|
|
|
|
|
|
Grande Prêmio do Brasil 2013 | 24 listopada |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:09,822 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:11,473 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 208,517 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004 |
| |
Wypowiedzi przed GP [ T- | T+ ]
|
McLaren
Jenson Button: Mam bardzo pozytywne wspomnienia związane ze ściganiem się w Brazylii. To miejsce, w którym wygrałem mistrzowski tytuł w sezonie 2009 i to właśnie tam odniosłem swoje ostatnie zwycięstwo dla McLarena. Ten rok był dość trudny i mam świadomość tego, że zespół udaje się do Sao Paulo bez zwycięstwa, ale szczerze mówiąc to czyni mnie jesz cze bardziej zdeterminowanym aby pozytywnie zakończyć rok. Ten wyścig będzie naszym ostatnim startem z Vodafone. Wygrałem osiem wyścigów w słynnym kolorze rocket-red. Podczas współpracy z nimi prowadziłem jedne z najlepszych samochodów w mojej karierze. Dzięki nim uczestniczyłem w kilku ekscytujących wydarzeniach, takich jak jazda bolidem F1 po torze Mount Panorama, co było jednym z moich marzeń. Vodafone odgrywał bardzo ważną rolę przez siedem lat w naszym zespole, więc smutno będzie patrzeć jak odchodzą. Zawsze będę dumny z sukcesów jakich wspólnie doświadczyliśmy.Sergio Perez: Mój ostatni wyścig w McLarenie będzie drugim z rzędu wyścigiem w Amerykach, a więc po raz kolejny przybędzie tam wiele fanów z Meksyku. To także kolejna okazja abym pokazał swoje umiejętności przed przerwą zimową. Uwielbiam Interlagos ponieważ na takim torze możesz cisnąć przez całe okrążenie. Pierwszy zakręt to wspaniałe miejsce do wyprzedzania, od którego można walczyć koło w koło aż do zakrętu szóstego. Środkowa część toru jest dość zdradliwa, ponieważ jest tam sporo zmian wysokości oraz wypukłości, więc poprawnemu przejechaniu tej partii towarzyszy fantastyczne uczucie. Na koniec zakręt Juncao, dość ciężki ponieważ łatwo tam przestrzelić punkt hamowana, kiedy próbujesz jak najlepiej wyjść na bardzo długą, główną prostą. Każde okrążenie tego obiektu jest wyzwaniem. Kocham to miejsce i dam z siebie wszystko aby skończyć ten sezon w odpowiednim stylu.(Karol Piątek)
Lotus
Heikki Kovalainen: Interlagos to wspaniały tor i z pewnością różni się od Austin. Są tam całkiem fajne zakręty, kilka wzniesień i pochyleń oraz jeździmy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Pogoda może być interesująca, ponieważ możliwość deszczu stwarza szansę na trudne warunki. To dobre miejsce na zakończenie sezonu, gdyż jest to jeden z torów na którym wszystko może się zdarzyć. Sam tor jest dość wymagający. W niektórych częściach jest bardzo wąski i trzeba upewnić się, że jedziemy dobrą linią aby nie popełnić błędu. Prawdą będzie powiedzenie, że jest tam jedna z najlepszych atmosfer w całym sezonie. Fani są pełni pasji i mają ogromną wiedzę. Na trybunach trwa jedna wielka impreza przez cały weekend. Wyścig w Austin nie poszedł po naszej myśli i nie wiem, czy kierowca czy bolid był troszkę zakurzony! Zebraliśmy dużo danych, które analizujemy i mamy nadzieję, że podczas wyścigu w Brazylii sprawy potoczą się lepiej. Cały weekend w Austin poza wyścigiem przebiegał bardzo dobrze, więc czuję się dobrze przygotowany. Nie chcę robić żadnych zapowiedzi. Weekend w Brazylii może być ciężki, ale może być też świetny; kto wie? Musimy wykonać dobrą pracę przy bolidzie, tak jak w Austin, nabrać szybkości aby przystąpić do kwalifikacji w dobrej formie i starać się uniknąć problemów w wyścigu. Z pewnością lepsze pierwsze okrążenie także będzie pomocne; jeśli złożymy wszystkie rzeczy powinniśmy mieć dobry wyścig.Romain Grosjean: Interlagos jest fantastycznym obiektem; nie ma miejsca na tym torze, które nie byłoby wspaniałe. Pasuje do mojego stylu jazdy i już nie mogę doczekać się tego weekendu. Nasz bolid spisywał się w tym roku bardzo dobrze i nie ma powodów aby myśleć, że w Brazylii będzie inaczej. Tor jest dużym wyzwaniem i nie daje ci nigdy odpocząć. Nawet prosta start-meta nie jest nudna, ponieważ zaczyna się wzniesieniem o ciekawym kącie, a później płynnie zmienia się w schodzący w dół zakręt numer 1, gdzie można bardzo łatwo przestrzelić hamowanie. Jeśli miałbym wybrać moje ulubione fragmenty toru Interlagos, powiedziałbym, że pierwsze i ostatnie zakręty. Pierwszy jest bardzo techniczny i jeśli popełnisz błąd ponosisz karę, natomiast ostatni jest bardzo szybki i wymagający dla twojego ciała. Jako kierowca bardzo lubię te zakręty. To jeden z prawdziwych, klasycznych torów, więc ciężko wybrać jeden szczególny element; kocham go! Pogoda w Brazylii nie będzie zależała od nas, jest to coś czego nie możemy zmienić i będziemy musieli się z tym uporać. Zaplanujemy naszą strategię właściwie i spróbujemy być zawsze w dobrym momencie na dobrym komplecie opon. Sao Paulo to świetne miejsce na zakończenie sezonu i wiem, że cały zespół lubi ten wyjazd. To był długi rok, więc chyba każdy czeka na kończącą sezon imprezę. Zawsze świetnie jest być na podium, więc oczywiście będzie to nasz cel na ten weekend. Nie wiemy, jak będzie spisywać się nasza konkurencja do momentu wyjazdu na tor, jednak z pewnością damy z siebie wszystko aby osiągnąć dobry wynik.(Igor Szmidt)
Mercedes
Nico Rosberg: Prognoza pogody na Interlagos wydaje się być interesująca i jeśli będzie padać deszcz, będzie to dla nas dobra okazja, ponieważ nasz bolid dobrze spisuje się w mokrych warunkach. Nie mogę już doczekać się tego weekendu i każdy w zespole ma nadzieje na dobry wynik pod koniec sezonu. Świetnie byłoby ukończyć na drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej i dać wcześniejszy prezent świąteczny całemu zespołowi tutaj i w fabrykach w Brackley i Brixworth!Lewis Hamilton: Ciężko uwierzyć, że już nadszedł ostatni wyścig mojego pierwszego sezonu z zespołem Mercedes, wydaje się, że ten rok zbliża się już ku końcowi. Wiemy, że musimy osiągnąć dobry wynik w ten weekend w Sao Paulo i wszyscy są bardzo zmotywowani aby to zrobić i utrzymać drugą pozycję w klasyfikacji generalnej po niedzielnym wyścigu. W Austin miałem dobry wyścig i świetnie było znów dojechać na dobrej pozycji przed końcem sezonu i już nie mogę doczekać się Brazylii. Interlagos jest bardzo unikalnym torem biorąc pod uwagę miejsce w którym się znajduje oraz jego układ, mam również stąd świetne wspomnienia z poprzednich wyścigów. Pasja brazylijskich fanów jest wspaniała i ich wsparcie przez cały weekend jest miłe dla naszych oczu. Będziemy mieli nadzieje na bezproblemowy weekend, jednak ciekawie będzie zobaczyć jak rozwinie się przewidywana prognoza pogody.(Igor Szmidt)
Sauber
Nico Hulkenberg: Grand Prix Brazylii zawsze jest wyjątkowe, ponieważ to wyścig kończący sezon. Bardzo go lubię. To świetny wyścig, Sao Paulo to interesujące miasto a cały weekend jest po prostu niesamowity. Dodatkowo tor Interlagos ma za sobą wspaniałą historię. Atmosfera jest niepowtarzalna od momentu, w którym znajdujemy się na miejscu. Mam dobre wspomnienia z Brazylii. Zdobyłem tam moje pierwsze pole position w mieszanych warunkach w 2010 roku i w zeszłym roku prowadziłem przez około 40 okrążeń w wyścigu, również podczas nietypowej pogody. Brazylijczycy zawsze są bardzo podekscytowani i przez większość czasu trybuny są pełne. Nie mogę doczekać się tego weekendu.Esteban Gutierrez: Nigdy nie jeździłem po torze Interlagos. Jednakże, jest dość krótki i zazwyczaj nie mam wielu problemów z nauką nowego toru. Sesje treningowe powinny wystarczyć do nabrania odpowiedniej szybkości. Zawsze chciałem poznać Interlagos, więc już nie mogę się doczekać. Kiedy byłem młodszy, miałem symulator na PlayStation i często wybierałem ten tor. Teraz mam szansę poprowadzenia tam bolidu w rzeczywistości. Z pewnością mi się spodoba. Musimy przyjąć pozytywne nastawienie na ten weekend, ponieważ w drugiej połowie sezonu mieliśmy bardzo dobrą formę. Musimy wykorzystać wszystkie nadarzające się możliwości przed końcem sezonu i zdobyć tak dużo punktów, jak będzie to tylko możliwe. Na Interlagos zawsze trzeba pamiętać o pogodzie, która może być nieprzewidywalna, trzeba upewnić się, że decyzje które podejmiemy zadziałają na naszą korzyść.(Igor Szmidt)
Force India
Paul di Resta: Przed nami jeden z weekendów, któremu towarzyszy najlepsza atmosfera w całym kalendarzu. Są tam najgłośniejsi i pełni pasji do tego sportu kibice. Na trybunach słychać grające perkusje i czuć atmosferę imprezy. Wspaniale jest to oglądać i z pewnością daje to dodatkowego kopa. Ponieważ tor jest bardzo krótki, każda dziesiąta i setna część sekundy jest ważna w kwalifikacjach. Okrążenie jest płynne i ma dużo zróżnicowanych zakrętów. Mamy szybkie sekcje, wolne zakręty, zmiany poziomów i zakręty pochylone w przeciwną stronę. Może i jest mały, ale ma wszystko czego wymagasz od toru wyścigowego. W kwestii zdobytych przeze mnie punktów, był to mój najlepszy sezon w F1, jednak świetnie byłoby zakończyć sezon szczególnym wynikiem. Prognozy pogody wydają się nie być do końca pewne, a na tym torze zawsze odbywa się interesujące grand prix. To również ostatni wyścig dla jednostek V8, więc chciałbym zakończyć tą erę pozytywnym akcentem.Adrian Sutil: Sao Paulo to totalne przeciwieństwo miejsca takiego jak na przykład Abu Zabi, jednak atmosfera w Brazylii zawsze jest świetna. To jeden z historycznych wyścigów, a tor ma tylko kilka zakrętów, jednak co roku mamy tam interesujący wyścig, ponieważ prosta start meta jest bardzo długa. Dość łatwo jest wyjechać z zakrętu na prostą tuż za bolidem i istnieje duża szansa na złapanie dobrego przepływu powietrza. Pomimo swojej niewielkiej długości, tor stawia duże wymagania. Jest wyboisty i ma słabą przyczepność, co utrudnia przejechanie idealnego okrążenia. Chcę ukończyć ten sezon na dobrej pozycji i pomóc zespołowi utrzymać obecną lokatę w klasyfikacji. W Stanach miałem pechowy weekend i nie ma lepszego sposobu, niż dobry wynik, aby o tym zapomnieć. Uważam, że charakterystyka toru będzie pasowała naszemu bolidowi i jeśli będzie padał deszcz, powinniśmy mieć szansę na zdobycie dużych punktów.(Igor Szmidt)
Williams
Pastor Maldonado: Brazylia jest jednym z najlepszych wyścigów w sezonie i zawsze czekam na przyjazd tutaj. Może nie ma tak imponującej infrastruktury jak na niektórych nowych obiektach, jednak atmosfera jest wspaniała, a sam tor jest historyczny i zazwyczaj odbywają się na nim ciekawe wyścigi, ponieważ mamy kilka możliwości do wyprzedzania. Układ toru jest wymagający i podczas ustawiania bolidu trzeba znaleźć dobry balans między wolniejszymi zakrętami w drugim sektorze oraz długą prostą po wyjściu z zakrętu numer 12. Sama nawierzchnia jest dość wyboista, więc dobrze, aby bolid sobie z tym radził. Możliwe są mocne ulewy, a jeśli odpowiednio zareagujesz i będziesz miał założone dobre opony w dobrym momencie, możesz nadrobić wiele pozycji. To będzie moje ostatnie grand prix z Williamsem po wspólnych trzech sezonach, więc to emocjonalny wyścig, który mam nadzieję skończyć na dobrej pozycji.Valtteri Bottas: Po dobrym występie w Austin, gdzie zdobyłem moje pierwsze punkty dla zespołu, mam nadzieję na kolejne punktowane pozycje w Brazylii. Pogoda jest zazwyczaj nieprzewidywalna, co daje zespołom większe pole do popisu przy wyborze strategii, a podczas kwalifikacji czy wyścigu, jeśli odpowiednio przewidujemy pogodę, możemy nadrobić sporo pozycji. W zeszłym roku jeździłem podczas pierwszego piątkowego treningu i wykonałem sporo pracy na symulatorze, który bardzo dobrze oddaje aktualny układ toru, więc czuję się przygotowany. Jeździmy w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, więc jest więcej zakrętów w lewą stronę niż w prawą, co jest dość nietypowe. Bolid musi mieć dobry docisk i dobrze pokonywać długie zakręty. Zawsze podczas tego wyścigu towarzyszy nam inna atmosfera, ponieważ jest to ostatnie grand prix sezonu i jeśli spojrzymy wstecz, wyścigi zawsze są interesujące, więc czekam aż zaczniemy się tam ścigać i mam nadzieję na ukończenie mojego pierwszego sezonu w Formule 1 z dobrym wynikiem, co dałoby nam więcej pewności siebie przed rokiem 2014.(Igor Szmidt)
Więcej wkrótce...
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|