|
|
|
|
|
|
Russian Grand Prix 2015 | 11 pa?dziernika |
|
|
|
Sochi Autodrom | |
|
Długość toru: 5,848 km Liczba okrążeń: 53 Pełny dystans: 309,944 km |
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:38,338 - Q2, Lewis Hamilton (Mercedes), 2014 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:40,896 - Valtteri Bottas (Williams), 2014 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 202,477 km/h - Lewis Hamilton (Mercedes), 2014 |
| |
Wypowiedzi przed GP [ T- | T+ ]
|
Red Bull
Daniel Ricciardo: Organizatorzy wykonali kawał dobrej roboty jeśli chodzi o infrastrukturę. Wszystko jest przygotowane na tip-top. Kibice mają do dyspozycji świetne trybuny w sekcji stadionowej, co generuje wyjątkową atmosferę. Z perspektywy kierowcy wygląda to jednak tak: zakręt 90 stopni – prosta – zakręt 90 stopni – prosta. Pod względem satysfakcji z jazdy jest raczej ubogo. Samo Soczi robi zaskakująco dobre wrażenie. Lubię tamtejsze plaże.Daniił Kwiat: Opisałbym tor w Soczi jako obiekt w klasycznym, nowoczesnym stylu. Najważniejsze jest jednak to, że oferuje sporo miejsca do wyprzedzania, co zazwyczaj owocuje dobrym ściganiem. Mamy tutaj kilka naprawdę interesujących, wyjątkowych sekcji i wymagających dohamowań, jak na przykład dojazd do trzynastego zakrętu. Sporo krwi potrafi nam także napsuć czwarty wiraż. To bez dwóch zdań techniczny obiekt. W ubiegłym roku atmosfera była wspaniała, czułem wsparcie wielu kibiców. Cieszę się z tego, że możemy ścigać się w Rosji. Ubiegłoroczna rywalizacja nie poszła po mojej myśli. Przez problemy ze zużyciem paliwa był to dla mnie rozczarowujący dzień. Cieszę się z licznej obecności fanów na trybunach. Czasem tego nie dostrzegamy, ale ich kibicowanie ma na nas silne, pozytywne oddziaływanie. Ludzie pojawiają się na trybunach, aby cię wspierać – to coś wyjątkowego.(Nataniel Piórkowski)
Mercedes
Nico Rosberg: Po zakończeniu GP Japonii mogłem skupić się na pozytywnych elementach weekendu: pole position, wyprzedzeniu na torze Bottasa, później, podczas drugiego postoju poradzenie sobie z Ferrari Vettela. Nie poddaję się w mojej walce o mistrzostw, co pokazał mój duch walki pokazany na Suzuce. Przed nami wciąż pięć wyścigów do końca sezonu. Strata do Lewisa jest dość duża, ale nie próbuję sobie tego tak przedstawiać. To, jak radzi sobie w tym roku cały nasz zespół, od fabryk po garaż, jest po prostu niesamowite. Mam samochód, którym mogę walczyć o najwyższe cele. Byłem zadowolony z ubiegłorocznej wizyty w Rosji. Był to fantastyczny weekend dla całego naszego zespołu i nigdy nie zapomnę tej ciężkiej pracy, jaką wtedy wykonaliśmy. Chcę jak najlepiej wykorzystać wszystkie atuty, jakimi dysponujemy i dowieźć do mety topowy rezultat.Lewis Hamilton: Suzuka była dla mnie bardzo wyjątkowym weekendem, w trakcie którego osiągnęliśmy kolejny fantastyczny wynik z perspektywy całego zespołu. Po raz kolejny każdy członek naszej stajni wykonał cudowną pracę w każdej sesji – naprawdę zasługiwaliśmy na ten sukces. Bolid prowadził się cudownie i mam nadzieję, że podobnie będzie w kolejnych wyścigach, zaczynając od Soczi. Rok temu po raz pierwszy w mojej karierze rywalizowałem w Rosji. Pojechaliśmy wtedy świetny wyścig. Tor jest dobrą mieszanką: dość długi, z interesującymi zakrętami i miejscami do wyprzedzania. Mam nadzieję, że fani zobaczyli, jak dopracowania jest jego infrastruktura i jak piękne jest Soczi. Liczę, że w tym roku na trybunach pojawi się jeszcze więcej kibiców. Mam nadzieję, że do magicznych wspomnień z ubiegłego roku uda nam się dorzucić teraz kolejne – będę się o to bardzo mocno starał.(Nataniel Piórkowski)
Lotus
Romain Grosjean: Dobrze byłoby znowu zamieszać w czołowej dziesiątce i powalczyć o naprawdę mocny rezultat. Dam z siebie wszystko, by tak się stało. W ubiegłym roku zmagaliśmy się w Soczi z problemami z przyczepnością, ale teraz – dzięki zmianie w alokacji mieszanek – powinniśmy mieć większe szanse na maksymalizację potencjału naszego pakietu. Rywalizacja na torze zlokalizowanym w Parku Olimpijskim jest wyjątkowa. Jestem olbrzymim fanem Olimpiad, szczególnie zimowych, ponieważ mój dziadek brał udział w konkurencjach narciarskich w 1948 i 1952 roku. Infrastruktura tego obiektu robi piorunujące wrażenie. Nie mogę się już doczekać, by zobaczyć jak udało się rozwinąć organizacyjnie Grand Prix Rosji. Wiemy, że mamy tutaj naprawdę mocną bazę kibiców. Chciałbym, aby na trybunach pojawiło się ich w ten weekend jak najwięcej. Zobaczmy, jak uda nam się przed nimi pojechać.Pastor Maldonado: Ubiegłoroczne Grand Prix Rosji było fantastyczną imprezą: świetnie zorganizowaną i cieszącą się dużym zainteresowaniem ze strony publiczności. Cieszyłem się na myśl o przybyciu do nowego dla Formuły 1 kraju, a później ze wsparcia, jakie natychmiast zaczęliśmy w nim otrzymywać. Nie mogę się już doczekać, by zobaczyć, co udało się zbudować na fundamencie postawionym rok temu. Tor w Soczi składa się z wielu zakrętów i sekcji stop-and-go. To długie, dość techniczne okrążenie. Jeśli popełnisz jeden błąd, długo odczuwasz jego skutki. Każda sekcja toru jest niezwykle ważna. Najbardziej podoba mi się pierwszy sektor, ale ogólnie jest to dobry obiekt. W tym roku powinno nam być nieco łatwiej. Sezon temu chodziło o odkrywanie i naukę – teraz pora postawić kilka kroków naprzód i zaprezentować znacznie lepsze tempo.(Nataniel Piórkowski)
Sauber
Marcus Ericsson: Ubiegłoroczne Grand Prix Rosji było moim ostatnim wyścigiem z Caterhamem i w ogóle ostatnim w tamtym sezonie. Kwalifikacje nie poszły nam źle, a później udało się nam pojechać naprawdę porządny wyścig. Łączę z tym torem wiele miłych wspomnień. Mam nadzieję, że w tym roku, za sprawą Saubera C34-Ferrari będzie jeszcze lepiej. Przed nami sporo pracy jeśli chodzi o optymalizację pracy naszych poprawek, które wprowadziliśmy w trakcie GP Singapuru. Chcemy, by spisywały się jeszcze lepiej. Oczywiście naszym celem jest ponowne zdobycie punktów.Felipe Nasr: Tor w Soczi jest kolejnym obiektem, na którym nie miałem jeszcze okazji nigdy rywalizować w bolidzie F1. Znam go jednak z ubiegłorocznego weekendu GP2. Mam w głowie sporo wspomnień z nim związanych, w tym to najmilsze, mające swoje źródło w ukończeniu jednego z wyścigów na podium. Tor sam w sobie jest mieszanką obiektu ulicznego i permanentnego. Robi wrażenie fakt, że został zlokalizowany pośrodku Parku Olimpijskiego, co zapewnia nam bardzo interesującą otoczkę. Sporo tu wolnych i średnio-szybkich zakrętów. Ważna jest stabilność na dohamowaniach oraz trakcja. Podczas weekendu będziemy kontynuować pracę nad oceną naszego pakietu aero.(Nataniel Piórkowski)
Force India
Sergio Perez: Rok temu zdobyłem w Soczi jeden punkt. Nie mogę się już doczekać, by ponownie pojawić się na arenie GP Rosji. Organizatorzy wykonali naprawdę dobrą robotę z przygotowaniem obiektu. Mamy tu kilka interesujących zakrętów, szczególnie bardzo długi wiraż numer trzy. Pod pewnymi względami Soczi przypomina mi Singapur czy Abu Zabi – to dlatego, że mamy tutaj wiele zakrętów pod kątem 90 stopni i strefy przyspieszania. Jest też kilka szybszych partii. Szczególnie w pamięci zapadł mi dwunasty zakręt, ponieważ przejeżdżając go doświadczaliśmy sporych przeciążeń, jednocześnie hamując do "trzynastki". Widzieliśmy, że wyprzedzanie nie było tutaj najłatwiejsze, a większość bolidów z łatwością pojechała na jeden postój. W tym roku dostaniemy tutaj do dyspozycji opony wykonane z miększych mieszanek, więc spodziewamy się znaczącej zmiany dostępnych opcji strategicznych.Nico Hulkenberg: Rezultat odnotowany na Suzuce był dla mnie bardzo ważny po serii niepowodzeń, jaka ciągnęła się za mną od letniej przerwy. Mieliśmy dobre tempo, odrobiliśmy pracę domową, a w trakcie wyścigu osiągnęliśmy najlepszy możliwy wynik. Jestem niezwykle usatysfakcjonowany tym, jak konkurencyjny jest nasz bolid. To daje mi pewność siebie, przed kolejnymi eliminacjami. Jeśli chodzi o Rosję, to po raz pierwszy odwiedziłem ją rok temu. Soczi to wyjątkowy obiekt zlokalizowany w Parku Olimpijskim. Jest naprawdę fajny, a na torze szybko można wejść w dobry rytm. Okrążenie jest dość długie, a wiele zakrętów jest do siebie bliźniaczo podobnych, co utrudnia uzyskanie dobrego wyniku. Ostatni sektor jest mocno techniczny i stanowi spore wyzwanie dla wszystkich kierowców.(Nataniel Piórkowski)
McLaren
Fernando Alonso: Jestem podekscytowany powrotem do Soczi. To w kocu jeden z najnowszych torów, na których możemy się ścigać – stąd właśnie bierze się nasze podekscytowanie każdą kolejną wizytą. W ubiegłym roku Grand Prix Rosjo okazało się wspaniałą imprezą, dobrą dla całej F1, która mogła pojawić się na nowym rynku, na oczach grupy podekscytowanych fanów. Nie jest tajemnicą, że Suzuka była dla nas dużym wyzwaniem, ale wsparcie jakie otrzymaliśmy od kibiców było niesamowicie pozytywne. Ciężko pracujemy nad niezawodnością i cieszyliśmy się z faktu, że przez cały weekend nie pojawiły się żadne większe problemy. Soczi to wspaniały, uliczny obiekt. Mamy tutaj niewiele miejsca, a zakręty muszą być przejeżdżanie z olbrzymią precyzją, co daje nam dodatkową radość z prowadzenia bolidu. Są tutaj dwie długie proste, więc możemy nie mieć łatwo, ale z drugiej strony nasz samochód charakteryzuje się bardzo dobrym balansem. Liczę więc, że stoczymy kilka dobrych pojedynków i dokonamy kolejnych postępów.Jenson Button: Suzuka była dla nas bardzo wymagającym wyścigiem, ale możliwość rywalizacji w Japonii, na oczach domowych kibiców Hondy, była niesamowitym doświadczeniem, które przełożyło się na poprawę morale całego zespołu. Jestem bardzo zadowolony z tego, że potwierdzono w końcu moje plany związane z nowym sezonem. Jestem w pełni zaangażowany w prace ekipy i mocno wierzę w ciężką pracę personelu w Woking i Sakurze. W dalszym ciągu z pokorą będziemy starali się poprawiać nasz bolid z weekendu na weekend. W ubiegłym roku odnotowałem w Soczi jeden z najlepszych wyników w sezonie. Sam tor bardzo mi się spodobał. Nawierzchnia ma bardzo dobrą przyczepność i jestem ciekawy, jak w tym roku poradzą sobie tutaj opony. Obie strony garażu blisko współpracują ze sobą, by wyciągnąć jak najwięcej wniosków z każdej sesji i wyeliminować drobne problemy, jakie pojawiły się na Suzuce.(Nataniel Piórkowski)
Williams
Felipe Massa: Arena GP Rosji jest naprawdę dobra. Mamy tutaj trochę długich prostych, interesujących w kontekście wyprzedzania. Tor to mieszanka wszystkiego, z czym mierzymy się na różnych obiektach kalendarza F1 – okrążenie zaczynamy od prostej, później wjeżdżamy w sekcję szybkich zakrętów, przechodzących w wolne w środkowym sektorze. Ustawienia bolidu oraz siła docisku odgrywają tutaj bardzo ważną rolę. Liczę, że w porównaniu do ubiegłego sezonu uda nam się poprawić wynik z kwalifikacji. Jestem przekonany, że możemy tutaj pojechać konkurencyjny wyścig.Valtteri Bottas: Rok temu w Rosji wywalczyliśmy dobry rezultat. Spodziewamy się więc mocnego weekendu i zdobycia pokaźniej zdobyczy punktowej. Wszyscy znamy już obiekt w Soczi, wiemy, że można wejść na nim w dobry rytm, a długie proste pasują naszemu bolidowi. Fani pokazali, że są prawdziwymi pasjonatami, więc postaramy się zagwarantować im kolejne dobre widowisko. Względnie dobre tempo i mała różnica do Mercedesów w Japonii pokazały, że w Soczi po raz kolejny możemy powalczyć o wyniki w ścisłej czołówce, zupełnie tak, jak miało to miejsce w 2014 roku.(Nataniel Piórkowski)
Marussia
Will Stevens: Nie mogę się już doczekać wyzwań związanych z wyścigiem w Soczi. Byłem tutaj już rok temu, pełniąc funkcję rezerwowego kierowcy, więc mogłem przejść się po torze i uświadomić wyzwanie, jakie może czekać na nas po starcie z odległej pozycji. Cieszę się z tego, że w ciągu ostatnich weekendów moim punktem odniesienia byli dwaj różni kierowcy. Teraz w drugim samochodzie nie zasiądzie Alex, ale Roberto. Obiekt w Rosji jest bardzo techniczny. Nie mogę się już doczekać pierwszego treningu.Roberto Merhi: Nie mogłem się już doczekać powrotu do samochodu. Będę się ścigał tutaj po raz pierwszy w mojej karierze, ale rok temu wziąłem udział w FP1, więc mam pewne doświadczenie związane z wyczuciem charakterystyki obiektu. Na pewno przyda mi się ono po kilku weekendach spędzonych poza kokpitem bolidu. Mimo tego kontynuowałem bliską współpracę z ekipą w trakcie sesji i podczas spotkań z inżynierami. Mam bardzo dobry obraz pracy, jaką w ostatnim czasie wykonaliśmy. Będę starał się trzymać programu i dać z siebie wszystko podczas moich dwóch wyścigów, jakie pojadę w Soczi i Abu Zabi.(Nataniel Piórkowski)
Toro Rosso
Max Verstappen: Soczi sprawia wrażenie interesującego obiektu. Tor powinien odpowiadać naszemu bolidowi, więc liczymy na kolejny mocny weekend. Nigdy wcześniej się tutaj nie ścigałem, ale spędziłem sporo czasu w symulatorze, oswajając się z trasą. Nie mogę się już jednak doczekać pierwszego wyjazdu z garażu. Jest tu trochę miejsc do wyprzedzania i mam nadzieję, że tym razem nie będę zmuszony do startu z końca stawki! W ubiegłym sezonie ścigałem się w Moskwie w Formule 3 – dwukrotnie stanąłem wtedy na podium, więc mam dobre wspomnienia związane z Rosją. Tym razem przed przyjazdem będziemy musieli lepiej potrenować tutejszy język!Carlos Sainz Jr: Jestem w gronie zawodników, którym podoba się idea ścigania wokół Parku Olimpijskiego – to coś wyjątkowego. Zawsze oglądam Olimpiadę! Ścigałem się tutaj rok temu, gdy rywalizowałem w Formule Renault 3.5. Przed nami rysuje się dobry weekend – mam nadzieję, że będziemy mogli kontynuować ostatnią serię i walczyć o punkty. Musimy doścignąć Lotusa i znaleźć się przed nim w klasyfikacji konstruktorów.(Nataniel Piórkowski)
Więcej wkrótce...
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|