F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Fuji.
Fuji Television Japanese Grand Prix 200812 pa?dziernika
Fuji Speedway
Długość toru: 4,563 km
Liczba okrążeń: 67
Pełny dystans: 305,416 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:24,753 - Q2, Lewis Hamilton (McLaren), 2007
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:28,193 - Lewis Hamilton (McLaren), 2007
Największa średnia prędkość wyścigu:
152,130 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2007
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton z McLarena okazał się najszybszym kierowcą w ostatniej części kwalifikacji na japońskim torze Fuji i to właśnie Brytyjczyk wystartuje do Grand Prix Japonii z pole position. Wraz z nim, w pierwszym rzędzie ustawi się Kimi Raikkonen, który walczył dzielnie do samego końca. Z drugiego rzędu wystartują natomiast Heikki Kovalainen i Fernando Alonso.

Najszybszy czas kwalifikacji należał tymczasem do zdobywcy piątego miejsca – Felipe Massy. Wyniósł on 1:17,287 i został ustanowiony w drugim bloku kwalifikacji. Gdyby nie fakt, że czołowi kierowcy nie próbowali poprawiać swoich czasów w Q2, moglibyśmy spodziewać się, że pęknie granica minuty i siedemnastu sekund. Robert Kubica wystartuje tym razem z szóstej pozycji. Polak może być zadowolony z tego rezultatu, jako że Nick Heidfeld nie zdołał awansować nawet do Q2, a on sam miał pewne problemy z przyczepnością bolidu na początku kwalifikacji.

Q1

Nawierzchnia na torze Fuji zdążyła przeschnąć od zakończenia trzeciej sesji treningowej na tyle, że już pierwsi kierowcy, którzy pojawili się na torze wyjechali na oponach na suchą nawierzchnię. Na początku wszyscy jeździli bardzo ostrożnie, jednak już po kilku minutach czasy stały się porównywalne do tych piątkowych. Jako że warunki na torze poprawiały się nieustannie, wszyscy kierowcy wyjeżdżali w tym bloku na tor dwa razy.

Po kilku okrążeniach kierowcy zjechali do boksów, aby przygotować się do ostatniej próby. Na pięć minut przed końcem Q1 najlepszy czas osiągnął Timo Glock, schodząc jako jedyny poniżej minuty i osiemnastu sekund. Jak się później okazało, czas 1:17,945 dał mu pierwsze miejsce w tym bloku. Największym zaskoczeniem pierwszego bloku kwalifikacji było odpadnięcie Nicka Heidfelda i ogólnie słaba forma zespołu BMW Sauber. Heidfeld zdołał osiągnąć czas 1:18,835, który dał mu dopiero 16 miejsce. Natomiast Kubica z czasem 1:18,684 zajął 14 miejsce.

Niektórzy kierowcy narzekali na nieco zbyt optymistyczne ustawienia przodu bolidu, chodziło tu głównie o przednie skrzydło, przez co bolidy były podsterowne. W pierwszej części kwalifikacji narzekał na to Fernando Alonso, który przed przejechaniem ostatniego okrążenia znajdował się jeszcze w strefie spadkowej. Jego inżynierowie poprawili jednak ustawienia bolidu i Hiszpan zdołał się zakwalifikować dalej.

Q2

Druga część kwalifikacji przebiegła równie spokojnie jak pierwsza. Tym razem najszybszym kierowcą był Massa, który wykręcił czas 1:17,287. Czas ten jest zarazem jak dotychczas najlepszym rezultatem weekendu. Cała czołówka pojawiła się szybko na torze i ustanowiła czasy. Massa, Kovalainen i Hamilton odpuścili sobie nawet możliwość wykonania dodatkowego mierzonego okrążenia.

W boksach najdłużej na wyjazd czekał Robert Kubica, który wyjechał na tor jako ostatni. Polak również narzekał na podsterowność bolidu, jednak udało mu się zakwalifikować do Q3. Co ciekawe, pierwsza dziewiątka drugiego bloku zmieściła się poniżej minuty i osiemnastu sekund. Pokazuje to, jak ciasno jest w stawce i sugeruje, że możemy spodziewać się wyrównanego wyścigu.

W Q2 z bardzo dobrej strony pokazały się zespoły Toro Rosso i Toyota. Wszyscy kierowcy tych zespołów zakwalifikowali się bez większych problemów do Q3. Ta sztuka nie udała się natomiast: Coulthardowi, Piquetowi, Webberowi, Nakajimie i Rosbergowi. Kierowcy Williamsa byli w tej sesji wyraźnie najwolniejsi.

Q3

Trzeci blok kwalifikacji przebiegał podobnie jak dwa poprzednie. Nie doszło w nim do żadnych komplikacji i wszystko rozstrzygnęło się w czystej walce o jak najlepsze czasy. Wszyscy szybko pojawili się na torze i zabrali się do pracy. Już od samego początku widać było, że walka o pole position odbywać się będzie między Ferrari a McLarenem.

Na początku na prowadzenie wyszedł Kimi Raikkonen. Fin nie cieszył się jednak nim zbyt długo, jako że czas ustanowił chwilę po nim Lewis Hamilton i znokautował wszystkich bijąc rekordy Q3 wszystkich sektorów i osiągnął czas 1:18,404, który był o prawie 0,3 sekundy lepszy od osiągnięcia Raikkonena.

Do samego końca trwała natomiast walka o trzecie miejsce. Najpierw znalazł się na nim Felipe Massa z czasem 1:18,874, chwilę później wskoczył na nie Fernando Alonso, osiągając czas 1:18,852, a rzutem na taśmę, już po wywieszeniu flagi w szachownicę znalazł się na nim Heikki Kovalainen.

Felipe Massa nie może mówić, że były to dla niego udane kwalifikacje, ponieważ startuje dopiero z piątej pozycji, co może oznaczać dla niego pożegnanie się z marzeniami o tytule mistrzowskim. Za nim znalazł się Robert Kubica, który zapewne nie ma największej ilości paliwa. Za Polakiem uplasowali się kierowcy Toyoty, a za nimi kierowcy Toro Rosso.

Podczas kwalifikacji w przeciwieństwie do treningów kierowcy chętniej wybierali opony z bardziej miękkiej mieszanki.

•  Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Japonii

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 24°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 1,7m/s
Wilgotność powietrza: 72%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów i kwalifikacji można znaleźć tutaj.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca