F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Marina Bay.
SingTel Singapore Grand Prix 200927 wrze?nia
Marina Bay Street Circuit
Długość toru: 5,067 km
Liczba okrążeń: 61
Pełny dystans: 308,950 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,014 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:45,599 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
158,139 km/h - Fernando Alonso (Renault), 2008
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton odniósł jedenaste zwycięstwo w karierze podczas drugiego w historii Formuły 1 nocnego wyścigu, który został dzisiaj rozegrany na ulicznym torze Marina Bay. Kierowca McLarena po bezbłędnej jeździe wygrał z przewagą blisko 10 sekund nad Timo Glockiem, dla którego drugie miejsce było zdecydowanie najlepszym osiągnięciem w tym sezonie.

Podium uzupełnił zeszłoroczny zwycięzca GP Singapuru – Fernando Alonso, a tymczasem największymi przegranymi byli Nico Rosberg i Sebastian Vettel, którzy gdyby nie kary za błędy, dzisiejszy wyścig ukończyliby najprawdopodobniej na miejscach 2 i 3. Vettel ostatecznie zajął czwarte miejsce, zmniejszając swoją stratę do Jensona Buttona (P5) o zaledwie jeden punkt. Robert Kubica zajął ósme miejsce, jednak gdyby nie wyjazd samochodu bezpieczeństwa w nienajlepszym momencie po kolizji Adriana Sutila z Nickiem Heidfeldem, Polak zdobyłby zapewne więcej punktów.

Hamilton wystartował bardzo dobrze i bez problemu utrzymał prowadzenie. Za jego plecami rozegrała się tymczasem bardzo emocjonująca walka: Rosberg wyprzedził Vettela i awansował na drugie miejsce, a Alonso znalazł się przed Webberem i Glockiem na czwartej pozycji. Hiszpan stracił jednak wkrótce oba miejsca i spadł ponownie na szóste miejsce. Kubica także był zaangażowany w zaciętą walkę i przez chwilę był nawet szósty, ale ostatecznie znalazł się za Barrichello (dobry start Brazylijczyka z P9) na ósmej pozycji. Polak byłby dziewiąty, jednak udało mu się odzyskać na pierwszym okrążeniu miejsce utracone na chwilę na rzecz Kovalainena. Pierwszą dziesiątkę zamykał po pierwszym okrążeniu Button.

Pod koniec trzeciego okrążenia Grosjean zjechał do boksów, gdzie skręcił od razu do garażu Renault, co oznaczało koniec jazdy w tym wyścigu. Kłopoty miał także lider wyścigu Hamilton, który został poinformowany przez radio, że są problemy z systemem KERS w jego bolidzie i powinien go wyłączyć. Póki co kierowca McLarena utrzymywał jednak dość dobre tempo. Na siódmym okrążeniu Webber został tymczasem poinformowany, że musi oddać miejsce Alonso, ponieważ wyprzedził Hiszpana na pierwszym okrążeniu poza obrębem toru. Australijczyk stracił w sumie dwa miejsca z powodu przepuszczenia Alonso, ponieważ między nimi jechał Glock, który także został puszczony przez kierowcę Red Bulla (Niemiec awansował tym samym na czwarte miejsce).

Po 10 okrążeniach kolejność kierowców w czołowej dziesiątce była następująca: Hamilton, Rosberg (+2,2), Vettel (+4,4), Glock (+13,8), Alonso (+18,8), Webber (+20,7), Barrichello (+23,0), Kubica (+25,1), Kovalainen (+27,4) i Button (+29,2). Na 11 okrążeniu Raikkonen skorzystał z błędu popełnionego przez Buemiego i awansował na 12 miejsce, mając teraz przed sobą Nakajimę. Za Buemim na miejscach 14-19 jechali: Alguersuari, Sutil, Fisichella, Liuzzi, Trulli i Heidfeld. Na 13 okrążeniu Liuzzi próbował wyprzedzić Fisichellę, ale kierowca Ferrari zdołał się obronić. Tymczasem w jednym z zakrętów pojawiła się żółta flaga po tym, jak Glock zgubił jakiś element swojego bolidu. Niemiec jechał jednak nadal pewnie na czwartej pozycji, mając ponad sześć sekund przewagi nad Alonso. Z kolei z informacji przekazanej w komentarzu na oficjalnej stronie F1 wynikało, że Hamilton zaczął ponownie korzystać z systemu KERS.

Na 17 okrążeniu pierwszą rundę postojów zapoczątkował Vettel. Niemiec na tor powrócił za Barrichello na siódmej pozycji. W międzyczasie porządkowi usunęli z toru fragment bolidu Toyoty i żółta flaga zniknęła z toru. Na 18 okrążeniu w boksach pojawili się Rosberg i Webber. Niestety Rosberg podczas wyjazdu z boksów wyjechał wszystkimi kołami poza białą linię w wyjeździe z alei serwisowej, co niemal na pewno oznaczało, że otrzyma wkrótce karę przejazdu przez boksy. Na 19 okrążeniu postoje wykonali Glock i Barrichello, a na kolejnym kółku zmianę opon i tankowanie paliwa zaliczyli także Hamilton i Kubica. W chwilę później doszło do kolizji pomiędzy Sutilem i Alguersuarim. Sutil stanął po poślizgu w poprzek toru i próbował od razu wznowić jazdę, ale wpadł wprost na nadjeżdżającego Heidfelda, urywając nos w swoim aucie i tylne koło w bolidzie kierowcy BMW.

Na torze znalazło się mnóstwo odłamków z bolidów i organizatorzy zdecydowali się na wypuszczenie z boksów samochodu bezpieczeństwa. Kierowcy, którzy nie mieli jeszcze na swoim koncie ani jednego postoju wykorzystali ten moment do zjazdu do boksów. Po 22 okrążeniach kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Rosberg (jeszcze bez wykonania kary), Vettel, Glock, Alonso, Barrichello, Kovalainen, Button, Webber, Kubica, Nakajima, Raikkonen, Buemi, Trulli, Fisichella, Liuzzi, Alguersuari (Hiszpan podczas postoju za wcześnie ruszył z miejsca z przyczepionym nadal wężem do tankowania, potrącając swoich mechaników, ale obyło się bez większych dramatów i kierowca Toro Rosso powrócił na tor) i Sutil. Nie jechali już Heidfeld i Grosjean, a na 24 okrążeniu z wyścigu wycofał się także Sutil, gdyż pomimo wymiany nosa jego auto nie nadawało się do szybkiej jazdy.

Wyścig został wznowiony pod koniec 25 okrążenia. W chwilę później sędziowie poinformowali, że incydent z udziałem Sutila i Heidfelda zostanie przeanalizowany po wyścigu. Oznaczało to, że kierowca Force India raczej na pewno otrzyma karę obniżenia pozycji startowej do następnego wyścigu za stworzenie niebezpiecznej sytuacji na torze. Na 27 okrążeniu Rosberg wykonał karny przejazd przez aleję serwisową, po którym spadł z drugiej na czternastą pozycję. Następnie na 34 okrążeniu Niemiec zjechał na swój drugi planowany postój – i najprawdopodobniej ostatni w tym wyścigu. W efekcie kierowca Williamsa spadł na ostatnie, siedemnaste miejsce.

Po 36 okrążeniach kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Hamilton, Vettel (+0,9), Glock (+6,2), Alonso (+12,3), Barrichello (+16,9), Kovalainen (+18,9), Button (+20,4), Webber (+22,4), Kubica (+25,5) i Nakajima (+28,2). W chwilę później Vettel zgubił swoje prawe lusterko, ale mógł kontynuować jazdę. Na 38 okrążeniu Rosberg wyprzedził Alguersuariego i awansował na 16 miejsce. Na kolejnym kółku drugi postój w tym wyścigu wykonał Vettel. Po powrocie na tor kierowca Red Bulla znalazł się za Buttonem na siódmej pozycji. W międzyczasie jakieś problemy zaczął mieć Buemi, bowiem wykonał dwa postoje z rzędu. Następnie okazało się, że Vettel przekroczył limit prędkości w boksach podczas drugiego postoju i dostał karę przejazdu przez aleję serwisową. Wcześniej Niemiec otarł się także o bandę w jednym z zakrętów i zgubił kolejny fragment swojego bolidu.

Na 42 okrążeniu ostatni postój w tym wyścigu zaliczył Kubica. Polak po powrocie na tor znalazł się za Trullim na 12 pozycji. Na kolejnym kółku karny przejazd przez boksy odbył Vettel, spadając w efekcie z 7 na 9 pozycję. Po chwili Niemiec był jednak ósmy, bowiem na drugi postój zjechał Webber. Postój ten przedłużył się trochę, bowiem mechanicy zdecydowali się na oczyszczenie kanałów do chłodzenia hamulców. Australijczyk spadł na 14 miejsce, ale już dwa okrążenia później hamulce w jego bolidzie uległy całkowitej awarii i kierowca Red Bulla uderzył tyłem bolidu w bandę, kończąc udział w wyścigu. Wcześniej drugi postój wykonał Glock, a po wypadku Webbera, obawiając się wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa, ostatnie wizyty w boksach zaliczyło kilku kierowców jeszcze bez drugiego postoju na swoim koncie. Tymczasem bolid Webbera udało się usunąć w bezpieczne miejsce bez neutralizacji wyścigu.

Po 48 okrążeniach kolejność kierowców wyglądała w następująco: Alonso (bez drugiego postoju), Hamilton, Button (bez drugiego postoju), Glock, Vettel, Raikkonen (bez drugiego postoju), Barrichello, Kovalainen, Trulli (bez drugiego postoju), Kubica, Nakajima, Rosberg, Fisichella i Liuzzi. Z wyścigu wycofali się w międzyczasie obaj kierowcy Toro Rosso, zjeżdżając do boksów w tym samym momencie. Na okrążeniach 49-52 drugie postoje wykonali tymczasem Alonso, Button, Trulli i Raikkonen. Po tych postojach kolejność kierowców na 54 okrążeniu była następująca: Hamilton, Glock (+7,7), Alonso (+14,0), Vettel (+22,3), Button (+23,8), Barrichello (+32,8), Kovalainen (+37,9), Kubica (+46,7), Nakajima (+47,4), Raikkonen (+49,6), Rosberg, Trulli, Fisichella i Liuzzi.

W końcówce wyścigu Button i Barrichello zaczęli mieć problemy z hamulcami i otrzymali polecenie przez radio, aby oszczędzać samochody. Obaj kierowcy Brawn GP dojechali jednak bez większych przeszkód do mety, zajmując miejsca 5 i 6. Wyścig wygrał tymczasem Hamilton, odnosząc drugie zwycięstwo w tym sezonie. Podium uzupełnili Glock i Alonso, Vettel zajął czwarte miejsce, a na ostatnich pozycjach punktowanych finiszowali Kovalainen i Kubica, który w końcówce miał problemy z przegrzewaniem opon, ale utrzymał za sobą Nakajimę i Raikkonena. Kolejny wyścig już za tydzień na torze Suzuka w Japonii.

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Singapuru

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 73%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
SaleiB, 27.09.2009 17:11[!]
Trochę szkoda Heidfelda, nie będzie już śrubował rekordu w ilości wyścigów pod rząd w których był sklasyfikowany :P
Nierika, 27.09.2009 17:50[!]
Czy ktoś może mnie oświecić? Na oficjalnej stronie f1 pojawiła się w czasie live timing taka informacja:

cytat: 21/61 Replays show Sutil spun to pass Alguersuari and then collected the innocent Kubica as he rejoined.

Nie wiem czy to po prostu pomyłka, czy chodziło o kontakt między Sutilem a Heidfeldem, czy też coś nam umknęło, bo nagle Kubek spadł na 10 pozycję wyprzedzony przez Webbera i Kovalainena. Nigdzie indziej nie ma żadnej informacji na ten temat, w czasie wyścigu też nikt do tego nie nawiązał.
Maraz, 27.09.2009 18:40[!]
To była kolizja z Heidfeldem - pomylili się po prostu na f1.com.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca