F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

30.04.2024

Jos Verstappen nie wyklucza zmiany zespołu przez Maksa

Seidl: Nie próbujemy przekonać Sainza wysokim kontraktem

Aston skorzysta z prawa do ponownego rozpatrzenia kary Alonso

Autosport: Newey ogłosi przed GP Miami odejście z zespołu

29.04.2024

Vasseur: Jedna dziesiąta sekundy między Ferrari a McLarenem

27.04.2024

Vowles: Williams może być mocny w Monako

Motorsport-Total: W Miami odbędzie się spotkanie Andrettiego z FOM

Lista startowa na sezon 2025

Hockenheim podejmie próbę odzyskania organizacji GP Niemiec

Bearman faworytem do zastąpienia Hulkenberga w Haasie

26.04.2024

Autosport: Red Bull może blokować Newey'a do końca 2026 roku

Nico Hulkenberg dołączy do Kick Sauber od sezonu 2025

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Spowolnienie bolidów jeszcze w tym sezonie?

Marek Roczniak, 9 kwietnia 2004, wyświetlenia: 811<< | lista | T- | T+ | >>
Po ostatnich wypowiedziach kierowcy Renault – Jarno Trullego oraz dyrektora technicznego Ferrari – Rossa Brawna głos w sprawie zbyt szybkich bolidów postanowił w końcu zabrać prezydent FIA – Max Mosley. Nie chodzi tutaj o maksymalną prędkość na prostych, która od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie, a o szybkość, z jaką bolidy pokonują zakręty. Wystarczy porównać czasy uzyskane podczas kwalifikacji na torze Sepang w ostatnich dwóch latach – różnica wynosi aż cztery sekundy.

Brawn mówił o ewentualnym zmniejszeniu mocy silników, ale nie wcześniej niż w 2005 lub 2006 roku, a tymczasem okazuje się, że obowiązujące obecnie porozumienie Concorde umożliwia FIA wymuszenie zmian nawet w środku sezonu. Jeśli FIA dojdzie do wniosku, że bolidy są zbyt szybkie i tym samym mniej bezpieczne, to wówczas może nakazać zespołom wymyślenie sposobu na zmniejszenie prędkości i to w ograniczonym czasie (prawdopodobnie w dwa miesiące). Jeśli tego nie uczynią w zadawalający sposób, FIA zasugeruje własne zmiany, które zostaną wprowadzone w życie.

„Starannie rozważamy możliwość wykorzystania władzy, jaką daje nam Concorde Agreement do zredukowania osiągów bolidów. Być może martwimy się na zapas, ale wygląda na to, że będziemy musieli coś z tym w końcu zrobić. Większość zespołów dostarcza nam bardzo dokładne dane. Możemy porównywać prędkości, szczególnie na szybkich zakrętach z osiągami sprzed roku i to dosyć dokładnie. Jeśli dojdziemy do wniosku, że samochody są zbyt szybkie, możemy w ramach ustaleń zawartych w Concorde Agreement nakazać grupie technicznej złożonej z przedstawicieli zespołów opracowanie sposobu na spowolnienie bolidów. Jeśli nie zaproponują stosownego rozwiązania według naszego osądu, damy grupie technicznej trzy alternatywne metody, z których jedną będzie musiała wybrać” – powiedział Mosley w wywiadzie udzielonym agencji Reutera.

Najprostszym i zarazem najszybszym sposobem na zmniejszenie prędkości na zakrętach jest podniesienie bolidów poprzez zwiększenie grubości deski umieszczonej na spodzie, co spowoduje zmniejszenie siły dociskowej. Wymaga to bardzo niewielkich zmian w regulaminie technicznym, jednak zespoły będą musiały przeanalizować wydajność aerodynamiczną i najprawdopodobniej zmienić geometrię zawieszenia. Inna możliwość to zwiększenie ilości rowków na oponach, ale to również będzie wymagało sporo czasu. Najbardziej ekstremalnym rozwiązaniem jest zmiana pojemności silników, jednak tego na pewno nie da się zrobić w środku sezonu (nie tak dawno rozważano na przykład możliwość wprowadzenia silników V8 o pojemności 2.4 litra od 2006 roku).

Źródło: GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
21.04.2024  Ricciardo ukarany za wyprzedzanie podczas neutralizacji
21.04.2024  Autosport: F1 omówi propozycję zmian w systemie punktowym
10.04.2024  Autosport: Plan aktywnej aerodynamiki będzie wymagał zmian
24.03.2024  Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]
24.03.2024  Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii
Tagi:
FIA
Przepisy

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca