F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

04.05.2024

GP Miami: wyniki kwaliifkacji

Verstappen ustawi się na pole position do Grand Prix Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Michael: Brak wyprzedzania to wina torów

"Nie można za to obwiniać konstrukcji bolidów".
Marek Roczniak, 9 listopada 2009, wyświetlenia: 4157<< | lista | T- | T+ | >>
Dyrektor techniczny zespołu Williams – Sam Michael twierdzi, że niewielka liczba manewrów wyprzedzania w Formule 1 to nie wina konstrukcji bolidów, a raczej układu torów, na jakich obecnie rozgrywane są grand prix.

Przed rozpoczęciem sezonu 2009 wprowadzono znaczące zmiany w przepisach dotyczących aerodynamiki bolidów, które miały ułatwić wyprzedzanie i choć zdaniem Michaela dzięki nim stała się możliwa bliższa jazda za innym bolidem w zakrętach, to jednak nie wystarczyło to do zwiększenia liczby manewrów wyprzedzania.

„Jedną z rzeczy, która nie została uwzględniona w zmianach przepisów na rok 2009 był układ torów. Jeśli popatrzeć na takie tory, jak Barcelona, to nikt tam nie wyprzedza. Weźmy jednak identyczne samochody na takie tory, jak Monza, Hockenheim itp. a zobaczymy, że jest mnóstwo wyprzedzania. Różnica tkwi w układzie toru”.

„Organizatorzy muszą rozważyć stworzenie wolniejszych zakrętów prowadzących na długie proste i usunięcie szykan. Jeśli popatrzeć na takie miejsce, jak Abu Zabi, to tor ten ma kilka dobrych stron, ale są też fundamentalne błędy. Ściganie się tam nie było wystarczająco ciekawe i organizatorzy muszą to naprawić przed przyszłym rokiem. Nie można obwiniać konstrukcji bolidów”.

W przyszłym roku nastąpią dalsze zmiany w aerodynamice bolidów, z powodu zakazu stosowania osłon na koła i zwężenia przednich opon, co zdaniem Michaela powinno stworzyć kierowcom więcej okazji do wyprzedzania. „Węższe przednie opony spowodują nieznaczne przesunięcie do tyłu środka ciężkości, co wpłynie na aerodynamikę i ustawienia samochodu z powodu tego, jak opony ustawiają strugę powietrza. Zakazanie osłon także powinno oczyścić przepływ powietrza za samochodem, aby kierowcy mogli jeździć bliżej siebie. To powinno pomóc w wyprzedzaniu”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
22.10.2014  Sam Michael odejdzie z McLarena po zakończeniu sezonu 2014
08.11.2013  Zespoły przywiozą bolidy na testy do Jerez na ostatnią chwilę
01.11.2013  Zespoły przetestują na Interlagos przyszłoroczne opony
01.11.2013  Button: Perez zasługuje na to, by pozostać w McLarenie
01.10.2013  McLaren: Żadna ekipa nie znajdzie idealnego rozwiązania na sezon 2014
Tagi:
Michael S.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
bartekws, 10.11.2009 00:41[!]
cóż niektórym nie dogodzi i tak już zostanie ;) nie ma się co przejmować :D tak samo jak są bezlrytyczni fani Kubicy tak też są bezwzględni krytycy ;) Trzeba znaleźć się po środku i śmiać sie z reszty :D

Michael rację ma.. ale nie do końca - aero powinna byc jeszcze trochę ograniczona - chociażby ten nieszczęsny podwójny dyfuzor ;)
marios76, 10.11.2009 04:35[!]
Przy tak rozbudowanej aerodynamice, gdzie pewnie z niej pochodzi z 80% przyczepności, a 20 z opon- nie ma szans na bliskie utrzymywanie się za bolidem, na ciasnym , albo szybkim ale długim łuku. Kierowcy właśnie na nich wybierają inny tor jazdy, mimo że nieco gorszy- nie w linii idealnej, ale z oporem powietrza dającym jednak możliwość w miarę swobodnego utrzymania się na torze. Życie pokazało, że wyprzedzanie jest możliwe i w miarę łatwe na: a) długich prostych poprzedzonych sekwencją łuków, szykan (decyduje różnica w opuszczeniu takowej i wykorzystanie tunelu za bolidem) Np Monza, b) ostry ale szeroki zakręt gdzie możliwe jest opóźnianie hamowania po długiej prostej- (to dla fighterów- wybór toru jazdy w walce) c) sekwencja kilku zakrętów gdzie można powalczyć "side by side" po długiej prostej, nawet, gdy już na niej nie skończy się manewr. (np Brazylia) Jeżeli do drugiego wariantu dopiszemy ze 3 tory i po jednym gdzie podałem przykłady, to jest małe prawdopodobieństwo, że znajdzie sie na tej liście któryś z Tilkodromów:) Choć Abu Zabi nie był pod tym względem tragiczny. Decyduje taktyka, fakt- ale jest nadzieja, że w 2010 kierowcy nie będą czekać na boksy rywali, bo sie to zwyczajnie nie opłaci. Ehhh gdyby zjazdy do boksów były któtsze, to przy 4-5 sekundowych boksach wyścigi mogły by być bardzo ciekawe! Wtedy naprawdę 3 mieszanki opon na wyścig i w zależności od sytuacji- twardsze na początek, a potem w zależności od tego czy sie walczy o pozycję, czy nie miększe:) Aha, jak będą takie mieszanki, że wszyscy pojadą na 1 boks, to FIA załatwi wyprzedzanie!!! Na amen... Ogólnie to trochę tęsknię za kilkoma starymi torami- były bardziej widowiskowe.
Adam1970, 10.11.2009 10:49[!]
KERS miał ułatwić wyprzedzanie..Jak było- wszyscy widzieli.

Brak wyprzedzania to również niesamowicie wyrównana stawka w ostatnich latach ( we wspomnianej Barcelonie 2009 pozycje 1-20 w q1 to zaledwie 1,015%czasu!!, aż śmieszna wydaje sie niegdysiejsza max różnica 107%)

Z brakiem tankowania w roku 2010 może być jeszcze gorzej tzn. jeszcze mniej wyprzedzeń ( W Abu-Babu - piękny manewr wyprzedzania przez Kobayashiego. KOB był pusty, BUT pełny...Resztę można sobie dopowiedzieć.

Tak jak ktoś wcześniej zauważył- niewielka rożnica punktowa nie skłania do ostrej walki o jedną pozycję.Kolejny powód do mniejszej ilości wyprzedzeń.

A jak jest nudno- to najlepiej ponarzekać na Helmuta.
Yurek, 10.11.2009 11:05[!]
Abu Babu, rozwaliłeś :) Nie mogę zgodzić się z Michaelem, kiedyś nie było KERSu a wyprzedzało się łatwiej niezależnie od toru, bo wytwarzał się strumień ogonowy ze względu na inną aerodynamikę.
kemot, 10.11.2009 11:22[!]
Michael ma trochę racji, ale myślę, że jakby linia wyścigowa była szersza więcej kierowców decydowałoby się na manewr wyprzedzania.
Obecnie przy próbie wyprzedzania przeciwnika trzeba zjechać z idealnej linii jazdy na część toru dużo mniej nagumowaną i jest to bardzo ryzykowne.
owca, 10.11.2009 11:25[!]
oczywiscie ze pan Micheal nie ma racji.

problem braku wyprzedzen lezy po stronie bolidow, a nie torow. przeciez wiele roznych innych serii sciga sie na tych samych torach co F1 i nie brakuje tam akcji.

problemem jest zbyt krotka droga hamowania, czesto niewystarczajaca na podjecie manewru przed dohamowaniem do zakretu. przyczyna takiego stanu rzeczy sa hamulce z wlokien weglowych, ktore maja doskonala skutecznosc, ale za to zabijaja cale widowisko.

wniosek jest prosty, gdy przepisy zabronia uzywania obecnych hamulcow i nakarza stosowanie halulcow ze stalowymi tarczami, to liczba wyprzedzen gwaltownie wzrosnie. zwalanie wszystkiego na tory to glupota.

btw: nie czytalem wczesniejszych komentarzy, wiec sorry jesli po kims powtarzam
YAHoO, 10.11.2009 15:26[!]
@Master:
I swoimi słowami potwierdzasz tylko, że Vettel jest dobrym kierowcą - skoro popełnia aż tyle błędów to tylko geniusz mógł sprawić, że znalazł się na drugim miejscu :-)

@barell123:
ari2k5; Albert Park, Monza to gorąca głowa Vettela, w Chinach Kubica uderzył w Jarno przy bardzo słabej widoczności, jechał bardzo wolny tempem i inżynier powinien o tym uprzedzić Roberta.

Hahahaha no nie mogę ! :D
Jasne, Vettel się po wszystkich rozbija a Kubica miał słabą widoczność i inżynier mu nic nie powiedział :D :D
W Abu Zabi też Buemi nie zostawił Kubicy miejsca, tak tak :D

PS:
Żeby była jasność: nie krytykuję Roberta tylko widzę, że niektórzy mają problemy z obiektywnym komentowaniem.
Ad@m, 10.11.2009 16:07[!]
Ma rację. Nastała moda że każdy kto chce tor musi iść/idzie do Tilke, tory owszem ładne i nowoczesne, ale żaden z nich nie ma tego polotu co Monza czy Spa. Na pewno nie jest to jedyny problem braku akcji, ale co najmniej jeden z większych.
Nie chcę tutaj komentować wiedzy Tilke o wyścigach bo nie wiem jaka jest, ale jeśli chodzi o konfigurację toru to główne zdanie powinni mieć min kierowcy, bo tak naprawdę oni są w stanie ocenić jak będzie wyglądać jazda po torze.

Owca, przy tych osiągach bolidów, stalowe tarcze by się po prostu stopiły. Także zmiana hamulców doprowadziłaby do spowolnienia bolidów, a to nie wiem czy takie dobre.
Jędruś, 10.11.2009 18:46[!]
Zastanawiam się nad jednym.

W każdym newsie gdzie toczy się dyskusja zawsze ktoś musi wtrącić ni z gruchy ni z pietruchy Kubicę i znów zaczyna się wojna przeciwników i zwolenników.Przecież to jest głupie, a tym co robią na Onecie czy WP różni się tylko brakiem wulgaryzmów i argumentami(choć różnie z tym bywa).Ludzi dajcie sobie siana :)
Simi, 13.11.2009 14:03[!]
A mnie jednak wydaje się, że kłopot też tkwi w torach. Piszę "też" ponieważ nie wiem czy to tylko zasługa tego. Myślę jednak, że między innymi na pewno. owca podał dość sensowne argumenty, ale nie wiem czy myślę tak samo.
Ja podsumuję to tak: trzeba zrobić jakiś krok do przodu z bolidami i torami też. Potrzeba ostrzejszych zakrętów.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca