F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2023
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Azerbejdżanu
GP Miami
GP Monako
GP Hiszpanii
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Kataru
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Las Vegas
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2023
Klasyfikacje generalne 2023
Statystyki z sezonu 2023

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Gilles Villeneuve.
Pirelli Grand Prix du Canada 202318 czerwca
Circuit Gilles Villeneuve
Długość toru: 4,361 km
Liczba okrążeń: 70
Pełny dystans: 305,270 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:10,240 - Sebastian Vettel (Ferrari), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:13,078 - Valtteri Bottas (Mercedes), 2019
Największa średnia prędkość wyścigu:
207,165 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Max Verstappen pewnie wygrał Grand Prix Kanady 2023. Holender dowiózł zwycięstwo z pole position, dojeżdzając do mety przed Alonso i Hamiltonem. Była to 41. wygrana Holendra, która zrównała go w klasyfikacji zwycięstw z Ayrtonem Senną. Jednocześnie była to 100. wygrana Red Bulla.

Mocny start Verstappena, agresywny Alonso
Verstappen znakomicie wystartował i spokojnie obronił prowadzenie. Słaby start zaliczył za to Alonso, który natychmiast spadł za Hamiltona. Czwarty miejsce zajmował Norris. Ocon zamienił się pozycją z Magnussenem i awansował na piąte miejsce. Z tyłu Leclerc zaatakował Pereza, jednak Monakijczykowi nie udało się sfinalizować wyprzedzania. Za nimi Magnussen musiał gwałtownie hamować, aby uniknąć agresywnie jadącego Leclerca.

Alonso nie czekał i od razu rzucił się do odebrania drugiej pozycji Hamiltonowi. Obaj kierowcy stoczyli tu ekscytującą walkę o drugie miejsce w 2013 roku. Na siódmym okrążeniu Logan Sargeant zatrzymał się na poboczu szóstego zakrętu. Amerykanin został poinstruowany o konieczności wycofania się z wyścigu przez swojego inżyniera. Wyścig został wirtualnie zneutralizowany.

Wypadek Russella, neutralizacja wyścigu
Na restarcie Alonso zbliżył się do Hamiltona, jednak chwilowo. Za nim bowiem czyhał drugi kierowca Mercedesa: George Russell dołączył do walki w czołówce. Tymczasem Hulkenberg spadł Piastriego. Po chwili Norris chciał powtórzyć manewr swojego kolegi, jednak kierowca Haasa zjechał do swoich mechaników. Na nieszczęście Hulkenberga, za chwilę na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. George Russell uderzył w ścianę w drugiej szykanie. Na torze znalazło się mnóstwo odłamków z bolidu Mercedesa, co wymagało neutralizacji.

W alei serwisowej zrobiło się ciasno. Czołowa trójka natychmiast zareagowali, powracając na tor w tej samej kolejności. Mercedes szybko wypuścił Hamiltona, który zajechał drogę trzeciemu Alonso. Sędziowie postanowili przyjrzeć się sytuacji. Pomimo mocnego uderzenia, Russell był w stanie powrócić do mechaników, którzy zdołali zminimalizować zniszczenia w jego bolidzie. Brytyjczyk powrócił do wyścigu na ostatniej pozycji. Co ciekawe, do alei serwisowej nie zjechał żaden z kierowców Ferrari: Leclerc był czwarty, Sainz — piąty. Jadący za nimi Perez, Magnussen i Bottas również zostali na torze.

Pierwsze postoje, pociąg DRS
Samochód bezpieczeństwa zjechał pod koniec 16. okrążenia. Verstappen bez problemu odjechał Hamiltonowi, a stawka spokojnie powróciła do ścigania. Norris, któremu również groziła kara na nieprawidłowe wypuszczenie z boksu, wyprzedził Piastriego. Brytyjczyk ewidentnie jechał szybko: w kilka okrążeń przeskoczył Piastriego, Albona i Magnussena. Duńczyk miał też w tym trochę pecha — za wyprzedzenie pod samochodem bezpieczeństwa musiał oddać miejsce Oconowi. Sytuację wykorzystali Bottas i Norris.

Na 23. okrążeniu Alonso wyprzedził Hamiltona, który natychmiast postarał się skontrować. Odważna walka zakończyła się wygraną Hiszpana. Hiszpan trzymał tempo Verstappena, który zdołał już jednak odjechać od niego na cztery sekundy. Na 35. okrążeniu doszło do kuriozalnej sytuacji. De Vries zaatakował Magnussena. Duńczyk agresywnie się obronił w pierwszym zakręcie, przez co Russell wyprzedził duet kierowców. Po chwili, de Vries gwałtownie wypchnął Magnussena z toru, jednocześnie sam z niego wypadając. Kierowcy z trudem wyjechali z drogi ewakuacyjnej.

Po kilku postojach Russell, który jeszcze kilkadziesiąt okrążeń temu był ostatni, był już na dziewiątym miejscu. Na 38. okrążeniu Perez i Piastri po raz pierwszy odwiedzili swoich mechaników. Tymczasem Norris został ukarany za niesportowe zachowanie — Brytyjczyk celowo zwalniał kierowców na okrążeniu przed neutralizacją, żeby nie czekać za długo na swój postój — tuż przed Brytyjczykiem jechał wtedy Piastri. Kara wyniosła 5 sekund.

Na 39. i 40. okrążeniu do boksu zjechali kierowcy Ferrari. Obaj powrócili na swoich pozycjach, jednak tuż przed Perezem Na ich postój zareagował Hamilton, który na 41. kółku odwiedził swoich mechaników po raz drugi. To z kolei zmusiło Alonso do zmiany opon na następnym okrążeniu. Kolejność między nimi nie zmieniła się. Co ciekawe, w bolidzie Hamiltona zamontowano pośrednie, a nie twarde opony.

Na 42. kółku Verstappen również zjechał do alei serwisowej i pomimo małego opóźnienia powrócił na pierwszym miejscu. Kilka okrążeń później Alonso przeszarżował i musiał ściąć szykanę przed nawrotem. Russell zdołał powrócić do pierwszej ósemki, jednak utknął za siódmym Albonem, który wykorzystał neutralizację. Russell nie był w stanie wyprzedzić swojego kolegi, a za jego plecami szybko pojawił się Ocon, Bottas i Norris. Po chwili jednak Russell był zmuszony do powrotu do swoich mechaników. Jego bolid zbytnio ucierpiał we wcześniejszym wypadku, przez co Brytyjczyk musiał wycofać się z wyścigu.

Max Verstappen wygrywa i zrównuje się z Senną
Pod koniec wyścigu swoje tempo znacznie podniósł Hamilton. Brytyjczyk zbłiżył się na dwie sekundy do drugiego Alonso. Na 64. okrążeniu Norris wyprzedził dziewiątego Bottasa. Fin długo starał się odzyskać swoją pozycję, jednak było ża późno. Całej sytuacji uważnie przyglądał się jedenasty Stroll. Na 65. okrążeniu pierwszy błąd w wyścigu popełnił spokojnie jadący Verstappanem, który za szeroko przejechał szykanę przed nawrotem. Holender nie miał już jednak więcej problemów i spokojnie dowiózł do mety 41. wygraną w karierze. Verstappen zrównał się tym samym z liczbą zwycięstw Ayrtona Senny.

Podium uzupełnili Fernando Alonso i Lewis Hamilton. Czwarty był Leclerc przed Sainzem i Perezem, który ustanowił w końcówce najszybsze okrążenie. Albon był siódmy przed Oconem i Norrisem. Brytyjczyk spadł jednak na 13. pozycję po doliczeniu pięciu karnych sekund. Punktowaną dziesiątkę zamknęli Stroll i Bottas – Kanadyjczyk zdołał wyprzedzić kierowcę Alfy na ostatnich metrach wyścigu.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,7 m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca