F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

BMW Sauber F1.09: Układ napędowy i KERS

Duesmann: "W sezonie 2009 musimy sprostać podwojeniu oczekiwanej żywotności silnika".
Inf. prasowa, 20 stycznia 2009, wyświetlenia: 3730<< | lista | T- | T+ | >>
Każdy, kto chce się rozwijać, potrzebuje solidnej podstawy do pracy. Dokładnie to zapewnia układ napędowy BMW Sauber F1.09, który został w całości opracowany w Monachium. Składa się z silnika BMW V8, skrzyni biegów o szybkiej zmianie przełożeń, hydrauliki oraz układów elektrycznych i elektronicznych.

Każdy z wymienionych komponentów spisywał się bez zarzutu podczas każdego wyścigu sezonu 2008. W sezonie 2009 skrzynia biegów musi znów wytrzymać cztery weekendy GP. Jednak wytrzymałość silnika została wydłużona – teraz jednostka napędowa musi wystarczyć na trzy wyścigi z rzędu, zamiast dwóch. Oczekiwany przebieg został podwojony.

Aby osiągnąć zamierzone cele, BMW Sauber F1 Team powrócił do strategii stosowania sprawdzonych i przetestowanych podzespołów. Markus Duesmann, szef działu odpowiedzialnego za układ napędowy, wyjaśnia: „Niezawodność zademonstrowana w sezonie 2008 była efektem zwiększonego nacisku na jakość poszczególnych podzespołów. Cały czas rozszerzaliśmy zakres testów i zwiększaliśmy oczekiwaną trwałość. W sezonie 2009 musimy sprostać podwojeniu oczekiwanej żywotności silnika”.

Silniki BMW V8 P86/9 są testowane w nowoczesnych laboratoriach w Monachium. Przed startem w wyścigu każda specyfikacja silnika musi przejść sprawdzian wytrzymałości na stanowisku testów dynamicznych. Stosowany tu jest syntetyczny model toru wyścigowego, który symuluje największe obciążenia i wyzwania spotykane na współczesnych obiektach. Poza niezawodnością, rozwój przed sezonem 2009 obejmował także dalszą optymalizację parametrów pracy jednostki napędowej.

Inżynierowie stawili czoła nieznanemu, rozwijając system KERS. Ten skrót oznacza układ odzyskujący energię kinetyczną – system, który odzyskuje i przechowuje energię powstającą podczas hamowania. To pozwala na zwiększenie mocy silnika V8 w trakcie przyspieszania. Przepisy pozostawiają inżynierom szerokie pole do popisu. Jedynie część parametrów jest ściśle określona regulaminem. Prawa rządzące przechowywaniem energii w Formule 1 stanowią, że: w trakcie przejazdu jednego okrążenia na oś napędzaną można przekazać podczas przyspieszania maksimum 400 kilodżuli dodatkowej energii, przy zachowaniu ograniczenia mocy do 60 kilowatów. System przechowujący energię może być ładowany jedynie podczas hamowania. Przepisy nie ograniczają natomiast możliwości stosowania przeróżnych rozwiązań technicznych.

Od sezonu 2009 kierowcy mogą używać tak zwanego "przycisku mocy". Po naciśnięciu kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 60 kW mocy do pomocy podczas wyprzedzania, jednak przez maksimum 6,5 sekundy w czasie każdego okrążenia. Jednak nowe rozwiązanie ma swoje wady, w postaci wagi systemu i rozmieszczenia masy w samochodzie. Zespół BMW Sauber F1 Team zdecydował się na zastosowanie rozwiązania elektrycznego. Pokrywa silnika i sekcje boczne zostały tak zaprojektowane, aby zapewnić wystarczającą ilość miejsca dla napędu hybrydowego. To kombinacja silnika elektrycznego i generatora, sterującej całym układem elektroniki, oraz moduł przechowywania energii. Cały system waży około 30 kilogramów.

W ostatnich latach FIA wprowadziła drastyczne ograniczenia w rozwoju silników. Motywami było bezpieczeństwo (dzięki obniżeniu prędkości maksymalnych) oraz obniżenie kosztów. Podwojenie cyklu żywotności silnika połączono z ograniczeniem maksymalnej prędkości obrotowej do 18 000 obr/min.

Samochód BMW Sauber F1.09 wykorzystuje skrzynię biegów o szybkiej zmianie przełożeń, opracowanej i zbudowanej w Monachium. Jej główną zaletą jest brak przerw w przekazywaniu mocy. Po raz pierwszy użyto jej w sezonie 2007. Rok później skrzynia została przystosowana do współpracy ze standardowym modułem sterującym, wprowadzonym dla wszyskich zespołów. Wprowadzono także niezbędne modyfikacje, aby sprostać przepisowi o wydłużonej żywotności przekładni – wynoszącej cztery weekendy Grand Prix. Kolejne drobne usprawnienia wprowadzono przed sezonem 2009.

Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
26.09.2022  Alfa Romeo nie wyklucza podjęcia współpracy z Haasem
22.06.2020  Kubica wciąż żałuje straconej szansy na tytuł z BMW w 2008 roku
23.04.2020  Heidfeld: Vettel nie zrobił wrażenia w BMW Sauber
13.02.2020  Kubica dołączył do stawki DTM na sezon 2020
11.02.2020  AMuS: Orlen prowadzi intensywne rozmowy z BMW
Tagi:
BMW
KERS

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
owca, 20.01.2009 16:37[!]
można prosić o to zdjęcie w wyższej rozdzielczości?
Maraz, 20.01.2009 16:54[!]
Niestety nie ma tego w dużo większej rozdzielczości - to co widać wyżej jest wzięte z animacji na stronie zespołu (to i tak rendering).
niza, 20.01.2009 17:11[!]
to KERS i tak nie waży dużo, mówiło się nawet o 60 kg a tu jest 30 kg
noofaq, 20.01.2009 17:16[!]
system pewnie tyle waży + drugie tyle akumulatory :P
zdun, 20.01.2009 18:38[!]
a może coś wymyślą, aby balans samochodu poprawiać rozmieszczeniem baterii
Aquos, 20.01.2009 20:44[!]
Albo ja już ciężko myślący jestem o tej porze, albo coś tu nie gra. Jakim sposobem wydłużenie żywotności silnika z 2 do 3 GP oznacza podwojenie przebiegu? Mi wychodzi, że to wzrost o 50% (mniej więcej, bo dystans pokonywany podczas poszczególnych weekendów GP nie jest identyczny). Pomijam już sam fakt, że regulamin nie obejmuje jednak wymogu używania silnika przez 3 wyścigi z rzędu.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca