|
|
|
|
|
|
Małe przednie skrzydła i duży docisk generowany przez podłogę? |
To propozycje dalszych zmian regulacji technicznych na sezon 2013, obok małych silników turbo. |
|
•Marek Roczniak, 21 grudnia 2010, wyświetlenia: 5821 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Jak poinformowało dzisiaj BBC, od 2013 roku w Formule 1 mogą pojawić się małe przednie skrzydła na wzór tych stosowanych w tym sporcie na początku lat 80. ubiegłego wieku, a znacznie większy docisk ma generować wyprofilowana podłoga.
W przyszłym roku największymi zmianami w F1 będą powrót systemu KERS i wprowadzenie ruchomych tylnych skrzydeł, natomiast na 2013 zaplanowane jest wprowadzenie małych 4-cylindrowych silników turbo. Wraz z tym mogą pojawić się małe przednie skrzydła, jako kolejny sposób na ułatwienie wyprzedzania.
W połączeniu z mniejszymi silnikami oznaczałoby to jednak jeszcze większe pogorszenie osiągów bolidów, a tego nie chcą ani fani F1, ani FIA. Sposobem na odzyskanie docisku, a tym samym na mniejszą stratę w osiągach ma być – według weteranów inżynierii Patricka Heada i Rory'ego Byrne'a – powrót do wyprofilowanych podłóg (obecnie podłoga między obydwiema osiami musi być całkowicie płaska).
Zespoły mają otrzymać wstępny projekt regulacji na rok 2013 – które obejmują także znacznie mniejsze tylne skrzydła – w tym tygodniu, zanim Techniczna Grupa Robocza F1 rozpocznie w styczniu dyskusję nad detalami. „Będziemy mieli do dyspozycji tylko około 65% ilości paliwa i ograniczone tempo jego przypływu – to zostało narzucone” – powiedział Head serwisowi BBC Sport.
„Powiedziano nam jedynie: 'Tak właśnie będzie i musicie obmyślić specyfikację samochodu, która nie będzie wolniejsza o więcej niż pięć sekund na okrążeniu od obecnego bolidu'. Rory wykonał więc trochę symulacji torowych w Ferrari i kiedy uzyskaliśmy liczby dotyczące wymaganego oporu powietrza i docisku, to wtedy zaczęliśmy próbować opracować wymaganą geometrię samochodu, aby to osiągnąć”.
Profilowane podłogi zostały zabronione w F1 po zakończeniu sezonu 1982, ponieważ uznano wtedy, że prędkości pokonywania zakrętów stały się zbyt wysokie i samochody były zbyt niebezpieczne. Takie podłogi były wówczas używane w połączeniu z „kurtynami” dotykającymi ziemi, które pozwalały wytworzyć obszar niskiego ciśnienia i znacznie zwiększały wydajność profilowanej podłogi. W sezonie 2013 kurtyny byłyby nadal zabronione, a ma to być osiągnięte w ten sposób, że środek samochodu będzie musiał być bliżej ziemi, niż boki podłogi.
Źródło: motorsport.com, bbc.co.uk
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|