F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

08.05.2024

Ferrari sprawdzi poprawki na Imolę podczas dnia filmowego na Fiorano

Ocon: Alpine nie może mocno celebrować punktu z Miami

07.05.2024

Horner: Powertrains pozyskało 220 pracowników Mercedesa

Bravi: Sainz jest głównym celem transferowym Audi

Wolff: Krytyka Mintzlaffa nie ma dla mnie najmniejszego znaczenia

Horner: Start Pereza w Miami był zbyt optymistyczny

Sainz: Zjeżdżając okrążenie później to ja mogłem wygrać GP Miami

06.05.2024

Magnussen otrzymał dwa punkty karne za kolizję z Sargeantem

Stella: Praktyki Magnussena na torze są nie do zaakceptowania

Rushbrook: Ford pozostaje zaangażowany mimo odejścia Newey'a

LA Times: Wheatley posiada ofertę objęcia funkcji szefa zespołu

Sainz stracił czwarte miejsce w Grand Prix Miami

Stella zaskoczony tak mocnym tempem McLarena

Verstappen: To nie jest ostatnie zwycięstwo Norrisa

Norris: Wielu we mnie wątpiło

GP Miami: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Miami: wyniki wyścigu

05.05.2024

Lando Norris sensacyjnie wygrywa Grand Prix Miami

Verstappen: Opony zmuszały do zgadywania przyczepności

Russell: Poszliśmy za daleko z tegorocznym samochodem

Więcej wiadomości

  Archiwum 2011
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Strategie w GP Monako okiem Jamesa Allena

Były komentator F1 dokonał analizy strategii trzech czołowych kierowców na mecie GP Monako.
Bartosz Orłowski, 1 czerwca 2011, wyświetlenia: 2266<< | lista | T- | T+ | >>
(Oryginalne opracowanie: James Allen, www.jamesallenonf1.com)

Analizując każdy wyścig możemy zobaczyć, jak w ogniu walki zespoły podejmując różne decyzje nierzadko ogromnie ryzykują. Do tego w wielu przypadkach wielką rolę odgrywa po prostu szczęście.

Oba czynniki mają szczególnie ważną rolę, jeśli chcesz osiągnąć dobry wynik w Monako. Każdy strateg wie, że na tym torze ryzyko wyjazdu samochodu bezpieczeństwa to aż 71% i jeśli będzie to w odpowiednim momencie, może ci to pomóc, jak było w przypadku Sutila i Kobayashiego. Jednakże jeśli będzie to zły moment, może to kompletnie zrujnować plany, czego doświadczył Jenson Button.

Wyglądało na to, że GP Monako 2011 będzie kolejnym klasykiem, dopóki wyścig nie został przerwany wywieszeniem czerwonych flag z powodu wypadku na 6 okrążeń przed końcem. Trzech kierowców czołówki było bardzo blisko siebie. Każdy z nich zaczął wyścig na tych samych supermiękkich oponach Pirelli i na tych samych (miękka mieszanka) kończyli, ale strategia wyścigowa całej trójki kompletnie się różniła.

Po raz kolejny widzieliśmy, jak nietrafne okazały się przed-weekendowe przewidywania odnośnie strategii, jako że opony spisywały się znacznie lepiej, niż przewidywano. Po raz kolejny kierowcy i stratedzy musieli więc ostro główkować w trakcie wyścigu.

Vettel – zmuszony do strategii jednego postoju

Vettel jest obecnie na szczycie, a czasem w takiej sytuacji dopisuje szczęście. Sebastian zmuszony został do ryzykownej jazdy na jeden postój. Gdyby wyścigu nie przerwano, prawdopodobnie to Alonso rozpoczął by swój atak pod koniec wyścigu; opony Niemca było o 20 okrążeń starsze niż opony Fernando. Jednakże dzięki czerwonej fladze Vettel mógł zmienić opony na supermiękkie i finiszować spokojnie na pierwszej pozycji.

W trakcie wyścigu Red Bull Vettela został dogoniony przez Buttona, który zjechał wcześnie na pierwszy pit-stop na 15 okrążeniu i przejął prowadzenie, kiedy Vettel zjechał okrążenie później i stracił trzy sekundy z powodu zamieszania w czasie zmiany ogumienia. Christian Horner stwierdził później, że pomyłkowo zmieniono opony w bolidzie Vettela na podstawowe (miękkie). Pomyłka czy celowe działanie – zrobili dobrą rzecz, zmieniając je w tym momencie. Dało im to możliwość wyboru – jechać na nich do mety lub wykonać jeszcze jeden pit-stop. Od 16 okrążenia grali na wyczucie.

Po 34 okrążeniu, kiedy wyjechał samochód bezpieczeństwa, zobaczyli Ferrari Alonso zjeżdżające do boksów i wiedzieli, że Hiszpan będzie starał się dojechać już do mety na tym komplecie opon. Od tego właśnie momentu Vettel był zdecydowany pozostać na torze. Wygląda na to, że opony Pirelli degradują się szybko na torach ze średnimi i szybkimi zakrętami, jak w Turcji czy w Hiszpanii, ale na wolnych torach, takich jak Monako, są lepsze niż Bridgestone, ponieważ na ich powierzchni nie pojawiają się granulki gumy. Do dnia wyścigu wielu strategów wierzyło w to, że można przejechać 40-45 okrążeń na komplecie miękkich opon, ale pokonanie 53 kółek przy utrzymaniu jednocześnie konkurencyjnych czasów, jak to zrobił Vettel, było ich zdaniem bardzo imponujące.

