|
|
|
|
|
|
Team Lotus 'przekracza granice' z T128 |
Samochód jest wysoce zaawansowany, choć nie będzie posiadał systemu KERS. |
|
•Piotr Bogucki, 31 stycznia 2011, wyświetlenia: 3416 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Nowy samochód zespołu Team Lotus napędzany silnikiem Renault – T128 został zaprojektowany – jak wyjaśnia szef techniczny Mike Gascoyne – w celu stworzenia platformy rozwojowej dla kolejnych bolidów stajni.
Podczas gdy pierwszy samochód zespołu – T127 był konserwatywną konstrukcją, która pozwoliła Lotusowi zbudować wewnętrzną strukturę podczas sezonu 2010, nowa maszyna została stworzona od zera z agresywnym podejściem. Lotus ma nadzieję, że pozwoli to na rozwijanie jej w kolejnych sezonach.
„Z zeszłorocznym samochodem, a w szczególności w pierwszej połowie sezonu chodziło tylko o przetrwanie, podczas gdy od połowy roku zaczęliśmy rozbudowywać zespół – to wtedy rozpoczęliśmy prace nad nowym samochodem” – wyjaśnia Gascoyne w artykule zamieszczonym na łamach elektronicznej publikacji zespołu – Team Lotus Notes.
„Sądzę, że największym wyzwaniem było to, że samochód na 2010 rok był tak naprawdę jednorazowy. [....] Nie było prawie żadnego przeniesienia części do samochodu na 2011, podczas gdy normalnie adaptuje się sporo części i próbuje zoptymalizować cały pakiet. Wygląda on zdecydowanie inaczej niż zeszłoroczna konstrukcja – wygląda o wiele bardziej 'nowocześnie' i to jest baza naszych przyszłych samochodów” – stwierdził Gascoyne.
„Naprawdę podąża za trendami dzisiejszego projektowania w F1, a aerodynamicznie jest o wiele bardziej zaawansowany. Auto jest tak naprawdę sumą 4000 małych części, ciężko jest więc wybrać konkretne obszary, które są szczególnie błyskotliwe, jednak ogólnie jest to bardziej zoptymalizowany produkt pracy projektantów i inżynierów”.
Team Lotus potwierdził jednocześnie, że nie będzie używał systemu KERS od początku sezonu 2011, jednak przewiduje możliwość zamontowania systemu w późniejszym etapie. Szef projektantów Lewis Butler powiedział, że zespół podjął taką decyzję ze względu na potrzebę zbyt wielu kompromisów w przypadku zamontowania KERS.
„Podjęliśmy decyzję o nie używaniu KERS, ponieważ ułatwia to pracę projektantów – upakowanie go w samochodzie zawsze jest pewnego rodzaju problemem. To było tak naprawdę największym wyzwaniem – próba złożenia wszystkiego na jak najmniejszym obszarze. Staraliśmy się zacieśnić obszar otaczający kierowcę najbardziej jak się dało, by ludzie od aerodynamiki byli zadowoleni”.
Szef zespołu aerodynamików zespołu z Norfolk – Marianne Hinson ocenia, że system spowodowałby konieczność sporych kompromisów w jej dziale. „Tak samo jest u nas w aerodynamice – brak KERS to tak naprawdę ułatwienie, ponieważ zamontowanie wszystkich części do tego potrzebnych jest dość ograniczające w kwestii pewnych kształtów aerodynamicznych w niektórych miejscach”.
Uważa ona, że projekt jest wizualnie bardziej agresywny, niż zeszłorocznego samochodu, który został stworzony w bardzo krótkim czasie. Lotus bowiem dostał miejsce w Formule 1 za drugim razem, gdy BMW wycofało się z rywalizacji. „Nie mogę wyjawiać zbyt wiele szczegółów, jednak uważam, że przednia część samochodu jest dość dużym krokiem naprzód od samochodu z 2010 roku”.
Keith Saunt, szef operacyjny zespołu powiedział, że korzyści płynące z zamontowania KERS nie były dla Lotusa wystarczająco duże, by przeważyć niedogodności w upakowaniu systemu na tym etapie rozwoju zespołu. Zażartował on jednocześnie: „Jeśli mielibyśmy kiedyś zaprojektować zmotoryzowany katamaran kajakowy, to sądzę, że też by nam się udało! Mamy tutaj sporo bardzo zdolnych ludzi”.
T128 posiada potrzebne w tym sezonie ruchome tylne skrzydło i Dieter Gass jest pewien, że Lotus spisał się dobrze w tym obszarze. „To było trochę mniejszym wyzwaniem, niż z początku myśleliśmy” – wyjawił. „Kiedy spojrzeliśmy na wszystkie możliwe koncepcje, nie było trudno znaleźć rozwiązanie. Sądzę, że mamy całkiem sprytny i prosty system”.
Szef działu rozwoju i dynamiki pojazdów Elliot Dason-Barber dodaje, że zawieszenie nowego samochodu jest obszarem, w którym Lotus poczynił szczególne postępy. „Element, który mnie szczególnie interesuje to przednie zawieszenie, ale także i tylne. Spróbowaliśmy popchnąć granicę trochę dalej z paroma rzeczami w celu zmniejszenia wagi i osiągnięcia większej efektywności”.
Źródło: autosport.com (1), autosport.com (2), autosport.com (3)
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|