|
|
|
|
|
|
Zespoły mogą zostać zmuszone do zmian w systemach zawieszenia bolidów |
Kontrowersje budzi technologia rozwijana przez czołowe teamy po wprowadzeniu zakazu FRIC. |
|
•Nataniel Piórkowski, 3 stycznia 2017, wyświetlenia: 2026 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Czołowe zespoły Formuły 1 mogą zostać zmuszone do wprowadzenia zmian w systemach zawieszenia swych bolidów, po tym, jak Ferrari zgłosiło do Międzynarodowej Federacji Samochodowej zapytanie dotyczące rozwiązania wprowadzonego początkowo przez Mercedesa.
Stajnia z Brackley jest jedną z ekip, które z powodzeniem rozwijały w pełni legalny hydrauliczny system z dodatkowym trzecim elementem, którego celem była poprawa stabilność samochodu po wprowadzeniu zakazu stosowania zawieszenia typu FRIC w trakcie sezonu 2014. Więcej informacji tutaj.
Korzyści ze stosowania legalnego systemu były widoczne na przestrzeni minionej kampanii, a bolidy Mercedesa znacznie lepiej radziły sobie chociażby z degradacją ogumienia czy pokonywaniem tarek. Z tego względu uważa się, że kilka stajni rozpoczęło pracę nad podobnymi systemami, mogącymi w jeszcze większym stopniu wpływać na osiągi. Do grona tych zespołów ma zaliczać się między innymi Red Bull.
Przed świętami Bożego Narodzenia rozwiązanie takie znalazło się jednak pod lupą FIA z uwagi na zapytanie wystosowane przez Ferrari. Praktyka kierowania do organu zarządzającego wniosków o potwierdzenie legalności konkretnych projektów jest szeroko rozpowszechniona wśród zespołów Formuły 1. W przypadku, gdy dane rozwiązanie zostaje uznane za niezgodne z przepisami, Federacja rozsyła informację do wszystkich teamów, by te miały możliwość wprowadzenia niezbędnych korekt.
W liście do dyrektora wyścigów F1 – Charliego Whitinga, główny projektant Ferrari – Simone Resta przyznał, że jego stajnia rozważała wprowadzenie systemu, który może zastąpić FRIC bez fizycznego połączenia pomiędzy przednią a tylną partią bolidu. W praktyce kwestia dotyczyła więc tego, czy system taki stoi w sprzeczności z artykułem 3.15 Regulaminu Technicznego F1, zabraniającym „stosowania ruchomych rozwiązań aerodynamicznych, które mogą poprawić osiągi aerodynamiczne bolidu”.
W odpowiedzi Ferrari otrzymało od Whitinga informację, że każdy system zawieszenia działający na tej zasadzie jest niezgodny z przepisami. Zainteresowane zespoły prowadzą dalsze rozmowy z FIA, mierząc się z dylematem dotyczącym rozwoju bolidów na nadchodzące mistrzostwa. Ekipy mogą kontynuować prace nad oryginalną koncepcją, ryzykując, że korzystanie z niej zostanie oficjalnie zakazane lub też poświęcić się opracowaniu alternatywnego systemu, który nie będzie już gwarantował tak konkurencyjnych wyników.
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|