|
|
|
|
|
|
Gulf Air Bahrain Grand Prix 2006 | 12 marca |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:29,848 - Q1, Fernando Alonso (Renault), 2005 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:30,252 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 209,143 km/h - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
| |
Opis kwalifikacji [ T- | T+ ]
|
Pierwsza sesja kwalifikacyjna oparta na systemie "knock-out" już za nami i trzeba przyznać, że nowy format wywołał dosyć mieszane uczucia, nie tylko wśród fanów, ale i również wśród dziennikarzy sportowych. Sama idea odrzucania najwolniejszych kierowców po pierwszych dwóch 15-minutowych blokach jest raczej dobra, gdyż to właśnie w tych blokach było najwięcej akcji. Kierowcy jeżdżąc z niewielką ilością paliwa starali się wykręcić jak najlepsze okrążenie w ograniczonym czasie i to pomimo sporego ruchu na torze. Można było wręcz odnieść wrażenie, że walczą między sobą o uzyskanie dla siebie jak największej wolnej przestrzeni, wyprzedzając się nawzajem.
Tak było zwłaszcza w końcowych czterech minutach pierwszego bloku, który został przerwany po incydencie z udziałem Kimi Raikkonena. W bolidzie Fina doszło do uszkodzenia tylnego zawieszenia na jednym z szybszych zakrętów, co skończyło się oderwaniem tylnego skrzydła i poślizgiem. Kierowca McLarena zdołał co prawda dowlec się do boksów, ale był to dla niego koniec kwalifikacji, gdyż wcześniej nie zdążył ustanowić czasu. Oprócz Raikkonena z dalszego udziału w kwalifikacjach wyeliminowanych zostało pięciu najwolniejszych kierowców w pierwszym bloku: Ralf Schumacher (Toyota), Christijan Albers i Tiago Monteiro (MF1 Racing) oraz Takuma Sato i Yuji Ide (Super Aguri). Kierowcom tym przypadły pozycje startowe od 17 do 21, a tymczasem najlepsze czasy uzyskali Fernando Alonso, Jenson Button, Giancarlo Fisichella, Nico Rosberg i Juan Pablo Montoya.
Po krótkiej przerwie 16 najszybszych kierowców z pierwszego bloku wyjechało ponownie na tor, by walczyć o awans do ostatniego bloku kwalifikacji. Znowu kierowcy mogli jeździć z minimalną ilością paliwa, a więc przez cały kwadrans na torze trwała zacięta rywalizacja o najlepsze czasy. Tym razem obeszło się bez większych incydentów – jedynie Rosberg miał kłopoty z utrzymaniem swojego Williamsa FW28 na torze i przez nieuwagę uderzył nawet lekko tyłem bolidu w bandę, gdyż myślał, że w miejscu, w którym wypadł z toru, jest dłuższe pobocze. Niemiec uzyskał ostatecznie 12 czas, a więc do swojego debiutanckiego wyścigu Formuły 1 wystartuje z 12 pozycji, co jest dosyć przyzwoitym osiągnięciem. Oprócz Rosberga udział w kwalifikacjach na drugim bloku zakończyli także Jacques Villeneuve (BMW Sauber), David Coulthard (Red Bull Racing), Jarno Trulli (Toyota) oraz Vitantonio Liuzzi i Scott Speed (Scuderia Toro Rosso). Kierowcom tym przypadły pozycje startowe od 11 do 16. Tymczasem w czołówce ponownie znaleźli się obydwaj kierowcy Renault, a także Montoya, Nick Heidfeld i Felipe Massa.
Dwunastu najwolniejszych kierowców, którzy do tego momentu zostali wykluczeni z dalszego udziału w kwalifikacjach, do wyścigu będą mogli wystartować z dowolną, nawet dosyć dużą ilością paliwa, tak więc w dobrym położeniu z pewnością znaleźli się Villeneuve i Rosberg, mając możliwość wybrania lepszej strategii na wyścig od najszybszych 10 kierowców z drugiego bloku – ich czekała teraz walka o pozycje startowe 1-10, ale już z taką ilością paliwa, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig. I tutaj dochodzimy do największej wady nowego formatu kwalifikacji, jako że do połowy ostatniego, 20-minutowego bloku kierowcy po prostu "wałęsali" się po torze w celu zużycia jak największej ilości paliwa, aby móc na koniec ustanowić lepszy czas w lżejszym bolidzie. Owszem, wszyscy jeździli dosyć szybko, ale z pewnością nie była to walka o najlepsze czasy w początkowych minutach.
Dopiero w drugiej połowie ostatniego bloku kierowcy zaczęli zakładać nowe opony i rozpoczęła się walka o pole position. Od razu stało się jasne, że prezentujący w poprzednich blokach niezbyt imponujące tempo kierowcy Ferrari, będą mogli powalczyć o czołowe pozycje startowe i to właśnie oni wystartują do jutrzejszego wyścigu z pierwszego rzędu. Co ciekawe obaj uzyskali bardzo zbliżone czasy, jednak pole position przypadło znacznie bardziej doświadczonemu Michaelowi Schumacherowi, który tym samym zdołał wyrównać rekord nieżyjącego Ayrtona Senny (65 startów z pierwszej pozycji). Tym niemniej drugi czas Massy należy uznać za rewelacyjne osiągnięcie. Pozostaje oczywiście kwestia ilości paliwa, z jaką obaj kierowcy wykręcili swoje najlepsze czasy (po trzecim bloku kwalifikacji kierowcy w nim uczestniczący będą mogli uzupełnić tylko tyle paliwa, ile zdołali spalić na szybkich okrążeniach).
Drugi rząd startowy przypadł Buttonowi i Alonso – strata obydwu kierowców do Michaela Schumachera wyniosła odpowiednio 0.1 i 0.2 sekundy, a więc można założyć, że jeździli z podobną ilością paliwa. Wyraźnie wolniejszy od zdobywcy pole position okazał się Montoya (+0.7s), jednak patrząc na formę McLarena podczas przedsezonowych testów piąta pozycja startowa wydaje się być w miarę przyzwoitym osiągnięciem. Oczywiście nie wiadomo jaki czas uzyskałby Raikkonen, gdyby nie pękła mu opona, ale trudno powiedzieć, czy Fin byłby w stanie wywalczyć pole position. Wraz z Montoyą z trzeciego rzędu wystartuje partner Buttona z Hondy, Rubens Barrichello, natomiast z pozycji od siódmej do dziesiątej wystartują Mark Webber (Williams), Christian Klien (Red Bull Racing), Fisichella i Heidfeld. Nie wykluczone, że Fisichella jeździł z wyraźnie większą ilością paliwa od Alonso, a więc Włoch mógł zdecydować się na mniej postojów w wyścigu.
Podsumowując: nowy format kwalifikacji okazał się dosyć ciekawy, ale może przydałoby się jednak zrezygnować z ograniczeń dotyczących ilości paliwa w ostatnim bloku. Samo jeżdżenie tylko w celu zużycia jak najwięcej paliwa, zanim pojedzie się rzeczywiste okrążenie kwalifikacyjne jak najlżejszym bolidem, trudno nazwać emocjonującym widowiskiem.
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|