|
|
|
|
|
|
IndyCar: Franchitti wrócił na najwyższy stopień podium |
Szkot pokonał we wczorajszym wyścigu na ulicach Long Beach zdobywcę pole position - Powera. |
|
•Marek Roczniak, 20 kwietnia 2009, wyświetlenia: 3846 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Dario Franchitti (Ganassi) w swoim zaledwie trzecim wyścigu od powrotu do IndyCar Series stanął na najwyższym stopniu podium, pokonując wczoraj na ulicach Long Beach zdobywcę pole position – Willa Powera (Penske) o niewiele ponad trzy sekundy.
„Nie spodziewałem się, że wrócę tutaj, ale jestem cholernie zadowolony, że to zrobiłem!” – powiedział Franchitti, który po nieudanej przygodzie w NASCAR powrócił do serii, w której w 2007 roku zdobył mistrzostwo. Jego wczorajsza wygrana to głównie zasługa szybkiej decyzji strategicznej po incydencie Mike'a Conwaya.
Początkowo prowadził Power, podczas gdy Franchitti został wyprzedzony na starcie przez Raphaela Matosa oraz Justina Wilsona i spadł na czwarte miejsce. Nie pozostał na nim jednak zbyt długo, wyprzedzając Wilsona na czwartym okrążeniu, a Matosa 10 okrążeń później. Pierwszym ważnym momentem była decyzja ekipy Ganassi o natychmiastowym zjeździe Szkota na postój po tym, jak Conway utknął na torze w zakręcie nr 1.
Incydent ten sam w sobie nie spowodował co prawda neutralizacji wyścigu, jednak problemy z radiem w bolidzie Powera spowodowały, że Australijczyk założył wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa (tzw. pace car w amerykańskich wyścigach) i zwolnił. O swoim błędzie zorientował się dopiero wtedy, gdy Matos i Wilson wyprzedzili go. Wówczas Power przyspieszył, powodując za sobą zamieszanie, którego następstwem była kolizja Scotta Dixona z EJ Viso i wtedy konieczna była już neutralizacja.
Kiedy po 32 okrążeniach wszyscy kierowcy mieli już minimum po jednym postoju na swoim koncie, na prowadzenie wysunął się Franchitti, mając za sobą Danicę Patrick, która także skorzystała na decyzji o wcześniejszym zjeździe do alei serwisowej. Za Patrick jechali Power i powracający do serii Helio Castroneves, który w piątek został oczyszczony z zarzutów o oszustwa podatkowe i ostatecznie ominął go tylko jeden wyścig w tym sezonie. Powrót Brazylijczyka nie pozbawił jednak posady zastępującego go w St. Petersburgu Powera, który po prostu otrzymał w Long Beach trzeci bolid Penske.
Franchitti, Power, Tony Kanaan, Patrick i Dan Wheldon zdążyli wykonać swoje ostatnie postoje przed drugim uderzeniem w bariery Conwaya w tym wyścigu, co spowodowało, że nadal byli na czele, gdy zakończyła się neutralizacja, dojeżdżając już w tej kolejności do mety. Warto dodać, że w czasie jazdy za samochodem bezpieczeństwa Ryan Briscoe uderzył w tył bolidu Dixona, który wpadł w poślizg i w następstwie tego stracił jedno okrążenie. Tymczasem zwycięzca wyścigu w St. Petersburgu otrzymał za spowodowanie tej kolizji karę 30-sekundowego postoju w boksach.
Po wczorajszym zwycięstwie Franchitti objął prowadzenie w mistrzostwach i ma obecnie 15 punktów przewagi nad Powerem. Trzeci jest Briscoe, który traci do Powera dwa punkty. Kolejny wyścig zostanie rozegrany w najbliższą niedzielę na owalu Kansas Speedway. Nie wiadomo, czy Penske także i tam wystawi trzeci bolid dla Powera – na razie pewny jest tylko start Australijczyka w Indianapolis 500.
•IndyCar Series > 2009 > GP of Long Beach, Long Beach - 3,167 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 10 | Dario Franchitti | | Target Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 85 | 1h58m47,466 | 50 |
2. | 12 | Will Power | | Penske Racing | Dallara Honda | 85 | +0:03,318 | 40 |
3. | 11 | Tony Kanaan | | Andretti Green Racing | Dallara Honda | 85 | +0:04,053 | 35 |
4. | 7 | Danica Patrick | | Andretti Green Racing | Dallara Honda | 85 | +0:05,074 | 32 |
5. | 4 | Dan Wheldon | | Panther Racing | Dallara Honda | 85 | +0:06,565 | 30 |
6. | 26 | Marco Andretti | | Andretti Green Racing | Dallara Honda | 85 | +0:07,590 | 28 |
7. | 3 | Helio Castroneves | | Penske Racing | Dallara Honda | 85 | +0:08,633 | 26 |
8. | 2 | Raphael Matos | | Luczo-Dragon Racing | Dallara Honda | 85 | +0:09,483 | 24 |
9. | 06 | Robert Doornbos | | Newman/Haas/Lanigan Racing | Dallara Honda | 85 | +0:09,958 | 22 |
10. | 34 | Alex Tagliani | | Conquest Racing | Dallara Honda | 85 | +0:13,618 | 20 |
11. | 21 | Ryan Hunter-Reay | | Vision Racing | Dallara Honda | 85 | +0:15,209 | 19 |
12. | 02 | Graham Rahal | | Newman/Haas/Lanigan Racing | Dallara Honda | 85 | +0:15,850 | 18 |
13. | 6 | Ryan Briscoe | | Penske Racing | Dallara Honda | 85 | +1:05,101 | 17 |
14. | 14 | Vitor Meira | | A. J. Foyt Enterprises | Dallara Honda | 84 | 1 okr. | 16 |
15. | 9 | Scott Dixon | | Target Chip Ganassi Racing | Dallara Honda | 84 | 1 okr. | 15 |
16. | 23 | Darren Manning | | Dreyer & Reinbold Racing | Dallara Honda | 84 | 1 okr. | 14 |
17. | 98 | Stanton Barrett | | Team 3G | Dallara Honda | 84 | 1 okr. | 13 |
18. | 20 | Ed Carpenter | | Vision Racing | Dallara Honda | 82 | 3 okr. | 12 |
19. | 5 | Mario Moraes | | KV Racing Technology | Dallara Honda | 71 | 14 okr. | 12 |
20. | 27 | Hideki Mutoh | | Andretti Green Racing | Dallara Honda | 60 | 25 okr. | 12 |
21. | 24 | Mike Conway | | Dreyer & Reinbold Racing | Dallara Honda | 51 | 34 okr. | 12 |
22. | 18 | Justin Wilson | | Dale Coyne Racing | Dallara Honda | 24 | 61 okr. | 12 |
23. | 13 | Ernesto Viso | | HVM Racing | Dallara Honda | 16 | 69 okr. | 12 |
| |
Pole position: Will Power (Penske Racing #12) - 1:09,711 (+1 pkt.) Najszybsze okrążenie: Ryan Briscoe (Penske Racing #6) - 1:11,258 na 83 okrążeniu Premia za prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Dario Franchitti (Ganassi Racing #10) +2 pkt. Zdjęcia z imprezy | Klasyfikacje generalne | Kalendarz wyścigów |
|
Źródło: Autosport.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|