F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2003
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2003
Klasyfikacje generalne 2003
Statystyki z sezonu 2003

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Albert Park.
Foster's Australian Grand Prix 20039 marca
Melbourne Grand Prix Circuit
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 307,574 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:25,843 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2002
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:28,214 - Michael Schumacher (Ferrari), 2001
Największa średnia prędkość wyścigu:
203,926 km/h - David Coulthard (McLaren), 1997
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis kwalifikacji  [  T-  |  T+  ]
Pomimo zupełnie nowego sposobu przeprowadzania kwalifikacji do wyścigów Formuły Jeden, obowiązującego od tego sezonu zespół Ferrari nadal okazał się być niepokonany. Korzystający ze zmodyfikowanych zeszłorocznych bolidów F2002 kierowcy z włoskiej stajni – Michael Schumacher oraz Rubens Barrichello bez najmniejszych problemów wywalczyli czołowe pozycje startowe do Grand Prix Australii, mając sporą przewagę nad kolejnym kierowcą, którym okazał się być Juan Pablo Montoya. Kolumbijczyk na tor wyjechał jako dziesiąty kierowca i uzyskany przez niego czas pozwolił mu cieszyć się z prowizorycznego pole position niemal do samego końca sesji kwalifikacyjnej, kiedy to na torze pojawiły się czerwone bolidy Ferrari. Ostatecznie kierowca z zespołu Williams miał blisko sekundę straty do starszego z braci Schumacherów, jednak biorąc pod uwagę nienajlepszy występ podczas piątkowej sesji kwalifikacyjnej (10 pozycja) był i tak zadowolony z uzyskanego rezultatu. Wracając jeszcze do Michaela Schumachera, to warto wspomnieć również o tym, iż Niemiec postanowił skorzystać z ustawień bolidu wypracowanych przez zespołowego partnera, które jak widać były znacznie lepsze.

O ile kolejność trzech pierwszych kierowców podczas dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej nie była zaskoczeniem, o tyle pozostałe miejsca w pierwszej szóstce zapełnili kierowcy, których jeszcze w ubiegłym sezonie nikt by się raczej nie spodziewał. Ma to oczywiście związek z tym, iż w tym roku kierowcy do sesji kwalifikacyjnej przystępują z taką samą ilością paliwa w baku, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig. W praktyce oznacza to, iż kierowcy z nieco słabszych zespołów decydując się na rozpoczęcie wyścigu z mniejszą od pozostałych kierowców ilością paliwa, zyskali szansą na wywalczenie wyższych pozycji startowych. Czy strategia ta okaże się słuszna, przekonamy się w jutrzejszym wyścigu. Tym niemniej należy pochwalić udany występ kierowców z zespołów Sauber, Toyota i B.A.R – Heinza-Haralda Frentzena, Oliviera Panisa oraz Jacquesa Villeneuve'a, gdyż pomimo presji wynikającej z dysponowania tylko jednym okrążeniem pomiarowym zdołali wywalczyć bardzo dobre pozycje startowe. Ponadto partnerzy zespołowi wymienionych wyżej kierowców z wyjątkiem Panisa – Nick Heidfeld oraz Jenson Button także zakwalifikowali się dosyć wysoko, bo na siódmej i ósmej pozycji, a to oznacza, iż zespoły Sauber i B.A.R będą mogły poprzez dobór odpowiedniej strategii w wyścigu przynajmniej jednemu ze swoich kierowców zapewnić szansę na większy zarobek punktowy. Będzie to oczywiście trudne, jeśli kierowcy ci będą musieli bardzo wcześnie zjechać na pierwsze postoje do boksów w trakcie wyścigu, ale w chwili obecnej są to tylko czyste spekulacje.

Ze względu na wyjątkowo nieudany występ w piątkowych kwalifikacjach (dopiero 16 czas ze względu na błąd popełniony na pierwszym zakręcie) Ralf Schumacher do drugiej i zarazem decydującej sesji kwalifikacyjnej przystąpił jako piąty kierowca. Pomimo niezbyt optymalnych warunków, panujących wówczas na torze Niemiec zdołał jednak przynajmniej częściowo odrobić straty i ostatecznie wywalczył dziewiątą pozycję startową. Tymczasem pomimo obiecujących rezultatów uzyskiwanych zarówno podczas wczorajszego dnia, jak i dzisiejszych porannych treningów tylko jeden kierowca Renault zdołał załapać się do pierwszej dziesiątki, a jest nim powracający po ponad rocznej przerwie do aktywnego uczestnictwa w wyścigach Fernando Alonso. Hiszpan podobnie jak podczas wczorajszej sesji kwalifikacyjnej ponownie pokonał bardziej doświadczonego partnera z francuskiej stajni – Jarna Trullego, który do pierwszego wyścigu sezonu 2003 wystartuje z 12 pozycji. Pomiędzy kierowcami Renault na 11 pozycji zakwalifikował się David Coulthard. Dla zespołu McLaren była to jeszcze bardziej nie udana sesja kwalifikacyjna, gdyż partner Szkota – Kimi Raikkonen, który dzięki znakomitej postawie podczas piątkowych kwalifikacji swoje okrążenie pomiarowe rozpoczął jako przedostatni kierowca, popełnił dosyć poważny błąd na jednej z szybszych sekcji toru Albert Park i przez to uzyskał dopiero 15 czas. Gdyby nie to, Fin miałby spore szanse na wywalczenie trzeciej pozycji startowej.

Kierowcy z zespołów Jordan i Jaguar uzyskali zbliżone rezultaty, kwalifikując się parami na 13 i 14 oraz na 17 i 18 pozycji. Jak łatwo się domyślić, na niższych pozycjach znaleźli się tegoroczni debiutanci – Ralph Firman oraz Antonio Pizzonia, dla których jest to dopiero pierwsza wizyta na torze w Melbourne. Nowy 1-okrążeniowy format kwalifikacji z pewnością nie ułatwił zadania posiadającym niewielkie doświadczenie kierowcom, którzy mieli ponad cztery sekundy straty do Michaela Schumachera. Troszkę lepiej wypadł trzeci z tegorocznych debiutantów – Cristiano da Matta. Mistrz serii CART z ubiegłego roku był również znacznie wolniejszy od zespołowego partnera – Panisa, który kwalifikując się na piątej pozycji zapewnił Toyocie najwyższą pozycję startową. Brazylijczyk tłumaczył swój niezbyt udany występ odmienną w stosunku do byłego kierowcy z zespołu B.A.R strategią, co najprawdopodobniej oznacza, iż miał po prostu więcej paliwa w baku.

Na ostatnich pozycjach do Grand Prix Australii zakwalifikowali się kierowcy z zespołu Minardi – Jos Verstappen i Justin Wilson, choć może określenie "zakwalifikowali się" w tym przypadku jest trochę nieadekwatne. Wszystko za sprawą tego, iż kierowcy ci nie ukończyli swoich okrążeń pomiarowych, decydując się na przedwczesny powrót do boksów. Korzyści wynikające z tej dosyć nietypowej i zarazem kontrowersyjnej strategii są takie, iż bolidy Minardi nie zostały zabrane do parc ferme po zakończeniu kwalifikacji i do rozpoczęcia wyścigu włoska stajnia będzie mogła przy nich bez żadnych ograniczeń pracować. Wadą jest oczywiście konieczność rozpoczęcia wyścigu z ostatnich pozycji, jednak jak twierdzi szef zespołu – Paul Stoddart, zarówno Verstappen, jak i Wilson mieli niewielką szansę na wywalczenie wyższych pozycji startowych.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca