F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2023
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Azerbejdżanu
GP Miami
GP Monako
GP Hiszpanii
GP Kanady
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Kataru
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Las Vegas
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2023
Klasyfikacje generalne 2023
Statystyki z sezonu 2023

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monte Carlo.
Grand Prix de Monaco 202328 maja
Circuit de Monaco
Długość toru: 3,337 km
Liczba okrążeń: 78
Pełny dystans: 260,286 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:10,166 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:12,909 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Największa średnia prędkość wyścigu:
157,834 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2021
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Embed from Getty Images

Max Verstappen odniósł bardzo pewne zwycięstwo podczas zmąconych deszczem zmagań w Monte Carlo. Holender przewodził stawce od startu do mety i odniósł swoje 39. zwycięstwo w karierze. Drugie miejsce zajął Fernando Alonso, a najniższy stopień podium wywalczył Esteban Ocon.

Start niedzielnych zmagań okazał się raczej spokojny, a na pierwszych trzynastu miejscach nie doszło do żadnych zmian względem pozycji startowych. W dolnej części stawki doszło do kilku kontaktów w drugim sektorze – brawurowy atak na Logana Sargeanta w Mirabeau Haute przypuścił Nico Hulkenberg, podczas gdy Lance Stroll w nawrocie Grand Hotel zaliczył kontakt z Alexandrem Albonem, po czym stracił cztery pozycje. Już po pierwszym kółku na zmianę opon zjechało aż trzech kierowców, a byli to Zhou, Hulkenberg i Perez. Postój tego ostatniego przebiegł na tyle płynnie, że Meksykanin zdołał wyjechać przed kierowcami Alfy Romeo i Haasa.

Spokojny wstęp, prosty błąd Sainza
Wśród kierowców czołowej dziesiątki panowało dość duże zróżnicowanie pod względem doboru opon – Verstappen, Ocon, Hamilton, Tsunoda i Norris rozpoczęli wyścig na oponach pośrednich, podczas gdy Alonso, Sainz, Leclerc, Gasly i Russell wybrali twardą mieszankę. Zgodnie z oczekiwaniami, Verstappen po pierwszych kółkach zdołał odjechać Fernando Alonso na ponad dwie sekundy. Do tej dwójki dystans szybko tracił trzeci Ocon, który już po dziewięciu kółkach tracił niemal dziesięć sekund do lidera, a tuż za sobą miał Carlosa Sainza. Przez pewien czas sędziowie przyglądali się George'owi Russellowi, który miał nie zmieścić się w polu startowym, lecz ostatecznie w przypadku Brytyjczyka obeszło się bez kary.

Trzynaste okrążenie mogło okazać się brzemienne w skutkach dla Carlosa Sainza, który podjął zbyt śmiałą próbę ataku na Estebana Ocona w Nouvelle Chicane. Hiszpan uszkodził przednie skrzydło po kontakcie z tyłem bolidu Alpine, lecz obaj kierowcy kontynuowali jazdę. Mechanicy Ferrari byli gotowi na przyjęcie Sainza w boksach, ale ostatecznie uszkodzenia okazały się na tyle niegroźne, że zespół podjął decyzję o pozostaniu na torze. Chwile grozy mogli przeżyć natomiast fani Fernando Alonso, bowiem dwukrotny mistrz świata zgłaszał zespołowi możliwe przebicie opony. Koniec końców, Hiszpan został uspokojony przez zespół i bezproblemowo kontynuował jazdę.

Co ciekawe, na pierwszych dwudziestu kółkach nie brakowało manewrów wyprzedzania, lecz dotyczyły one – ponownie – wyłącznie kierowców z końca stawki. Valtteri Bottas wyprzedził w nawrocie Grand Hotel Alexa Albona, podczas gdy seryjnie pozycje zaczął w pewnym momencie tracić zespołowy partner Taja, Logan Sargeant. Amerykanin, który zmagał się z grainingiem, najpierw spadł za Magnussena, by pod koniec tego samego kółka, w Rascasse, stracić dwie pozycje na rzecz Strolla i Pereza. Wkrótce obaj kierowcy Williamsa zameldowali się w boksach na zmianę opon i spadli na koniec stawki, przy czym Sargeant po jednym okrążeniu zjechał raz jeszcze, tym razem po miękkie ogumienie.

W oczekiwaniu na deszcz
Ferrari kilkakrotnie przymierzało się do ściągnięcia Sainza do alei serwisowej, lecz za każdym razem nakazywali swojemu kierowcy pozostanie na torze. Tymczasem w okolicach księstwa zaczęły gromadzić się ciemne chmury, a żaden z czołowych zespołów nie decydował się na zmianę opon. Lando Norris otrzymał informację, że opady deszczu mogą rozpocząć się jeszcze przed półmetkiem rywalizacji, na 35. okrążeniu. Max Verstappen narzekał z kolei na coraz gorszą przyczepność, co znalazło odzwierciedlenie w tabeli wyników – w krótkim okresie Fernando Alonso zdołał zmniejszyć stratę do liderującego Holendra z jedenastu do niespełna ośmiu sekund.

Ostatecznie pierwszym, który się wyłamał i zjechał po świeże ogumienie był Lewis Hamilton. Brytyjczyk powrócił na tor na ósmym miejscu, za Russellem, a w jego samochodzie założono twarde opony. Okrążenie później wizytę u mechaników złożył Ocon, którego postój nie był zbyt udany. Francuz zdołał jednak utrzymać się przed Sainzem, który zjechał do boksów okrążenie po kierowcy Alpine. W międzyczasie sporą niecierpliwością wykazał się Sergio Perez – Meksykanin w ciągu zaledwie kilku chwil15:03 wdał się w kolizje ze Strollem i Magnussenem, przez co musiał zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło i całkowicie wypadł z walki o punkty.

Dopiero na 45. kółku u mechaników pojawił się Charles Leclerc, a trzy okrążenia później to samo uczynił Pierre Gasly i tym samym wizytę w boksach odbyła... zaledwie połowa stawki. Zmianę opon wciąż odwlekali w czasie Verstappen, Alonso, Russell, Tsunoda, Norris, Piastri, de Vries, Bottas, Magnussen i Stroll. George Russell tymczasem poinformował zespół o pierwszych kroplach deszczu na torze. Potem to samo zaczęli zgłaszać kolejni kierowcy i coraz mocniejsze opady rzeczywiście stały się faktem... ale żaden z kierowców z czołówki wciąż nie zjeżdżał do alei serwisowej!

Walka o przetrwanie
Pierwszym kierowcą z czołowej trójki, który zjechał na wymianę ogumienia był Fernando Alonso, któremu jednak założono... pośrednie opony! Opady coraz bardziej przybierały na sile i już po jednym okrążeniu Hiszpan powrócił do boksów po opony przejściowe, które po pewnym czasie założyła cała stawka. Do momentu postojów ścisłej czołówki kierowcy nadal jednak zwlekali ze zmianą ogumienia i z największym trudem utrzymywali się na torze.

Pierwszą ofiarą trudnych warunków na torze w Monako okazał się Lance Stroll, który zaliczył dwa uderzenia w bandę w nawrocie Grand Hotel, po czym wycofał się z wyścigu. Poślizg i kontakt z barierami zaliczył w Mirabeau Haute także Carlos Sainz, który spadł przez to na ósme miejsce. Kevin Magnussen, który aż do 59. kółka jechał na twardych oponach uderzył w bandę w Rascasse, jednak zdołał dojechać do boksów. Pomimo sporego zamieszania, czołowa trójka pozostała bez zmian – prowadził Verstappen przed Alonso i Oconem.

Czwarty jechał Hamilton, który okazał się największym beneficjentem całego tego zamieszania, a czołową piątkę uzupełniał Russell. Młodszy z kierowców Mercedesa otrzymał jednak karę doliczenia pięciu sekund za niebezpieczny powrót na tor – powtórki wykazały, że wracając na tor z drogi ewakuacyjnej w Mirabeau Haute Russell wjechał wprost pod koła Sergio Pereza. Pomiędzy kierowcami doszło do kontaktu, lecz szczęśliwie obaj byli w stanie jechać dalej.

Verstappen poza zasięgiem
W okolicach 65. kółka sytuacja na torze unormowała się, a deszcz ustał. Max Verstappen po krótkiej zadyszce odzyskał rezon i powiększył przewagę nad Alonso do 23 sekund. Hiszpan z kolei dysponował bezpieczną, 17-sekundową przewagą nad Oconem. Kolejne pozycje zajmowali Hamilton, Russell, Leclerc, Gasly i Sainz. Dziewiąty Yuki Tsunoda zmagał się tymczasem z coraz gorszą pracą hamulców, przez co w niedługim okresie wyprzedzili go obaj kierowcy McLarena. Wkrótce Japończyk nie zmieścił się w Mirabeau Haute i zupełnie przestał liczyć się w walce o punktowane pozycje.

Do końca rywalizacji żaden z kierowców nie popełnił już większego błędu. Max Verstappen odniósł więc już swoje 39. zwycięstwo i drugie na ulicach księstwa. Fernando Alonso poprawił swoje najlepsze osiągnięcie z Astonem Martinem finiszując na drugim miejscu, natomiast skład podium uzupełnił Esteban Ocon. Kierowca Alpine został tym samym pierwszym od 1996 roku Francuzem, który stanął na podium w Monako. Ostatnim jego rodakiem, który dokonał tej sztuki, był sensacyjny zwycięzca tamtej edycji wyścigu – Olivier Panis.

Tuż za podium finiszował duet Mercedesa – Lewis Hamilton przed George'em Russellem. Charles Leclerc dojechał na szóstej pozycji, nie będąc w stanie wystarczająco zbliżyć się do ukaranego doliczeniem pięciu sekund Russella. Czołową dziesiątkę uzupełnili Gasly, Sainz, Norris i Piastri.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 30,7°C
Temperatura powietrza: 23,9°C
Prędkość wiatru: 1,2m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Mokro

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca