F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Testy Formuły 1
Sezon 2024
Sezon 2023
Sezon 2022
Sezon 2021
Sezon 2020
Sezon 2019
Sezon 2018
Sezon 2017
Sezon 2016
Sezon 2015
Sezon 2014
Sezon 2013
Sezon 2012
Sezon 2011
Sezon 2010
Sezon 2009
Sezon 2008
Sezon 2007
Sezon 2006
Sezon testowy obejmuje okres od pierwszych testów po ostatnim wyścigu poprzedniego sezonu do ostatnich testów przed zakończeniem następnego sezonu wyścigowego.
Uczestnicy testów F1
i kierowcy innych serii
Ostanie raporty i inne wiadomości o testach:
Relacja z siódmego dnia testów w Barcelonie
Łukasz Godula, 2 marca 2013<<  |  lista newsów  |  T-  |  T+  |  >>
../img/news/tory/catalunya_testy_mala.jpg

Testy grupowe w Montmelo, dzień 3/4 - 02.03.2013, Catalunya - 4,655 km
P. KierowcaNar.Zespół / bolidOp.Czas okr.StrataOdstępOkr.Km
1. Lewis HamiltonMercedes F1 W041:20,558--106493,430
2. Felipe MassaFerrari F1381:21,3590,8010,80190418,950
3. Adrian SutilForce India Mercedes VJM061:21,6271,0690,268109507,395
4. Pastor MaldonadoWilliams Renault FW351:22,3051,7470,67834158,270
5. Valtteri BottasWilliams Renault FW351:22,4681,9100,16327125,685
6. Esteban GutierrezSauber Ferrari C321:22,5531,9950,08598456,190
7. Sergio PerezMcLaren Mercedes MP4-281:22,6942,1360,14194437,570
8. Mark WebberRed Bull Renault RB91:23,1162,5580,42252242,060
9. Jean-Eric VergneToro Rosso Ferrari STR81:23,2232,6650,107110512,050
10. Romain GrosjeanLotus Renault E211:23,3802,8220,15735162,925
11. Davide ValsecchiLotus Renault E211:23,4482,8900,0681674,480
12. Jules BianchiMarussia Cosworth MR021:24,0283,4700,58067311,885
13. Giedo van der GardeCaterham Renault CT031:24,2353,6770,207121563,255
Wszystkie dni należące do tej serii testów: 1/4, 2/4, 3/4, 4/4
Zdjęcia z testu  |  Kalendarz testów




09:00 Ostatnie dwa dni z powodu pogody były bardzo mało produktywne w kwestii poznawania bolidów. W każdym kolejnym wywiadzie czytaliśmy, iż ekipy potrzebują suchych przejazdów, by poznać swoje maszyny przed startem sezonu. O ile dla kibiców sytuacja niepewności zwiastuje nieprzewidywalną walkę i dużo emocji, to dla inżynierów jest powodem bezsenności i ogromnego stresu.

Dlatego też dzisiejsze bezchmurne niebo jest ulgą dla każdego w padoku F1. Jeśli nic się nie zmieni, spodziewajmy się dzisiaj ogromnej ilości przejazdów, gdyż nikt nie będzie chciał przegapić takich warunków. Może nawet uda się prześledzić kilka symulacji wyścigu,. Nie będą one w 100% miarodajne, gdyż tor jest bardzo słabo nagumowany, a do tego ciągle jest chłodno, jednakże na pewno da nam jakiś pogląd na sytuacje w stawce.

Z ciekawostek Williams podał, iż dotarły do Barcelony poprawki do ich bolidu, dlatego też nie wyjadą od razu na tor, ponieważ chcą je od razu zamontować w FW35. Poza tym debiut w swoim nowym zespole zalicza Jules Bianchi, który rzutem na taśmę zapewnił sobie miejsce w tegorocznej stawce. Pozostaje nam nic innego jak zaprosić na wspólnie spędzoną sobotę. Kolejny wpis tradycyjnie o godzinie 10:00. Zapraszamy również do dyskusji w komentarzach :)

Z ostatniej chwili! Kimi Raikkonen nie jest dzisiaj zdolny do testowania (prawdopodobnie choroba) i jak na razie będzie zastępował go Valsecchi, podczas gdy ekipa ściąga na tor Grosjeana, który już poleciał do domu.

10:00 Sesja rozpoczęła się nieśmiało od kilku okrążeń instalacyjnych ale już po 30 minutach zawodnicy zdecydowali się na nieco dłuższe przejazdy, czego rezultatem był czas Hamilton 1:23.326. Wszyscy kierowcy wyjechali na pośrednich oponach z wyjątkiem Massy, który pojawił się na trasie na super-miękkiej mieszance.

Póki co w padoku wiadomością numer jeden jest brak Kimiego, jednak jego zamiennik jeszcze nie wyjechał z garażu. Za to najbardziej pracowitym kierowcą pierwszej godziny testów był Lewis Hamilton, który zaliczył 16 okrążeń.

Póki co temperatura powietrza wynosiła 9 stopni, podczas gdy asfaltu 12, jednak te wartości będą rosły z godziny na godzinę, gdyż słońce na razie nie opuszcza Katalonii.

11:00 Po pierwszych przejazdach zawodnicy wrócili do garażów przedyskutować sytuację z inżynierami. Zmiany w ustawieniach i ewentualne poprawki nieco przytrzymały ich w garażu, dlatego druga godzina nie była już tak aktywna. Adrian Sutil postanowił potrenować postoje z mechanikami, a Lewis najwyraźniej dobrze przeanalizował pierwszy przejazd i poprawił swój czas na 1:21.534. Trzeba przyznać, że taki wynik o godzinie 10:30 to rzadkość podczas testów. Rezultat Hamiltona to jak na razie najlepszy czas w Barcelonie w tym roku. Anglik wykręcił go na nieoznaczonych oponach.

Williams tymczasem był bliski ukończenia montowania nowinek w bolidzie i zapowiadał wiele pracy z aerodynamiką. Pastor ma przed sobą pełne ręce roboty. Wracając jeszcze do Hamiltona, to jego przejazd nie był typowym krótkim wypadem na tor, a trwał 7 kółek. Paul Hembery potwierdził, że były to prototypowe miękkie opony, które są identyczne do tych na 2013 rok, jednak zostały wyprodukowane w innym miejscu. Od siebie możemy dodać, że najprawdopodobniej chodzi o Rumunię.

Sauber na twitterze ogłosił, że póki co Gutierrez wykonuje prace związaną z aerodynamikę, jednak później mają w planach symulację kwalifikacji oraz wyścigu. Zgadujemy, iż nie tylko oni dziś tak postąpią. Tuż przed pełną godziną na torze awaria mechaniczna zatrzymała Giedo van der Garde, co spowodowało czerwoną flagę.

12:00 Sprzątanie Caterhama poszło naprawdę sprawnie i po kilku minutach ponownie mieliśmy zieloną flagę. Lewisowi nie było mało i już na kolejnym przejeździe zszedł poniżej 1:21, osiągając dokładnie 1:20.817. Hamilton wykręcił czas na miękkich oponach.

Z innego obozu, jak się okazało po pierwszych zdjęciach, Williams zamontował dziś w swoim bolidzie wydech na kształt Red Bulla i Lotusa. Również McLaren testował nowości: przednie skrzydło, a przy tym powrót do starej specyfikacji obszaru pod nosem bolidu.

Na jednym z przejazdów znacznie poprawił się także Gutierrez, który wykręcił 1:22.739, jednak ciągle był to rezultat dość odległy od wyniku Hamiltona. Na tor powrócił również van der Garde, co oznaczało, że usterka Caterhama nie była aż tak poważna. Sam zespół poinformował, że awarii uległ jeden z czujników.

O 10:50 nad torem ponownie zawisła czerwona flaga. Tym razem to Davide Valsecchi zatrzymał się w trzecim zakręcie.

Romain w samolocie

13:00 Zatrzymanie Valsecchiego było spowodowane pustym bakiem, co potwierdził Lotus, więc do żadnej awarii nie doszło. Włoch powrócił na tor niebawem po ściągnięciu maszyny do pitlane. Na torze pojawili się również inni zawodnicy, którzy poprawiali swoje czasy, między innymi Massa i Perez. Jednak daleko im było do wyniku Hamiltona, który na kolejnych szybkim przejeździe znów zszedł poniżej 1:21, ale nie poprawił poprzedniego czasu.

Bardzo dobry czas wykręcił również Adrian Sutil – 1:21.790 (chwilę później poprawił się na 1:21.627). Hamilton tymczasem dalej każdy kolejny wyjazd pieczętował wynikiem w okolicach swojego najlepszego rezultatu. Wraz ze zbliżającą się przerwą swoje najlepsze wyniki kręcili również inni kierowcy. Massa wskoczył na trzecie miejsce dzięki 1:22.100, a poza tym miał w tym momencie na koncie 55 okrążeń. Brazylijczyk nie odpuścił i kolejny przejazd dał mu 1:21.673. Końcowe przebiegi dzisiaj będą zapewne oscylowały mocno ponad 100 kółek. Takich warunków nie można przegapić.

Nasz kolejny wpis tradycyjnie o 15, po przerwie obiadowej. Zapraszamy wszystkich ponowie, kiedy to rozegra się najciekawsza część dzisiejszego dnia – symulacje wyścigowe. Po zakończonym dniu oczywiście udostępnimy plik z wszystkimi czasami zebranymi w całość.

15:00 Przerwa za nami i jak zwykle widzimy więcej długich przejazdów. Pionierem w tej kwestii był dzisiaj Andrian Sutil, jednak van der Garde również nie chciał być gorszy. Hamilton wyjechał na kilka bardzo krótkich przejazdów, ale bez konkretnych czasów, co mogło sugerować sprawdzanie ustawień do dalszej pracy.

Prognozy jak na razie były w dalszym ciągu optymistyczne, tak że nikt nie musiał się obawiać o nagłe opady deszczu. Temperatura również na dobrym poziomie, a więc idealne warunki do testowania. W międzyczasie Romain Grosjean wrócił z Paryża i szykował się do wyjazdu. Oprócz Francuza w kokpicie nastąpiła jeszcze jedna zmiana, Bottas zamienił się z Maldonado.

Przejazd Sutila mógł sugerować nawet symulację wyścigu (będzie to popularny zwrot w najbliższych godzinach), jednak jego czasy były naprawdę słabe, zdecydowanie ponad 1:30.

16:00 Na symulację zdecydował się również Vergne. Pierwszy postój zaliczył po 14 okrążeniach, a jego czasy również nie były zbyt rewelacyjne, na poziomi 1:32-1:33. W tym czasie rezultaty Sutila ustabilizowały się po drugim postoju również w okolicy 1:32. Kolejny postój Niemca był minimalnie dłuższy i ponownie zawitał na tor.

Felipe Massa zdecydował się na wykręcenie lepszego czasu, co dało mu wynik 1:21.505, który udało się jeszcze poprawić do 1:21.457. Poza nim Gutierrez wyjechał na zapowiadaną wcześniej symulację wyścigu. Podobnie zrobił van der Garde, jednak ponownie ciężko będzie wyciągnąć jakiekolwiek wnioski po osiąganych czasach, gdyż były po prostu słabe i zawodnicy nie jechali na 100% możliwości bolidów, zwłaszcza na początku symulacji.

Red Bull zdecydował się dzisiaj nie montować pasywnego DRS, jednak posiadali nowości w innych obszarach. Największą zmianą jednak był nowy wydech Williamsa. Z mniejszych nowinek Ferrari ma nieco zmienione przednie skrzydło, a Mercedes nieco zmodyfikowany wydech.

17:00 Adrian Sutil planowo po 66 okrążeniach zakończył swoją symulację, a jego czasy mamy juz zanotowane w pliku, który udostępnimy wam po zakończeniu dzisiejszego testu. Van der Garde, Gutierrez i Vergne kontynuowali swoje przejazdy, Na symulację niepełnego wyścigu zdecydował się również Sergio Perez. Niestety awarii uległ live timing i nie jesteśmy w stanie powiedzieć na jakim poziomie był ich czasy.

Massa tymczasem nie rezygnował z chęci wykręcenia szybkiego okrążenia i poprawił się z czasem 1:21.359. Do Hamiltona jeszcze brakowało sporo, ale nie był to słaby wynik. Brak czasów zdecydowanie utrudnił jakąkolwiek analizę. 20 minut przed końcem sesji pojawiła się czerwona flaga. Sprawcą zamieszania był Felipe Massa, który po wystrzale nakrętki, został pozbawiony prawego przedniego koła.

Sesję wznowiono na 7 minut przed końcem. Na torze pojawiło się sporo kierowców, ale były to już ostatnie przejazdy, sprawdzające ostatnie szlify w ustawieniach. Dla wielu z nich jest to ostatni dzień jazd przed GP Australii, więc każdy chciał być jak najlepiej przygotowany.

Koło wyprzedza Massę

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
michal132, 02.03.2013 09:03[!]
kimi jest chory na %
Lukas, 02.03.2013 09:16[!]
Piątkowa impreza poszła zbyt dobrze? :D
Adakar, 02.03.2013 09:51[!]
Mati, 02.03.2013 09:59[!]
haha Groszek musi wracać
windulek, 02.03.2013 10:11[!]
@Adakar - buehehe ... lubię ludzi którzy pomimo odpowiedzialnej roboty i napiętych terminów mają czas na takie rzeczy i potrafią się choć troszkę wyluzować..heh :)
michu_tarnow, 02.03.2013 10:39[!]
Redzik, 02.03.2013 10:51[!]
Wie ktoś dlaczego Valsecchi w ogóle nie jeździ ?
Karol24, 02.03.2013 11:19[!]
1:20.817 Hamiltona na oponach pośrednich. I to nie z pustym bakiem.
kamil_zmc, 02.03.2013 11:45[!]
Nowy wydech Williamsa:
https://pbs.twimg...fHCYAAYkC5.jpg:large

A Hamilton 1:20.817 zrobił na miękkich, a nie pośrednich, co jest lepszym czasem od od zeszłorocznych testów o 1.2s.
mich909090, 02.03.2013 11:51[!]
Czas Hamiltona w tych warunkach na 7 okrążeniowym stincie jest niezły.
znafcaf1, 02.03.2013 13:34[!]
kurcjusz, 02.03.2013 13:42[!]
@znafcaf1 up
No to był naprawdę udany pomysł :))))
IceMan11, 02.03.2013 15:13[!]
Czy Hamilton nie zrobił tego czasu uzywając na całym okrążeniu DRS?
kamil_zmc, 02.03.2013 15:44[!]
Toro Rosso, Sauber tez i Caterham tez robią symulację. Będzie co analizować po testach.
adamyo, 02.03.2013 17:15[!]
No to Filip pięknie zakończył jego ostatni dzień testów przed sezonem. Oby nic poważnego z F138 się nie stało.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca