|
|
|
|
|
|
SingTel Singapore Grand Prix 2012 | 23 wrze?nia |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:44,014 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:45,599 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 159,656 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2009 |
| |
Wypowiedzi po czasówce [ T- | T+ ]
|
McLaren
Lewis Hamilton (P1): Jestem bardzo zadowolony z pole position. Do tej pory weekend układa nam się całkiem nieźle, jednakże za pierwsze pole nie ma punktów, więc musimy dobrze się przygotować na jutrzejszy wyścig, który będzie długi i trudny. Mam nadzieję, że wykonałem wszystko co do mnie należy, czyli umieściłem nas na silnej pozycji. Kluczowe będzie trzymanie się z dala od kłopotów, a także umiejętne zarządzanie oponami. Chłopaki w fabryce wykonali niesamowitą robotę, aby przygotować nasz bolid na ten weekend jak najlepiej. W poprzednich latach to my musieliśmy ścigać innych pod względem rozwoju, teraz jest na odwrót. Zawsze uważałem, że gdybyśmy rozpoczęli sezon mocnym uderzeniem, to teraz bylibyśmy daleko z przodu. Cały sezon jesteśmy blisko pierwszego miejsca i sądzę, iż właśnie teraz prezentujemy naszą prawdziwą siłę.Jenson Button (P4): Uważam że dzisiejsze kwalifikacje były nieco trudne, nie czułem się komfortowo za kierownicą samochodu, tylne opony zużywały się dosyć szybko i z trudem było przejechać szybkie okrążenie. Mam nadzieję, iż wyścig będzie lepszy od kwalifikacji. Wysoka degradacja ogumienia może sprawić, że czeka nas jutro szalona rywalizacja. Sądzę iż będzie dobrze. Na tym torze można wyprzedzać i uważam, że czwarte miejsce nie jest złe. Miałem kiepskie tempo w kwalifikacjach i mam nadzieję na bardziej udany wyścig.Martin Whitmarsh, szef zespołu: Lewis jest przez cały weekend w jak najlepszej formie, a dziś dokonał przełomu jeśli chodzi o prędkość. Udało mu się w ciężkich warunkach wywalczyć pole position. Wczoraj nasze tempo wyglądało imponująco, pokazywaliśmy dobrą prędkość podczas długich przejazdów. Jenson miał ciężkie zadanie do zrealizowania podczas tego wieczoru, jednakże pokazał swój zapał i klasę uzyskując czwarty czas, dysponując niezbyt konkurencyjnym samochodem. On jest wspaniałym kierowcą wyścigowym i jak wszyscy wiemy, podczas wyścigu pokazuje niezłe tempo. Wyścig będzie niewątpliwe długi i trudny, jednakże jesteśmy w całkiem dobrej formie.(Mateusz Szymkiewicz )
Williams
Pastor Maldonado (P2): Pracowaliśmy naprawdę ciężko, ponieważ na początku weekendu nasze tempo było słabe. Kontynuowaliśmy progres podczas kwalifikacji i udało nam się dobrze ustawić balans. W Q3 przejechałem świetne okrążenie i wiedziałem, że mogę być wysoko. Naprawdę nie mogę się doczekać wyścigu, ponieważ podczas długich przejazdów nasze tempo wyglądało obiecująco. Dysponujemy wszystkim co potrzeba, aby być konkurencyjnym, więc liczę na udany wyścig.Bruno Senna (P17): Nie poszło mi dziś idealnie. Naciskałem bardzo mocno, aby przejechać dobre okrążenie, jednakże uderzyłem w ścianę. Miejsce w którym uszkodziłem bolid nie wybacza błędów, co poskutkowało połamaniem zawieszenia. Niestety dosyć szybko zakończyłem swój udział w kwalifikacjach i obecnie muszę się skupić na tym, co będzie jutro. Mam kilka nieużywanych kompletów opon i myślę, że będą bardzo przydatne. Dysponuję szybkim samochodem, a jutrzejszy wyścig będzie bardzo długi. Nie jest tutaj łatwo wyprzedzać. Zamierzam naciskać bardzo mocno i zdobyć kilka punktów.Mark Gillan, główny inżynier operacyjny: Pastor uzyskał bardzo dobry wynik podczas kwalifikacji i dzięki temu zespół otrzymał bardzo pozytywny impuls. Znajdujemy się na dobrej drodze, aby zdobyć jutro podium. Pierwszy segment kwalifikacji był dla nas udany, jednakże w drugim Bruno uderzył w ścianę i uszkodził tylne zawieszanie, przez co wystartuje dopiero siedemnasty.(Mateusz Szymkiewicz )
Red Bull
Sebastian Vettel (P3): Ciężko powiedzieć co się stało. Byłem zadowolony aż do końca Q2, jednak później w Q3 nie byliśmy w stanie poprawić się. W Q3 nie miałem przyczepności i przeniosło się to na czas okrążenia. Najważniejszym dniem jest niedziele i mamy dobre tempo. Byliśmy konkurencyjni przez cały weekend i naszym celem jest dobry wyścig, trzecia lokata nie jest złym miejscem do startu.Mark Webber (P7): Oczekiwaliśmy wyższej pozycji. Była to trudna sesja i na każdym przejeździe bolid prowadził się nieco inaczej. Nie mieliśmy przyczepności z tyłu takiej jak w innych sesjach. Zazwyczaj super-miękka mieszanka daje określony balans, jednak ciężko było go uzyskać w tej sesji. Jestem rozczarowany siódmą lokatą, jednak przed nami długi wyścig i ciągle mamy szanse w nim coś osiągnąć.Christian Horner, szef zespołu: Po byciu konkurencyjnym w każdym treningu, trzecia i siódma lokata nie jest mocnym wynikiem, jednak nie tak mocnym jak liczyliśmy. Nasz rytm w Q3 był nieco zakłócony, jednak ciągle jest blisko i przed nami długi i gorący wyścig. Jestem pewny, że możemy z tych lokat uzyskać dobry wynik.(Łukasz Godula)
Ferrari
Fernando Alonso (P5): Dzisiaj pole position było absolutnie poza naszym zasięgiem. Hamilton był na innej planecie... Musimy uznać tą piątą lokatę, ale to nie oznacza, że nie liczymy na poprawę jutro, naszym celem jest podium. Rezultat odzwierciedla mniej więcej to czego oczekiwaliśmy po dniu wczorajszym. Jedyną niespodzianką był Maldonado i naprawdę niespodzianką jest jego pierwszy rząd. Tutaj różnicy pomiędzy dwoma mieszankami jest prawdopodobnie największa w całym kalendarzu, około 1,5-2 sekund, co może być istotnym czynnikiem w wyścigu. To prawda, że miękka mieszanka może dłużej wytrzymać ale różnica czasowa czyni z super-miękkiej ciekawą opcję. Oczekuję wielu postojów, zwłaszcza z powodu degradacji opon. Szczerze mówiąc przed przylotem do Singapuru liczyłem na więcej, jednak szybko się okazało, że będziemy musieli się tutaj bronić. Wyścig będzie bardzo długi, bardzo trudny, ponieważ musisz być ciągle skoncentrowanym, bez miejsca na błąd, bo najmniejsza pomyłka może cię srogo kosztować. Niezawodność będzie bardzo ważna i najważniejsze to dotrzeć do mety na jak najwyższej pozycji.Felipe Massa (P13): To były trudne kwalifikacje. Naprawdę miałem problem z poskładaniem okrążenia, zwłaszcza w trzecim sektorze, gdzie opony się ślizgały i zużywały bardzo szybko. To problem jaki mam od wczoraj i nie byliśmy w stanie go naprawić. Miejmy nadzieję, że w wyścigu uda się coś zrobić, w przeciwnym razie będzie bardzo ciężko. Musimy uważnie przygotować strategię. Celem jest finisz na punktowanej pozycji, co nie będzie łatwe, ale damy z siebie wszystko. Nie wszystkie poprawki działają dobrze, co zdecydowanie nie pomaga. Tak więc musimy zrozumieć dlaczego i wykorzystać to w reszcie sezonu.Stefano Domenicali, szef zespołu: Wiedzieliśmy, że nasze osiągi nie pozwolą na walkę o czołowe lokaty, niemniej jednak piąta pozycja Fernando to dobra podstawa pod jutrzejszy wyścig. Nasz kierowca wycisnął wszystko z bolidu, co nie jest niespodzianką. Oczywiście strata do pole position jest duża, jednak jeśli chodzi o odległość na starcie, nie ma znaczenia czy tracisz setną czy sekundę. Felipe miał większe problemy, tak samo jak wczoraj, głównie z oponami. Będą one na pewno głównym czynnikiem w jutrzejszym wyścigu, biorąc pod uwagę, że możemy spodziewać się dużej degradacji. Fernando ma szanse na podium, podczas gdy celem Felipe jest czołowa dziesiątka. To będzie bardzo trudny wyścig dla każdego i wszystko może się zdarzyć w czasie tych dwóch godzin. Musimy być w pełni skoncentrowani i wykorzystać wszystkie okazje.(Łukasz Godula)
Force India
Paul di Resta (P6): Wczoraj byłem bardzo zadowolony z balansu, jednak podczas dzisiejszego treningu mieliśmy problem i chyba obraliśmy zły kierunek. Wróciliśmy do podstawowych ustawień i nabraliśmy szybkości w kwalifikacjach, co pozwoliło nam dostać się do Q3. Wywalczyliśmy dobrą pozycję i mamy nadzieję, że zdobędziemy jutro sporo punktów. Tempo na długich przejazdach wyglądało nieźle, więc dziś skupimy się na strategii i upewnimy się, że jutro podejmiemy właściwe decyzje.Nico Hulkenberg (P11): Mogliśmy dziś wejść do Q3, więc jestem rozczarowany. Nie udało mi się znaleźć dobrego rytmu w Q2 i moje okrążenie nie było wystarczające. Teraz musimy się skupić na strategii i wykorzystaniu nadarzających się sytuacji. Startując z jedenastego pola mogę wybrać opony, a jasno widać, że będą one kluczowe podczas wyścigu. Musimy dobrze wystartować, przetrwać pierwsze okrążenie i zobaczyć, co da się zrobić.Vijay Mallya, szef zespołu: Byliśmy szybcy na Monzy, więc dobre wyniki w Singapurze są szczególnie satysfakcjonujące. Samochód był szybki od samego początku i udało nam się wywalczyć dobry wynik w kwalifikacjach. Szóste miejsce Paula pozwoli nam walczyć o punkty, a może nawet o podium. Nico również był bardzo szybki, jednak nie udało mu się złożyć czystego okrążenia w Q2. Jest tuż za czołową dziesiątką i jestem pewny, że będzie jutro ostro walczył.(Paweł Zając)
Lotus
Romain Grosjean (P8): Nie takiego wyniku oczekiwaliśmy, jednakże charakterystyka tego toru jest trudna i zmagamy się z przyczepnością cały weekend. Po Q1 i Q2 nasze odczucia były pozytywne, jednakże nie wszystko poszło po naszej myśli podczas ostatniego segmentu czasówki. Na moim ostatnim okrążeniu trochę za mocno naciskałem. Ogólnie czuję się dobrze za kierownicą samochodu, ale moje ostatnie kółko było kiepskie i straciłem podczas niego trochę czasu. Było bardzo blisko, ale nie sądzę, abym uderzył w ścianę. Muszę sprawdzić czy jeszcze mam oznaczenia Pirelli na swoich oponach!Kimi Raikkonen (P12): Samochód sprawował się dzisiaj lepiej niż wczoraj. Byliśmy szybcy na używanych oponach, jednakże walczyliśmy z przyczepnością podczas pierwszego i drugiego treningu, dlatego też w rzeczywistości wyglądaliśmy na nieco wolnych. Na pewno dwunaste pole startowe nie jest wynikiem, jakiego oczekiwaliśmy, ale samochód jest dużo szybszy aniżeli wskazuje na to rezultat z kwalifikacji. Zobaczymy na co nas będzie stać podczas wyścigu.(Mateusz Szymkiewicz )
Mercedes
Michael Schumacher (P9): Jestem dość zadowolony z naszego wyniku kwalifikacji, z uwzględnieniem tego, co widzieliśmy w ten weekend. Oczywiście, mogliśmy próbować być o jedeno lub dwa oczka wyżej, choć byłoby to bardzo trudne. Jednak zdecydowaliśmy się z tego zrezygnować na rzecz nowego kompletu opon do wyścigu. Wybraliśmy tę strategię po ostatnim treningu. Jutro możemy pokazać się z naszej najlepszej strony.Nico Rosberg (P10): Nasze nowe poprawki działają dość dobrze w ten weekend, choć na pewno zajmie trochę więcej czasu, aby zoptymalizować pakiet. Nie wzięliśmy udziału w Q3, więc będziemy mieli więcej możliwości strategicznych w jutrzejszym wyścigu. Możemy zdecydować, czy chcemy rozpocząć na oponie miękkiej lub supermiękiej. Powinien to być interesujący wyścig, więc zobaczmy co możemy zrobić.Ross Brawn, szef zespołu: Odnotowaliśmy znaczny postęp z naszym nowym pakietem aerodynamicznym, co jest bardzo zachęcające. Ten weekend był pierwszą okazją dla Michaela i Nico aby wypróbować poprawki. Zabrało nam trochę czasu, aby uzyskać satysfakcjonującą konfigurację. Biorąc pod uwagę bliskość drugiej części stawki, podjęliśmy strategiczną decyzję, aby nie wyjeżdżać w Q3. Jesteśmy zadowoleni z możliwości wyboru rodzaju opon przed wyścigiem.(Karol Piątek)
Sauber
Sergio Perez (P14): Weekend w Sinagpurze jest dla nas trudny. Głównym problemem jest fakt, że z jakiegoś powodu nowy pakiet nie chce działać. Jest to niespodzianka, ponieważ jak na razie wszystkie nasze poprawki pracowały odpowiednio. Brakuje nam dużo docisku. Moje ostatnie okrążenie w Q2 było dobre i uważam, że wycisnąłem z bolidu wszystko. Próbowaliśmy poprawić ustawienia bolidu i wszystko inne, ale zmiany nie wypaliły.Kamui Kobayashi (P18): Spróbowaliśmy wszystkiego, jednak nie mogliśmy się pozbyć dużej nadsterowności. Nie miałem pewności w bolidzie, a jest to ostatnia rzecz jaką sobie życzysz na takim ulicznym torze. Problem, który tu mam przypomina mi nieco ten w Budapeszcie, gdzie również miałem kłopoty z bolidem. Biorąc pod uwagę spisuje się bolid, nie widzę szans na poprawę w wyścigu z pozycji z której startuję, jednak nie poddam się, to pewne. Czasami samochód bezpieczeństwa albo coś inne może pomóc i ciągle mam nadzieję na zdobycie punktów.Peter Sauber, szef zespołu: To oczywiście nie jest rezultat, którego oczekiwaliśmy, to naprawdę rozczarowujące. Jednakże jest to wszystko co mogliśmy dziś osiągnąć. Jednak wyścig jest jutro, a ten sezon pokazał, że można zdobyć punkty startując z niskich pozycji.(Łukasz Godula)
Toro Rosso
Daniel Ricciardo (P15): Właściwie byłem bardziej zadowolony z mojego najlepszego okrążenia w Q1 niż w Q2, przez co miałem nadzieję na nieco wyższą lokatę, być może nawet przeskoczenie Sauberów, jednak ta lokata nie jest zła i ogólnie idziemy do przodu. Oczywiście dziękuję za całonocną pracę zespołu, by poprawić bolid przed trzecim treningiem, wiec mam nadzieję, że dzięki temu możemy mieć jutro dobry wyścig, na torze, gdzie wszystko może się zdarzyć.Jean-Eric Vergne (P16): To mój pierwszy raz w Singapurze i mogę być zadowolony z tego jak poszły kwalifikacje. Od Monzy musiał sobie poradzić z lekkim bólem karku, ale wszystko przeszło, więc mogłem sobie radzić z krawężnikami i wybojami na trasie. Finisz jedną dziesiątą za partnerem, który ścigał się tutaj jest kolejnym powodem do zadowolenia, biorąc pod uwagę, że wczoraj byłem od niego wolniejszy o sekundę. To długi wyścig, podczas którego oczekujemy poprawy lokaty i chcemy wykorzystać wszelkie okazje jakie zaistnieją.James Key, szef techniczny: Po piątku musieliśmy zmienić kierunek, w którym podążaliśmy, zwłaszcza jeśli chodzi o supermiękkie opony u Daniela, podczas gdy Jev miał problemy ze stabilnością podczas hamowania. To jego pierwszy występ na tym torze i musiał się wiele nauczyć, biorąc pod uwagę jak długi jest i techniczny. W nocy obaj kierowcy i inżynierowie wykonali duży krok naprzód, zwłaszcza Jean-Eric, więc bolid wydawał się nieźle zbalansowany w trzecim treningu. W kwalifikacjach mogliśmy być wyżej, nawet jeśli Q3 było mało prawdopodobne. Jednak jesteśmy tylko kilka dziesiątych za rywalami, a przed nami typowy wyścig pełen wydarzeń, na których chcemy skorzystać. Najważniejsze, żeby obaj kierowcy zaliczyli spokojny weekend.(Łukasz Godula)
Caterham
Witalij Pietrow (P19): Jestem naprawdę zadowolony z dzisiejszych kwalifikacji. Dzisiaj są urodziny mojego ojca i ten wynik jest moim prezentem dla niego. Powiedział mi dziś rano "nie ciśnij za mocno" i później wyjechałem w trzecim treningu i robiłem bolid! Chłopaki świetnie się spisały w garażu i naprawili bolid praktycznie 15 minut przed rozpoczęciem Q1, więc bardzo im dziękuję za ogromny wysiłek.Heikki Kovalainen (P20): Szczerze mówić jest to dla mnie trudny weekend, więc dzisiejsze osiągi nie były wyjątkiem. Miałem problem ze znalezieniem odpowiedniego balansu w każdej sesji i wpłynęło to na dzisiejszy rezultat. Pomimo tego jest to wyścig, w którym wszystko może się zdarzyć, wiec mam nadzieję na lepszą niedzielę i wyjechanie stąd z pozytywną oceną.Mark Smith, dyrektor techniczny: Po pierwsze chciałbym podziękować zespołowi za świetną prace pomiędzy trzecim treningiem i kwalifikacjami, kiedy to naprawiali bolid Witalija i dali mi tego co potrzebował, by osiągnąć swój wynik w Q1. To dobrze widzieć, że wydobyliśmy potencjał z nowych części, które tu przywieźliśmy i celem jest dalszy progres. Mieliśmy kilka trudnych wyścigów ostatnio, jednak wszyscy się podnieśli i czasy z kwalifikacje są pierwszym znakiem podążania we właściwym kierunku.(Łukasz Godula)
Marussia
Timo Glock (P21): Rozczarowujący początek dnia w FP3, w następstwie czego nie miałem tempa w kwalifikacjach. Trochę szkoda, bo wczoraj czułem się dobrze w samochodzie. Oczywiście opony są bardzo ważne, zwłaszcza supermiękkie. Trudno zmusić je do optymalnej pracy w kwalifikacjach. Również, mieliśmy trochę problemów z hamulcami. Na pocieszenie, byliśmy tylko kilka dziesiątych za Caterhamem, więc będziemy próbować. Generalnie zespól wykonał dobrą pracę, więc mam nadzieję, że jutro będę mógł uzyskać dla nich lepszy rezultat.Charles Pic (P22): Ogólnie to nie była zła sesja. Straciłem trochę czasu w sektorze 3 z powodu tłoku, ale jestem dość zadowolony z wyniku. Chociaż czuję, że dość dobrze dostosowałem się do toru, który jest trudny do opanowania. Od początku weekendu poprawiałem się i jestem pewien, że będę mógł to kontynuować jutro. W odniesieniu do kary nałożonej przez FIA po treningu, to widziałem informacje i chciałbym powiedzieć, że całkowicie zgadzam się z decyzją sędziów. To był błąd z mojej strony.John Booth, szef zespołu: Dzisiejszy dzień nie jest dla nas zbyt satysfakcjonujący, jednak jesteśmy zadowoleni z poprawy jaką wykonaliśmy. Możemy się zastanawiać o ile mogliśmy się poprawić z Timo, gdybyśmy nie stracili czasu w trzecim treningu. Niemniej jednak, jestem spokojny, ponieważ pokazywał tempo przez cały weekend. Charles dobrze się spisał na całkowicie nowym dla niego torze i pozostaje w pełni skupiony przed jutrzejszym wyścigiem aby zminimalizować z kary jaką po nim otrzyma. Naturalnie jest bardzo rozczarowany swoim błędem.(Karol Piątek)
HRT
Narain Karthikeyan (P23): Jestem zadowolony, ponieważ pokonałem w kwalifikacjach perfekcyjne okrążenie. Naciskałem bardzo mocno i myślę, że obecnie moja jazda jest na wysokim poziomie. Czuję się komfortowo w ekipie, a pracujący w niej ludzie sprawiają, że atmosfera jest wspaniała, a ja czuję się jak w domu. To już druga udana dla mnie sesja kwalifikacyjna i mam nadzieje utrzymać ten trend. Jutrzejszy wyścig będzie dla mnie ciężki pod względem fizycznym oraz psychicznym, ale będę walczył, aby uzyskać jak najlepszy wynik.Pedro de la Rosa (P24): Ogólnie moje wrażenia są pozytywne, ponieważ samochód dysponował dobrym tempem, ale mimo to nie byłem w stanie uzyskać dobrego rezultatu. Jechałem na nowych oponach i bardzo często się blokowały, więc zrobienie szybkiego okrążenia było niemożliwe. Chociaż wiedziałem, że będę jutro startował z ostatniego miejsca, to chciałem wykręcić jak najlepszy czas. Pozytywne jest to, iż samochód bardzo się poprawił i to ważne przed jutrzejszym wyścigiem, ponieważ będzie on ciężki. Dla każdego jest ciężko, a jutro będziemy musieli się zmagać z hamulcami, a także degradacją opon. Jak zwykle postaramy się dać z siebie wszystko.Toni Cuquerella, szef techniczny: Wczoraj testowaliśmy poprawki i choć ten tor nie jest najlepszy do testowania nowych rozwiązań, to po analizie niektórych danych zdecydowaliśmy się na zmiany, które okazały się dla nas skuteczne. Zauważyliśmy znaczącą poprawę względem poprzednich wyścigów na torach, które wymagają dużego docisku. Narain pojechał dobre kwalifikacje, tak samo jak na Monzy. Szkoda nam Pedro, ponieważ nie był w stanie przejechać szybkiego okrążenia. Jutro nas czeka trudny wyścig, ponieważ jest najdłuższym w całym kalendarzu. Temperatura nie należy również do najniższych, przez co mogą ucierpieć nasze silniki oraz hamulce, a także tylne opony. Przewidujemy strategię dwóch lub trzech postojów.(Mateusz Szymkiewicz )
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|