F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 115, najnowszy:
Sezon 2019: Co nowego nas czeka w Formule 1?
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 43, najnowszy:
Fred Vasseur: człowiek od zadań specjalnych
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 61, najnowszy:
Powrót obejrzałem, rymem opisałem
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Suzuka

Historia torów, 3 pa?dziernika 2004, wyświetlenia: 7404
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
Pierwszy wyścig Formuły 1 w Japonii odbył się w 1976 roku na torze Fuji International Speedway, znajdującym się u stóp drzemiącego wulkanu Fudżi. Podczas tego wyścigu rozstrzygnęła się walka o tytuł mistrzowski pomiędzy Niki Laudą (Ferrari) i Jamesem Huntem (McLaren) na rzecz tego ostatniego, gdyż mający w pamięci swój niedawny wypadek na torze Nurburgring Lauda po trzech okrążeniach zrezygnował z jazdy ze względu na fatalne warunki pogodowe. Następnego roku w trakcie wyścigu, którego zwycięzcą został startujący z pole position Mario Andretti (Lotus) doszło do tragedii – prowadzący Ferrari Gilles Villeneuve po kolizji z Ronnie Petersonem (Tyrrell) wpadł na grupkę porządkowych i fotografów, zabijając dwie osoby. Po tym zdarzeniu Japonia zniknęła z kalendarza Formuły 1 na 10 lat.

../img/artykuly/tory/fuji.gif
Układ toru Fuji z lat 70. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Powrót królowej sportów motorowych do Kraju Kwitnącej Wiśni nastąpił dopiero w 1987 roku i był głównie zasługą coraz większych sukcesów osiąganych przez Hondę jako dostawcę silników. Koncern ten jeszcze w czasach produkowania tylko i wyłącznie motocykli, w 1962 roku wybudował niedaleko swojej największej fabryki w Suzuce tor testowy, umiejscowiony niespełna 50 kilometrów od trzeciego pod względem wielkości miasta Japonii, Nagoi. Długi na niewiele ponad sześć kilometrów obiekt o dosyć rzadko spotykanym kształcie ósemki zaprojektował John Hugenholz, będący również pomysłodawcą dwóch europejskich torów Zandvoort i Jarama. Tym razem Holendrowi udało się stworzyć bardzo ciekawy i zarazem wyzywający tor, posiadający dwie długie proste, sekwencję zakrętów w kształcie litery "S" (Snake), ostry nawrót (Hairpin) i dwa bardzo szybkie zakręty, z których do dziś ostał się tylko 130R. Drugi szybki zakręt, prowadzący na prostą start/meta (Last Curve), został w 1983 roku ze względów bezpieczeństwa spowolniony ciasną szykaną (Casio Triangle). Dodajmy do tego jeszcze częste zmiany elewacji i znajdujący się na środku most, nad którym biegnie jedna z prostych, a wyjdzie nam z tego dosyć niespotykany tor wyścigowy.

../img/artykuly/tory/suzuka_orig.gif
Pierwotny układ toru Suzuka. Ilustracja: Motor Racing Circuits Database

Początkowo na torze Suzuka odbywały się tylko wyścigi samochodów sportowych, a od 1971 do 1975 roku rozgrywano tu również wyścigi Formuły 2. W końcu w 1976 roku zapadła decyzja o sprowadzeniu Formuły 1 do Japonii, jednakże wybór padł na znacznie mniej interesujący i zarazem niezbyt bezpieczny tor Fuji, co zresztą skończyło się blisko 10 letnią przerwą w organizowaniu wyścigów Grand Prix w tym kraju. Kiedy jednak Formuła 1 trafiła wreszcie na tor Suzuka w 1987 roku, nie rozstaje się z nim aż do dnia dzisiejszego. Tor ten został umieszczony na przedostatnim miejscu w kalendarzu imprez Formuły 1 i z tej racji był wielokrotnie miejscem rozstrzygnięcia walki o tytuł mistrzowski, czasem nawet w dosyć dramatycznych okolicznościach. Już podczas inauguracyjnego wyścigu na Suzuce w decydującej fazie znajdowała się rywalizacja pomiędzy kierowcami zespołu Williams. Niestety Nigel Mansell rozbił się na kwalifikacjach i ze względu na liczne potłuczenia nie otrzymał zgody na start. Tym samym mistrzostwo po raz trzeci w karierze zdobył Nelson Piquet.

Tymczasem w 1989 roku doszło tu do słynnej kolizji pomiędzy kierowcami McLarena, Ayrtonem Senną i Alainem Prostem. Senna próbował wyprzedzić swojego partnera siedem okrążeń przed końcem wyścigu, ale ten nie chciał mu ustąpić miejsca i obaj wylądowali poza torem. Prost od razu wysiadł z bolidu, natomiast porządkowi pomogli Sennie zapalić silnik na tzw. "popych" i chociaż Brazylijczyk wygrał, to jednak został później zdyskwalifikowany za ominięcie szykany, a tytuł wpadł w ręce Prosta. Rok później Senna postanowił się odegrać, gdyż pomimo wywalczenia pole position musiał startować z brudnej strony toru. Widząc, że nie utrzyma prowadzenia, wjechał na pierwszym zakręcie w reprezentującego tym razem barwy Ferrari Prosta. Obaj kierowcy po wypadnięciu z toru zakończyli jazdę, ale mistrzem został Senna. Brazylijczyk w swojej karierze dwukrotnie wygrywał na torze Suzuka – w 1988 i 1993 roku. Po dwa zwycięstwa na swoim koncie mają także trzej partnerzy Senny z różnych okresów jego kariery, Gerhard Berger, Mika Hakkinen i Damon Hill. Zdecydowanie najwięcej razy (5) wygrywał tu z kolei ostatni rywal Senny, Michael Schumacher.

Pisząc o torze Suzuka nie sposób nie wspomnieć o olbrzymim parku rozrywki, znajdującym się obok prostej startowej. Podczas oglądania transmisji z wyścigu można zobaczyć kolejkę górską i pokaźnych rozmiarów diabelski młyn, a ponadto na terenie parku znajdują się hotele, restauracje, hale wystawowe, baseny pływackie, lodowisko, pola golfowe i wiele innych atrakcji. Obecnie oprócz wyścigów Formuły 1 na torze Suzuka odbywają się także ważniejsze imprezy motoryzacyjne w Japonii. W ostatnich latach obiekt ten został nieco zmodernizowany – zmieniono nieznacznie profil zakrętu 130R, a także kończącej okrążenie szykany Casio Triangle. Honda stara się o utrzymanie wysokiego poziomu całej infrastruktury, głównie dlatego, że Toyota po wykupieniu toru Fuji i doprowadzeniu go do odpowiedniego poziomu może starać się o przejęcie praw do organizowania Grand Prix Japonii.

Zobacz także: informacje na temat najbliższego / ostatniego wyścigu na torze Suzuka.

Źródło: GrandPrix.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca