F1 20211  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2013
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Korei Południowej
GP Japonii
GP Indii
GP Abu Zabi
GP Stanów Zjednoczonych
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2013
Klasyfikacje generalne 2013
Statystyki z sezonu 2013

  Wszystkie sezony
2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monte Carlo.
Grand Prix de Monaco 201326 maja
Circuit de Monaco
Długość toru: 3,340 km
Liczba okrążeń: 78
Pełny dystans: 260,520 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Nico Rosberg okazał się niepokonany także w niedzielę i zwieńczył idealny weekend w Monte Carlo zwycięstwem. Podium uzupełniły Red Bulle – Vettel przed Webberem.

Mercedes wyraźnie nie miał problemu z miękkimi oponami i dobrze czuł się w ciasnych ulicach księstwa, przez co Rosberg prowadził od startu do mety i nawet przerwanie wyścigu oraz dwie neutralizacje nie pomogły jego rywalom. Jak zwykle nie zabrakło też kraks zbyt optymistycznych ataków, przez co aż siedmiu kierowców nie zobaczyło flagi w szachownicę.

Spokojny start

Na starcie było wyjątkowo spokojnie i tylko Adrian Sutil stracił pozycję. Vettel próbował atakować Rosberga, jednak Mercedesy dobrze przyblokowały Mistrza Świata. Z trudami pierwszego okrążenia nie poradzili sobie Maldonado i van der Garde, który zjechali po nowe przednie skrzydła. Początek nie był też zbyt dobry dla Bianchiego – Francuz nie ruszył do okrążenia rozgrzewkowego i musiał startować z pit lane.

Później również niezbyt wiele się działo. Vettel próbował naciskać na Hamiltona, Raikkonen na Webbera, jednak manewrów wyprzedzania nie było. Nawet Massa nie potrafił sobie poradzić sobie z Guttierezem z tyłu stawki. Button próbował atakować Pereza, jednak dwie ścięte szykany uratowały jego pozycję. Meksykanin oddał jednam miejsce swojemu partnerowi zespołowemu. Na dziewiątym okrążeniu z wyścigu odpadł Pic z powodu pożaru w bolidzie Caterhama.

Na 10 okrążeniu di Resta zjechał do boksu, aby zmienić strategię. Normalne pit stopy pojawił się na 23 okrążeniu – rozpoczął Ricciardo, który ubrał supermiękkie opony. Później zjeżdżali Bianchi, Chilton (po wcześniejszym kontakcie z Maldonado) i czołówka – Webber, Raikkonen, Button. Pit stopy póki co nic nie zmieniły i kierowcy jechali w tej samej kolejności. W międzyczasie di Resta wykorzystywał nowe opony i najpierw pokonał Massę w pierwszym zakręcie, a później Gutierreza.

Powtórka z treningu

Następni do wizyt w boksach byli Massa, Hulkenberg, Alonso, Gutierre, Perez, Vergne. Na 30 okrążeniu Massa rozbił swój bolid w identyczny sposób jak podczas trzeciego treningu, co prawiło, że na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Sekundy przed neutralizacją Vettel ubrał miękkie opony, jednak Sutil, Bottas, Maldonado oraz Rosberg i Hamilton zjeżdżały już z za Mercedesa SLS, przez co Brytyjczyk stracił pozycję na rzecz obu Red Bulli.

Podczas restartu na 39 okrążeniu obyło się bez mian pozycji, jednak później kierowcy ostro cisnęli. Dwa kółka później Hamilton chciał się wcisnąć pod łokieć Webberowi w zakręcie Rascasse, jednak ostatecznie nie udało mu się zyskać pozycji. Button później próbował wykorzystać atak Alonso na Raikkonena i uderzył tylnym skrzydłem w tył bolidu Hiszpana, jednak żaden z bolidów nie został uszkodzony. Nie mniej wybiło to kierowcę McLarena z rytmu, co wykorzystał Perez wyprzedzając Brytyjczyka za tunelem. Identyczny manewr Meksykanin chciał wykonać dwa okrążenia później na Alonso, jednak kierowca Ferrari ściął szykanę i utrzymał pozycję.

Na 46 okrążeniu Max Chilton wypchnął Pastora Maldonado, który uderzył w bandy w zakręcie Tabac, co doprowadziło do zatrzymania wyścigu. Kierowcy powrócili do rywalizacji po 25 minutach przerwy, podczas której sędziowie doszli do wniosku, że Alonso powinien przepuścić Sergio Pereza. Dodatkowo zespoły zmieniły opon i prócz Raikkonena i Hulkenberga wszyscy założyli supermiękką mieszankę. Restart znów przebiegł bez zmian pozycji, jednak tym razem niektórzy próbowali ataków. Hamilton znów cisnął Webbera, ale tym razem bardziej skuteczny był Sutil, który na 52 okrążeniu poradził sobie z Buttonem w szykanie pod hotelem. 5 okrążeń później tak samo awansował na szóste miejsce, dzięki atakowani na Fernando Alonso.

W tym samym czasie Perez ostro naciskał na Raikkonena i obaj przestrzelili szykanę za tunelem. Na 60 okrążeniu Bianchi zablokował hamulce i odpadł po uderzeniu w bandy pierwszego zakrętu. Trzy kółka później mieliśmy kolejną kraksę, kiedy Grosjean wjechał w tył bolidu Ricciardo na dohamowaniu do szykany za tunelem. Na tor znów zawitał samochód bezpieczeństwa, a obaj zawodnicy wycofali się z rywalizacji.

Dramaty w końcówce

Wznowienie nastąpiło na 67 okrążeniu i znów nie było zmian pozycji po restarcie. Na 70 kółku Perez próbował ataku na Raikkonena za tunelem, jednak Fin ostro przyblokował McLarena i Meksykanin uderzył zarówno w niego, jak i w bandy. Zamieszanie wykorzystał Button, który wyprzedził Alonso w ostatnim zakręcie, a Kimi zjechał po nowe opony i rzucił się w pogoń za ostatnimi punktowanymi pozycjami. Perez próbował się bronić z połamanym skrzydłem, jednak ostatecznie i tak się wycofał przez awarie hamulców.

Kimi dobrze wykorzystał nowy komplet opon i najpierw poradził sobie z Chiltonem i van der Garde. Na przedostatnim okrążeniu uporał się z Gutierrezem i Bottasem, a w pierwszym zakręcie ostatniego kółka wyprzedził Hulkenberga i zapewnił sobie ostatni punkt. Z przodu już nic się nie działo. Rosberg, Vettel, Webber i Hamilton się rozjechali. Sutil zachowywał piątą pozycję z bezpieczną przewagą nad Buttonem. Co prawda Alonso wstrzymywał Vergne i Di Restę, jednak żadnemu z nich nie udało się zaatakować.

Ciasne ulice Monte Carlo znów nie były łaskawe dla fanów, jedna kilku kierowców starało się walczyć. Za dwa tygodnie F1 przenosi się na kolejny uliczny tor, jednak zupełnie inny w charakterystyce. Wyścigi w Kanadzie zawsze były bardzo emocjonujące i tym razem pewnie będzie podobnie. Z resztą, dokładny przebieg rywalizacji jak zawsze znajdziecie na łamach portalu Wyprzedź Mnie!


Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,7 m/s
Wilgotność powietrza: 39%
Suchy tor na początku, wilgotny w końcówce

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Adakar, 26.05.2013 19:14[!]
Gwiazdą bez sprzecznie był mój ulubieniec - Sutil. Jako jedyny robił COŚ, żeby wyprzedzać. Perez też, z mniejszym skutkiem (na mecie).
Hamiltona pogrążył safety car. Spodziewałem się że Merce bedą miały bardzo zły race pace i zostaną połknięte na pit stopach. A tu jednak zonk :) Czerwona flaga zablokowała możliwość Lewisowi przejścia przynajmniej jednego RBR'a. Życie. Rosberg pojechał po zasłużone zwycięstwo. Dominował CAŁY WEEKEND - dosłownie.
RY2N, 26.05.2013 20:49[!]
@Adakar
Wydaje mi się, że o ile Ferrari, Lotus i w pewnej części RedBull - biorą przyczepność w zakrętach z aerodynamiki, o tyle Mercedes głównie z zawieszenia (czyli z mechaniki). Dlatego na innych - szorstkich - torach Merce tak szybko zżerają opony w porównaniu z innymi teamami. Monako jest natomiast bardzo gładkie (wyślizgany asfalt) i pomimo, mocnego podpierania się oponami ku zaskoczeniu wszystkich Merce radziły sobie bez problemu. Natomiast Lotus i Ferka nie błyszczały bo przy niskich szybkościach aerodynamika działa słabo (nawet pomimo ustawieniu docisku na maksa). Zaskoczył mnie RedBull bo widać że mają najbardziej zrównoważony bolid, który ma zarówno przyczepność mechaniczną jak i aerodynamiczną (choć żadną nie topową w stawce).
Adakar, 26.05.2013 21:28[!]
Co więcej tutaj wszystko działało pod Merce - przecież oni już ROK TEMU POLE POSTION zdobyli. Nie zapominajmy o tym (!)
Króki tor, mały dystans to mniej paliwa. Tor który nie zjada opon jak inne tory. POZYCJA ważniejsza od tempa.
Carolius, 27.05.2013 00:23[!]
Rosberg pojechał ładnie i zasłużył na wygraną. Zdenerwowałem się jak Paluch wskoczył przed Hamiltona. Ferrari nieco słabo ale cieszy szybki Sutil :) Super, że ten gość wrócił do F1 ;)
Siux, 27.05.2013 12:54[!]
Hamilton niech podziękuje zespołowi za pozbawienie go pewnego 2 miejsca. Jak oni mogli to tak spaprać? Chyba wszyscy posnęli i zapomnieli ich do boksów ściągnąć.

A Perez to mnie już zaczyna mocno irytować. Brawo dla Kimiego, że nazwał go przez radio po imieniu :)
Kamikadze2000, 27.05.2013 15:21[!]
Podsumowując - Merc wykorzystał chyba jedyną szansę na wygraną. Na innych torach liczyć się nie będą. ;)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca