieliśmy dobre tempo na suchym torze, więc 16 miejsce jest rozczarowaniem. Taka pogoda zawsze niesie ze sobą element loteryjności, gdyż znalezienie się na torze w odpowiednim momencie jest kluczowe, a mnie się to niestety nie udało. Ciężko będzie wejść do czołowej dziesiątki, gdyż nie łatwo się tu wyprzedza, jednak nasze tempo wyścigowe jest dobre, więc mam szansę na punkty.Mark Gillan, główny inżynier operacyjny: Obaj kierowcy dobrze się spisali podczas sesji treningowej, jednak kwalifikacje zostały zdominowane przez zmienne warunki. Pastor utrzymywał dobre tempo w każdych warunkach i mimo drobnych problemów na deszczowych oponach, wywalczył szóste miejsce. Bruno łatwo dostał się do Q2, jednak samochód okazał się trudniejszy w prowadzeniu na przejściowych oponach, co zaowocowało 16 miejscem. Prognoza pogody mówi o suchym wyścigu, postaramy się zdobyć punkty obydwoma samochodami.(Paweł Zając)
McLaren
Jenson Button (P6): Mieliśmy problemy z rozgrzaniem opon, a gdy nie mają one odpowiedniej temperatury to nie znasz jej limitów przyczepności, ani nie możesz mocno hamować, ponieważ blokujesz koła. Mamy ten problem od kilku wyścigów i musimy się w tym obszarze poprawić. Jednak w suchych warunkach mieliśmy bardzo dobre tempo, tylko w mokrych był kłopot z oponami. Pozytyw jest taki, że poprawki działają i są krokiem naprzód. Wszyscy w zespole powinni być dumni z doprowadzenia ich do działania, oraz dostarczenia ich już przed tym weekendem. Dzisiaj było ciężko ale liczę, że jutro będzie lepiej.Lewis Hamilton (P7): Naturalnie jesteśmy nieco rozczarowani ostatecznym wynikiem. Byliśmy szybcy w Q1 i Q2, więc nie wiem dlaczego niektórzy pojechali szybciej, gdy tor przeschnął pod koniec Q3. Mimo to nie mamy złej pozycji w na jutrzejszym starcie, gdyż mamy lepsze tempo w suchych warunkach, a jutro ma nie padać. Możemy mieć dobry wyścig. Chcę jutro pokonać wszystkich po kolei. Dobrą rzeczą na Hockenheim jest duża strefa DRS, więc mamy nadzieję z Jensonem na wiele wyprzedzania!Martin Whitmarsh, szef zespołu: Złą wiadomością jest to, że nie byliśmy wystarczająco szybcy w Q3, a dobra to, że w suchych warunkach tempo było bardzo dobre. Jutro ma być sucho, będzie to długi wyścig i mamy dwóch świetnych kierowców, więc jesteśmy optymistycznie nastawieni. Oczywiście wolałbym startować kilka rzędów wyżej, jednak jak widzieliśmy nie raz w tym roku, można wygrać wyścig z dalszych pozycji. Z perspektywy telewidza, jestem pewny, że dzisiejsze zmienne warunki zapewniły emocje każdemu kto oglądał transmisję. Formułą 1 to na szczęście sport, który może się odbyć w każdych warunkach, a kierowcy zapewnili dziś walkę niczym gladiatorzy. To z pewnością nie jest sport dla ludzi o słabych nerwach!(Łukasz Godula)
Lotus
Kimi Raikkonen (P10): Nie byliśmy dziś zbyt szybcy na mokrym torze i musimy dowiedzieć się, dlaczego tak było. Nie byłem w stanie wygenerować optymalnej przyczepności z ogumienia, nawet pomimo tego, że pod koniec Q3 w moim bolidzie znalazł się zupełnie świeży komplet opon. Na suchym torze samochód spisuje się bardzo dobrze. Miejmy nadzieję, że się wypogodzi, wtedy zobaczymy jak będzie.Romain Grosjean (P19): Deszcz nadszedł w złym momencie, gdy starałem się przejechać szybkie okrążenie. Trudno było mi znaleźć przyczepność i poruszać się w grupie samochodów. Trudno zrozumieć, dlaczego tak bardzo odstawałem dziś od Kimiego zważając na to, że przez pozostałą część weekendu prezentowaliśmy wyrównane tempo. Popracuję teraz z moimi inżynierami, aby przygotować samochód i jak najlepszą strategię, która pozwoli mi na wywalczenie kilku punktów.Alan Permane, dyrektor operacyjny na torze: Frustrująca czasówka. Prognozy mówią jednak o suchym wyścigu i jesteśmy pewny naszego tempa w takich warunkach. Kimi ciągle stoi przed szansą odnotowania dobrego rezultatu, z dziesiątym polem startowym. Romain ruszy do rywalizacji z P20, ale Hockenheim to dość łatwy tor pod względem wyprzedzania, szczególnie przy DRS, więc ciągle możemy liczyć na dobry wynik.(Nataniel Piórkowski)
Toro Rosso
Daniel Ricciardo (P11): Jestem zadowolony z osiągów. Jedenasta pozycja jest dobra dla nas. Oczywiście, jestem nieco zawiedziony, że nie weszliśmy do czołowej dziesiątki, jednak ogólnie ten rezultat daje nam dobrą pozycję w wyścigu. Jeśli chodzi o moje najszybsze kółko to poprawiałem się z upływem go, gdyż mimo, iż jechałem na przejściowych oponach, to lepiej się jechało gdy było na torze więcej wody. Dlatego moje najlepsze okrążenie było na końcu sesji, gdyż trzeba było zmienić linię w niektórych zakrętach. To była trudna sesja i dobrze mi się jeździło dzisiaj.Jean-Eric Vergne (P16): Jedyne dwie dziesiąte dzieliły mnie od 13 pozycji, a straciłem je w ostatnim zakręcie, jednak ogólnie moje okrążenie nie było złe. Jestem rozczarowany, gdyż deszcz przyszedł nieco za późno. Wyjechaliśmy na samym początku na miękkich oponach, ponieważ oczekiwaliśmy, że deszcz spadnie w Q1. Ciągle mam nadzieję na dobry wyścig, ponieważ w suchych warunkach idzie nam lepiej niż dwa tygodnie temu.Laurent Mekies, główny inżynier: Bardzo ciekawa sesja kwalifikacyjna. W takich warunkach zawsze jest ciasno i Jean-Eric przegapił Q2 o zaledwie 0,06 sekundy. Tak więc było to popołudnie ze zmiennym szcześciem, gdyż Danil zaliczył 11 miejsca, a Jean nie dostał się do Q2. Jutro ma być sucho, więc w środku stawki będzie interesująco, gdyż jeden bolid mamy na początku tej grupy, a drugi na kocu. Weekend wygląda jak kopia tego z Silversone. Będziemy walczyli o każdy punkt.(Łukasz Godula)
Sauber
Sergio Perez (P12): Sprawy wyglądały naprawdę dobrze, aż do opadów deszczu. Na miękkich oponach byłem drugi w Q1. W drugiej części późno wyjechałem na przejściówkach i utknąłem w korku. Miałem kilka aut przed sobą, jednak nie mogłem odpuścić, bo za mną też ktoś jechał.Kamui Kobayashi (P13): Jestem pewny, że na suchym torze bez problemów weszlibyśmy do Q3, gdyż mieliśmy dziś bardzo dobre tempo. Nie musiałem nawet używać miękkich opon by wejść do Q2. Na deszczu jednak nam się nie powiodło, jednak i tak było lepiej niż w piątek. Coś było nie tak, zmieniliśmy to, jednak nadal nie jest idealnie.Peter Sauber, szef zespołu: Obaj kierowcy pokazali dobre tempo w Q1 na suchym torze, jednak później mieli problemy na mokrym torze. Wierzę, że jest to wywołane tym, że ustawiliśmy nasze bolidy na suche warunki. Prognoza na jutro nie przewiduje deszczu, więc będziemy mogli atakować.(Paweł Zając)
Caterham
