F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monte Carlo.
Grand Prix de Monaco 200825 maja
Circuit de Monaco
Długość toru: 3,340 km
Liczba okrążeń: 76
Pełny dystans: 253,840 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton (McLaren) wygrał chaotyczny, acz ekscytujący wyścig na ulicach Monte Carlo w zmiennych warunkach atmosferycznych. Było to zarazem pierwsze zwycięstwo Brytyjczyka w Grand Prix Monako i to dość szczęśliwe, bowiem gdyby nie neutralizacja wyścigu tuż po jego kontakcie z bandą, pierwszy na mecie zameldowałby się Robert Kubica! Tym niemniej drugie miejsce kierowcy BMW też było świetnym osiągnięciem, zwłaszcza że Polak popisał się najbardziej bezbłędną jazdą z czołowych kierowców w trudnych warunkach.

Zdobywca pole position Felipe Massa po błędzie na mokrym torze i później zbyt długim zwlekaniu ze zmianą opon na przeznaczone do jazdy po suchym torze musiał zadowolić się najniższym stopniem podium. Tymczasem drugi kierowca Ferrari – Kimi Raikkonen po licznych błędach, w tym wyeliminowaniu z wyścigu jadącego na czwartej pozycji Adriana Sutila (Force India) w końcówce wyścigu, zajął ostatecznie dziewiąte miejsce. Oto jak potoczył się ten wyścig, który ze względu na przekroczenie dwóch godzin został skrócony o dwa okrążenia.

Pierwszym pechowcem GP Monako był Heikki Kovalainen (McLaren), który nie ruszył do okrążenia rozgrzewającego i w konsekwencji czekał go start z boksów zamiast z czwartej pozycji, a tymczasem Kubica miał już zyskane jedno miejsce. Wyścig rozpoczął się przy kropiącym deszczu i średnio wilgotnym torze, a prognoza pogody przewidywała opady deszczu przez najbliższe 20 minut. Większość kierowców wystartowała na pośrednich oponach. Hamilton po bardzo dobrym starcie wyprzedził Raikkonena i awansował na drugie miejsce. Kubica utrzymał czwarte miejsce, a tuż za nim znalazł się Fernando Alonso (Renault), który na starcie wyprzedził Nico Rosberga (Williams).

Jeszcze na pierwszym okrążeniu Rosberg w nawrocie uderzył lekko w tył bolidu Alonso i uszkodził przednie skrzydło w swoim bolidzie, ale na razie nie decydował się na postój. W chwilę później doszło do kolejnej kolizji: Jenson Button (Honda) najechał na tył bolidu Nicka Heidfelda (BMW Sauber) za basenem pływackim i stracił przednie skrzydło. Brytyjczyk od razu zjechał do boksów i po powrocie na tor z nowym skrzydłem znalazł się na końcu stawki. Po trzech okrążeniach Massa miał jedną sekundę przewagi nad Hamiltonem, a jadący za Raikkonenem na czwartym miejscu Kubica tracił już ponad 10 sekundy do lidera. Tymczasem jadący na szóstej Rosberg zdecydował się w końcu na wymianę skrzydła i spadł przed Buttona na 19 miejsce.

Wkrótce okazało się, że bez skrzydła jest także jadący na siódmej pozycji Timo Glock (Toyota), który stracił je w wyniku poślizgu i niewielkiego kontaktu z bandą. Warunki na torze zaczęły ulegać wyraźnemu pogorszeniu, jako że deszcz rozpadał się na dobre. Glock zjechał do boksów pod koniec czwartego okrążenia i na tor powrócił z nowym skrzydłem oraz pełnymi oponami deszczowymi za Rosbergiem na 19 pozycji. Po pięciu okrążeniach kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Massa, Hamilton, Raikkonen, Kubica, Alonso, Jarno Trulli (Toyota), Heidfeld, Mark Webber (Red Bull), Kazuki Nakajima (Williams) i David Coulthard (Red Bull).

Na kolejnym okrążeniu Hamilton popełnił błąd i otarł się o bandę prawą tylną oponą, która w efekcie pękła. Brytyjczyk nie był daleko od boksów, a więc nie stracił dużo czasu, a że stawka była już bardzo rozciągnięta, to po powrocie na tor na nowym komplecie przejściowych opon Brytyjczyk znalazł się na P5. Tymczasem Kubica był tuż za Raikkonenem, który w tym momencie wydawał się być wyraźnie wolniejszy od Polaka. Na 7 okrążeniu po kontakcie z bandą pękła także prawa tylna opona w bolidzie Alonso i Hiszpana czekał przymusowy postój w boksach. W chwilę później Coulthard popełnił błąd w okolicy Casino i uderzył w bandę, a następnie w tył jego auta wjechał Sebastien Bourdais (Toro Rosso). Obaj kierowcy odpadli z wyścigu, a na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.

Alonso i Trulli wykorzystali neutralizację do wykonania postojów, po których znaleźli się odpowiednio na miejscach 7 i 12. Po 9 okrążeniach, kiedy SC był nadal na torze, liderem był nadal Massa, a tuż za nim podążali Raikkonen, Kubica, Hamilton, Heidfeld i Webber. Punktowaną ósemkę zamykał Nakajima, mając przed sobą Alonso. Tymczasem organizatorzy wyścigu poinformowali, że Raikkonen dopuścił się jakiegoś przewinienia. Tuż po wznowieniu wyścigu na 10 okrążeniu okazało się, że Fin otrzymał karę przejazdu przez boksy za brak wszystkich kół w jego samochodzie na trzy minuty przed startem wyścigu.

Okr. 12: Alonso wyprzedził Webbera i awansował na P6.

Okr. 13: Raikkonen wykonał karny przejazd przez boksy i spadł na P4 za Hamiltona. Tymczasem Alonso podjął desperacką próbę wyprzedzenia Heidfelda w nawrocie, która skończyła się kolizją. Obaj kierowcy kontynuowali jazdę z małymi uszkodzeniami.

Okr. 14: Alonso zjechał do boksów w celu naprawy bolidu. Hiszpan wrócił na tor na P17. Rosberg także pojawił się boksach po tym, jak znowu uszkodził przednie skrzydło w swoim bolidzie. Niemiec po postoju zajmował ostatnie miejsce, a kolejność pierwszej ósemki była w tym momencie następująca: Massa, Kubica, Hamilton, Raikkonen, Heidfeld, Webber, Sutil i Nakajima.

Okr. 16: Massa popełnił błąd w pierwszym zakręcie i musiał skręcić w boczną uliczkę. Po chwili udało mu się wrócić na tor, ale przygoda ta kosztowała go spadek na drugie miejsce. Tymczasem nowym liderem wyścigu został Kubica.

Okr. 17: Webber wyprzedził Heidfeld i awansował na piąte miejsce. Kierowca BMW zaczął tracić kolejne miejsca i wyglądało na to, że ma jakiś problem. W końcem Niemiec zjechał do boksów, a przyczyną problemów okazała się pęknięta opona. Po powrocie na tor Heidfeld znalazł się na ostatniej pozycji.

Okr. 18: Liderem jest nadal Kubica, a pozostałe miejsca w pierwszej dziesiątce zajmują Massa, Hamilton, Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Rubens Barrichello (Honda), Nakajima i Nelson Piquet Jr (Renault).

Okr. 20: Kubica ma blisko dwie sekundy przewagi nad Massą i ponad 11 nad Hamiltonem. Tymczasem Rosberg wykręcił najszybsze okrążenie wyścigu, co było potwierdzeniem poprawy warunków na torze.

Okr. 21: Sebastian Vettel (Toro Rosso) wyprzedził Piqueta i awansował na P10.

Okr. 23: Kovalainen wyprzedził Piqueta po błędzie w Mirabeau, a następnie także i Vettela, by awansować na P10.

Okr. 24: Piquet wyprzedził Vettela i znalazł się na P11.

Okr. 26: Kubica zjechał na swój pierwszy postój, który trał 8,7 sekundy. Polak z nowym kompletem przejściowych opon powrócił na tor na P4, tuż za Raikkonenem, a tymczasem na prowadzenie powrócił Massa.

Okr. 27: Raikkonen popełnił błąd w pierwszym zakręcie i uszkodził przednie skrzydło w swoim bolidzie. W tym momencie Kubica awansował na trzecie miejsce, a Raikkonen po wykonaniu postoju (trwał on ponad 16 sekund) spadł za Sutila na szóste miejsce.

Okr. 30: Massa nadal prowadzi, mając 16 sekund przewagi nad Hamiltonem. Trzeci Kubica traci już do lidera 28 sekund, a za nim na kolejnych miejscach jechali Webber, Sutil, Raikkonen i grupka czterech kierowców jadących bardzo blisko siebie, której przewodził jadący na pełnych deszczowych oponach Trulli (za Włochem znajdowali się Barrichello, Nakajima i Kovalainen).

Okr. 33: Massa zjechał na pierwszy postój, który trwał 11,7 sekundy. Po powrocie na tor Brazylijczyk znalazł się na P2, a nowym liderem wyścigu został Hamilton.

Okr. 35: Kovalainen także zjechał na pierwszy postój, po którym spadł na P17.

Okr. 37: Rosberg wyprzedził Alonso i Fisichellę, awansując w ten sposób na P14.

Okr. 38: Trulli po postoju spadł na P14. W chwilę później pojawiła się informacja, że deszcz ma zacząć znowu padać za 16 minut.

Okr. 39: Jadący na P11 Glock wpadł w poślizg przed zakrętem Mirabeau i uszkodził tył bolidu. Po postoju Niemiec spadł na P16, a tymczasem z wyścigu wycofał się Giancarlo Fisichella (Force India).

Okr. 40: Hamilton miał już 18 sekund przewagi nad Massą i 22 nad Kubicą. Na kolejnych miejscach jazdę kontynuują Webber, Sutil, Raikkonen, Barrichello, Nakajima i Vettel (ci dwaj ostatni już ze stratą okrążenia do lidera).

Okr. 43: Rosberg wykorzystał moment dublowania Massy do wyprzedzenia Buttona i awansował na P11. Tymczasem deszcz miał zacząć padać za 6 minut.

Okr. 45: Zespół Renault miał najwyraźniej inne informacje o pogodzie, bowiem Alonso zdecydował się na założenie opon do jazdy po suchym torze. Hiszpan po powrocie na tor znalazł się na P16.

Okr. 47: Rosberg wyprzedził Piqueta i awansował na P10. Piquet zjechał następnie do boksów po "suche" opony i spadł na P14.

Okr. 48: Hamilton miał już 32 sekundy przewagi nad Massą, za którym jak cień podążał Kubica.

Okr. 49: Dla Piqueta opony na suchy tor okazały się zbyt dużym wyzwaniem i Brazylijczyk po błędzie w pierwszym zakręcie odpadł z wyścigu. Tymczasem zapowiadany deszcz nie zaczął padać i kolejni kierowcy zjeżdżali do boksów po zwykłe opony rowkowane.

Okr. 50: Po postojach Buttona i Webbera kolejność pierwszej dziewiątki była następująca: Hamilton, Massa, Kubica, Sutil, Raikkonen, Barrichello, Nakajima, Vettel i Webber.

Okr. 51: Webber został wyprzedzony przez Barrichello, Nakajimę i Vettela – tor był najwyraźniej jeszcze dosyć śliski.

Okr. 52: Kovalainen także zjechał po opony na suchy tor i spadł na P12.

Okr. 54: Na zwykłe opony zdecydowali się także Hamilton, Kubica, Sutil i Rosberg:

Okr. 55: Po ostatnich postojach kolejność pierwszej ósemki była następująca: Hamilton, Massa (+15s), Kubica (+41s), Raikkonen (+51s), Sutil (+58s), Webber (+78s), Vettel i Barrichello.

Okr. 56 i 57: Massa i Raikkonen jako ostatni kierowcy z czołówki zdecydowali się na założenie opon na suchy tor. Massa nie zdołał utrzymać się na drugim miejscu i po powrocie na tor znalazł się tuż za Kubicą. Podobnie było z Raikkonenem, który spadł za Sutila na P5.

Okr. 58: Pierwszą dziesiątkę zamykali w tym momencie Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima i Rosberg.

Okr. 61: Rosberg rozbił się w szykanie przy basenie. W wyniku tej kraksy na torze znalazło się mnóstwo odłamków z bolidu i konieczna była neutralizacja wyścigu.

Okr. 62: Liderem nadal był Hamilton, a tuż za nim podążali Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima, Kovalainen, Button Alonso, Glock, Trulli i zamykający stawkę Heidfeld.

Okr. 67: SC zjechał z toru i kierowcy ponownie ruszyli do walki. Za tunelem Raikkonen popełnił błąd podczas hamowania i uderzył w tył bolidu Sutila. Kierowca Force India musiał niestety wycofać się z wyścigu. Tymczasem Raikkonen po wymianie przedniego skrzydła powrócił na tor na P9 – za Kovalainenem.

Okr. 69: Kilka okrążeń przed końcem wyścigu kolejność kierowców jest następująca: Hamilton, Kubica, Massa, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima, Kovalainen, Raikkonen, Button, Alonso, Glock, Trulli i Heidfeld.

Okr. 76: Wyścig zakończył się po upływie dwóch godzin od startu. Hamilton odniósł drugie zwycięstwo w tym sezonie i objął prowadzenie w mistrzostwach. Raikkonen spadł na drugie miejsce, a Kubica nadal jest czwarty, ale traci tylko dwa punkty do Massy i trzy do Raikkonena.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Szkot, 28.05.2008 07:46[!]
Skarb KUbica :)
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca