F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

04.05.2024

GP Miami: wyniki sprintu

Verstappen wygrywa sprint w Miami

Bottas: Zatrudnienie Hulkenberga ma sens z punktu widzenia Audi

Newey: Nie wiem co mnie dalej czeka w Formule 1

Wolff wyklucza debiut Antonelliego w trakcie sezonu 2024

Ricciardo: Od początku czułem, że stać mnie na mocny wynik

Bottas zostanie cofnięty o trzy pozycje na starcie sprintu w Miami

Vowles: Sargeant musi realizować postawione przed nim cele

03.05.2024

GP Miami: wyniki kwalifikacji do sprintu

Max Verstappen wygrywa kwalifikacje do sprintu w Miami

Verstappen najszybszy w treningu mimo problemów

Williams przygotował zapasowe podwozie na Grand Prix Miami

Hulkenberg: Obecność Seidla w Audi była dla mnie kluczowa

Sainz dementuje spekulacje o przerwanych rozmowach z Audi

Bottas zaskoczony zmianą inżyniera wyścigowego przed GP Miami

RacingNews365: Williams podjął rozmowy z Adrianem Newey'em

Russell entuzjastycznie nastawiony do rywalizacji z Verstappenem

Leclerc i Hamilton podekscytowani potencjalną współpracą z Newey'em

02.05.2024

Kongres USA oczekuje wyjaśnień od Liberty Media ws. Andretti-GM

Turrini i Clarkson pewni zwolnienia Sargeanta w trakcie sezonu 2024

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

GP Kanady: zapowiedź zespołu BMW Sauber

W tym roku odbędzie się czterdziesty wyścig o GP Kanady, a trzydziesty na torze w Montrealu.
Konrad Házi, 31 maja 2008, wyświetlenia: 8132<< | lista | T- | T+ | >>
Mimo, że Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu jest uznawany również za tor uliczny, łatwo zauważyć duży kontrast z torem w Monte Carlo. Gdy Formuła Jeden przybędzie tu na wyścig 8 czerwca, po dodatkowych skrzydełkach widocznych na bolidach podczas GP Monako nie będzie już ani śladu.

Kanadyjski tor, który jest położony na malowniczej, sztucznej wyspie na rzece św. Wawrzyńca, nie jest permanentnym torem wyścigowym, jednak jest stosunkowo szybki. By zwiększyć prędkości na długich prostych, docisk aerodynamiczny ustawia się tu na stosunkowo mały.

W 2007 roku Nick Heidfeld zdobył pierwsze w historii zespołu drugie miejsce, a podczas ostatniego wyścigu w Monako, Robert Kubica zapewnił ekipie BMW Sauber kolejne miejsce na podium. Zespół w swoich statystykach ma obecnie cztery miejsca trzecie oraz cztery miejsca drugie, a w tym sezonie kierowcy ekipy stawali na podium w czterech z sześciu dotychczasowych wyścigów.

Nikt w zespole nigdy jednak nie zapomni chwil szoku po zeszłorocznym wypadku Roberta Kubicy oraz tego, że dzięki ciągle poprawianym standardom bezpieczeństwa w Formule Jeden, Polak wyszedł z tej kraksy praktycznie bez szwanku. W tym roku BMW liczy na równie mocny, choć mniej nerwowy występ.

Wypowiedzi członków zespołu

Nick Heidfeld: „Zeszłoroczny wyścig był dla mnie wyjątkowy. Pokazaliśmy się wtedy z bardzo dobrej strony. Kwalifikacje ukończyłem na trzeciej pozycji, a wyścig na drugiej pozycji. Wynik ten został jednak przyćmiony fatalną kraksą Roberta i dopiero gdy otrzymaliśmy wiadomość, że wszystko z nim w porządku, mogliśmy zacząć świętować”.

„Mam nadzieję, że tym razem kwalifikacje dobrze mi się ułożą. Pracuję z inżynierami nad sposobami szybkiego rozgrzania opon do optymalne temperatury. Tak czy inaczej wyścig w Montrealu jest jednym z moich ulubionych. Kocham wprost to miasto, panującą tu atmosferę oraz ten tor. Jest to bardzo szybki obiekt, składający się w głównej mierze z szykan i długich prostych. Korzystamy tu ze stosunkowo małego docisku aerodynamicznego, a hamulce mają tu bardzo trudne życie”.

Robert Kubica: „Nie mogę się już doczekać kolejnego wyścigu w Montrealu. Jest on wyjątkowy, miasto jest bardzo przyjazne, a kibice bardzo entuzjastycznie nastawieni. Całe miasto żyje Formułą Jeden w trakcie weekendu Grand Prix. Tor w Montrealu ma zupełnie inną charakterystykę w porównaniu do toru w Monako – wymaga stosunkowo niewielkiego docisku”.

„Lubię ten tor, ponieważ jest na nim wiele ostrych dohamowań oraz miejsc, w których się przyspiesza. Bardzo ważna jest tam dobra przyczepność, aby móc perfekcyjnie pokonywać wolne zakręty. Musimy bardzo dobrze przepracować początek weekendu – tor jest wtedy wolny i niezbyt przyczepny ze względu na to, że nie jest to permanentny obiekt wyścigowy. Pomimo dużego wypadku, jaki miałem tu w 2007 roku, Montreal jest nadal jednym z moich ulubionych torów”.

Mario Theissen: „Mamy bardzo mieszane wspomnienia z 2007 roku. Robert miał wtedy strasznie wyglądający wypadek, z którego wyszedł jednak bez większych obrażeń, natomiast Nick ukończył wyścig na drugim miejscu i zanotował najlepszy rezultat zespołu w tym czasie. Był to chyba najbardziej emocjonalny weekend dla nas. Lubimy przyjeżdżać do Montrealu”.

„Tor jest wymagający zarówno dla kierowcy, jak i dla bolidu. Na długich prostych silniki dają z siebie naprawdę maksimum, a hamulce są tu eksploatowane mocniej niż gdziekolwiek indziej. Co do atmosfery, to jest ona tu wyjątkowa. Wyjątkowe jest także położenie toru im. Gillesa Villeneuve'a, gdyż znajduje się on na wyspie na rzece św. Wawrzyńca”.

„Ludzie są tu prawdziwymi fanami Formuły Jeden. Centrum miasta pustoszeje w trakcie tego weekendu i spotkać można naprawdę spore rzesze kibiców BMW. Kanada jest bardzo ważnym rynkiem zbytu dla BMW Group. W tym roku niestety w Ameryce północnej odbywa się tylko jeden wyścig po wykreśleniu z kalendarza GP USA. Mam nadzieję, że w Kanadzie pokażemy formę podobną do tej z Monako”.

Willy Rampf: „Połączenie długich prostych oraz szykan powoduje, że Montreal jest torem wymagającym raczej średniego docisku i specjalnie na tę okazję przygotowaliśmy specjalny pakiet aero. Oprócz zmodyfikowanego przedniego skrzydła wykorzystamy tam również zupełnie nowe tylne skrzydło. By poprawić przyspieszanie bolidu, zrezygnowaliśmy też z kilku dodatkowych skrzydełek, łącznie z tymi, które umiejscowione były na nosie”.

„Na torze jest też jedno dogodne miejsce do wyprzedzania – na końcu długiej prostej przed ostatnia szykaną – jednak wymagana jest odpowiednia prędkość. Żaden inny tor nie stawia tak dużych wymagań przed hamulcami jak ten w Montrealu. Z tego powodu wykorzystujemy tu możliwie najgrubsze przewody hamulcowe i najtrwalsze tarcze”.

„Tak jak w Monako, korzystać będziemy tu z dwóch najbardziej miękkich mieszanek opon, aby uzyskać dobrą przyczepność przy wychodzeniu z wolnych zakrętów. Tor wymaga niezwykłej koncentracji od kierowców, ponieważ nie wybacza nawet najmniejszych błędów. Bandy są ustawione bardzo blisko, a asfalt jest bardzo zanieczyszczony poza linia wyścigową”.

Tor

W tym roku odbędzie się czterdziesty wyścig o GP Kanady, a trzydziesty na torze w Montrealu. Pierwsze osiem wyścigów o GP Kanady odbyło się w Mosport, a inauguracyjny wyścig miał miejsce w 1967 roku. Później przez dwa lata wyścig odbywał się w Mont-Tremblant, a od 1978 roku gości niezmiennie w Montrealu.

Po zeszłorocznych wydarzeniach tor przeszedł kilka modyfikacji. Nastąpiły zmiany w kwestii bezpieczeństwa – przebudowany został mur, w który niemal czołowo uderzył w zeszłym roku Robert Kubica, wliczając w to dodanie nad nim siatki zabezpieczającej.