McLaren ryzykuje z Buttonem, Ferrari gra bezpiecznie z Alonso

Biorąc pod uwagę drugą pozycję startową Buttona, McLaren zaryzykował jadąc na trzy postoje, gdyż strategia taka oparta jest na założeniu, że tor pozostanie czysty i nie wyjedzie samochód bezpieczeństwa. Grali agresywnie sądząc, że jest to jedyna droga do pokonania Vettela. McLaren jednak popełnił taktyczny błąd, kiedy Jenson zjechał do alei serwisowej na okrążeniu 33 – tuż przed pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa. Anglik zjechał dosłownie w momencie, gdy Virgin zatrzymał się na torze.

Być może McLaren kalkulował pojawienie się SC a może nie, ale błędem było założenie mu na tym etapie nadal supermiękkich opon. Przez to musiał pojawić się w boksach raz jeszcze, ponieważ nie wykorzystał dotąd podstawowej, miękkiej mieszanki. Strategia została w ten sposób pozbawiona pewnego bezpiecznego marginesu działania, choć nie musieli tego robić. Kosztowało to Jensona drugie miejsce a być może nawet i zwycięstwo.

Kilka okrążeń później SC pojawił się na torze po raz kolejny (wypadek Massy) i w tym momencie zjechał Alonso, zmieniając opony na miękkie, na których jechał już do końca. Zjazd w trakcie neutralizacji oznaczał dla Fernando, że praktycznie był to „darmowy” pit-stop. Przed zjazdem był trzy sekundy za Vettelem, a po restarcie jego strata wynosiła tylko siedem sekund na nowych gumach.

Ferrari było bardzo pewne wytrzymałości opon na długich dystansach. Piątkowe długie przejazdy w trakcie treningów to pokazały. Mogli nawet przejechać 26 okrążeń na supermiękkiej mieszance, co pokazywało, jak małe było zużycie opon w ich przypadku. Mieli więc wiele opcji do rozważenia i w odróżnieniu od Red Bulla oraz McLarena nie ryzykowali z Alonso. Zjazd w trakcie pojawienia się SC był mądrą decyzją i kiedy Button zjechał na swój trzeci postój, Alonso wyprzedził go i zajął drugą pozycję.

Na nowszych o 20 okrążeń od Vettela oponach, Alonso tylko czekał, kiedy zużycie zacznie być widoczne w Red Bullu, co mogło, choć nie musiało pojawić się około sześć okrążeń przed metą. Niestety, wstrzymany wyścig uniemożliwił mu – i nam – przekonania się, jak byłoby w istocie.

Na marginesie, Ferrari dało swoim kierowcom dwie różne strategie – Massa miał zatrzymywać się tylko raz. Zaliczono go do kategorii samochodów, które nie wyjechałyby wystarczająco szybko ze środka stawki i nie wyrobiły odpowiedniego zapasu czasu, pozwalającego na dodatkowy postój. W tej sytuacji trzeba opóźnić zjazd, co powoduje, że najpewniej zamierza się tylko raz zatrzymywać.

Samochód bezpieczeństwa zmienia wynik

Po kontrowersjach w Walencji w 2010 roku w regulaminie dotyczącym samochodu bezpieczeństwa zmieniono niektóre zapisy. Miało to ogromny wpływ na wynik wyścigu w Monako. Reguły są skomplikowane, ale krótko rzecz ujmując, SC musi prowadzić za sobą lidera, a każdy kierowca, który jest przed nim (liderem) może wyprzedzić SC i dogonić ogon stawki. Dzięki temu Kobayashi i Sutil, którzy znajdowali się na 4 i 5 pozycji, mogli wykonać swój jedyny postój podczas neutralizacji. Dzięki dużej przewadze czasowej w stosunku do kolejnego zawodnika, po wymianie opon wciąż zajmowali swoje pozycje, a przypomnijmy, że startowali z P13 i P15. Sutil wyprzedził Kobayashiego w boksach, ale Japończyk odzyskał swoją pozycję na okrążeniu 65.

Źródło: jamesallenonf1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
06.10.2011  Przypuszczalna strategia okiem Jamesa Allena - Japonia
28.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - Singapur
21.09.2011  Przewidywane strategie podczas GP Singapuru wg Jamesa Allena
14.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - Monza
02.09.2011  Strategia okiem Jamesa Allena - GP Belgii
Tagi:
Monte Carlo
Allen J.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Kristofuros, 01.06.2011 16:55[!]
A opisu strategii LRGP nie ma ? Ciekawe dlaczego ? ;-)
jaszczur, 02.06.2011 08:33[!]
bo takiej nie było w ogóle :P
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca