|
|
|
|
|
|
Shell Belgian Grand Prix 2015 | 23 sierpnia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:44,503 - Q2, Jarno Trulli (Toyota), 2009 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:47,263 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2009 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007 |
| |
Wypowiedzi po sesjach 1 i 2 [ T- | T+ ]
|
Mercedes
Nico Rosberg (P1/P1): Dobrze jest wrócić na tor po przerwie letniej. Trasa tutaj jest fantastyczna i bolid wydaje się być ponownie szybki. Jestem zadowolony z mojego tempa. W drugiej sesji przeżyłem dość szokujący moment gdy moja tylna opona zawiodła. Gdy jedzie się 300km/h i coś idzie nie tak, jest to fatalne uczucie. Myślałem, że uderzę w ścianę, więc po prostu miałem szczęście, że tak się nie stało. Musimy teraz zbadać z Pirelli z czego wynikała awaria.Lewis Hamilton (P2/P2): Dzisiaj zaliczyliśmy dość dobre treningi, nie mieliśmy problemów z bolidem, pogoda była świetna i fajnie się jeździło. Nie zawsze jest tu sucho, a to tylko dodaje uroku z jazdy po płynnych zakrętach jak Eau Rouge. Świetnie jest to wrócić. Bolid był dobry i bez problemu powróciłem do rytmu po przerwie. Nico jest bardzo szybki, więc mam jeszcze trochę pracy do wykonania. Ferrari i Red Bull również są bliżej, więc stoczymy dobrą walkę. To co się stało z Nico pod koniec drugiego treningu nie jest dobre, jednak szczęśliwie nie ucierpiał i zespół zbada to z Pirelli. Nie mam o to obaw. Musimy ufać samochodowi i oponom, więc nie myślę o tym.(Łukasz Godula)
Red Bull
Daniel Ricciardo (P3/P3): Ogólnie myślę, że jeśli utrzymamy te lokaty to będzie dobrze. Jutro powinno być ciaśniej za nami, jednak zobaczymy co się wydarzy. Miejmy nadzieję, że jutro uda nam się utrzymać miejsca za Mercedesami. Fajnie byłoby poprawić nieco czas na miękkiej mieszance, więc musimy odrobić nieco zadania domowego w nocy. Miałem jeden trudny moment na Eau Rouge, gdy było na krawędzi, ale to dodaje zabawy na tym torze!Daniił Kwiat (P6/P4): Warunki były dość nietypowe jak na Spa, gdyż było dość gorąco podczas obu sesji. Jako priorytet, musimy się poprawić w drugim sektorze. Jak zawsze postaramy się w nocy poprawić pakiet, przed jutrzejszymi zmaganiami, ale ogólnie bolid prowadzi się dobrze.(Łukasz Godula)
Ferrari
Kimi Raikkonen (P4/P5): Dzień nie był taki zły, nawet jeżeli nasz program był zakłócony przez czerwone flagi, ponieważ każdego spotkała ta sytuacja. Mimo to zdołaliśmy zrealizować to co zakładaliśmy. Na przednich oponach pojawiały się pęcherze, co oczywiście nie jest idealną sytuacją, aczkolwiek nie traktujemy tego w kategorii katastrofy, ponieważ mamy jeszcze wiele do zrobienia w tym aspekcie. Jutro postaramy się wykonać naszą pracę jak najlepiej i zobaczymy na co nas będzie stać w niedzielę.Sebastian Vettel (P5/P10): Oczywiście, że jest miło tu powrócić po ostatnim świetnym wyniku, jednakże musimy twardo stąpać po ziemi. To całkowicie inny tor oraz warunki, więc musimy wykonać naszą pracę jak najlepiej. Dzisiejszy dzień nie należał do najlepszych, ciężko było odnaleźć rytm, aczkolwiek spodziewam się jutro postępów. Musimy go wykonać, ponieważ nie chcemy znaleźć się na dziesiątej lokacie. Jestem dosyć pewien, że możemy poprawić nasz bolid.(Mateusz Szymkiewicz )
Force India
Nico Hulkenberg (P12/P6): Samochód spisywał się dziś naprawdę dobrze. Jestem stosunkowo zadowolony z ustawień bazowych. Oczywiście potrzebujemy dalszej pracy, dostosowania balansu oraz znalezienia kilku dziesiętnych części sekundy. Sądzę jednak, że przed startem decydujących sesji weekendu znajdujemy się w dobrym położeniu. Czerwone flagi jakie pojawiały się po południu, zakłóciły nasz długi przejazd. Nie zebraliśmy wystarczającej ilości danych, więc zmierzamy ku wyścigowi bez optymalnej wiedzy o zachowaniu opon. Z drugiej strony dzisiejsza sytuacja była dla wszystkich jednakowa.Sergio Perez (P9/P11): Za nami wyjątkowo produktywny dzień, nawet pomimo przerywania jazd przez czerwone flagi. Udało się nam zebrać trochę cennych informacji, oczywiście na dłuższych przejazdach nie tak dużo jakbyśmy chcieli, ale ogólnie jestem zadowolony z dzisiejszych zajęć. Nico i ja poszliśmy dziś z ustawieniami w odwrotnych kierunkach, dzięki czemu zebraliśmy sporo danych do analizy. Jestem jednak pewny siebie przed sobotnimi zmaganiami.(Nataniel Piórkowski)
Lotus
Romain Grosjean (P--/P7): Siódme miejsce jest dobre po skomplikowanym poranku oraz problemach z szybko zużywającym się ogumieniem na tym torze. To zajmie trochę czasu, nim uda nam się zmusić opcjonalne ogumienie do właściwej pracy. Niestety nie mogliśmy wykonać długich przejazdów przez częste czerwone flagi. Myślę, iż osiągi niektórych sugerują, że przed kwalifikacjami pewne zespoły znacznie się poprawią. Dla nas powinno to być wyzwanie, natomiast wyścig może być interesujący.Pastor Maldonado (P11/P15): Straciłem kontrolę nad bolidem w połowie zakrętu po najechaniu na śliską tarkę. Nie miałem zbyt dużo miejsca i uderzyłem w barierę. To było bardzo pechowe zdarzenie, ponieważ byłem bliski uratowania bolidu. To trudny tor i łatwo jest popełnić na nim błąd, szczególnie na początku drugiego sektora. Myślę, że nowe części udało nam się sprawdzić podczas porannych zajęć, natomiast po południu na długich przejazdach nie było już tak gładko przez liczne czerwone flagi. To nie był najlepszy dzień, aczkolwiek przed jutrem mamy potencjał. Romain był siódmy, więc to dobry znak.Jolyon Palmer (P17/P--): To była produktywna sesja i miło było otrzymać nowe przednie skrzydło, które z mojej perspektywy jest dosyć obiecujące. Na Spa zawsze jest ciężko znaleźć odpowiedni balans, ponieważ ze względu na naturę obiektu należy znaleźć równowagę pomiędzy dociskiem, a prędkościami na prostych. W obu bolidach sprawdzaliśmy różne ustawienia, a także przednie skrzydła, co było bardzo korzystne.(Mateusz Szymkiewicz )
Sauber
Marcus Ericsson (P15/P8): W pierwszym treningu testowaliśmy różne ustawienia bolidu. Po południu budowaliśmy na tych testach dalszy progres wykonując krótkie i długie przejazdy na obu mieszkankach. Zwłaszcza na miękkich oponach byłem zadowolony z balansu samochodu. Niestety pod koniec sesji popełniłem błąd w zakręcie Pouhon. Wjechałem na trawę i bolid uderzył w ścianę. Chciałbym przeprosić zespół za ten incydent, który doda im pracy. Takie są wyścigi, czasami się tak zdarza, ale gdy to się dzieje, jest to frustrujące. Przed wypadkiem był to dla nas dobry dzień i wyniki tego co robiliśmy były pozytywne.Felipe Nasr (P13/P9): Miałem dziś dwa dobre treningi. Jestem zadowolony z ogólnego balansu co daje nam dobry kierunek na ten weekend. Rano temperatury były niższe, więc wiedzieliśmy, że jest miejsce na poprawę. W drugim treningu dokonałem odpowiednich zmian w samochodzie. Ciągle mamy miejsce na poprawę na miękkich oponach, ponieważ zostałem przyblokowany na moim najszybszym okrążeniu. Ogólnie jestem zadowolony z ten specyfikacji silnika, co daje nam tu przewagę. To dobry początek weekendu, jednak przed nami ciągle wiele pracy.(Łukasz Godula)
Toro Rosso
Carlos Sainz Jr (P8/P12): Świetnie jest wrócić do bolidu i to na tak ekscytującym torze jak Spa. Cieszyłem się swoimi pierwszymi okrążeniami w bolidzie F1 na tym obiekcie, jest dość wyjątkowy, a do tego mogłem jechać najszybciej jak się da po mojej ulubionej trasie! To był pozytywny dzień. Wiemy, że nie będzie to dla nas najłatwiejszy weekend, gdyż Spa nie pasuje charakterystyce naszego bolidu, jednak mieliśmy bezproblemowy piątek. Udało nam się wykonać większość planu, pomimo wielu czerwonych flag.Max Verstappen (P7/P13): To był dobry dzień. Zawsze lubiłem jeździć po tym torze. Dzisiaj pierwszy raz jechałem tutaj bolidem F1 i jest to o wiele większe wyzwanie niż przejazd samochodem F3. Ogólnie jestem zadowolony z przebiegu dnia. Oczywiście ciągle mamy kilka rzeczy do poprawienia w kwestii balansu, jednak nie było źle. Powoli budowałem swoją szybkość w pierwszym treningu i pod koniec było już świetnie. W drugim treningu nie przejechałem zbyt wielu okrążeń, jednak jestem zadowolony z zachowania bolidu i nasze tempo może się poprawić, więc nie mogę się doczekać jutra.(Łukasz Godula)
Williams
Valtteri Bottas (P10/P14): Dobrze było w końcu wrócić do bolidu po wakacyjnej przerwie. Naszym priorytetem były dzisiaj testy aerodynamiczne – włączając w nie także ocenę pracy nowej konfiguracji tylnego skrzydła. Tradycyjnie, jak w każdy piątek, przyglądaliśmy się także pracy ogumienia. Przez cały dzień zebraliśmy sporo danych, więc wiemy, że notowane dziś rezultaty nie mogą być traktowane jako zbyt reprezentatywne. Będziemy kontynuowali nasze starania przez pozostałą część weekendu.Felipe Massa (P14/P16): Dla Williamsa był to typowy piątek. Nie staraliśmy się zaistnieć w tabeli wyników. Sporo dziś pracowaliśmy, a nasze przerwy były spowodowane jedynie wywieszaniem nad torem czerwonych flag. Trochę szkoda, że pojawiały się dziś one tak często, gdyż zakłóciły one mój długi przejazd. Jutro powinniśmy prezentować konkurencyjne tempo. Wraz z upływem wyścigowego weekendu powinno być coraz lepiej.(Nataniel Piórkowski)
McLaren
Jenson Button (P18/P17): Jeździmy w ten weekend z nowym silnikiem i czuć poprawę – trudno jednak mówić o konkretach, ponieważ nie przeanalizowaliśmy wszystkich danych, a to nie lada wyzwanie. Po drugie zawsze ciężko podjąć decyzję o optymalnym poziomie docisku. Sądzę, że obecnie jest go trochę za dużo. Jutro będziemy musieli się temu przyjrzeć. Samochód spisywał się dziś coraz lepiej, a popołudniowa sesja dała nam spore postępy. Przy dużym obciążeniu paliwem wciąż mamy problemy z balansem samochodu. Gdy benzyny jest mniej, bolid zachowuje się w porządku. Z całą pewnością trudno, abyśmy byli tutaj względnie konkurencyjni. Samochód nie jest jednak przesadnie zły.Fernando Alonso (P16/P18): Trudno porównywać obie specyfikacje silnika – aby to zrobić, trzeba byłoby jeździć nimi tego samego dnia, a to jest niemożliwe. Faktem pozostaje, że charakterystyka zarówno Spa jak i Monzy, nie odpowiada naszemu bolidowi. To jeszcze bardziej utrudnia wszelkiego rodzaju porównania. Faktem jest, że dane z hamowni mówią o poprawie mocy silnika, więc będziemy starali się jak tylko możemy, by nasz bolid stał się bardziej konkurencyjny. Już przed startem weekendu wiedzieliśmy, że rozpoczniemy wyścig z ostatniego rzędu. Jeśli zmieni się pogoda, to może nasz czekać naprawdę szalona rywalizacja. Niezależnie od tego, co się stanie, na pewno damy z siebie wszystko.(Nataniel Piórkowski)
Marussia
Will Stevens (P19/P19): Wakacje były fajne, jednak głód ścigania jest ogromny i świetnie było wrócić do kokpitu. Zawsze lubiłem tu być, to potężny tor i jak było dziś widać nie łatwy do opanowania. Tak czy inaczej wykonaliśmy dobrą robotę, która na pewno przyda się podczas reszty weekendu.Roberto Merhi (P20/P20): Ogólnie to był dobry dzień dla mnie i dla zespołu, na torze, który lubię. Z powodu czerwonych flag ciężko było utrzymać rytm, jednak zrealizowaliśmy program i nieźle zaczęliśmy weekend. Mamy trochę nowych rzeczy w samochodzie – drobne poprawki, które zostały zaprojektowane po to, abyśmy mogli bardziej cisnąć. Fajnie jest wrócić do zaciętej walki z moim partnerem zespołowym i mam nadzieję, że będzie tak do końca sezonu.(Paweł Zając)
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|