|
|
|
|
|
|
Gran Premio de España Santander 2013 | 12 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:19,954 - Q2, Rubens Barrichello (Brawn), 2009 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:21,670 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 198,102 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2007 |
| |
Wypowiedzi po sesjach 1 i 2 [ T- | T+ ]
|
Red Bull
Sebastian Vettel (P19/P1): Mamy kilka nowych części, jednak dni wielkich poprawek już się teraz nie zdarzają, przy takich regulacjach jakie mamy. Popołudnie było dość produktywne, jednak rano nie było zbyt dobre przez pogodę. Ciężko powiedzieć coś o oponach, myślę, że liczba postojów będzie taka sama jak w poprzednich wyścigach.Mark Webber (P20/P3): Stawka wygląda na zbitą. Dzisiaj nie mogliśmy osiągnąć nic więcej, pogoda nieco pokrzyżowała plany, jednak był to dość dobry dzień. Mieliśmy kilka rzeczy do przetestowania rano, co musieliśmy przesunąć na popołudnie, gdy pogoda była lepsza, jednak było dobrze. Ciągle mamy pracę do wykonania. To miłe Grand Prix, jednak z najbardziej popularnych w kalendarzu,(Łukasz Godula)
Ferrari
Fernando Alonso (P1/P2): Wnioski z dzisiejszych jazd są pozytywne. Byliśmy szybcy w obu sesjach, a samochód wydaje się dobrze zbalansowany zarówno przy dużym jak i przy niskim obciążeniu paliwem. Nie można wyciągać jednak przedwczesnych wniosków, gdyż jutro wiele może się zmienić. Mamy sporo danych do analizy zwłaszcza, że przez poranny deszcz musieliśmy upchnąć cały program w drugiej sesji. Odczucia są pozytywne, jednak wiemy, że nie będzie nam łatwo. Nie spodziewam się jednak niespodzianek takich jak w Bahrajnie, gdyż myślę, że stawka jest już ustalona i walczyć będziemy my Red Bull, Mercedes i Lotus, chociaż musimy zobaczyć o ile poprawi się McLaren.Felipe Massa (P2/P5): Wszystko poszło dziś dobrze, nawet jeśli straciliśmy trochę czasu z powodu porannego deszczu. Zaczęliśmy pracę jak tylko zrobiło się sucho. Po południu skupiliśmy się na prowadzeniu samochodu na obu mieszankach opon. Nawet na długich przejazdach samochód wydawał się konkurencyjny, przez co czuje się dość pewnie i mam nadzieję, że będziemy się dobrze spisywać przez resztę weekedu.(Paweł Zając)
Lotus
Kimi Raikkonen (P8/P4): To był dość normalny piątek. Wypróbowaliśmy kilku rzeczy w bolidzie, jeździliśmy na różnych oponach i musimy się przyjrzeć danym, by zobaczyć gdzie jesteśmy. Ukończyliśmy dzień nie tak daleko od najlepszego czasu, więc możemy powiedzieć, że nie był to dzień katastrofy, jednak oczywiście jest kilka rzeczy do poprawy w boldzie co jest normalne po pierwszym dniu jazd.Romain Grosjean (P4/P18): To był dobry dzień. Może nie wygląda na taki w tabelach czasowych, jednak nie dokończyliśmy szybkiego kółka na pośrednich oponach, ponieważ musiałem zjechać. Tor nie jest łatwy do zrozumienia jeśli chodzi o osiągi opon, ponieważ jest duża degradacja, a rano warunki pogodowe utrudniły jazdę. Przejechaliśmy wiele okrążeń i zgromadziliśmy dużo danych, więc będziemy pracować wieczorem nad ustawieniami i powinniśmy być w stanie wykonać krok naprzód.(Łukasz Godula)
Mercedes
Lewis Hamilton (P6/P6): Ekipa świetnie się spisała z poprawkami. Od razu czułem ich wpływ, jednak ciężko ocenić o ile się poprawiliśmy. Po pierwszym treningu myślałem, że samochód był dobrze zbalansowany, jednak po południu się to zmieniło. W nocy będziemy musieli trochę popracować, żeby sprawdzić, czy możemy coś poprawić.Nico Rosberg (P9/P7): Wydaje się, że znów jesteśmy szybcy na jednym okrążeniu, jednak będziemy musieli się skupić na tempie wyścigowym. Czeka nas sporo pracy, jednak ogólne odczucia są pozytywne i wiele się dziś nauczyliśmy. Ciężko się zarządza oponami w tych warunkach, gdyż przy niższej temperaturze pojawia się graining.(Paweł Zając)
Force India
Adrian Sutil (P5/P8): Interesujący dzień z duża mieszanką pogodową. Poranne mokre przejazdy były użyteczne, ponieważ jest to obszar, w którym musimy być bardziej konkurencyjni. Zmiany, które wprowadziliśmy poprawiały prowadzenie z każdym przejazdem. Po południu praca opon była normalna, jednak jeździliśmy również na prototypowej gumie, która jest trudna do zrozumienia i ciężko się na niej jeździ. Normalna twarda i pośrednia mieszanka były dość podobne, jednak różnica między nimi jest większa od oczekiwanej. Długie przejazdy poszły dobrze i bolid miał dobry balans na pośredniej gumie.Paul di Resta (P10/P10): Ciężko było się dziś wiele nauczyć z powodu mokrych warunków rano i małego przebiegu. Mieliśmy nieco nowych części i oba bolidy nieco się różniły, by porównać jak najwięcej opcji. Zdecydujemy w nocy co będzie najlepszym pakietem. Baza bolidu jest podobna do tej z lutego, więc jesteśmy w dobrej sytuacji. Mój dzień został skrócony przez problem z oponą, jednak na tą chwilę czekamy na Pirelli, które analizuje co dokładnie się stało.(Łukasz Godula)
Toro Rosso
Jean-Eric Vergne (P3/P9): Wcześniej w tym tygodniu powiedziałem, że mam nadzieję na pozytywny weekend i na oznaki poprawy dzięki nowym częściom w bolidzie i muszę powiedzieć, że był to najlepszy piątek od wielu wyścigów. To zachęcające, jednak ciągle mamy przed sobą pracę, przeanalizowanie danych i dalszą poprawę. Jednakże wygląda na to, że mamy znacznie lepsza formę niż w poprzednich wyścigach, jestem naprawdę zadowolony, ponieważ wszyscy w fabryce wykonali bardzo dobrą robotę w ostatnich kilku tygodniach, by przygotować nas na ten wyścig i kolejne. Opony? Na razie wszystko wygląda dobrze.Daniel Ricciardo (P11/P11): Ogólnie był to dość pozytywny dzień, a rano w przejściowych warunkach, byliśmy ciągle w czołowej trójce, co jest dość dobre. Później po południu również nam dobrze szło. Jestem pewny, że kilka zespołów, jak McLaren jutro odnajdzie prędkość, jednak my również możemy to zrobić. Oczekuję ciasnej walki z pewnymi szansami na wejście do Q3, a nasze długie przejazdy wyglądały dość dobrze. Zawsze interesująco testuje się nowe części i ustawienia, ponieważ musisz nieco zmienić styl jazdy by sobie z nimi poradzić. Najlepszą rzeczą dzisiaj był fakt, że zespół przywiózł wiele poprawek i wygląda na to, że faktycznie dobrze się sprawują.(Łukasz Godula)
McLaren
Jenson Button (P22/P12): Tak jak podczas każdych testów są pewne pozytywy i negatywy. Teraz lepiej rozumiemy korelację pomiędzy tunelem i torem. To zaprocentuje w przyszłości, jednak chcielibyśmy więcej. Myślę, że zrobiliśmy pewien krok na przód, jednak inni także. Rano nie mogliśmy zbyt dużo pojeździć, więc jutro czeka nas sporo pracy. Musimy przyjrzeć się elementom, które mogą zadziałać i także tym, które nie poprawiają ogólnego balansu. Mam nadzieję, że uda nam się trochę poprawić.Sergio Perez (P13/P13): Dziś liczyła się przede wszystkim popołudniowa sesja i staraliśmy się zebrać jak najwięcej danych. Nie na taki dzień liczyliśmy, jednak mimo wszystko udało nam się sporo pojeździć. Ciężko wyciągnąć jakieś konkretne wnioski z dzisiejszego dnia, jednak głównym pozytywem jest to, że mamy dużo danych, co pomoże nam zrozumieć problem z korelacją. Poprawiliśmy się trochę, jednak kiedy rozwiążemy kwestie korelacji, to wtedy będziemy mogli robić większe kroki.(Paweł Zając)
Williams
Valtteri Bottas (P7/P14): To był dla nas ciekawy dzień. Niestety pogoda nie była idealna w pierwszym treningu, ale warunki były takie same dla wszystkich. Próbowaliśmy dzisiaj różnych części, szczególnie w drugiej sesji, więc mamy do przeanalizowania sporo danych, nim postanowimy wybrać najlepsze ustawienia. Odnoszę wrażenie, iż dokonaliśmy kroku naprzód.Pastor Maldonado (P15/P16): Jeździliśmy dziś z różnymi ustawieniami i testowałem kilka nowych części. Jesteśmy bardziej pozytywnie nastawieni i chcemy przeanalizować wszystko, co sprawdzaliśmy. Mam nadzieję, że dokonamy progresu w jutrzejszych kwalifikacjach.(Mateusz Szymkiewicz )
Sauber
Nico Hulkenberg (P12/P15): To był dobry dzień. Niestety nie mogliśmy wypełnić całego planu dotyczącego testów aerodynamiki z powodu porannego deszczu, jednak nie można zmienić pogody i sytuacja była taka sama dla każdego. W drugim treningu wykonaliśmy cały plan bez żadnych problemów. Nowe tylne skrzydło jest lepsze. Jednakże nie mogę jeszcze powiedzieć, czy wystarczająco dobre, by dogonić konkurentów.Esteban Gutierrez (P14/P17): Byliśmy w stanie wykonać dziś cały program. Stabilność bolidu się poprawiła, co daje mi więcej pewności siebie i mogę cisnąć na długich przejazdach. Zdołaliśmy przeanalizować nowe części, które tu przywieźliśmy. Zespół wykonuje dobrą robotę i ciśniemy, by zmniejszyć stratę do rywali. Ciężko wyrokować gdzie jesteśmy w chwili obecnej, jednak myślę, że kwalifikacje pokażą na co nas stać w porównaniu do reszty stawki.(Łukasz Godula)
Caterham
Giedo van der Garde (P17/P19): Rano nie zrobiliśmy tylu okrążeń ile bym chciał, jednak ciągle byłem zadowolony z tego jak się prowadził bolid z nowymi częściami. Nie mieliśmy KERS w tej sesji, co oczywiście kosztowało nas nieco czasu, jednak skupiliśmy się na testowaniu nowych części, więc czasy nie były tak ważne, a liczyły się dane. Po południu kontynuowaliśmy pracę z nowym pakietem i wykonaliśmy progres. Bolid miał dobry balans na pośredniej mieszance, zarówno na krótkim jak i długim przejeździe. Na twardych musimy jeszcze popracować nad zachowaniem bolidu na wejściu w zakręty. Oprócz tego mieliśmy o wiele lepszą trakcję na wyjściu z zakrętów, co jest pozytywnym znakiem. Teraz przed nami typowy wieczór, gdzie będziemy pracowali nad poprawą ustawień, byśmy mogli atakować w kwalifikacjach i dobrze się zaprezentować w niedzielę.Charles Pic (P--/P21): Absencja w pierwszym treningu spowodowała, że nie mogłem się doczekać wypróbowania nowych części w drugim treningu. Na pierwszy przejazdach bolid był zbyt podsterowny w wolnych i średnich zakrętach, więc zmieniliśmy kilka ustawień i balans zaczął się poprawiać. Degradacja opon również nie była zła na obu mieszankach, jednak mamy pracę do wykonania z dogrzewaniem opon. Przyjrzymy się temu w nocy, by jak najlepiej dostosować ustawienia.Heikki Kovalainen (P16/P--): Dla mnie była to dość dobra sesja, pomimo małej straty czasy z powodu usterki mechanicznej. Gdy naprawiliśmy ją, mogłem dokończyć program tracąc jedynie jeden przejazd. Pracowaliśmy głównie nad porównaniami nowych części, które tu przywieźliśmy i dobrze było widzieć znacznie lepszy bolid od tego w Bahrajnie. Balans poprawił się, zwłaszcza w środku zakrętu zarówno w szybkich jak i wolnych wirażach. Reszta weekendu będzie lepsza pod względem pogody, więc dowiemy się więcej o tym jak wyciągnąć osiągi z nowego pakietu.(Łukasz Godula)
Marussia
Jules Bianchi (P18/P20): Dobrze jest wrócić do Barcelony. Wydaje się jakby mój debiut w Marussii był wczoraj, jednak tak wiele się wydarzyło od tego czasu i wiele się nauczyłem. Bolid sprawuje się nieco inaczej od ostatniego razu tutaj i poprawki jak na razie działają, co jest dobre. Rozwój, który tu obraliśmy wydaje się działać. Wyciągnięcie z nowych części jak najwięcej zajmie nieco więcej czasu, jednak obraliśmy dobrą drogę i możemy osiągnąć to co sobie założyliśmy w ten weekend.Max Chilton (P--/P22): Krótki dzień dla mnie, po tym jak nie jeździłem rano na rzecz Rodolfo, co zmusza do szybkiego uczenia się. Szkoda, że nie wyciągnąłem wszystkiego z pośrednich opon, z powodu korku i ciągle mamy nieco pracy przed sobą by dostroić nowe elementy, jednak mamy dobrą podstawę do dalszej pracy i przygotowań przed kwalifikacjami.Rodolfo Gonzalez (P21/P--): Dobrze jest wrócić do bolidu, jednakże pogoda nieco utrudniła sprawę. Miałem określony program do wykonania z nowymi częściami, który ukończyłem i dało to inżynierom wiele danych do porównania.(Łukasz Godula)
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|