Heikki Kovalainen (P17): Biorąc pod uwagę obecne położenie, to było naprawdę perfekcyjne okrążenie. Nie popełniłem żadnych błędów, idealnie przejechałem zakręty i zaliczyłem czyste kółko, więc jestem zadowolony z tego, jak radził sobie dziś nasz samochód. Będziemy nadal pracować nad poprawą naszego pakietu, choć potrzebne są do tego lepsze warunki. Węgry powinny nam odpowiadać o wiele lepiej, ze względu na wyższą temperaturę.Witalij Pietrow (P18): Za mną nieco trudna sesja. Mieliśmy pewne problemy z dogrzaniem przednich opon i korkami na torze, więc nie mogłem naciskać tak, jak podczas porannego treningu. Odbiegając od tego, przez cały weekend odwaliliśmy kawał dobrej roboty i myślę, że jutro nie będzie tak źle. Prezentujemy porządne tempo wyścigowe, więc liczę na uzyskanie dobrego rezultatu, co pokazujemy przez cały sezon.Mark Smith, szef techniczny: Jestem stosunkowo zadowolony z dzisiejszych wyników. Jasne, że możemy wycisnąć więcej z naszych samochodów, ale okrążenie Heikkiego było wprost perfekcyjne. Witalij trafił z kolei na komplikacje związane z ruchem na torze, co kosztowało go poprawę rezultatu w Q1, ale nadrzędnym celem było to, aby kierowcy w stu procentach wykorzystali osiągi, które udało się poprawić dzięki badaniom w fabryce i tunelu aerodynamicznym.(Nataniel Piórkowski)
Marussia
Charles Pic (P20): Po tym jak straciłem większość trzeciego treningu, muszę być zadowolony ze swojej pozycji w kwalifikacjach. Przed czasówką udało mi się przejechać tylko 3 okrążenia na miękkich oponach, więc czułem się trochę nieprzygotowany. Myślę, że w kwalifikacjach mogło być trochę lepiej, gdyż podczas najlepszego okrążenia popełniłem błąd w trzecim sektorze.Timo Glock (P22): To dla mnie trudny weekend. Walczyłem z samochodem z powodu niestabilności tyłu i nie mogłem cisnąć. Próbowaliśmy różnych rzeczy, by to naprawić, jednak zabrakło nam trochę czasu by zrozumieć problem. Wciąż musimy się jednak ścigać i wykorzystać możliwości, które się nadarzą. Jeśli wyścig będzie suchy, będziemy jechać na maksimum.John Booth, szef zespołu: Sprawy nie poukładały się dobrze dla Timo mimo tego, że spędziliśmy sporo czasu starając się rozwiązać jego problem. To frustrujące, ponieważ jasnym jest, że nowy pakiet ma większe możliwości. Pomimo tego, że Charles stracił sporo trzeciego treningu, udało mu się pojechać dobre okrążenie. Dobrze przyjrzymy się naszym samochodom dziś wieczorem i zobaczymy, co możemy zrobić, by mieć jak największe szanse w jutrzejszym wyścigu.(Paweł Zając)
HRT
Pedro de la Rosa (P23): To mogły być bardzo udane kwalifikacje, gdyż po drugim sektorze mój poprawiałem swój wynik o 0,9s, jednak w ostatnich dwóch zakrętach zostałem przyblokowany i straciłem dwie pozycje. Pomijając to, myślę, że ogólnie poranny trening i kwalifikacje były dobre. Samochód spisywał się tak jak trzeba i byliśmy bardzo blisko Marussi. Najważniejszy jest jednak wyścig i musimy skupić się na dobrym starcie i walce do samego końca. Spodziewamy się suchych warunków, jednak ostatnie dni pokazały, że wszystko jest możliwe.Narain Karthikeyan (P24): Drugi trening był w mokrych warunkach, więc dziś miałem tylko godzinę, by dokładnie zapoznać się z torem. Mimo to, wykonaliśmy dobrą robotę. Straciłem tylko trzy dziesiąte do Pedro, więc jestem zadowolony. Po porannym treningu myślałem, że różnica będzie większa, jednak przed kwalifikacjami udało nam się poprawić. Zobaczymy jaka będzie jutro pogoda, jednak niezależnie od tego, będziemy starali się walczyć z naszymi rywalami.Toni Cuquerella, szef techniczny: Suchy tor podczas porannego treningu pozwolił nam ukończyć program, dzięki czemu znaleźliśmy dobry balans w obu samochodach. W kwalifikacjach istniało ryzyko deszczu, więc wszyscy od razu wyjechali i na torze było bardzo tłoczno. Nasze okrążenia nie były idealne, jednak mamy potencjał by walczyć jutro. Zużycie opon nie jest duże, więc pojedziemy na jeden lub dwa pit stopy.(Paweł Zając)
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|