F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2002
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Francji
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2002
Klasyfikacje generalne 2002
Statystyki z sezonu 2002

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Suzuka.
Fuji Television Japanese Grand Prix 200213 pa?dziernika
Suzuka Circuit
Długość toru: 5,821 km
Liczba okrążeń: 53
Pełny dystans: 308,317 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:32,484 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:36,944 - Ralf Schumacher (Williams), 2001
Największa średnia prędkość wyścigu:
212,665 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Michael Schumacher wywalczył pole position podczas sesji kwalifikacyjnej do ostatniego wyścigu sezonu 2002 – Grand Prix Japonii. Niemiec po raz pięćdziesiąty w karierze zakwalifikował się na pierwszej pozycji i jeśli przez kolejne dwa sezony Ferrari utrzyma obecną formę, to już w 2004 roku pięciokrotny mistrz świata najprawdopodobniej pobije rekord ustanowiony przez nieżyjącego Ayrtona Sennę, który aż 65 razy startował z pole position. Przebieg dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej został jednak tuż za połową przerwany bardzo groźnie wyglądającym wypadkiem kierowcy Toyoty – Allana McNisha, który stracił kontrolę nad swoim bolidem podczas pokonywania najszybszego zakrętu na torze Suzuka i z wielką siłą tyłem bolidu uderzył w barierę ochronną. Uderzenie to było na tyle mocne, iż bolid prowadzony przez Szkota przebił się przez tę barierę, która na szczęście zaabsorbowała większą część prędkości i wrak bolidu zatrzymał się zaraz za nią. McNish może mówić o wielkim szczęściu, gdyż o własnych siłach zdołał wydostać się z wraku, a po przejściu rutynowych badań okazało się, iż poza stłuczeniem kolana nie doznał poważniejszych obrażeń.

Zrekonstruowanie bariery ochronnej zabrało organizatorom wyścigu ponad godzinę i dopiero wtedy sesja została wznowiona. W tym momencie w posiadaniu drugiej pozycji był jeszcze Juan Pablo Montoya, jednak wkrótce miejsce Kolumbijczyka zajął jego partner z zespołu Williams – Ralf Schumacher. Następnie obydwu kierowców z zespołu Williams przeskoczyli kierowcy z zespołu McLaren – David Coulthard oraz Kimi Raikkonen, gdyż ze względu na przerwę spowodowaną wypadkiem McNisha temperatura toru spadła i takie warunki bardziej sprzyjały bolidom MP4-17. Różnice w czasach pomiędzy kierowcami z tych stajni były jednak na tyle niewielkie, iż w wyścigu należy spodziewać się zaciętej walki o najniższy stopień podium, gdyż bolidy zespołu Ferrari nadal pozostają poza zasięgiem, a przynajmniej ten prowadzony przez Michaela Schumachera.

Kierowcy z zespołu Jordan – Takuma Sato i Giancarlo Fisichella zakwalifikowali się na siódmej i ósmej pozycji, uzyskując w ten sposób najlepszy łączny rezultat podczas sesji kwalifikacyjnej w tym sezonie. Dodatkowo dla Sato jest to najwyższa pozycja startowa, uzyskana na dodatek przed własną publicznością, która nie omieszkała nagrodzić za to Japończyka gorącymi brawami. Rezultat ten powinien również zadowolić japońskiego producenta silników – Hondę, zwłaszcza, że w pierwszej dziesiątce zakwalifikował się również Jacques Villeneuve. Pecha natomiast miał partner Kanadyjczyka z zespołu British American Racing – Olivier Panis, gdyż problemy ze skrzynią biegów gnębiły go zarówno przed, jak i po przerwie spowodowanej kraksą McNisha. W efekcie Francuz musiał skorzystać z zapasowego bolidu, w którym zakwalifikował się dopiero na 16 pozycji.

Z 10 i 11 pozycji do jutrzejszego wyścigu wystartują kierowcy z zespołu Renault – Jenson Button i Jarno Trulli. Z uzyskanego rezultatu zadowolony był jednak tylko Button, gdyż po niezbyt udanych występach w dwóch poprzednich sesjach kwalifikacyjnych ponownie wywalczył pozycję startową w pierwszej dziesiątce. Trulli tymczasem dobrze radził sobie tylko do momentu przerwania sesji, natomiast po wznowieniu z jakichś powodów nie był wstanie uzyskać lepszego rezultatu, natomiast pozostali kierowcy uzyskiwali coraz lepsze czasy i właśnie dlatego Włoch na koniec znalazł się poza pierwszą dziesiątką. Kierowcy z zespołu Sauber – Nick Heidfeld i Felipe Massa wywalczyli 12 i 15 pozycję startową na japońskim torze Suzuka. Rezultat ten niestety nie zapowiada zbyt udanego wyścigu, chociaż z drugiej strony czas uzyskany przez Heidfelda nie odbiega zbytnio od czasów uzyskanych przez kierowców z zespołów Renault, BAR, czy nawet Jordan, tak więc w połączeniu z dosyć dużą niezawodnością bolidów C21 Niemiec powinien mieć przynajmniej szansę na finisz w pierwszej dziesiątce.

Mika Salo wywalczył 13 pozycję startową, natomiast drugi kierowca Toyoty – Allan McNish ze względu na wypadek musiał zadowolić się dopiero 18 pozycją startową, ponieważ pomimo nie stwierdzenia poważniejszych obrażeń główny lekarz zajmujący się kierowcami Formuły Jeden – prof. Sid Watkins zalecił, aby Szkot nie wsiadał już dzisiaj do bolidu. Najważniejsze jest jednak to, że McNish wyszedł z tej kraksy cało i jeśli pomyślnie przejdzie jutro poranne badania kontrolne, to będzie mógł wziąć udział w ostatnim wyścigu sezonu 2002. Pomimo dobrej postawy zarówno podczas wczorajszych, jak i dzisiejszych treningów kierowcy z zespołu Jaguar zakwalifikowali się dopiero na 14 (Eddie Irvine) i 17 (Pedro de la Rosa) pozycji. Taki bieg wydarzeń przewidział jednak właśnie Irvine, chociaż gdyby nie awaria silnika Cosworth na ostatnim okrążeniu pomiarowym, Irlandczyk najprawdopodobniej uzyskałby nieco wyższą pozycję startową. Tak czy inaczej obaj kierowcy narzekali głównie na zbyt małą siłę dociskową oferowaną przez bolidy R3, która szczególnie na takim torze jak Suzuka, gdzie jest dużo szybkich zakrętów, jest bardzo ważna.

Kierowcy z zespołu Minardi – Mark Webber i Alex Yoong tradycyjnie zakwalifikowali się na ostatnich pozycjach. Warto jednak podkreślić, iż obydwu kierowców dzieliła niewielka różnica czasowa, tak więc Yoong uporał się chyba wreszcie z kłopotami z mieszczeniem się w 107% czasu pole position i miejmy nadzieję, że uda mu się ukończyć ostatni wyścig sezonu.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca