F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Wyjaśnienie kwestii dmuchanych dyfuzorów

Oficjalna strona F1 przybliża cały temat przed jutrzejszejszym posiedzeniem TWG z udziałem FIA.
Marek Roczniak, 15 czerwca 2011, wyświetlenia: 11790<< | lista | T- | T+ | >>
Jutro, w ramach spotkania Technicznej Grupy Roboczej Formuły Jeden, zespoły i FIA mają omówić kwestię dmuchanych dyfuzorów, a w szczególności planowanego zakazu wykorzystywania nadmuchu, gdy kierowca nie wciska pedału gazu.

Technika ta stała się ostatnio gorącym tematem rozmów wewnątrz padoku, jak i poza nim. Oficjalna strona Formuły 1 postanowiła więc przybliżyć cały temat oraz przedstawić argumenty FIA za wprowadzeniem wspomnianego zakazu.

Co to jest dmuchany dyfuzor? (ang. blown diffuser)
„W samochodach drogowych końcówki rur wydechowych znajdują się zwykle z tyłu auta. W bolidzie Formuły 1 są one celowo umieszczane przed tylnymi kołami, aby gorące, szybko przemieszczające się gazy mogły być kierowane na tylny dyfuzor. To zwiększa przepływ powietrza przez dyfuzor, a to z kolei zwiększa ilość docisku wytwarzanego przez niego. Przy obecnych regulacjach F1 jest to jak najbardziej legalne”.

Co to jest dmuchany dyfuzor bez przepustnicy? (ang. off-throttle diffuser)
„Zwykle silnik produkuje gazy tylko wtedy, gdy kierowca wciska pedał gazu i przepustnica jest otwarta. To oznacza, że gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, dmuchany dyfuzor zostaje nagle pozbawiony dodatkowego przepływu powietrza. W celu uniknięcia takiej sytuacji, niektóre zespoły zmodyfikowały mapowanie swojego silnika w taki sposób, aby nawet w przypadku odcięcia zapłonu i dopływu paliwa powietrze nadal przepływało przez wydech – i tym samym nadal docierało do dyfuzora. Ta technika zaczęła być znana jako «zimny nadmuch» – wydech nadal «dmucha» na dyfuzor, ale to powietrze jest teraz «chłodne», jako że nie ma w to zaangażowanego zapłonu lub paliwa”.

Co to jest „gorący nadmuch”? (ang. hot blowing)
„Niektóre zespoły poszły o krok dalej i aby uczynić nadmuch przy nie wciśniętym pedale gazu możliwie najbardziej zbliżonym do tego przy otwartej przepustnicy – czyli gorącym i szybko poruszającym się – zespoły te odcinają zapłon, kiedy kierowca zdejmuje nogę z gazu, ale nadal wstrzykują trochę paliwa przez zawory silnika i do wydechu. To paliwo zapala się w gorącym wydechu, zwiększając ilość, prędkość i temperaturę powietrza wychodzącego z wydechu w kierunku dyfuzora”.

Dlaczego FIA chce zakazu dmuchania na dyfuzory przy zamkniętej przepustnicy?
„FIA jest zdania, że układ wydechowy w samochodzie jest po to, aby wydostawały się nim gazy z silnika. Nie powinien robić tego, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, a zespoły zamiast tego wykorzystują to teraz do wpływania na charakterystykę aerodynamiczną samochodu. Jest to coś, co w według FIA narusza Artykuł 3.15 regulaminu technicznego Formuły 1, którego ostatnia część stanowi, że «każdy system w samochodzie, urządzenie lub procedura, korzystające lub podejrzane o wykorzystywanie ruchu ciała kierowcy jako sposobu na zmianę charakterystyki aerodynamicznej samochodu jest zakazane». Ta klauzula została wprowadzona na sezon 2011, a jej głównym założeniem było zdelegalizowanie kanałów F.

FIA obawia się, że jeśli nie wprowadzi teraz zakazu dmuchania na dyfuzory przy zamkniętej przepustnicy, to systemy te staną się coraz bardziej ekstremalne i doprowadzą do wyśrubowania wydatków na rozwój, jako że te zespoły, które nie stosują jeszcze tej techniki zostaną zmuszone do opracowania własnej wersji, aby pozostać konkurencyjnymi. Niektórzy komentatorzy wskazują także na to, że posiadanie samochodów, które zużywają paliwo nawet w przypadku kiedy kierowca nie dodaje gazu prawdopodobnie nie leży w najlepszym interesie starań o bardziej ekologiczny wizerunek F1.

W rezultacie powyższego, FIA chce zakazania dmuchania na dyfuzory przy zamkniętej przepustnicy począwszy od wyścigu na torze Silverstone w przyszłym miesiącu, oraz całkowitego wyeliminowania dmuchanych dyfuzorów od sezonu 2012, kiedy regulacje będą narzucały umieszczanie końcówek rur wydechowych dokładnie z tyłu samochodu”
.

Jak FIA będzie pilnowała przestrzegania zakazu dmuchania na dyfuzory przy zamkniętej przepustnicy?
„Dzięki temu, że FIA ma dostęp do stosowanych przez zespoły ustandaryzowanych systemów elektronicznych ECU, ciało zarządzające może z łatwością monitorować odpowiednie parametry mapowania silnika, jak choćby zapłon i poziomy użycia paliwa oraz otwarcia przepustnicy”.

Kto najwięcej straci na tym zakazie?
„Teoretycznie rzecz biorąc zespoły posiadające najbardziej rozwinięte systemy «gorącego nadmuchu» mają najwięcej do stracenia i najczęściej wymienianą stajnią jest tutaj Red Bull. Jednakże nie ma zgody co do tego, jak dużą różnicę to spowoduje. Z uwagi na fakt, że zespoły pracują już nad poprawkami w mapowaniu silnika i konstrukcji samochodu w związku z oczekiwaną zmianą przepisów, niektórzy są zdania, że jakakolwiek wyczuwalna różnica w ich relatywnych osiągach będzie nieistotna. W ekstremalnym przypadku kilka osób sugeruje, że wprowadzenie zakazu może spowodować, iż Silverstone będzie stanowić niejako start «nowych» mistrzostw w sezonie 2011”.

Źródło: formula1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.08.2011  Toyota ujawnia szczegóły bicia rekordu na Nurburgringu
02.08.2011  Rywale Red Bulla kopiują 'pochylenie' bolidu RB7?
28.07.2011  Key: Nowe zasady dot. dmuchanych dyfuzorów wciąż mają luki
18.04.2011  Przegląd rozwiązań technicznych w obszarze wydechu (cz.2)
15.04.2011  Przegląd rozwiązań technicznych w obszarze wydechu (cz.1)
Tagi:
Analizy techniczne

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
szajse, 17.06.2011 10:06[!]
Ledwo coś wymyślą a już to delegalizują. Wszystko w ramach ekologii i cięcia wydatków. Myślę, że lada chwila uciszą silniki wzorem żużla w trosce o zdrowie kibiców. Pojemność 1,5 oraz superwydajne tłumiki i będą wyścigi kosiarek spalinowych, tylko takich trochę szybszych.
SAZero, 17.06.2011 11:39[!]
Co za idiotyzm. Martwią się o ekologiczny wizerunek samochodów palących 70l/100km tylko dla zabawy i zużywających czasem 16 opon/2h. Kiedyś rozwój nowych technologii był jednym z symboli formuły 1, teraz wszystko likwidują. Czy zdaniem FIA wszyscy powinni jeździć takimi samymi samochodami? Od tego jest F2. Tutaj chciałbym zobaczyć ciekawe pomysły genialnych konstruktorów.
Huckleberry, 18.06.2011 00:53[!]
Ja bym zdelegalizował FIA ;)

A po prostu mogliby powiedzieć np że Niemcy w granatowo czerwonych bolidach muszą robić stop & go raz w ciągu wyścigu, a jeśli sędziowie zadecydują to nawet dwa razy. I na pewno koszty takiego rozwiązania byłyby mniejsze. Ekologia też by zyskała bo kibice niemieccy przestaliby przyjeżdżać na zawody. :P
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca