F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Magnussen: Kary ze sprintu w Miami są w pełni zasłużone

Alonso: Hamilton uniknie kary ponieważ nie jest Hiszpanem

GP Miami: wyniki sprintu

Verstappen wygrywa sprint w Miami

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Grand Prix Kanady z perspektywy opon

Jeśli chodzi o opony, kanadyjski tor jest jednym z najbardziej wymagających w kalendarzu.
Marek Roczniak, 9 czerwca 2011, wyświetlenia: 926<< | lista | T- | T+ | >>
Tak jak do Monako, także i do Montrealu Pirelli przywozi miękkie ogumienie i supermiękkie. Jeśli chodzi o opony, kanadyjski tor jest jednym z najbardziej wymagających w kalendarzu. Sprawdzamy, dlaczego...

TOR:
W przeciwieństwie do Monako, Kanada nie jest w pełni ulicznym torem, bo na sztucznej wyspie na Rzece Świętego Wawrzyńca kierowcy wykorzystują nie tylko ulice, ale i sekcję specjalnie zbudowaną pod kątem wyścigów. Jedno okrążenie ma długość 4,361 kilometra, a podczas wyścigu kierowcy pokonują 70 rund po torze, którego bardzo gładki asfalt zapewnia różne poziomy przyczepności.

Na torze znajduje się sześć miejsc, w których kierowcy muszą mocno hamować (to sprawia, że pod kątem obciążenia hamulców to najbardziej wymagający obiekt w kalendarzu), a także trzy szykany i cztery szybkie zakręty.

Ciasna sekcja w środkowej części toru charakteryzuje się dwiema szykanami, podwójnym hamowaniem i kilkoma szybkimi zmianami kierunku jazdy – wszystko na przestrzeni mniejszej niż 700 metrów. Te ekstremalne warunki podnoszą temperaturę bieżnika opon o 20 stopni Celsjusza w czasie zaledwie 15 sekund. Ogumienie rozgrzewa się do ponad 110 stopni Celsjusza.

Jednym z najbardziej wymagających fragmentów całego okrążenia dla samochodu, kierowcy oraz opon jest długi nawrót, przed którym auta zwalniają o 230 km/h – z 290 km/h do zaledwie 60 km/h – w czasie poniżej trzech sekund na dystansie zaledwie 130 metrów. Takie warunki sprawiają, że pionowe obciążenie przednich opon sięga 1100 kilogramów. Strefa hamowania przed tym zakrętem to jedno z najlepszych miejsc do wyprzedzania na tym torze.

Obiekt w Montrealu jest także znany ze zmiennej nawierzchni i najwyraźniej widać to na wyjściu na prostą startową. Część nawierzchni wykonana jest z asfaltu, a część z betonu. Te podłoża charakteryzują się różnymi współczynnikami tarcia, co w naturalny sposób wpływa na nagumowanie toru oraz przyczepność. Mieszanki ogumienia PZero zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu stałej formy na różnych nawierzchniach.

STRATEGIA:
Najnowsza generacja opon w Formule 1 sprawiła, że dobór właściwej strategii wyścigowej stał się ważniejszy niż w minionych latach. O ile strategia zależy od wielu różnych czynników, o tyle najważniejszą kwestią do rozstrzygnięcia przez zespoły pozostaje pytanie, na którym etapie wyścigu chcą być najszybsi na torze.

Wybranie szybszej opony – co z reguły oznacza najbardziej miękką dostępną mieszankę – na starcie wyścigu umożliwia wykonanie szybkiego startu i zyskanie wczesnej przewagi, ale ceną może być utrata pozycji na rzecz kierowców, którzy założą „szybsze” ogumienie w środkowej i końcowej fazie wyścigu.

I odwrotnie: kierowca, który rusza na twardszej mieszance może być w stanie przeskoczyć (lub „podciąć” wcześniejszym zjazdem do boksu) rywali w czasie pierwszej rundy pit stopów i zyskać pozycję na torze. Z kolei w pierwszej fazie wyścigu taki zawodnik jest narażony na sporą presję ze strony rywali, wykorzystujących do maksimum przewagę szybszego ogumienia.

Podczas pierwszej rundy pit stopów trzeba podjąć kolejną kluczową decyzję: czy kierowca powinien założyć inny rodzaj ogumienia w porównaniu do opon na starcie, czy może powtórzyć wybór? Możliwość podejmowania różnych decyzji sprawia, że strategia staje się bardziej elastyczna. Przepisy stanowią, że każdego rodzaju mieszanki trzeba użyć przynajmniej raz. Jeśli zespół zdecyduje się na ponowne założenie tego samego rodzaju ogumienia, to kierowcę czeka jeszcze przynajmniej jeden pit stop.

Przy symulowaniu szybkości na dystansie całego wyścigu zespoły korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Jedną rzeczą, której żaden program nie przewidzi, jest jednak taktyka przyjmowana przez konkurencję oraz prawdopodobieństwo zablokowania czy to przez wolniejszych rywali, czy to przez naturę toru, czy wreszcie incydenty wyścigowe w postaci wypadków czy neutralizacji.

Zespoły uważnie analizują prawdopodobieństwo takich zdarzeń (na przykład w Kanadzie jest 67% szans na neutralizację), które mają poważny wpływ na strategię. Pogoda jest także ważnym czynnikiem, bo nadejście deszczu często rujnuje większość przygotowanych zabiegów taktycznych.

Łatwość wyprzedzania na danym torze też jest nieodłączną częścią strategii. W przeciwieństwie do Monako, w Kanadzie jest kilka dogodnych miejsc do zyskania pozycji. To oznacza, że zespoły mogą pozwolić sobie na bardziej ryzykowną strategię w porównaniu z Monako, gdzie brak miejsc do wyprzedzania wymusza bardziej konserwatywne podejście.

Wreszcie ostatnim składnikiem każdej strategii jest elastyczność. Zespoły z najszybciej reagującymi specjalistami od taktyki często triumfują, bo są w stanie zareagować w czasie rzeczywistym na nieprzewidziane zdarzenia i zagrania rywali. Z nowymi oponami Pirelli PZero, które dodają ekscytujący i nieprzewidywalny element do rywalizacji, szybkość reakcji jest w tym roku jeszcze ważniejsza.

Źródło: Informacja prasowa Pirelli
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
18.03.2024  F1 pozostanie na 18-calowych felgach
14.03.2024  Mieszanki ogumienia na wyścigi sezonu 2024
18.11.2023  Russell: Pierwsze okrążenia będą katastrofą
17.11.2023  Russell nie wyklucza nawet czterech pit stopów w GP Las Vegas
19.10.2023  Isola odpiera zastrzeżenia Verstappena
Tagi:
Pirelli

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
monako, 10.06.2011 00:21[!]
Jeżeli nie popada to myślę, że najlepszą strategią będzie przejechanie wyścigu na supermiękkich oponach, gdyż będzie łatwo wyprzedzać a pitstopy są krótkie. Ponieważ prawdopodobieństwo wyjechania samochodu bezpieczeństwa to aż 67%, najlepiej będzie odpokutować jazdę na miękkich oponach na starcie, później zmiana na jeszcze jeden komplet miękkich (w międzyczasie może SC zniweluje przewagę tych rywali którzy założyli supermiękkie na początek), bo wróżę że sm'y starczą na jakieś 11-15 w momencie kiedy tor będzie nagumowany (wcześniej 7-11?), więc 70-3x13=31 okrążeń do przejechania na miękkich. Więc widzę to jakoś na 4 postoje i może nawet topowe zespoły nie będą używały supermiękkich opon w kwalifikacjach. Oczywiście wszystko to wyssane z palca, bez potwierdzenia w jakichkolwiek danych jeżeli chodzi o opony, ale coś w tym rodzaju bym przewidywał jako najbardziej optymalną strategię. Zobaczymy co opracują stratedzy na podstawie zebranych danych z treningów.
Jestem ciekaw czy dobry ze mnie wróż ;)

CHciałbym zobaczyć u McLaren dwie różne strategie dla Lewisa i Buttona.
Lewis - strategia jaką opisałem wyżej.
Button - supermiękka w Q3 i start z wysokiej pozycji - miękka - supermiękka - supermiękka (3 postoje)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca