F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Kontrola trakcji

Zrozumieć Formułę 1, 24 maja 2006, wyświetlenia: 13478
Grzegorz Więcek<< | lista | >> | T- | T+
Jednym z najbardziej wyraźnych obszarów, w którym widać wymieniane często "powiązania" pomiędzy Formułą 1 i zwykłymi samochodami drogowymi, jest system kontroli trakcji. I chociaż spełnia nieco inne role – w zwykłych samochodach zapewnia stabilność w codziennym użytkowaniu, a w Formule 1 zapewnia przekazanie maksymalnej mocy na koła w zależności od dostępnej przyczepności – fundamentalne zasady jego działania pozostają bardzo podobne.

Samochody Formuły 1 są niezwykle mocne. Nawet pomimo przyczepności oferowanej przez współczesne opony wyścigowe i wsparcia w postaci docisku aerodynamicznego, są ciągle zdolne do przekroczenia granicy przyczepności lub wytworzenia uślizgu kół przy bardzo dużych prędkościach, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Jest to niepożądane, spowalnia samochód i może uszkodzić opony. Kontrola trakcji daje więc kierowcy konkurencyjną przewagę.

Aby zrozumieć kontrolę trakcji, najlepiej wziąć pod uwagę "koło przyczepności", o którym była mowa w odcinku Pokonywanie zakrętów. Opony bolidu Formuły 1, podobnie jak każdego innego samochodu, mogą zaoferować określoną przyczepność. To może być wzdłużna przyczepność mająca znaczenie podczas hamowania i przyspieszania w linii prostej, albo poprzeczna przyczepność wymagana do zakręcania – bądź też kombinacja obydwu. Dokładne ocenienie kombinacji maksymalnej przyczepności wzdłużnej i poprzecznej, jaką można wydobyć z opon w danym momencie, jest jednym z najtrudniejszych zadań stojących przed kierowcą wyścigowym – przecenienie przyczepności spowoduje uślizg, a niedocenienie będzie jednoznaczne z niewykorzystaniem pełnego potencjału samochodu. I w tym kierowcom najbardziej pomaga właśnie kontrola trakcji.

Nie żeby kontrola trakcji całkiem eliminowała potrzebę posiadania umiejętności przez kierowców. Wysoce "agresywne" systemy kontroli trakcji w samochodzie Formuły 1 pozwalają jeździć niemal na granicy możliwości opon. Jednakże pokonywanie wszystkich zakrętów na pełnym gazie miałoby poważny wpływ na żywotność opon i wymagałoby częstszych wizyt w boksach. Rozwaga jest więc ciągle potrzebna.

Kontrola trakcji nie jest nowością w Formule 1. Była obecna pod różnymi postaciami od lat 80. ubiegłego stulecia, a samochody takie jak Williams-Renault FW14-B, na jakim Nigel Mansell zdobył tytuł mistrza świata w 1992 roku, były nawet bardziej napakowane elektroniką niż obecne samochody – model ten wyposażony był dodatkowo z sterowane komputerowo aktywne zawieszenie. Po długim okresie zakazu stosowania kontroli trakcji, FIA postanowiła zezwolić na ponowne jej używanie od początku sezonu 2002, jako że coraz trudniejsze stało się udowodnienie, że w ECU (elektroniczna skrzynka kontrolna) nie ma ukrytych systemów spełniających funkcję kontroli trakcji.

Tak jak w zwykłych samochodach drogowych, kontrola trakcji w Formule 1 działa poprzez porównanie szybkości obracania się kół napędowych i prędkości, z jaką tor przesuwa się pod samochodem – informacje te są zbierane przez czujniki elektroniczne. Jeśli koło obraca się szybciej niż droga, którą pokonuje, to wtedy silnik będzie stopniowo odcinał moc, aby zapobiec uślizgowi kół. W przeszłości technologia ta była także stosowana w systemach kontroli startu, które pozwalały kierowcom wykonywać optymalne starty. Zostało to jednak zakazane przed rozpoczęciem sezonu 2004.

Rola kontroli trakcji w Formule 1 jest źródłem niekończącej się debaty. Krytycy argumentują, że to umiejętności kierowcy powinny decydować o tym jaka ilość mocy jest przekazywana do tylne koła bolidu. Inni twierdzą z kolei, że każdy zakaz takiego systemu będzie bardzo trudny lub wręcz niemożliwy do wyegzekwowania i dlatego kontrola trakcji pozostaje na razie legalna. Sytuacja może jednak ulec zmianie począwszy od 2008 roku, gdyż FIA dąży do wprowadzenia jednolitych ECU dla wszystkich zespołów bez możliwości ich modyfikowania.

Źródło: Formula1.com

(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Metalpablo, 24.05.2006 18:43[!]
Pięknie:D,jak zawsze.Dobrze opisane i wogóle.Bardzo dziękuje za takie artykuły i prosze o więcej:D
Mefis, 24.05.2006 20:22[!]
To naprawde wielka frajda poczytać sobie czasem jak to wszystko działa "od podszewki".
Podziękowania !
gregoff, 25.05.2006 15:38[!]
Luzik... Poza tym bardzo się jak widać przydało, bo dziś Kubica miał z tym problem na drugim treningu. Jeszcze nie wiadomo czy on popełnił błąd czy trakcja nawaliła.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca