|
|
|
|
|
|
Grand Prix de Monaco 2013 | 26 maja |
|
|
|
|
|
Poprzednie rekordy na tej wersji toru: | |
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:13,532 - Q2, Kimi Raikkonen (McLaren), 2006 |
|
Najszybsze okrążenie wyścigu: 1:14,439 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004 |
|
Największa średnia prędkość wyścigu: 155,552 km/h - Fernando Alonso (McLaren), 2007 |
| |
Wypowiedzi po sesjach 1 i 2 [ T- | T+ ]
|
Mercedes
Nico Rosberg (P1/P1): To był dla nas bardzo produktywny dzień. Przejechaliśmy wiele okrążeń i czuję się komfortowo w samochodzie. Jesteśmy szybcy na pojedynczym okrążeniu, ale bardzo ciężko pracujemy, aby poprawić naszą formę podczas wyścigu. To będzie interesujące zobaczyć, gdzie jesteśmy w porównaniu do innych. To wspaniałe uczucie jeździć po ulicach mojego rodzinnego miasta i nie mogę się doczekać reszty weekendu.Lewis Hamilton (P5/P2): Dzisiaj zliczyliśmy pozytywny początek i jestem zadowolony z tego, co osiągnęliśmy tutaj. Po południu robiliśmy dłuższe przejazdy i supermiękkie opony pracują tutaj najlepiej. Muszę poprawić moje tempo na pojedynczym okrążeniu, ponieważ czasami jestem zbyt wolny z powodu balansu, a czasami przez samego siebie. Nasza pozycja wygląda całkiem nieźle i przejrzymy dzisiaj nasze dane, abyśmy mogli popracować nad obszarami, które wymagają poprawy.(Mateusz Szymkiewicz )
Ferrari
Fernando Alonso (P2/P3): Zawsze miło jest wrócić do Monako, nawet jeśli to wymagający wyścig. Cieszę się, że daliśmy radę zrealizować cały zaplanowany program, czego nie mogliśmy być do końca pewni, ponieważ na tym torze może się wszystko wydarzyć! Nawet jeśli moje odczucia są pozytywne i nie mieliśmy do tej pory problemów, to nadal nie mamy pojęcia, gdzie jest nasze miejsce w stawce, więc musimy poczekać i zobaczyć, w jakim miejscu znajdują się nasi rywale. Bariery stanowią zbyt duże zagrożenie, aby naciskać podczas treningów, szczególnie, że nie ma zbyt dużo czasu na porównanie opon. Dane zebrane na obu mieszankach nie przyniosły jakichś niespodzianek. Supermiękkie opony są najmniej trwałe, ale nieco szybsze. Pozostały czas chcemy poświęcić na analizę danych, które zebraliśmy, abyśmy mogli znaleźć jak najlepszą strategię na sobotę i niedzielę.Felipe Massa (P4/P4): Weekend rozpoczął się tak jak sobie zaplanowaliśmy, samochód zachowywał się dobrze i udało mi się znaleźć dobre tempo. Ukończyłem treningi w pierwszej piątce w obu sesjach, co jest ważne w tak nieprzewidywalnym miejscu jakim jest Monako. Jednak mamy świadomość, że mamy jeszcze wiele do zrobienia. Teraz będziemy analizować wszystkie dostępne dane, aby spróbować znaleźć właściwy kierunek. To ważne podczas tego weekendu, by mieć samochód, który jest zarazem konkurencyjny w kwalifikacjach i następnie jest równie konkurencyjny w wyścigu. Mercedes pokazał, że jest szybszy i nie będzie łatwo zakwalifikować się przed nim, ale jestem pewien, że mamy to, co jest potrzebne, aby podjąć z nimi walkę.(Mateusz Szymkiewicz / Aleksander Lemański)
Red Bull
Mark Webber (P7/P5): Tradycyjnie nigdy nie błyszczymy tutaj w czwartek, więc właściwie był to jeden z lepszych dni treningowych na tym torze w ostatnich kilku latach. Musisz być bardzo skupiony, koncentracja jest na najwyższym poziomie. To wymagający obiekt, gdzie ciężko wszystko poskładać. Chcieliśmy sprawdzić tempo kwalifikacyjne i te na długich przejazdach i myślę, że to zrobiliśmy. Jest w stawce kilka szybkich bolidów, widzieliśmy to w sobotę w kilku ostatnich Grand Prix. Koniec końców dość spokojny dzień dla nas. Mamy jeszcze wiele do zrobienia.Sebastian Vettel (P10/P9): Myślę, że ogólnie jest dobrze. Niestety straciliśmy nieco czasu po południu, gdy wprowadzaliśmy kilka zmian, jednak takie rzeczy zdarzają się w piątki, albo tak jak tutaj, w czwartki. Chcielibyśmy być nieco bardziej konkurencyjni, więc musimy spróbować urwać nieco czasu. Mieliśmy problem z KERS, więc nie używałem go w drugim treningu. Chłopaki znają problem, więc nie ma zmartwień.(Łukasz Godula)
Lotus
Kimi Raikkonen (P11/P6): Byłem znacznie bardziej zadowolony na koniec dnia niż rano. Pierwszą sesję spędziliśmy na dopracowaniu układu kierowniczego, gdyż nie był idealny na początku, a potem zmieniliśmy kilka rzeczy w bolidzie i jechało się znacznie lepiej. Ciągle mamy kilka innych obszarów do poprawy, jednak z każdym przejazdem było coraz lepiej. By zdobyć pole position musimy nieco poprawić bolid i muszę jechać nieco lepiej, a później zobaczymy co się wydarzy.Romain Grosjean (P3/P7): Po świetnym początku bardzo szkoda tego jak się wszystko skończyło. Nie miałem przyczepności jakiej oczekiwałem na wejściu w zakręt, jednak nie było nic źle z bolidem, moja prędkość na hamowaniu była zła i skończyłem uderzając w barierę. Nie było szansy do uniknięcia tego i pojechania na pobocze, przez co starałem się wejść w wiraż i tak to się skończyło. Mamy bardzo dobry bolid, który daje pewność potrzebną do ciśnięcia, jednak niestety cisnąłem nieco za mocno. Przepraszam zespół i zdecydowanie jestem im winny dinka za całą pracę, którą muszą wykonać przed sobotą. Stawka jest bardzo zbyta, jednak jesteśmy w dobrej formie i nie mogę się doczekać powrotu na tor i walki o czołowe pozycje.(Łukasz Godula)
McLaren
Jenson Button (P8/P8): Zmagaliśmy się dzisiaj rano z nawierzchnią toru, która była kompletnie nieprzyczepna. Nie mogliśmy rozgrzać naszych opon, ale myślę, że ten problem nie dotyczył tylko nas. Nasze tempo na dłuższych przejazdach wygląda zaskakująco dobrze, chociaż prędkość na pojedynczym okrążeniu wciąż nie jest idealna. Czuję się tutaj bardziej zadowolony z samochodu niż gdziekolwiek indziej. Są pewne obszary, z którymi zmagamy się od dłuższego czasu, ale teraz jest nieco lepiej. Jestem zadowolony z tego, że zmierzamy we właściwym kierunku. Mam nadzieję, iż uda nam się poprawić na sobotę.Sergio Perez (P9/P12): Próbowaliśmy wielu rzeczy podczas dzisiejszych sesji treningowych. Nie wszystko działało, a niektóre rzeczy było ciężko wyczuć na szybkich zakrętach. Musimy dokonać kilku zmian przed sobotnim treningiem, ale mimo to nie mieliśmy żadnych nieprzyjemnych niespodzianek. Mam nadzieję, iż uda nam się wejść do Q3. Uważam, że sobota będzie dla nas najważniejszym dniem podczas tego weekendu. Wszyscy będą starali się oszczędzać opony, aby mieć jak najmniej postojów podczas wyścigu. W niedzielę powinniśmy mieć niską degradację, więc musimy dać z siebie wszystko podczas kwalifikacji.(Mateusz Szymkiewicz )
Force India
Paul di Resta (P12/P10): To był dobry dzień i jak zwykle jest sporo do omówienia po treningach w Monako. Jest jeszcze kilka rzeczy do poprawienia, w celu znalezienia lepszego balansu, zwłaszcza na wyścig. To jest coś, nad czym pracowaliśmy dzisiaj i chcemy pracować jutro. Zrealizowaliśmy nasz program dotyczący opon i zebraliśmy tyle danych, ile potrzebujemy. Moje ogólne wrażenia dotyczące samochodu są dobre i praca, której się podjęliśmy, idzie w dobrym kierunku.Adrian Sutil (P13/P11): Powrót do Monako jest zawsze przyjemny, szczególnie po dwóch latach przerwy od jazdy na granicy. Nie musiałem długo czekać na odnalezienie właściwego rytmu. Wszystko poszło bardzo dobrze. Dokonaliśmy pewnych postępów pomiędzy pierwszą a drugą sesją. Mamy plany na jutro i chcemy być dobrze przygotowani na sobotę.(Mateusz Szymkiewicz )
Sauber
Nico Hulkenberg (P14/P13): To był dobry dzień i byliśmy w stanie wykonać zaplanowany program bez żadnych kłopotów. Balans bolidu poprawił się w drugim treningu i wiemy, że tor poprawi się w dalszej części weekendu. Zebraliśmy wiele danych i ciągle mamy miejsce na poprawę.Esteban Gutierrez (P16/P15): To był pozytywny dzień w wielu aspektach. W pierwszej sesji treningowej skupiłem się na znalezieniu balansu. Było to dość trudne, ponieważ jest to bardzo ciasny i pofałdowany tor, a na początku ciężko jest poznać bolid. Jednak jest to coś co poprawiliśmy w drugiej sesji. Póki co strata do czołówki jest dość duża i musimy poprawić prędkość w kwalifikacjach. Niemniej jednak zdecydowanie podobało mi się dzisiaj i będziemy naciskać w kolejnych dniach.(Łukasz Godula)
Williams
Pastor Maldonado (P6/P14): To jest jeden z moich najbardziej ulubionych torów w kalendarzu Formuły 1. Jazda tutaj jest zawsze świetna. Sesje treningowe były dzisiaj produktywne i uczyniliśmy pewne postępy. Jeździłem podczas obu sesji z innymi ustawieniami i odnoszę wrażenie, że było nieco lepiej podczas pierwszego treningu. Przeanalizujemy wszystko dziś w nocy, a także jutro, by móc wybrać jak najlepszą konfigurację na resztę weekendu.Valtteri Bottas (P17/P18): Tor w Monako jest bardzo trudny, ale świetny do jazdy. Uczyłem się go z każdym okrążeniem i czułem, że jestem co raz szybszy. Zebraliśmy dzisiaj sporo danych i przyjrzymy się im, aby znaleźć odpowiedni balans samochodu. Mam nadzieję, iż możemy uczynić krok naprzód w kwalifikacjach.(Mateusz Szymkiewicz )
Toro Rosso
Daniel Ricciardo (P18/P16): Naprawdę lubię tory uliczne, a ten zwłaszcza, jednakże rano byliśmy wolniejsi niż oczekiwaliśmy. Jestem pewny, że będziemy szybsi w sobotę. Razem z Jean-Erikiem mieliśmy różne ustawienia i ciągle jeszcze możemy pojechać lepiej, ponieważ zawsze da się wyciągnąć nieco więcej od kierowcy na torze ulicznym. Mamy jeden dzień więcej niż zwykle na analizę wszystkiego i mamy również nieco modyfikacji, które możemy wprowadzić w sobotę. Jestem pewny, że możemy się poprawić i dalej liczę na wejście do czołowej dziesiątki, jednak mamy nieco pracy do wykonania. Jeśli chodzi o opony, jak zwykle super-miękki były szybsze od miękkich, a te drugie dają równiejsze osiągi, jednak myślę, że pojechanie wyścigu na jeden postój będzie trudniejsze niż rok temu.Jean-Eric Vergne (P15/P17): To był dobry dzień i przejechałem wiele okrążeń. Na tym torze pewność kierowcy jest ważnym czynnikiem i nabierasz pewności siebie z każdym okrążeniem, czując że możesz cisnąć mocniej za każdym razem. Moje długie przejazdy wyglądały dość dobrze pod koniec drugiego treningu. Teraz musimy poskładać wszystko razem, by się poprawić i wierzę, że dokonamy progresu w sobotę.(Łukasz Godula)
Marussia
Jules Bianchi (P21/P19): To był dla nas dobry dzień i jestem zadowolony z mojego pierwszego doświadczenia na torze w Monako w bolidzie Formuły 1. Spotkało mnie wszystko, czego się spodziewałem i ciesze się, że stworzyliśmy dobrą bazę na resztę weekendu. Fakt, iż jutro mamy dzień wolny, sprawia, że mamy więcej czasu niż zwykle na skupienie się na danych, z których chcemy wyciągnąć pewne wnioski, aby być dobrze przygotowanym na sobotę i niedzielę.Max Chilton (P22/P21): Ten tor jest niesamowity w bolidzie Formuły 1 i dokładnie taki, jak go sobie wyobrażałem. To był pracowity dzień, ale udało nam się zrealizować cały zaplanowany program i myślę, że mamy niezłą bazę, patrząc na to co było dotychczas. Ponownie sporym wyzwaniem będzie dobre zarządzanie oponami podczas wyścigu, ale dane, które uzbieraliśmy, powinny nam pomóc przy dokonywaniu wyboru na wyścig.(Mateusz Szymkiewicz )
Caterham
Charles Pic (P20/P20): Pierwszy trening był dla mnie w porządku. Auto nie prowadziło się najlepiej na pierwszych okrążeniach, więc dokonaliśmy kilku zmian i następnie musiałem zmagać się z podsterownością. Dopiero na trzecim przejeździe udało nam się odnaleźć właściwy balans. Jestem zadowolony z tego, jak zakończyła się po południowa sesja. Nie miałem możliwości wykonania długiego, czystego przejazdu na supermiękkich oponach. Mimo to dowiedzieliśmy się, że nasze opony nie ulegają dużej degradacji i to daje nam kilka opcji na niedzielny wyścig. W zeszłym tygodniu testowaliśmy nowy pakiet aerodynamiczny, który został wprowadzony w Hiszpanii. Dzisiaj kontynuowaliśmy nad nim pracę, wykorzystując dane zebrane na prostej. Wstępne wyniki są dobre, a to nad czym dzisiaj pracowaliśmy, daje nam potencjał na sobotę oraz niedzielę. Udało nam się szybko odnaleźć balans, który nie ulegał zmianie z każdym rodzajem ogumienia.Giedo van der Garde (P19/P22): Definitywnie podobał mi się mój pierwszy dzień w bolidzie F1 na torze w Monako i myślę, że uczyniliśmy spore postępy. W pierwszym treningu stan przyczepności nawierzchni był bardzo niski, czego można było się spodziewać, ale wszystko poszło całkiem szybko i pod koniec można było naciskać. Mieliśmy pewne problemy z blokującymi się hamulcami, co doprowadziło do uszkodzenia mojego przedniego skrzydła, ale poza tym wszystko było w porządku. W drugim treningu samochód natychmiastowo zaczął pracować lepiej, po tym, jak dokonaliśmy kilku zmian, a warunki uległy polepszeniu. Na pierwszym przejeździe pojawiłem się na supermiękkich oponach, lecz została wywieszona czerwona flaga po wypadku Grosjeana. Wtedy byłem na moim najszybszym okrążeniu, które zdecydowanie odzwierciedlało naszą formę. Mimo to treningi nie są od tego, aby prezentować jak najlepsze tempo. Dzisiaj staraliśmy się zrozumieć nasze opony, a także zebrać jak najwięcej danych, które okażą się przydatne dla inżynierów na torze oraz w fabryce. Jestem pewien, iż w sobotę będziemy mogli pokazać na co nas stać, a poza tym nasze strategie dotyczące opon będą bardzo ciekawe.(Mateusz Szymkiewicz )
| |
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|