Ponadto w kilku miejscach został położony nowy asfalt, a z ostatnich doniesień wynika, że krawężniki mają nie być już tak niszczące dla zawieszenia bolidów, jak w poprzednich latach. Zmodernizowany został także padok, dzięki czemu zespoły zyskają dostęp do nowych biur oraz innych udogodnień.

../img/tory/gilles_villeneuve2.gif

Informacje o torze:
  • Procent jazdy na pełnym gazie: 63% okrążenia
  • Najdłuższy odcinek przejeżdżany na pełnym gazie: 13 sekund / 1005 metrów
  • Prędkość maksymalna: 323 km/h
  • Zmiany biegów na okrążenie: 48
  • Zużycie opon: duże
  • Zużycie hamulców: bardzo duże
  • Docisk aerodynamiczny: mały bądź średni

Z kart historii

Montreal leży we wschodniej części Kanady. Położony jest przede wszystkim na dwóch wyspach, Île de Montréal i Île Jésus, leżących tuż na wschód od zbiegu rzek Św. Wawrzyńca i Ottawy. Wyspy opływa główny nurt rzeki Św. Wawrzyńca i jej dwie odnogi – rzeki: Rivière des Mille-Îles i Rivière des Prairies.

Jest to drugie co do wielkości miasto Kanady – liczy prawie 1,8 mln mieszkańców, a w całym zespole miejskim mieszka prawie 3,5 mln ludzi. Miasto jest największym portem morskim we wschodniej części kraju oraz głównym ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym francuskojęzycznej części Kanady. Powstało jako niewielka osada francuska. Na cześć królewską osada ta została nazwana Mont Royal (Wzgórze królewskie), skąd wzięła się obecna nazwa.

Pierwsza linia kolejowa w Kanadzie została zbudowana niedaleko miasta w 1836 roku. W połowie XIX wieku powstały dalsze linie kolejowe, które dały miastu dostęp do dużej części kraju oraz Stanów Zjednoczonych. W 1885 roku ukończona została Kolej Transkanadyjska, dzięki czemu miasto uzyskało dostęp do wybrzeża Pacyfiku. Dzięki nowym możliwościom transportu Montreal miał otwarte okno na świat. Z biegiem czasu stał się drugim po Nowym Jorku portem w Ameryce Północnej pod względem liczby przyjmowanych statków. Dzięki doskonałej sieci połączeń transportowych w mieście rozwijały się również rozmaite gałęzie przemysłu.

W drugiej połowie dwudziestego wieku, gdy liczba ludności miasta wciąż rosła, wykonano szereg dużych inwestycji – powstało metro, rozwinięta sieć autostrad, stadion olimpijski i inne obiekty sportowe, konieczne do rozegrania olimpiady, która odbyła się tam w 1976 roku. Okazała się ona jednak finansową klęską i miasto wciąż spłaca zaciągnięte wtedy kredyty. W latach 90. miasto zaczęło się znów prężnie rozwijać i jest obecnie ważnym graczem na scenie międzynarodowej. Swoje oddziały ma tam między innymi UNESCO, ONZ, NATO i kilka innych światowych instytucji.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
26.09.2022  Alfa Romeo nie wyklucza podjęcia współpracy z Haasem
22.06.2020  Kubica wciąż żałuje straconej szansy na tytuł z BMW w 2008 roku
23.04.2020  Heidfeld: Vettel nie zrobił wrażenia w BMW Sauber
13.02.2020  Kubica dołączył do stawki DTM na sezon 2020
11.02.2020  AMuS: Orlen prowadzi intensywne rozmowy z BMW
Tagi:
BMW
Kubica R.
Heidfeld N.
Theissen M.
Rampf W.
Montreal

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
owca, 31.05.2008 10:06[!]
nowy pakiet aero? ciekawe, ciekawe... znając BMW przypuszczam ze będą to dosyc subtelne, aczkolwiek zauważalne, zmiany ;-)
CamilloS, 31.05.2008 10:14[!]
Np. brak "wąsów" na nosie bolidu :)
Fan1, 31.05.2008 11:29[!]
może padać w piątek i sobotę, więc...
ICEman, 31.05.2008 12:37[!]
nowy pakiet czyli przednie i tylne skrzydło z małym kątem nachylenia i moze nos gładki
jędruś, 31.05.2008 12:38[!]
Mam nadzieję , że Heidfeld przypomni sobie swój najlepszy w tamtym roku wynik i zbliży się znacznie do Roberta w kwalifikacjach .
Jego problemy z rozgrzewaniem opon pojawiły się właściwie od GP Bahrajnu , a nasiliły się do GP Hiszpanii . W Monako słaby wynik można zrozumieć, choć Heidfeld przeważnie jeździł tam szybko . Były nowe opony i to jeszcze pogorszyło jego problem . Teraz też są najmiększe gumy , więc mam nadzieję , że nie będzie podobnie jak ostatnio .

Co do pakietu aero , to w Montrealu trzeba mieś średni docisk , by mieć dużą szybkość na prostej . Jeśli tam nie ma się odpowiedniej szybkości to można zapomieć o dobrych wynikach i wyprzedzaniu . Ciekawe jak będzie wyglądało przednie skrzydło ...
raafal, 31.05.2008 17:46[!]
Jak dotąd BMW ma problem z prędkością co nie wróży dobrze. Zobaczymy jak będzie to wyglądać z nowym pakietem. Oby mogli tu uzyskiwać duże prędkości.
villy, 31.05.2008 18:24[!]
Gp Kanady bardzo często był emocjonujący: 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007- sporo. Niestety rzadko z udziałem Jacquesa Villeneuve'a, który nie potrafił przełamać złej passy trwającej prawie od początku. Czy ktoś pamięta że w 1998 roku był blisko wygranej? Bo nikt nie wie co by było gdyby udał się ten manewr na Fisichelli. Nie zapomnę wyścigu w 2006 roku, kiedy to walczył jak lew o jak najlepszą pozycję. No tylko że szefostwo wezwało najpierw Heidfeld podczas gdy obaj jechali wolniej za Massą. Czyżby faworyzowanie Niemca? A tak było szkoda gdy rozbił się o tą bandę, jeden z najbardziej walecznych na torze. Ale rzadko ta waleczność w jego karierze była nagradzana, np. Gp Austrii 2002.
rafaello85, 31.05.2008 21:26[!]
Bardzo lubiuę tor w Kanmadzie - tak jak napisał villy, wyścigi zawsze są tu bardzo emocjonujące. Chociaż takich emocji jakie mieliśmy w 1997r i w 2007r lepiej żeby więcej nie było...

villy---> Jacques był blisko wygranej? hmmm nie powiedziałbym... jego manewr wyprzedzania był strasznie nieudany. Poza tym gdyby nawet zdołał wtedy pokonać Fisichellę, to nie możemy zapominać, że był jeszcze Schumacher, a Niemiec był w tamtym wyścigu nieprzeciętnie szybki. Myślę, że Kanadyjczyk nie miał wówczas najmniejszych szans na wygraną.
villy, 01.06.2008 23:15[!]
@rafaello85
Z tym strasznie nieudany to trzeba się zastanowić czy dlatego bo był zbyt odważny, czy jego błądzik, wydaje mi się że jednak to drugie, ale też można by się zastanowić czy gdyby niezaatakował to czy później by miał taką możliwość. A co do Schumachera, pamiętaj, że ons wyjechał z boksów tuż przed Fisichellą, a więc gdyby ktoś go wyprzedził np. w boksach to by był w tym momencie też przed Niemcem
rafaello85, 02.06.2008 01:01[!]
villy---> to na pewno był bąd Jacquesa. Przeceni łwtedy swoje możliwości. A Schumi pomimo dwukrotnego tankowania i kary "stop and go " ( de facto można powiedzieć, że odbył 3 pełne postoje ) minął metę kilkanaście sekund przed Fisichellą. Myślę, że nie miałby większych problemów z pokonaniem Kanadyjczyka.
Anderis, 02.06.2008 18:04[!]
No to wracamy na tor w Montrealu, na którym odbył się najciekawszy suchy wyścig sezonu 2007. To chyba mój ulubiony tor w kalendarzu, gdyż:
- podobnie jak Monaco nie wybacza błędów, nawet stosunkowo drobny błąd może spowodować zakończenie wyścigu na bandzie
- jest jednak torem szybszym od Monaco i łatwiej tu wyprzedzać
- mimo dość dużego zużycia opon, w użyciu jest supermiękka mieszanka, co w połączeniu z częstymi wizytami SC daje duże pole manewru dla strategów
villy, 02.06.2008 23:50[!]
@rafaello85
Tylko nie zapominaj o jednym w F1 dogonienie to jedno a wyprzedzenie to drugie. Nie ma żadnej pewności że go by wyprzedził.
Emerson, 03.06.2008 13:52[!]
Mogłoby padać
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca