|
|
|
|
|
|
System DAS może łamać reguły parc ferme |
Pojawiają się wątpliwości co do tego, jakie przepisy powinny dotyczyć rozwiązania Mercedesa. |
|
•Nataniel Piórkowski, 22 lutego 2020, wyświetlenia: 6377 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
System DAS otrzymał zielone światło od FIA. Nie wiadomo jednak, czy okaże się on zgodny z regułami parc ferme.
Rozwiązanie to pozwala kierowcom Mercedesa na dostosowywanie ustawień geometrii przednich kół w trakcie jazdy, poprzez przyciąganie lub odpychanie kierownicy.
Chociaż system nie stoi w sprzeczności z regulacjami technicznymi na sezon 2020, pojawiają się pytania o to, czy jego wykorzystywanie nie będzie stanowiło ograniczeń dotyczących modyfikacji, jakie każdy zespół może wprowadzić pomiędzy kwalifikacjami a wyścigiem.
Dyrektor sportowy Renault – Alan Permane, powiedział: „James Allison i jego ludzie stworzyli coś bardzo sprytnego. Nie ulega żadnej wątpliwości, że system ten może mieć duży wpływ na czasy okrążeń. Jestem pewien, że kontaktowali się w tej sprawie z Nikoasem [Tombazisem] i FIA. Oni zdają się przesądzać o legalności DAS. Mogę się z tym zgodzić”.
„Pojawia się jednak wątpliwość związana z regułami parku zamkniętego. Diabeł tkwi w szczegółach – DAS jest tak właściwie systemem kierowniczym, czy układem zawieszenia? Oba te systemy są inaczej traktowane przez przepisy techniczne. Ten detal właśnie budzi naszą wątpliwość”.
Regulacje sportowe mówią o tym, że od opuszczenia garaży podczas kwalifikacji aż do startu wyścigu każdy z bolidów obowiązują zasady parc ferme.
Artykuł 34.6 precyzuje: „Uczestnik mistrzostw nie może modyfikować żadnej części bolidu anie wprowadzać zmian w ustawieniach zawieszenia, podczas gdy bolid obowiązują zasady parc ferme”.
„W przypadku złamania tego artykułu dany kierowca jest zmuszony do rozpoczęcia wyścigu z alei serwisowej i dostosowania się do procedury zawartej w artykule 36.2”.
„Aby w pełni usatysfakcjonować osoby przeprowadzające kontrolę techniczną, co do tego, że w układzie zawieszenia lub konfiguracji aerodynamicznej bolidu (za wyjątkiem przedniego skrzydła), nie zostały wprowadzone zmiany podczas obowiązywania reguły parc ferme, z kontroli fizycznej musi wynikać, że żadne zmiany nie mogą zostać wprowadzone bez użycia narzędzi”.
Z tego zapisu może wynikać, że możliwość zmiany zbieżności kół przez ruch kierownicy nie jest w pełni zgodna z tym warunkiem. Wiele będzie jednak zależało od tego, jak zdefiniowany zostanie układ zawieszenia.
Dyrektor wyścigów F1 – Michael Masi nie chciał komentować sprawy Mercedesa. „Nie rozmawiamy o elementach technicznych poszczególnych zespołów. Gdy otrzymujemy zapytanie od zespołu, zajmujemy się każdym przypadkiem osobno. To wszystko co mogę powiedzieć”.
„Wiem, że szukacie nagłówka, ale prawdopodobnie nie będę wam go w stanie dostarczyć. Będziemy kontynuować współpracę z zespołami, w kwestii wszystkich rzeczy, które te chciałyby poruszyć”.
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|